Hamburgertaks

12-07-2011 08:47 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hongarije voert 'hamburgertaks' in

BOEDAPEST - Het parlement van Hongarije heeft maandag ingestemd met het invoeren van een zogenoemde 'hamburgertaks' op voedingsmiddelen die als ongezond worden beschouwd.

Dat is een van de maatregelen waarmee het land de overheidsfinanciën op orde probeert te krijgen.

De nieuwe belasting wordt geheven op voeding met hoge gehaltes suiker, zout en koolhydraten. Ook gaan consumenten meer betalen voor producten met meer dan 20 milligram cafeïne per 100 milligram. De nieuwe belastingmaatregel gaat per 1 september in.

''Studies hebben aangetoond dat er de afgelopen jaren een toename is geweest van gezondheidsproblemen in Hongarije, gerelateerd aan overmatige consumptie van vetten en suikers'', aldus de minister van Economische Zaken, György Matolcsy.

Hongarije staat bekend om het doorvoeren van controversiële belastingmaatregelen om het begrotingstekort terug te dringen, zoals de invoering van de bankentaks en speciale heffingen voor de telecomsector, de detailhandel en energiebedrijven.

Wat vinden jullie hiervan? Moet de overheid zich daarmee bemoeien of is het de verantwoordelijkheid van de consumenten zelf?

Hamburgertaks een goed plan?

Totaal aantal stemmen: 28

ja (50%)
nee (7%)
geen mening Geen stemmen
eigen verantwoordelijkheid (18%)
eindelijk bemoeit de overheid zich ermee (4%)
belachelijk (21%)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:monalisalove schreef op 12 juli 2011 @ 10:53:

Missmargerine waarin jij de nuances mijn inziens mist is dat je de gezinnen niet als personen ziet , maar als statistieken.

Dus als je niet veel geld hebt, mag je iets niet lusten of eten. Het feit dat mensen dus naar mogelijkheden zoeken om hun leven ook een bepaalde kwaliteit te geven (in dit geval door iets lekkers te kunnen eten) is volgens jou een kwalijke zaak.

Het feit dat je iets niet nodig hebt is zo weinig zeggend, in principe heb je ook geen vakantie nodig of een dure auto of die leuke merkkleding, of die avond stappen, maar dat wil niet zeggen dat we het daarom niet kopen/dragen/doen of gebruiken.

Ik zou zeggen leef en laat leven en niet zomaar oordelen over anderen.Jij zegt dus wat ik bedoel.
quote:Lorelay schreef op 12 juli 2011 @ 10:31:

[...]Ik denk dat heel veel mensen hier een tijdlang voor kunnen eten en van biologisch vlees, wat het dubbele kost, niet. Niet iedereen kan bewust die keuze maken.

Veel mensen vinden dat dagelijks vlees erbij hoort. En dan is biologisch 'dus' te duur.

er is uit voedingskundig oogpunt geen reden om elke dag vlees te 'moeten' eten. Elke dag een lap vlees op je bord is luxe, die we ons kunnen permitteren omdat bioindustrievlees te goedkoop geproduceerd wordt. Elke dag vlees dankzij dierenmishandeling.

Vroeger aten mensen ook niet elke dag vlees. Als je minder vaak vlees eet wordt biologisch ineens een stuk betaalbaarder.

Eigenlijk vind ik het gek dat aan biologisch een apart etiketje hangt. Biologisch vlees zou de norm moeten zijn, eigenlijk zou aan vlees dat vol hormonen en antibiotica zit een labeltje moeten hangen: pas op: dit vlees is dieronvriendelijk en ongezond geproduceerd om de kosten te drukken.

Maar goed, ik dwaal een beetje af. Goedkoop voedsel is vaak goedkoop omdat de keten zo ondoorzichtig is. Van kant-en klare diepvrieshamburgers met broodje en al, heb je geen idee waar het vandaan komt en wat er in zit. Er kan allerlei rommel, fout geproduceerde soja, glucose-fructosestroop en kinderarbeid aan te pas zijn gekomen.

Van de broodjes en groente uit het reformhuis is dat veel duidelijker, zit er minder rommel en meer echte ingredienten in, en dat kost geld.

In vergelijking met 100 jaar geleden is arbeid heel duur geworden, en voeding heel goedkoop. Vroeger was het lonend om het dienstmeisje alle kliekjes te laten verwerken in nieuwe gerechten (want haar arbeid was goedkoop, en het eten was duur), vandaar dat in oude kookboeken veel met oud brood gewerkt wordt en zo.

Vanuit oogpunt van gezondheid, milieu en dierenwelzijn zou inderdaad eten duurder moeten zijn (dus dat we verhoudingsgewijs meer van ons inkomen aan eten besteden), en dat het dan gezond en verantwoord geproduceerd wordt. Beter voor onze lijn en voor het milieu.

Maar dan moet onze hele economie op de schop. Dan moet je naar een bestedingsmodel dat al lang niet meer bestaat.
quote:monalisalove schreef op 12 juli 2011 @ 10:53:

Missmargerine waarin jij de nuances mijn inziens mist is dat je de gezinnen niet als personen ziet , maar als statistieken.

Dus als je niet veel geld hebt, mag je iets niet lusten of eten. Het feit dat mensen dus naar mogelijkheden zoeken om hun leven ook een bepaalde kwaliteit te geven (in dit geval door iets lekkers te kunnen eten) is volgens jou een kwalijke zaak.

Het feit dat je iets niet nodig hebt is zo weinig zeggend, in principe heb je ook geen vakantie nodig of een dure auto of die leuke merkkleding, of die avond stappen, maar dat wil niet zeggen dat we het daarom niet kopen/dragen/doen of gebruiken.

Ik zou zeggen leef en laat leven en niet zomaar oordelen over anderen.

Dus omdat er mensen zijn die weinig te besteden hebben, moet voor iedereen de voedselprijs omlaag, zodat er meer mensen arm worden - namelijk de boeren.

Als je zegt 'leef en laat leven' komt het er dus op neer dat je, als je arm bent, niet alles kan kopen wat je misschien zou willen. En niet dat er dan maar andere mensen gedupeerd moeten worden - namelijk: de boeren - omdat jij een stukje vlees wil eten. Of asperges.
quote:elninjoo schreef op 12 juli 2011 @ 09:26:

Dan zullen ze aan gezond voedsel 'n stofje toe moeten voegen waardoor je verslaafd raakt aan appels en sla ipv aan chips en junkfood.

Ik snak nu nooit 'ns naar 'n bord groente, wel naar 'n bord patat.Ik wel hoor, ik heb nu ook heel erg veel zin in een lekkere salade. Vooral tussen de middag heb ik dat. Of lekker rijst met heel veel grote stukken groente erdoor, heerlijk. Helaas heb ik dan met het avondeten wel vaak veel meer zin in patat.....
quote:monalisalove schreef op 12 juli 2011 @ 10:53:Dus als je niet veel geld hebt, mag je iets niet lusten of eten. Het feit dat mensen dus naar mogelijkheden zoeken om hun leven ook een bepaalde kwaliteit te geven (in dit geval door iets lekkers te kunnen eten) is volgens jou een kwalijke zaak..

Het principiele verschil vind ik, dat voor goedkoop vlees dieren volgepompt worden met antibiotica, en mishandeld worden in hun leven.

Als jij kiest voor goedkope of dure vakanties, of een kleine of grote auto, is dat helemaal jouw zaak.

Maar als jij met opzet je kleding laat naaien door 5-jarige arbeidsters omdat dat zo lekker goedkoop is, zodat jij tóch leuke kleren kunt dragen, dan gaan jouw wensen ten koste van anderen.

En voor vlees geldt dat ook, kiloknallervlees gaat ten koste van dieren. En ook van je eigen gezondheid, wij hebben antibioticaresistentie mede te danken aan de bio-industrie.

Ik snap wel dat het moeilijk is, je kunt moeilijk bij alle keuzes in je leven alles tegen elkaar afwegen. Maar je kunt je op zijn minst ervan bewust zijn dat de prijs voor jouw goedkope vlees door anderen betaald wordt. Bijvoorbeeld door varkens die met gebroken poten 48 uur in hete vrachtwagens zitten.
Van mij mogen ze het vlees uit de bio-industrie heel duur maken, sowieso hoeven mensen helemaal niet zo vaak vlees te eten. En inderdaad alle meuk als chips, koek, snacks etc. ook. Aardbeien, frambozen, bessen etc. zijn dan juist weer vaak niet te betalen, ik vind dat zo jammer! Die moeten juist weer goedkoper. Maar dat zal wel niet haalbaar zijn....
Mishandeld, mishandeld... dat valt ook wel weer mee hoor. Het is niet zo bar als wakker dier en consorten het er laat uitzien.
quote:Snormel schreef op 12 juli 2011 @ 10:55:

[...]

Eigenlijk vind ik het gek dat aan biologisch een apart etiketje hangt. Biologisch vlees zou de norm moeten zijn, eigenlijk zou aan vlees dat vol hormonen en antibiotica zit een labeltje moeten hangen: pas op: dit vlees is dieronvriendelijk en ongezond geproduceerd om de kosten te drukken.

Raar is dat hè? Dat spul waar onduidelijk van is wat voor troep en toevoegingen gedaan zijn, juist goedkoper is, dan spul wat zo zuiver mogelijk is gehouden....
Nope
quote:Snormel schreef op 12 juli 2011 @ 11:01:

[...]

Het principiele verschil vind ik, dat voor goedkoop vlees dieren volgepompt worden met antibiotica, en mishandeld worden in hun leven.

Als jij kiest voor goedkope of dure vakanties, of een kleine of grote auto, is dat helemaal jouw zaak.

Maar als jij met opzet je kleding laat naaien door 5-jarige arbeidsters omdat dat zo lekker goedkoop is, zodat jij tóch leuke kleren kunt dragen, dan gaan jouw wensen ten koste van anderen.

En voor vlees geldt dat ook, kiloknallervlees gaat ten koste van dieren. En ook van je eigen gezondheid, wij hebben antibioticaresistentie mede te danken aan de bio-industrie.

Ik snap wel dat het moeilijk is, je kunt moeilijk bij alle keuzes in je leven alles tegen elkaar afwegen. Maar je kunt je op zijn minst ervan bewust zijn dat de prijs voor jouw goedkope vlees door anderen betaald wordt. Bijvoorbeeld door varkens die met gebroken poten 48 uur in hete vrachtwagens zitten.Helemaal mee eens.
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 juli 2011 @ 09:03:

Ik vind het altijd apart dat gezond eten zo duur is. Fruit is soms niet te betalen. Het weerhoudt mij vaak van het kopen ervan. Gezond eten zouden ze goedkoper moeten maken. Hoewel de boeren dan natuurlijk weer gedupeerd worden.

Ik vind dat wel meevallen eigenlijk. Supermarkten hebben altijd wel aanbiedingen en als je groenten/fruit van het seizoen koopt en/of op de markt, dan kun je best hele zachte prijsjes vinden.

Daarbij is er natuurlijk ook niets mis met diepvriesgroenten en die zijn al helemaal niet duur. Wij doen eens in de week boodschappen en de eerste helft van de week eten we verse groenten en de laatste paar dagen, als het verse spul op is, gaan we over op diepvries.
Nu het over biologisch voedsel gaat, ben ik wel benieuwd of iemand mij antwoord kan geven op de vraag of biologisch écht helemaal zonder antibiotica etc. is en zonder bestrijdingsmiddelen (groente en fruit). Dus is het echt veel gezonder? Ik koop het wel zoveel mogelijk, maar eigenlijk heb je niet veel meer dan een etiketje waarop staat dat het biologisch is. Aan wat voor eisen moeten producten voldoen om uiteindelijk het etiket "biologisch" te mogen krijgen? Kan iemand me dat uitleggen of wie weet een goede site waarop ik dat kan lezen?
quote:missmargerine schreef op 12 juli 2011 @ 11:03:

Mishandeld, mishandeld... dat valt ook wel weer mee hoor. Het is niet zo bar als wakker dier en consorten het er laat uitzien.

Pardon?

Ja, het is zo bar en boos.

Gekke koeienziekte, varkenspest, vogelgriep, Q-koorts...alles moet in grote hopen opgefokt en gehouden worden, zonder een glimpje daglicht, want ze moeten zo steriel mogelijk gehouden worden ivm voornoemde ziektes. En in zo'n grote hopen zodat de boer nog iets verdiend aan de kiloknaller.

Enige beetje buitenwereld en dag dat die beesten zien is als ze op weg zijn naar hun dood, in een volgepakte vrachtwagen met hun soortgenoten...
Nope
Weet je, als ik heel eerlijk ben, doet dat dierenleed me niet zoveel. Lullig dat niet alle koeien en varkens en kippen rondhuppelen in grazige weiden, maar we moeten nu eenmaal eten en mensen zijn omnivoren. Dus vlees hoort erbij.

Maar de massaproductie van vlees drukt op de voedselcapaciteit van de wereld, en dat vind ik kwalijk. Ik vind het ook kwalijk dat boeren niet rond kunnen komen omdat er heel erg weinig voor hun producten betaald wordt: niet alleen omdat die mensen ook werken voor hun geld, maar omdat ze er mee op kunnen houden. Wie produceert ons voedsel dan?
quote:flip123456789 schreef op 12 juli 2011 @ 11:07:

Nu het over biologisch voedsel gaat, ben ik wel benieuwd of iemand mij antwoord kan geven op de vraag of biologisch écht helemaal zonder antibiotica etc. is en zonder bestrijdingsmiddelen (groente en fruit). Dus is het echt veel gezonder? Ik koop het wel zoveel mogelijk, maar eigenlijk heb je niet veel meer dan een etiketje waarop staat dat het biologisch is. Aan wat voor eisen moeten producten voldoen om uiteindelijk het etiket "biologisch" te mogen krijgen? Kan iemand me dat uitleggen of wie weet een goede site waarop ik dat kan lezen?

Het vlees wel.

Als het dier ziek is geweest en antibiotica heeft gehad, dan mag het tot en met 3 maanden na gebruik van die antibiotica niet geslacht worden als biologisch vlees, dan gaat het varken dus de kiloknaller in, als het geslacht wordt in die 3 maanden.

Zo heb ik het tenminste altijd geleerd.
Nope
quote:flip123456789 schreef op 12 juli 2011 @ 11:07:

De eisen om 'biologisch' op het etiketje te mogen zetten zijn heel streng. Bij groente en fruit worden er geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt. Hierdoor moet er met de hand gewied worden, worden zieke planten weggehaald en is de opbrengst per hectare lager. Daarom is het duurder.

Bij vlees hebben dieren meer ruimte, maar het predikaat 'biologisch' komt vooral doordat de dieren biologisch voer eten. Als een dier ziek is, wordt het dier behandeld met antibiotica. Maar niet de hele kudde ook. Je kunt je als koe een versuffing scharrelen, maar als je niet enkel en alleen biologisch voer krijgt, ben je geen biologische koe.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 12 juli 2011 @ 11:07:

[...]

Pardon?

Ja, het is zo bar en boos.

Gekke koeienziekte, varkenspest, vogelgriep, Q-koorts...

Dat is niet mishandeld, dat zijn de effecten van de bio-industrie. Da's wat anders.

alles moet in grote hopen opgefokt en gehouden worden, zonder een glimpje daglicht, want ze moeten zo steriel mogelijk gehouden worden ivm voornoemde ziektes. En in zo'n grote hopen zodat de boer nog iets verdiend aan de kiloknaller.

Dan zijn ze nog steeds niet mishandeld. Ze zitten niet in hun natuurlijke habitat, maar dat is niet hetzelfde als mishandelen.

Enige beetje buitenwereld en dag dat die beesten zien is als ze op weg zijn naar hun dood, in een volgepakte vrachtwagen met hun soortgenoten...

Hoe denk je dat biologische varkens naar het slachthuis gaan? Al huppelend? Met de fiets? Eerste klas?
quote:missmargerine schreef op 12 juli 2011 @ 11:11:

[...]

De eisen om 'biologisch' op het etiketje te mogen zetten zijn heel streng. Bij groente en fruit worden er geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt. Hierdoor moet er met de hand gewied worden, worden zieke planten weggehaald en is de opbrengst per hectare lager. Daarom is het duurder.

Bij vlees hebben dieren meer ruimte, maar het predikaat 'biologisch' komt vooral doordat de dieren biologisch voer eten. Als een dier ziek is, wordt het dier behandeld met antibiotica. Maar niet de hele kudde ook. Je kunt je als koe een versuffing scharrelen, maar als je niet enkel en alleen biologisch voer krijgt, ben je geen biologische koe.Thanks!
"Hoe denk je dat biologische varkens naar het slachthuis gaan? Al huppelend? Met de fiets? Eerste klas?"

Nee, dat denk ik niet alleen, dat weet ik ook.

Maar wel na een dierwaardig bestaan. Buitenleven gehad, goed voer, ze hebben geen soortgenoten vermalen opgevreten.

Weet jij dat de spullen die bijv. bij de AH overblijven, de pakken koek, de zakjes al gewassen sla, voorgesneden groentes, etc, centraal verzameld worden en naar een verwerker gaan? Deze verwerker haalt niet alles netjes uit de verpakking, maar vermaalt dit met plastick omverpakking en al, met wat water erbij, tot een "lekkere" hap voor de bio-industrie varkentjes, kippetjes en koeien.

Dus dat die dieren gewoon plsastick te vreten krijgen noem jij geen mishandeling?

Dus dat die dieren nooit daglicht zien, noem jij geen mishandeling?

Dat mag, net zo goed als ik dat wel mishandeling mag noemen.

Want dat is het gewoon....

Puur omdat jij een omnivoor bent, verdient dat dier ook een goed leven, juist daarom!
Nope
Zo, machutookeenbietjemeerzijn, hoe kom jij aan deze kennis? Vertel eens? Ik denk dat de keuringsdienst van waarde dat wel zou willen weten. En de voedsel en warenautoriteit.
En de wereld bestaat nu eenmaal uit eten en gegeten worden.

Maar dat geeft de mens als opeter nog niet het recht slecht voor zijn voedsel te zorgen? De mens heeft er ten slotte ook baat bij als zijn eten geen rotzooit bevat.
Nope
quote:missmargerine schreef op 12 juli 2011 @ 11:13:

[...]

Wij hebben een megastal met melkkoeien pal tegenover ons huis. En het mag er nog wel zo mooi en high-tech uitzien, het feit blijft dat die beesten dag en nacht op dezelfde plek staan en nauwelijks kunnen bewegen, nooit naar buiten mogen, dat 's avonds heel laat en zelfs 's nachts het licht nog heel fel brandt (waarom weet ik niet, maar het lijkt me dat koeien het ook wel fijn vinden om te slapen in het donker), dat de kalfjes meteen weggehaald worden bij hun moeder en met een stuk of 10 bij elkaar in een klein hokje staan, ook niet bij mama koe. Dat ze niet ziek zijn of wegrotten is nog tot daar aan toe, maar ik vind het toch schrijnend hoe het er aan toe gaat. Sinds ik dat elke dag moet aanschouwen, pak ik altijd biologische melk uit het schap in de supermarkt!
quote:missmargerine schreef op 12 juli 2011 @ 11:23:

Zo, machutookeenbietjemeerzijn, hoe kom jij aan deze kennis? Vertel eens? Ik denk dat de keuringsdienst van waarde dat wel zou willen weten. En de voedsel en warenautoriteit.Zoek maar eens in de oude aflevering van de keuringsdienst van waarde.... Gaat een wereld voor je open....
Nope
Linkje?
Maar goed, ik ga weer wat nuttigs doen dus reageer even niet meer.
Ik bedoel dus trouwens niet dat die megastal van ons is, hij is van onze overburen. Zou verkeerd over kunnen komen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven