Help, ik moet schoonmaken

10-07-2011 19:17 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had mezelf vandaag voorgenomen om mijn huis een grondig schoon te maken. Helaas is daar weer niets van gekomen omdat het mij niet lukt om mezelf er toe te zetten. Op mijn vrije dag is het ook wel eens lekker op een beetje te luieren, op een terrasje te zitten en andere leuke dingen te doen. Het klinkt slap, ik weet het. Ik ben altijd altijd zo jaloers op vriendinnen die een keurig schoongemaakt huis hebben. Hoe pak ik het aan om een schoon huis te hebben zonder er uren aan te besteden? Geld voor een schoonmaakster heb ik helaas niet
Starshine: hang een grote poster met tekst op: vergeet je de keuken niet op te ruimen?

Kinderachtig maar wie weedenkt hij er op die manier wel aan..
Ik doe iedere dag een ruimte poetsen. Als je het bijhoudt is het niet zo heel veel werk. En ik ruim iedere dag op. Als het een rommel is, kan ik niet schoonmaken en dus probeer ik het niet een te grote troep te laten worden hier. Man is nogal een rommelkont, dus ruim meestal op als hij naar zijn werk vertrokken is. En af en toe gewoon even met zo'n glorix doekje door de kamer, doet ook wonderen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Okay, rennen rennnen, succes! En daarna lekker uitblazen met een tevreden gevoel.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 10 juli 2011 @ 19:40:

Starshine: hang een grote poster met tekst op: vergeet je de keuken niet op te ruimen?

Kinderachtig maar wie weedenkt hij er op die manier wel aan..

haha, nee hij is van het type dat dan juist niks gaat doen.

Zoals ik al zei, als ik bij thuiskomst hem erop wijs dat hij de keuken nog moet doen, dan doet hij het wel hoor. Maar storend blijft het.

Want als ik een vroege dienst heb kom ik halverwege de dag thuis in een keuken met oud brood (want open laten liggen), katten die de kaas hebben opgevreten en lege melkpakken.

Dat vind ik wel erg want ik heb al vaak vleeswaren moeten weggooien omdat het de hele dag open heeft gelegen.

Gelukkig gebeurd dit niet elke keer hoor, ik overdrijf lichtelijk.
quote:elastiekje schreef op 10 juli 2011 @ 19:19:

Ik pak altijd alles per hoek aan, dan verschuift de troep wel steeds verder 'naar achteren', maar dan zie ik wel alles steeds schoner worden Eerst bijvoorbeeld de tv hoek helemaal stofzuigen, opruimen, poetsen etc, dan bijvoorbeeld bij de banken, dan bij de computer etc. Ruim het op per deel. Wie weet helpt dat wel een beetje.

Zo pak ik het ook aan.

Soms begint het met 'even het fornuis doen', dan het aanrecht, de gootsteen, de vloer /kastjes.

Als ik dan in de vibe zit ga ik moeiteloos door naar de huiskamer, maar dat komt maar zelden voor ;).
@Iris,

Je doet elke dag een ruimte? Mag ik vragen of je (fulltime) werkt?

Geen tips, heb er een hekel aan, maar heb wel een huishoudster in de arm genomen om die reden. Verder kan ik niet tegen rommel dus alles wordt bijgehouden.
Ik kan je niet quoten starshine.

Maar dat is jammer, gelukkig gebeurt het niet elke dag dan

Heb ik eens geluk dat mijn vriend een echte opruimer is, we wonen dan niet samen maar hij ruimt altijd alles netjes op.
Na het opstaan, koffie en ontbijt, daarna even een uurtje aan de schoonmaak, daarna douchen (ik ga vaak tussen schoonmaken en douchen nog even hardlopen) en daarna doen waar je zin in hebt.

Elke dag opruimen, tafel en aanrecht leeg, even doekje erover en liefst elke dag even stofzuigen. En ik zeg altijd 'ga maar eens een uurtje door je huis heen, dan is het al enorm opgeknapt'.

Waar ik zelf nooit echt aan toekom; de stoffige hoekjes, de ramen lappen, even de deuren afnemen. Dat laat ik altijd links liggen. En daar baal ik nou weer van.
Nou ik ben klaar. De 5 minuten methode werkt goed alleen is 5 minuten niet genoeg voor de woon-/ en slaapkamer. Mijn partner gooit al zijn kleren namelijk op een hoop naast zijn bed. Het ziet er er voor het oog schoon uit maar er is nog zat te doen zoals bovenop de kasten stoffen, ramen lappen etc tec. Maar de 5 minuten methode is goed om het bij te houden.
Handstomer kopen.
Mijn hoofd wordt onrustig van rommel in huis, ik ruim dan ook behoorlijk consequent op. Mijn man is de grootste luie sloddervos die ik kon vinden Ook goed voor menige woordenwisseling....

Zorg dat je in de toiletruimte een fles chloor hebt staan, regelmatig even in de pot spuiten, doekje eroverheen en het kan er weer tegen. Bij het koken meteen alles opruimen, je hebt altijd wel een moment waarop je staat de wachten tot iets kookt, of waarbij je af en toe eens in de pan moet roeren, dan kun je best veel opruimen in de keuken. Ik maak dan vaak de frontjes vd kastjes schoon.

Alles een vaste plek geven en je daar aan houden, scheelt zooooo veel troep.

Oh strijken doe ik ook niet, koop geen linnen, en katoen gaat vanuit de wasmachine strak op het droogrek, strak opvouwen en de kast in.
quote:Turkooiss schreef op 10 juli 2011 @ 20:05:

@Iris,

Je doet elke dag een ruimte? Mag ik vragen of je (fulltime) werkt?

Nee ik ben thuismama voorlopig... Heb tussen de luiers en de flesjes tijd om het te doen. Toen ik fulltime werkte woonde ik ook kleiner (minder kamers schoon te houden) en deed ik het na mijn werk. En eens in de twee weken kwam een schoonmaakster om de ramen te lappen en andere extra zaken te doen. Ohja, en te dweilen. Ik haat dweilen! Nu geen schoonmaakster meer helaas...
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Knap hoor Iris, na mijn werk heb ik daar echt geen zin meer in..
ik neem mezelf nooit voor het hele huis schoon te maken. Lukt toch niet en dan wordt ik zo sjacho! Wel neem ik me voor welke verdieping ik schoon moet maken.ruim uurtje werk inc dweilen. Elke week een verdieping goed en tussendoor houd ik het een beetje bij. huiskamer stofzuig ik twee keer per week.

Volgorde: opruimen, stoffen, zuigen en dan dweilen. En natuurlijk de handdoekjes en lapjes verschonen:-)

en dat doe ik dan op zaterdag of zondagochtend!
5 minuten per kamer opruimen staat niet gelijk aan schoonmaken.

Onder schoonmaken versta ik de vloeren stofzuigen en/of dweilen, en alles verder stof-/vetvrij maken.

Het is een beetje afhankelijk van hoe groot je woont en hoeveel je binnen hebt staan. Mijn ervaring is dat je in een halve dag per week alles gedaan kunt hebben. Geen zin in? Neem dan een werkster. Zelf heb ik er geen want ik doe het liever zelf, dan weet ik dat het zeker dat het hygienisch schoon is en niet alleen voor het oog. Ik ben nogal een pietje precies.
Aubrey, als je bijv. achterstand hebt is het 5 minutensysteem een begin om orde op zaken te stellen.

En een fase verder, bijv. een slaapkamer hier waar alleen droogrek staat, dweil ik zeker wel binnen 10 minuten.

Tot je op orde bent met schoonmaken zie je toch steeds een stukje verbetering/minder rommel.

Een mens moet ergens beginnen
Kijk doordeweeks naar dat Engelse ''hoe schoon is mijn huis""-programma. Dan ga je daarna als een speer aan de slag.
Ja, Thee, klopt. Het lijkt me het lastigst om het begin te maken, omdat je er dan zo tegenop kunt zien. Zelf zet ik altijd muziek op waarvan ik energie krijg, dat stimuleert ook.
ik ruim alles direct op , dus laat niets slingeren, want als ik dat ga doen dan is het binnen een week een enorme rotzooi.

En nu is mijn huis dus altijd opgeruimd. geluk is dat ik een apart waskamer heb, dus mijn schone en vuile was is altijd uit zicht.

Alleen afwas laat ik nog wel eens staan.

de rest van de schoonmaak doe ik in het weekend.
Haha, Mocy. Mij zou de moed in de schoenen zakken. Dan zou ik professionals inhuren om de ergste zooi aan te pakken.
Ik doe net als Thee de kookwekkermethode. 5 of 10 minuten per uur en de rest van 't uur genieten/lezen/luieren/noem maar op.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Forummen, Jas?
Jas, ik probeer/doe 5 of 10 minuten per ruimte en pas na alle ruimtes bijv. 15 min forummen of zo. En dan weer een kookwekkerrondje.
ja, ik heb ook zo'n beloningssysteem. Eerst wat afronden, dan even een kop thee met een rondje langs het forum.
Ik doe het vaak in de pauzes van programma's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven