Depressief

10-07-2011 10:46 10 berichten
Lieve allemaal,

Ik ben pas 25 en heb er 2 zware depressies opzitten, ik ben nu ruim een jaar beter en dan wil ik heel graag zo houden.

Echter, heb ik af en toe weer dip momentjes, zelfs als dit niet eens terecht is. Ik probeer mezelf dan die trap onder mijn kont te gevebn, dat ik een goede baan heb, leuk huisje en een handvol goede vrienden. Helaas geen vriendje, iets wat ik inmiddels wel heel graag wil. Financieel heb ik wat verkeerde beslissingen gemaakt waardoor ik nu heel krap moet leven om daar uit te komen. Ook ben ik te zwaar, maar ik 'vreet' gewoon, chips, ijs, koek, pizza.. Door de stress en emoties mis ik de rem. Tot zo ver.. Vanochtend kreeg ik een smsje van mijn beste vriendin, haar zusje (die ik ook vrij goed ken) haar vriendje heeft een einde aan zijn leven gemaakt......... Nu had ik met hem niet zoveel, hij had al psychoses en dat soort dingen, maar toch het idee dat je hem kende, en het verdriet van zijn vriendin.. Dit soort dingen raak ik hevig van verward/verdrietig en zou de laatste druppel kunnen zijn als ik ermee blijf zitten.. Ik hoop hier eigenlijk mensen te lezen die het gevoel herkennen, wie weet zelfs de situatie, of die misschien goede tips hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag van de week een uitzending van Labyrint (zoek via uitzendinggemist.nl terug) over meditatie en depressie. Hier haal je mogelijk goede tips en adviezen uit.

De gedachten die nu opzetten kun jij moeilijker loslaten en een waarde toekennen, je moet ze verbannen. Je hebt er niks aan op dit moment, het brengt je in de war en mogelijk betrek je het teveel op jezelf. Kijk die aflevering terug en doe er je voordeel mee.

Sterkte.
Ai , kan me voorstellen dat je dit op dit moment niet zo kan hebben. Probeer je zelf er in ieder geval van te overtuigen dat zijn situatie heel anders was dan de jouwe. Identificeer je niet met hem!
Ben je trouwens onder behandeling van een psycholoog (geweest)? Zeker als je het idee hebt dat het weer de verkeerde kant op zou kunnen gaan lijkt me dat heel nuttig.

Trouwens uit eigen ervaring een beetje rare tip tegen eetbuien:

Als je je kut voelt en je vol zou willen proppen, ga wandelen en neem een fotocamera mee. Probeer onderweg bewust te zoeken naar "mooie" dingen en maak daar foto's van. Kleine eendjes, een mooie bloem, een mooi gebouw, whatever.

Werkt als afleiding en levert soms ook nog leuke foto's op.
1 keer is genoeg...
Even een voor jou!

Hopelijk ga je je snel wat beter voelen!
Dank je wel voor jullie reacties, die tip van uitzending gemist ga ik even bekijken!

Ik ben bij mijn 1e depressie niet behandeld, ik kreeg nergens goed hulp, uiteindelijk na 1,5 jaar op eigen kracht eruit gekomen. Bij de 2e vond ik de meest geweldige psychologe, die me erg goed hielp en die ik elk moment kan bellen als het nodig is. Door haar was ik binnen het jaar weer beter. Maar liever niet natuurlijk :-)

Dank jullie wel!
Ah meid wat rot voor je.

Begrijp goed dat je er helemaal doorheen zit.

Heb zelf ook een depressieve tijd achter de rug. Te veel gegeten, veel aangekomen, relatie verbroken, single zijn en dat maar saai vinden.

Zelfmoord is iets heel moeilijks om te verwerken. Een klasgenoot van mij maakte een paar jaar terug een einde aan haar leven.

Ze was een vriendin van mij, en ik had het gevoel dat ik gefaald had, omdat ik nooit wat door gehad had. Ik had nooit geweten dat ze zo ongelukkig was.

Mischien kan je eens gaan praten met maatschappelijk werk, dat heeft mij erg geholpen. Het is een stapje lager dan een psycholoog maar toch erg goed voor mij geweest.

Sterkte ermee
Moeilijk hoor, maar het geeft je vast vertrouwen dat je er al twee keer uit bent gekomen.

Voor mij helpt het en dat klinkt echt heel stom, om positief te denken. Het is zo'n cliche en je weet wel dat dat moet, maar ik merk dat ik met mijn hoofd mezelf echt de put in kan werken. Dat nare gevoel heb je zo maar, en dat moet je er ook laten zijn, maar ga niet piekeren of doem denken, dan maak je het erger.

Grappig dat van die foto's maken, dat doe ik ook als ik me rot voel! Even naar een park en inderdaad de mooie dingen opzoeken. Maar dat kan van alles zijn, belangrijk is dat je de cirkel doorbreekt. Zodra je in jezelf gekeerd raakt, naar buiten, sporten, vriendin opzoeken, wat dan ook. Op zo'n moment heb je daar totaal geen zin in en lijkt het helemaal nutteloos, maar je moet je neus echt even de andere kant opzetten dan.

Veel sterkte!
Ik doe dat zelf ook alles op mezelf projecteren, maar ik ben nog steeds in behandeling voor een depressie. Ik heb genoeg tips gekregen en manieren van aanpak en zo probeer ik ermee om te gaan. Ik zoek afleiding (zie andere tip: ga wandelen met een camera), het liefst met beweging, want beweging helpt goed om je hoofd leeg te maken. Ik ben momenteel een stuk vroeger wakker dan mijn partner, ik sta dan op anders lig ik alleen maar te piekeren en ga even computteren (vivaforum enzo) en dan wat wii fitten. Ik geniet van de dingen die ik om me heen zie, de zon schijnt en dat vind ik dan al heel fijn, ik ga dan even op het balkon staan om de eerste stralen van de dag mee te pakken.

Heb je het idee dat je een kleine terugval hebt? Dat geeft toch helemaal niet, nergens om je voor te schamen. Heb je van je laatste psycholoog tips meegekregen? Ik denk het wel, pak die er eens bij, lees ze eens goed door en handel ernaar. Lukt het niet, dan bel je de psycholoog toch even op, soms is dat al genoeg om je gerust te stellen en je hebt dan echt niet weer een depressie. Ik vind het logisch dat je van slag bent door het slechte nieuws, dat zou ik ook zijn en ik denk veel mensen hoor.

Kom op: kijk om je heen! Je hebt geen partner, maar bent 25, dus maak je niet ongerust, ik was over de 30 toen ik mijn huidige partner tegenkwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven