Berlijn

08-07-2011 20:32 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een treinticket geboekt, en ga begin augustus voor 4,5 dag naar Berlijn.

Natuurlijk heb ik al een reisgidsje gekocht, maar wat is nou leuker dan tips van mensen die er al zijn geweest?

Ben geen uitgaanstype, dus tips voor clubs zijn niet aan mij besteed. Vind het leuk om lopend de stad te verkennen en dan niet alleen op de hoofdweg te blijven maar juist die leuke buurt er achter te doen.

En een leuk, betaalbare hotelkamer/B&B die bijvoorbeeld vlak bij een metrostation zit: roept u maar!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gedenkstätte Deutscher Widerstand

(Bendlerblock, Stauffenbergstr. 13-14, Berlin-Mitte, Bus M29 (haltestelle Gedenkstätte) of M48 (haltestelle kulturforum)

Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen

Genslerstraße 66

Is de DDR Stasi gevangenis

Stasi-Gedenkstätte Normannenstraße

Ruschestraße 103

U-Magdalenenstraße

Dit zijn drie plekken binnen Berlin AB waar je heel stil weer uitkomt, maar die op mij wel een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.

In Berlin C ligt:

Gedenkstätte Sachsenhausen

S-Oranienburg en dan lopen

Een concentratiekamp

Tot zover de duistere, maar o zo indrukwekkende plekken in Berlijn, ik ken er nog wel een paar, maar nu maar even deze.
Nog 1 leuke tip (en dan hou ik er echt mee op) De Berliner Republik cafe bij de Spree. Grote bruine kroeg met lekker, simpel kroegeten. De prijs van het bier wordt bepaald door vraag & aanbod en de wijziging in prijzen is te volgen op televisie schermen. Een paar keer op de avond is er een "beurscrach" en is het bier opeens echt heel goedkoop. Echt een leuke, gezellig kroeg waar je voor weinig geld gezellig dronken kunt worden. :-)
dubbel
anoniem_89186 wijzigde dit bericht op 08-07-2011 23:35
Reden: dubbele post
% gewijzigd
quote:Boefus schreef op 08 juli 2011 @ 23:34:

Nog 1 leuke tip (en dan hou ik er echt mee op)Van mij mag je vandaag gewoon weer doorgaan hoor!
Die Welcome kaart werd ons gelukkig door het reisburo al afgeraden (toen boekte ik dit soort tripjes nog niet online!), ja lang leve het forum, want ik zie hier dus nog meer goede tips staan. Dit jaar wordt het 3dgn Brugge, ook leuk, maar Berlijn staat weer op de lijst, mijn partner is er nog nooit geweest, dus tja de topattracties (dingen die je wel gezien moet hebben als je naar Berlijn gaat voor het eerst) kan ik dan niet overslaan, maar ik wil dan toch meer zien en beleven.
Leuk topic!! Alléén.... nu wil ik ook (nog meer dan eerst) naar Berlijn. En ik wil ook (al weer) naar London én New York...
quote:himalaya schreef op 08 juli 2011 @ 22:58:

[...]

Zulke dingen hoor ik graag!

Dan raad ik je de Dom toren aan voor het uitzicht. Het is even trappen klimmen, maar je hebt een geweldig panorama voor je als je eenmaal boven bent. Oh, en de crypte onder de Dom is ook gaaf. Ik meen me te herinneren dat de toegangsprijs 3 Euro was ofzo. Niet veel iig. En natuurlijk geen ellelange rij.

Als je bij de Dom bent, zit je ook meteen in de buurt van een heleboel musea waarvan de meeste echt de moeite waard zijn om te bezoeken.

Ik ben ook bij Checkpoint Charlie geweest, en vond daar eerlijk gezegd niks aan. Een stukje reizen maar wel enorm de moeite waard: Potzdam, het paleis daar is wel leuk om te bezichtigen, en de paleistuinen zijn enorm indrukwekkend. Daar kan je heel lang lekker wandelen, en als je zelf wat eten mee neemt ook picknicken.

Verder moet ik nog even graven in mijn geheugen, het is alweer een jaar of 5 geleden.
Ohja, het Joods museum natuurlijk. Wow, daar was ik echt even stil van toen ik weer buiten stond.
Ik ga in oktober voor de 5e keer naar Berlijn. Wij slapen altijd in een Ferienwohnung van particulieren. Komen daar nu al 3 jaar en kennen de buurt en alle restaurantjes. "Onze"bakker begroet ons steeds hartelijk als we er weer zijn, daar ontbijten we dan. We zitten in Charlottenburg. Het is erg prettig een woning te hebben met keuken, huiskamer en parkeerplaats. Maar wij gaan dan ook altijd minstens een week.

-Een dagje Potsdam is erg leuk, heb ik nog niet als tip gezien. Sans Soucci en het centrum.

-Vorig jaar het beeld van Nefertiti in het neues Museum gaan bekeken, super.

-Bioscoop op de Potsdammer Platz (let wel op dat je v.o. hebt, niets zo erg als een Engelse film in het Duits)

-Indrukwekkend: Pergamommuseum.

-In augustus: zwemmen in het zwembad op de Spree.

-Indrukwekkende, maar ook droevige ervaring: oorlogsmuseum Sachsenhausen, oud concentratiekamp in Oranienburg ten noorden van Berlijn. Of Haus am Wannsee waar de Wannsee-conferentie is geweest.

-Bij mooi weer: Zoo. Niet het aquarium, dat viel tegen, maar de dierentuin is leuk.

-De DDR-monumenten zijn allemaal al genoemd.

En vooral : hele veel rondlopen, kijken en sfeer proeven.

Veel plezier!
Bovenstaande tips zijn allemaal super. Mijn toevoeging: Berlijn per fiets!!! Huur een fiets en met een goede stadskaart kom je makkelijk overal en je ziet nog veel meer ook. In de zomer zit je toch liever op de fiets dan in het zweterige OV? Berlijn is echt fietsvriendelijk met veel fietspaden en weinig bergop-bergaf. Veel plezier!
Leuk, leuk, leuk allemaal!!
De East Side gallery nog niet genoemd? Dat is ongeveer 2 km muur, met graffiti bespoten door kunstenaars.
quote:himalaya schreef op 08 juli 2011 @ 20:32:

Ik heb vandaag een treinticket geboekt, en ga begin augustus voor 4,5 dag naar Berlijn.

Natuurlijk heb ik al een reisgidsje gekocht, maar wat is nou leuker dan tips van mensen die er al zijn geweest?

Ik kom er gemiddeld 1 x per jaar

www.motel-one.com

(vlak bij metro station)

Is niet heel goedkoop maar wel heel goed.

Goede stadswandelingen met een gids en groepen

van maximaal 14 personen beginnen bij de Mac Donnalds

tegenover station Bahnhof-zoo

Ben 2 x meegeweest en is zijn geld meer dan waard.

www.insidertour.com

Ik heb ook redelijk wat reisgidsen en kaarten

deze 2 zijn erg goed.

Zag dat ze in de aanbieding zijn bij Bol.com voor ¤13,99
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hotel Alex: Vlak bij de Alexanderplatz en een lekker ontbijt. Via bookings.com of hotels.nl (ik weet niet meer welke van de twee) is hij een stuk goedkoper dan via het hotel zelf boeken. Erg vriendelijk personeel die je met vanalles willen helpen.

Nog een paar tips:

Ga op de fiets langs de Mauerweg. Dan kom je langs veel bezienswaardigheden. Wij zijn 's ochtends in het noorden begonnen en zijn geeindigd op een stadsstand bij de East Side Gallery.

Het Stasi Gefangnis in Hohenschonhausen. Dit heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Zorg dat je daar aankomt als er ook een rondleiding begint, als je net te laat bent moet je minstens een uur wachten op de volgende rondleiding.

Der Bundestag + koepel is heel leuk om te zien. Wij zijn naar de lezing geweest (want de rondleiding was vol). Deze ging over het Duitse parlement, hoe dit is opgebouwd, de verschillen met vroeger etc. De Duitse lezing is vaker per dag, de Engelse lezing volgens mij alleen op een dinsdag. Maar als je Duits redelijk is, dan kun je ook de Duitse lezing volgen. De rondleiding was bij ons wel eerste keus, maar de lezing is een goed alternatief. Je kunt deze zelf boeken via

bundestag.de
Die fietstochten zien er inderdaad leuk uit, en ook prima betaalbaar. Staat op het lijstje!
quote:Tegucigalpa schreef op 10 juli 2011 @ 11:23:

Maar als je Duits redelijk is, dan kun je ook de Duitse lezing volgen. [/url]Ik heb Duits als examenvak gehad, maar het is behoorlijk naar beneden gezakt. Ik merk wel dat ik dit weekend heel veel in mijn hoofd heb zitten oefenen. Maar dat klonk af en toe voor geen meter..
quote:himalaya schreef op 11 juli 2011 @ 11:04:

Die fietstochten zien er inderdaad leuk uit, en ook prima betaalbaar. Staat op het lijstje!Je kunt inderdaad een georganiseerde fietstour doen. Maar je kunt ook gewoon zelf een fiets huren (voor ongeveer 10 euro/dag, de fiets wordt vaak bij het hotel afgeleverd). De Mauerweg staat op bijna alle kaarten van Berlijn en is ook aangegeven met borden. Dus die kun je ook zelf volgen. Bij de belangrijke punten staan ook informatieborden.
quote:Tegucigalpa schreef op 11 juli 2011 @ 11:12:

[...]

Je kunt inderdaad een georganiseerde fietstour doen. Maar je kunt ook gewoon zelf een fiets huren (voor ongeveer 10 euro/dag, de fiets wordt vaak bij het hotel afgeleverd). De Mauerweg staat op bijna alle kaarten van Berlijn en is ook aangegeven met borden. Dus die kun je ook zelf volgen. Bij de belangrijke punten staan ook informatieborden.Ja, inderdaad gelezen dat je overal fietsen kunt huren. Maar ik ga alleen en dan is het ook wel leuk om andere mensen te ontmoeten op zo'n fietstocht. Maar wie weet doe ik wel én én.
Als je alleen gaat, dan is fietsen met een groepje inderdaad wel zo gezellig

Veel plezier in Berlijn!
quote:Boefus schreef op 08 juli 2011 @ 23:17:

Net een oude kaart gevonden: een AB dagkaart kost 5,60 euro en daar kun je 24 uur mee reizen.Dagkaarten AB kosten nu 6,30 en zijn maar tot 3 uur ´s nachts geldig, niet 24 uur..
quote:mulle schreef op 12 juli 2011 @ 22:25:

[...]

Dagkaarten AB kosten nu 6,30 en zijn maar tot 3 uur ´s nachts geldig, niet 24 uur..

Mijzelf kennende lig ik dan, na een dag slenteren door de stad, allang voor apegapen...

Maar bedankt voor de waarschuwing, je weet nooit of ik het nog nodig ga hebben.
Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen

Genslerstraße 66

Is de DDR Stasi gevangenis

Dit zijn drie plekken binnen Berlin AB waar je heel stil weer uitkomt, maar die op mij wel een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.

Tot zover de duistere, maar o zo indrukwekkende plekken in Berlijn, ik ken er nog wel een paar, maar nu maar even deze.[/quote]

Ik ben ook naar Hohenschönhausen geweest. Heel indrukwekkend inderdaad. Je wordt rondgeleid door voormalige gevangenen en hun verhalen zijn zeer aangrijpend. Ik stond bijna te huilen aan het eind van de rondleiding. Ik zou hier absoluut naar toe gaan, omdat je een heel goed beeld krijgt van wat er in die jaren (nog niet eens zo heel lang geleden trouwens) gebeurd is vlakbij ons. Je realiseert je opeens dat onze (of in ieder geval mijn) generatie (ben 33) het relatief makkelijk heeft gehad en nooit ergens echt voor heeft hoeven vechten.
quote:himalaya schreef op 12 juli 2011 @ 22:29:

[...]

Mijzelf kennende lig ik dan, na een dag slenteren door de stad, allang voor apegapen...

Maar bedankt voor de waarschuwing, je weet nooit of ik het nog nodig ga hebben.

:-)

Ik bedoelde meer, niet dat je zo´n kaartje ´s middags koopt en denkt dat je er de volgende ochtend nog mee kan reizen.
.....
quote:spectral schreef op 13 juli 2011 @ 10:26:

Overigens jammer dat je niet wilt uitgaan, er zijn daar een aantal clubs die echt ongeevenaard zijn, op zowel locatie als beleving (Berghain/Panoramabar, Weekend, Watergate).

Tja, verschil van interesses

Maar wie weet zijn andere lezers van dit topic erg blij met je info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven