Forum Triviant!

29-10-2007 15:30 7220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er eens even een spelletje tegenaan. Ik stel de eerste vraag en degene die het goede antwoord geeft, mag de volgende vraag neerzetten! De vragen mogen over vanalles gaan: techniek, kunst, geschiedenis, aardrijkskunde, maffe weetjes enz. enz. Enne: niet gelijk gaan Googelen, laten we het een beetje eerlijk houden! En weet je even geen nieuwe vraag? Zeg dat dan even, dan mag een ander gewoon een vraag neerzetten.

Ok, hierbij de eerste vraag:

De Citroën Traction Avant is een mooie oude auto die in 1934 op de markt kwam. Waar staat Traction Avant voor? (en de bonus: wat was daar zo bijzonder aan?)
Ik ben mijn eigen bananenschil
Nieuwe vraag: waar komt de naam Madurodam vandaan ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Naar de ontwerper/oprichter genoemd?
Nee. Maar je zit wel enigszins in de goede richting,
Eigenlijk heel simpel dus: De naam komt van dhr Maduro!
woon er redelijk dichtbij en de naam is onstaan na een of andere millitaire slag door een student in de tweede wereldoorlog of zoiets...?
Hmmm dat is wel redelijk dichtbij.

Madurodam is genoemd naar George Maduro, een Antilliaanse student met Joodse ouders. Hij was in de oorlog reserve-officier en leidde tegenaanvallen tegen de Duitse troepen in de meidagen van 1940. Later ging hij in het verzet.

Hij stierf in 1945 in een concentratiekamp en kreeg posthuum de Militaire Willemsorde.

Zijn ouders stelden een fonds beschikbaar waaruit de bouw van Madurodam werd gefinancierd. Zo wilden zij de naam van hun zoon vereeuwigen.

Plompie stelt de volgende vraag.
Plompie is er blijkbaar niet, dus ik ben maar zo vrij:

Wie is Paul Hewson?
Je buurman ?
nee hoor, jij kent m ook, onder een andere naam
u2 Bono ben fan !
Ik geef mijn beurt weg aan de eerste die hier komt.....
Haha, dat ben ik dus. Had gehoopt op n vraag die ik weer n keer wél wist, haha, maar zal er dan maar ns eentje bedenken.

Wie is de auteur van het boek 'De vliegeraar'?
Khaleid Hosseini.. haha, die ligt hier naast me op tafel!!!
quote:fachat schreef op 25 januari 2008 @ 22:59:

Khaleid Hosseini.. haha, die ligt hier naast me op tafel!!!

Dan moet je ff wat beter naar de voornaam kijken.

Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Sorry.. Khaled!

Nieuwe vraag:

Hoe heet dit teken:

en wat betekent het (in ieder geval)?
We denken dat het Egyptisch is en een vruchtbaarheidssymbool maar we weten zo niet hoe het heet, het ziet er heel bekend uit.
Het is een ankh-kruis en is het oud-egyptische symbool voor het leven of het eeuwige leven.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mmm, vruchtbaarheid zou ook nog kunnen. Maar het eerste wat in mij opkomt is leven.
Ja je hebt vast gelijk vanwege het woord ankh en de uitgeverij ankh-hermes die ook zo'n symbool op de rug van de boeken heeft.
Ankh is goed!

De letterlijke betekenis van het hieroglief is leven, maar de betekenis "vruchtbaarheid" wordt ook veel aan het teken gegeven.

De mooie uitleg van Erykah Badu: het rondje als de baarmoeder, de lijn verticaal als de penis, de horizontale lijn als de eileiders.
altijd begrepen dat t een soort sleutel naar de hemel was, maarre bij nader inzien, hadden Egyptenaren n hemel?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het laatste werk van Piet Mondriaan was nog niet klaar toen hij stierf op 1 februari 1944. Toch werd er een bedrag van 80 miljoen gulden voor neer geteld, om het naar Nederland terug te halen.

Hoe heet dit werk?
New York ?
Ik weet wel hoe het er uit ziet: een ruitvorm met allerlei kleine felle kleurtjes er in. En gemaakt van verschillende materialen. Weet nog dat het in het nieuws was.
quote:nlies schreef op 26 januari 2008 @ 00:11:

altijd begrepen dat t een soort sleutel naar de hemel was, maarre bij nader inzien, hadden Egyptenaren n hemel?

De Ankh wordt idd ook gezien als een magische sleutel, als ‘de sleutel van het leven’ Afbeeldingen waarop goden de Ankh bij de lus vasthouden, stelt het symbool de sleutel voor waarmee het dodenrijk wordt afgesloten.

Het schilderij dat is de boogie woogie, hij hangt in het gemeentemuseum in den haag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven