Geld & Recht alle pijlers

Geskimd!!

06-07-2011 14:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister is mijn moeder erachter gekomen dat ze geskimd is geworden. Een hele poos lang kleine bedragen. Tussen de 15 en 100 euro in totaal zo'n 800 euro. Doordat ze geen pc tijdelijk tot beschikking had en geen papieren afschriften meer kreeg had ze dit niet echt in de gaten, vooral omdat alle bedragen zijn worden afgehaald in eigen woonplaats bij de pinautomaten waar ze normaal pint. Meteen pas laten blokkeren vandaag bij de bank langs geweest en aangifte gedaan.. Hoe gaat het nu verder in z'n werk?
quote:Tomatensoep schreef op 06 juli 2011 @ 15:29:

Je hoeft niet overal geworden achter te zetten, een werkwoord is op zichzelf meestal al genoeg hoor.

Maar vervelend voor je moeder, ik hoop dat ze het geld gauw terugkrijgt.

Ik vind het juist wel prettig lezen dat iemand eens een keer grammaticaal correct schrijft.

Verder geen zinnig advies toe te voegen: ik hoop dat het allemaal snel geregeld wordt.
quote:gember999 schreef op 06 juli 2011 @ 15:52:

[...]

Ik vind het juist wel prettig lezen dat iemand eens een keer grammaticaal correct schrijft.

Verder geen zinnig advies toe te voegen: ik hoop dat het allemaal snel geregeld wordt.Oh was het dan toch goed geschreven?? Meestal ga ik daar vaak de mist mee in hahaha
Nee hoor, is volkomen correct Nederlands.

Belgen gebruiken geworden doorlopend. Die zijn, zeg maar, nog wat achter in de taalevolutie. Zij spreken en schrijven dus correcter Nederlands dan wij Nederlanders.
Nope
quote:gember999 schreef op 06 juli 2011 @ 15:52:

[...]

Verder geen zinnig advies toe te voegen: ik hoop dat het allemaal snel geregeld wordt.Gepint geworden? Dat is toch niet correct? Los ook nog eens van dat het gepind is.
Offtopic: geworden is niet goed hoor, dat doen ze alleen onder de rivieren!
Wellicht is dit een nieuwe tactiek van een of enkele skimmers??

Wanneer een pas geskimd is hoeven ze trouwens ook niet altijd een pincode te hebben. Wel zul je dan op je afschriften aankopen in winkels in verwegistan tegen kunnen komen.

Ik heb in het nabije verleden zelf in het buitenland verschillende keren kunnen betalen met mijn pinpas (die voorzien is van Maestro logo) zonder dat ik mijn pincode hoefde in te toesten. Wel moest ik, net als bij een credit-card betaling, een handtekening zetten op de kassabon waarvan ik een duplicaat mee kreeg. Officiëel moeten ze volgens mij ook nog om legitimatie vragen, maar dat gebeurde ook maar zelden.

Heb zo trouwens ook nog een keertje op deze wijze per ongeluk meer betaald dan de bedoeling was en toen ik de Postbank toen belde vanuit Frankrijk werd eerst door de dame aan de telefoon bij hoog en laag beweerd dat dat niet kon, betalen zonder pincode. Maar na lang aandringen en navragen door haar bij een meerdere (chef waarschijnlijk) moest ze het toch toegeven.

Maar nu weer on topic, ik hoop voor jou dat je moeder het geld snel terug heeft.

Ik heb je gemaild tanti!
is dat niet te zien bij een pin apparaat ,is daar dan niks anders tezien als anders? ik heb het zelf nog niet mee gemaakt ,maar ik snap niet hoe dat in zijn werk ga ,en kan dat zomaar overal?
quote:tanti schreef op 06 juli 2011 @ 14:35:

Gister is mijn moeder erachter gekomen dat ze geskimd is geworden. Een hele poos lang kleine bedragen. Tussen de 15 en 100 euro in totaal zo'n 800 euro. Doordat ze geen pc tijdelijk tot beschikking had en geen papieren afschriften meer kreeg had ze dit niet echt in de gaten, vooral omdat alle bedragen zijn worden afgehaald in eigen woonplaats bij de pinautomaten waar ze normaal pint. Meteen pas laten blokkeren vandaag bij de bank langs geweest en aangifte gedaan.. Hoe gaat het nu verder in z'n werk?is het misschien mogelijk dat je moeder pasje mee gegeven heb aan een hulp??? ik vraag het maar hoor ik werk zelf bij oudere mensen en die geven het snel mee dat is mijn ervaring succes ermee hoor
Als een geldautomaat is geskimd kun je dat wel zien maar je moet het wel net weten. De geldautomaten worden op dit moment nog maar sporadisch geskimd. de ULD's (chipknip) werden behoorlijk geskimd maar tussen begin april en nu zijn die allemaal omgebouwd en de nieuwe apparaten zijn nog niet geskimd. Als je ergens betaald en je gebruikt je chip (dus niet je magneetstrip maar het 'vierkantje' zeg maar) dan is er ook niets aan de hand. Ook deze zijn nog niet geskimd. De automaten bij de NS zijn al bijna 2 jaar niet geskimd omdat de NS, in eigen beheer, een anti skimming divise heeft ontwikkeld.

01-01-12 moet betalen met de magneetstrip geheel zijn verdwenen maar niemand kan koeffiedik kijken en zeggen of de skimmers hier in de toekomst iets op 'vinden'. Waar momenteel veel geskimd wordt is in restaurants. tuincentra, onbemande benzinstations, parkeermeters in A'dam en Helmond om maar wat voorbeelden te noemen. Als je weet waar je op moet letten dan kun je het zien. Bij chipknips en geldautomaten zit meestal in de lichtbak, recht boven het toetsenbord een miniscuul klein gaatje. Daarachter zit de camera van een GSM met een hoop extra batterijen. Daar wordt je pincode afgekeken en opgenomen. Zorg dus dat je altijd je hand of portemonnee of wat dan ook boven het intoetsen van je pincode houdt. Zelfs als het apparaat dan is geskimd kunnen ze je pincode niet aflezen. Er zijn ook situaties waarin er een overlay over het toetsenbord wordt gelegd en je pincode geregistreerd wordt en er dus geen sprake is van een camera.

Verder zal de geld cq betaalautomaat nog elders in het apparaat een vorm van dataopslag hebben (er zijn diverse vormen....teveel om hier op te noemen) waarmee de gegevens van de je magneetstrip worden gekopieerd.

Voor het plaatsen hebben de verdachten (bijna in 95% van de gevallen Roemenen) tussen de 5 en 45 minuten nodig (afhankelijk van ht soort automaat). Als ze wat langer nodig hebben laten ze zich in een winkel insluiten en manipuleren 's nachts de automaat.

Later komen ze terug. Dat kan varieren van enkele uren tot enkele weken. Ze halen alle geplaatste apparatuur weg. Degene die dit plaatsen kunnen er zelf ook niets mee. De gegevens zijn gecodeerd. De data en de camera worden via een laptop gestuurd naar een plaats ergens in wereld. Daar worden 'white cards' gemaakt. Dat zijn plastics ter grootte van een creditcard. Hierop worden de gegevens van de magneetstrip gedrukt en handmatig wordt de bijbehorende pincode geschreven en dan kan het grote cashen beginnen. Je ziet dan op je afschrift ineens opnames in Canada, Amerika, Oeganda, Dominicaanse Republiek maar ook gewoon in NL of andere landen.

Je zou dit filmpje kunnen kijken want ik kan er nog uren over doorpraten net als over andere oplichtszaken (Phishing, shouldering enz enz).

Wat is skimmen?

Bekijk een apparaat altijd goed voordat je je pas er in stopt. Trek en voel even aan het voorzetmondje (waar je je pas in stopt), voel even langs de lichtbak. Staat de cijfers in de juiste volgorde? Gaat mijn pas er wel soepel in? Bij twijfel niet doen. Als je zeker weet dat een apprataat geskimd is vooral niet iets eraf trekken maar de politie bellen. Anders gaan belangrijke DNA en dacty sporen verloren.
zo pfffffffffff dat is behoorlijk wat waar je op moet letten .iedere verandering is geen verbetering ze hadden beter de gewone betaalchecks kunnen houden .,bedankt voor de info
FF een update..

We zijn nog steeds geen steek verder bank is er nog mee bezig.

Luna mijn moeder(64) is niet hulpbehoevend. Nog een "jonge"spontane vrouw die maar van een weduwepensioentje leeft en daardoor zuinig is op haar geld en niet een paar x op een dag pind. Niemand heeft haar bankpas en weet haar pincode. Daarom is dit ook zo frusterend..
Het is misschien een huisvrouwenopmerking hoor, maar bij zo'n beetje elke pinautomaat hangt toch een camera?

Dan is het toch een kwestie van beelden checken, om te zien of jouw moeder zelf gepind heeft of iemand anders?
Ja maar banken geven die niet zomaar. Eerst moet er een onderzoek naar gedaan worden, en dan kan er door de poltie een verzoek bij de rechtbak worden gedaan om die beelden vrij te geven. Ik kwam dus ook al bij de politie met die opmerking, maar blijkbaar gaat dit niet zo makkelijk, terwijl ze je wel zo makkelijk op film zetten als je pind
Vergis e niet in het aantal automaten met camera hoor. Ik ga hier geen namen noemen van banken maa er is een bank die nagenoeg geen camera's heeft. Beelden opvragen gaat idd niet zo makkelijk. Moet moet met een vordering van de rechtbank. Banken geven die niet zomaar af. Dat moet met een vordering en vervolgens vragen ze er nog flink geld voor ook. Als ik beelden opvraag dan zit de rekening er ook altijd gelijk bij (rekening is voor politie/justitie).
Idd en veel opnames zijn gedaan in van die pinautomaten die in de supermarkt staan en daar zit geen camera in.
Tanti, misschien hebben die winkels juist zelf een camerasysteem en de opnames nog bewaard.
dubbel
Ook winkels mogen deze beelden niet afgeven zonder vordering, daarvoor geldt hetzelfde als voor geldautomaten. Waar er is gepind kun je zien aan de hand van de code van de automaat op de afschrift. Beelden in winkels wordt vaak maar 24 uur tot maximaal een week bewaard. Voordat er aangifte is gedaan, je de gegevens hebt, de vordering ed binnen hebt zijn die beelden helaas vaak al weg.

Maar dan nog. Stel die winkel heeft camerabeelden. Daarop zijn meerdere mensen te zien die gebruik maken van de geldautomaat. Dan weet je nog niet om wie het gaat. Je onderbuikgevoel heeft het vaak wel juist maar bewijslijst moet op feiten gebaseerd zijn. stel dat iemand om 14.15 uur gepind heeft wil dat niet zeggen dat de tijd in die automaat gelijk loopt aan de tijd vam de camera van de winkel. Het lijkt allemaal zo makkelijk en simper maar er komt meer bij kijken....
Mormeltje08,

Ik heb altijd begrepen dat als ze weten dat er iets loos is banken de beelden langer moeten bewaren?

Ik heb ooit een soort gelijk geintje gehad. De bank gaf in eerste instantie niet thuis, kon fluiten naar mijn geld. Bank heeft letterlijk gezegd, dat ik zelf de dief maar moest gaan vangen.....

Bijna een jaar later, wordt er bij mij in de buurt een grote bende pinpasfraudeurs opgerold. Ik neem contact op met de rechercheur die mij destijds had bijgestaan met de vraag of hij de pinopname door mijn dief wil vergelijken met de bende die ze hebben aangehouden. Dat wilde hij doen.

Toen bleek echter dat de bank de beelden had vernietigd, dus weg kans om ooit de dief te kunnen pakken. Ik heb toen op mijn beurt de bank nalatigheid verweten en zo waar..... Ik kreeg mijn geld terug!
Dat is dan civiel. Vergis je overigens ook niet in de waarde van de beelden. Aangezien de verdachten ook wel weten dat er camera's zijn zijn ze vaak onherkenbaar (zonnebrillen, sjaals, petten, mutsen)., En dan nog.....als iemand herkenbaar is moet hij ook nog herkend worden. Soms heb ik geweldige beelden maar geen idee wie het is, zeken in geval van skimmers omdat het vaak Roemenen zijn. Ik kan de beelden dan nog verspreiden en landeliljk laten drukken in eht rechercheinfo bald maar als niemand zo'n persoon herkend. In het uiterste geval kan ik de rechtbank nog vragen of ik de foto's in bv opsporing verzocht mag laten tonen maar hoewel ik dat al vaker gedaan heb is de respons meestal 0,0.
Zou je die vloek misschien uit de titel willen laten verwijderen tanti?

Anders vraag ik het wel bij de mod.
quote:Zanne schreef op 10 juli 2011 @ 16:48:

Zou je die vloek misschien uit de titel willen laten verwijderen tanti?

Anders vraag ik het wel bij de mod.

Even off topic, maar kun jij mij voor eens en altijd uitleggen waarom dit een vloek is?

Ik heb al even gegoogled, heb o.a. dit gevonden, maar snap het nog steeds niet.
Ik heb jouw link niet geopend Nikki, maar vd is afgeleid van gvd en dat is wel degelijk vloeken.
Ik vind verdomme ook geen vloek. Een doodnormaal woord..Geen reden om ophef over te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven