Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
Volgens mij treffen we hier vooral ook veel vooroordelen over het begrip 'hoog-sensitief'.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Het is niet aan de peuterleidster om deze "diagnose" te stellen. Ze kan hooguit vanuit haar ervaring opmerken dat jouw kind gevoeliger reageert dan andere kinderen, maar dat kan een fase zijn (bijv. uit eenkennigheid of verlegenheid) of gewoon een karaktereigenschap zijn.

Hoogsensitief is een heel pakket aan New Age geneuzel dat niet bewezen is. Wel is bewezen dat niet iedereen hetzelfde op prikkels reageert, dat zie je bijv. ook bij autisten of ADHD-ers.

Kijk het gewoon aan tot je kind wat ouder is en dan merk je vanzelf of je kind gewoon gevoelig is, dat het extra gevoelig zijn volledig weg aan het trekken is of dat er wellicht iets meer aan de hand is.
Het ene mens kan gevoeliger zijn dan het ander maar door dingen onder 'hoog sensitief' te schuiven kunnen (later) andere kwaaltjes over het hoofd gezien worden. Daarom krijg ik er de kriebels van.
Dit meen je toch niet? De juf denkt iets, jij rent naar de bieb om een boek te lezen en gaat dan bedenken dat de normale ontwikkeling van je kind ineens anders benaderd zou moeten worden? Waar zit je verstand zeg?
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 15:32:

E. Aron heeft veel onderzoek gedaan naar hoog-sensitiviteit. Ze ziet het helemaal niet als 'stoornis' of als 'nieuwetijdskinderen' of dat soort gezweef. Ze heeft gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan, ze heeft 'n PhD in de psychologie en andere wetenschappers hebben de theorie ook al niet afgedaan als 'onzin'. Het is gewoon nog niet algemeen bekend.

Maar behelst dat wetenschappelijk onderzoek dan onderzoek naar de diepte van iemands gevoelens, zowel emotioneel als zintuigelijk? Of is het wetenschappelijk onderzoek juist gebaseerd op de aanname dat de onderzochte personen diepere gevoelens dan gemiddeld hebben?
Iris, dat is dus gewoon niet waar, dat het 'een pakket aan New Age geneuzel' is. Niet oordelen voor je weet waar je het over hebt.

En Maja, het heeft ook niets te maken met 'andere kwaaltjes daaronder schuiven', je zegt toch ook niet over een onzeker persoon 'je moet het niet onder onzekerheid schuiven want wellicht worden andere kwalen dan over het hoofd gezien', of over perfectionisme of zo.

Het zijn gewoon allemaal karaktereigenschappen en dat staat los van ziektes en pscyhologische aandoeningen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Gedrag kopiëren om er bij te horen?! Kom op zeg, je zoontje is 2,5, geen 25! Ga eens een boek lezen over de normale ontwikkeling van een kind.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 15:44:

Het is niet aan de peuterleidster om deze "diagnose" te stellen. Ze kan hooguit vanuit haar ervaring opmerken dat jouw kind gevoeliger reageert dan andere kinderen, maar dat kan een fase zijn (bijv. uit eenkennigheid of verlegenheid) of gewoon een karaktereigenschap zijn.

Wie zegt dat de peuterleidster dat niet heeft gedaan dan? Hoogsensitiviteit is nl geen diagnose! Het is een karaktereigenschap. Waarom maakt iedereen er toch een bigger deal van dan dat het is??
quote:dddandelion schreef op 18 juli 2011 @ 15:46:

Dit meen je toch niet? De juf denkt iets, jij rent naar de bieb om een boek te lezen en gaat dan bedenken dat de normale ontwikkeling van je kind ineens anders benaderd zou moeten worden? Waar zit je verstand zeg?

Dit dus!

Vreselijk dat gezweefteef over "speciale eigenschappen".
quote:Pien252 schreef op 18 juli 2011 @ 15:48:

Gedrag kopiëren om er bij te horen?! Kom op zeg, je zoontje is 2,5, geen 25! Ga eens een boek lezen over de normale ontwikkeling van een kind.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 15:47:

Iris, dat is dus gewoon niet waar, dat het 'een pakket aan New Age geneuzel' is. Niet oordelen voor je weet waar je het over hebt.

ik heb toevallig een "hoogsensitieve"man op mijn kamer gehad, die hier uitgebreid over vertelde. Dus ik weet er meer van dan me lief is.

Het is gewoon New Age geneuzel over indigo kinderen, oude zielen, paranormale kwaliteiten en andere onzin.
Gewoon hakken-in-het-zand gedrag van kortzichtige of bange mensen, die er een heleboel onzin bijhalen als 'paranormaal', 'new age', 'gezweef' en 'aanstelleritis', terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben - gewoon een karaktereigenschap hoor.

Ik ben een HSP, ik ben niet paranormaal (sterker nog, ik hang geen enkel geloof aan), ik ben geen aansteller of zeur, ik ben geen autist, depressieveling, ADHD-er of wat ook. Overspannen en reïntegrerend ben ik wel, maar dat heeft er weer weinig mee te maken. (Al herken ik nu wel dingen waar ik tegenaan loop in het werk.)

En onzin reacties als deze zijn precies waarom ik besloten heb er in het normale leven weinig tot niets over te zeggen. Ik weet het nog maar sinds heel kort; boek gelezen van E Aron, er viel veel op z'n plek. En waarom ben ik het boek gaan lezen? Omdat ik een maatschappelijk hulpverlener heb die gelukkig niet zo'n onjuist idee heeft over HSP.
quote:siesa schreef op 18 juli 2011 @ 15:49:

[...]

Wie zegt dat de peuterleidster dat niet heeft gedaan dan? Hoogsensitiviteit is nl geen diagnose! Het is een karaktereigenschap. Waarom maakt iedereen er toch een bigger deal van dan dat het is??Nee, Hoogsensitief is een zelfverzonnen stickertje geplakt op een doodnormaal enigszins gevoelig kind of volwassene.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 15:53:

[...]

ik heb toevallig een "hoogsensitieve"man op mijn kamer gehad, die hier uitgebreid over vertelde. Dus ik weet er meer van dan me lief is.

Het is gewoon New Age geneuzel over indigo kinderen, oude zielen, paranormale kwaliteiten en andere onzin.

Dan heb je een man in je kamer gehad die toevallig geloofde in paranormale zaken en het etiket HSP daar bij gesleept heeft. (En wellicht was hij ook hoog-sensitief, zoals 15%-20% van de bevolking, maar dat staat volledig los van zijn geloof in paranormale zaken!)

Kom op zeg, kleine les logica:

Dat iemand gelooft in paranormale zaken en als lievelingskleur paars heeft, wil niet zeggen dat mensen met een lievelingskleur paars dus geloven in paranormale zaken.

Dat een bepaalde borderliner lid is van een sekte, maakt niet alle leden van die sekte borderliners.

Dat iemand die gelooft in New Age zaken toevallig beweert dat hij dús HSP is, maakt niet HSP zelf dús 'paranormale shit' en "New Age".
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 15:54:

Gewoon hakken-in-het-zand gedrag van kortzichtige of bange mensen, die er een heleboel onzin bijhalen als 'paranormaal', 'new age', 'gezweef' en 'aanstelleritis', terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben - gewoon een karaktereigenschap hoor.

Ik ben een HSP, ik ben niet paranormaal (sterker nog, ik hang geen enkel geloof aan), ik ben geen aansteller of zeur, ik ben geen autist, depressieveling, ADHD-er of wat ook. Overspannen en reïntegrerend ben ik wel, maar dat heeft er weer weinig mee te maken. (Al herken ik nu wel dingen waar ik tegenaan loop in het werk.)

En onzin reacties als deze zijn precies waarom ik besloten heb er in het normale leven weinig tot niets over te zeggen. Ik weet het nog maar sinds heel kort; boek gelezen van E Aron, er viel veel op z'n plek. En waarom ben ik het boek gaan lezen? Omdat ik een maatschappelijk hulpverlener heb die gelukkig niet zo'n onjuist idee heeft over HSP.Ik ben blij dat jij hier houvast bij vindt, maar dat maakt mij niet bang of kortzichtig. Integendeel zelfs, ik heb dit label niet nodig om me te redden in de maatschappij.
Ik red me prima in de maatschappij hoor en ik zie het absoluut niet als label. Gewoon, als karaktereigenschap.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 15:50:

[...]

Dit dus!

Vreselijk dat gezweefteef over "speciale eigenschappen".

Hoezo speciale eigenschappen? Wie zegt dat? Ieder kind is toch anders? De een is heel onbezonnen en zelfverzekerd, de ander is erg sociaal, en de een is misschien wat gevoeliger dan de ander? Is het iets speciaals? Nee! Is het een diagnose of een ziekte? Nee! Het is gewoon een karaktereigenschap. En ja, daar kan zo'n kleintje soms last van hebben. En dan is het toch niet raar dat je erover wil lezen over hoe je ermee om zou kunnen gaan? Waarom het dan meteen gezweefteef noemen? Dat maken jullie er zelf van.

Mijn zoontje is heel erg gevoelig (en nee, ik noem het niet hoogsensitief) en daardoor lopen we soms tegen dingen aan. Met name sociale dingen. Nee, ik ren niet naar een geitenwollensokkendraagster die even zijn aura gaat resetten met een of andere klankschaal (of zoiets ) maar ik lees soms wel erover. En dan pak ik die zaken eruit waarvan ik denk dat ik er wat aan kan hebben. Raar? Ik vind van niet. Zo lang je je niet laat leiden en bij jezelf blijft.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 15:55:

[...]

Nee, Hoogsensitief is een zelfverzonnen stickertje geplakt op een doodnormaal enigszins gevoelig kind of volwassene.Dus waarom verschillen we van mening?? Ik zég toch juist dat het een normale karaktereigenschap is??
Iris heeft iemand gekend die toevallig zweverig was en zich ook HSP noemde, en dat vond ze zo vervelend dat ze nu vol vooroordelen zit. He, Iris?
Toch jammer dat TO zich hier niet meer durft te laten zien..
quote:siesa schreef op 18 juli 2011 @ 16:01:

[...]

Hoezo speciale eigenschappen? Wie zegt dat? Ieder kind is toch anders? De een is heel onbezonnen en zelfverzekerd, de ander is erg sociaal, en de een is misschien wat gevoeliger dan de ander? Is het iets speciaals? Nee! Is het een diagnose of een ziekte? Nee! Het is gewoon een karaktereigenschap. En ja, daar kan zo'n kleintje soms last van hebben. En dan is het toch niet raar dat je erover wil lezen over hoe je ermee om zou kunnen gaan? Waarom het dan meteen gezweefteef noemen? Dat maken jullie er zelf van.

Mijn zoontje is heel erg gevoelig (en nee, ik noem het niet hoogsensitief) en daardoor lopen we soms tegen dingen aan. Met name sociale dingen. Nee, ik ren niet naar een geitenwollensokkendraagster die even zijn aura gaat resetten met een of andere klankschaal (of zoiets ) maar ik lees soms wel erover. En dan pak ik die zaken eruit waarvan ik denk dat ik er wat aan kan hebben. Raar? Ik vind van niet. Zo lang je je niet laat leiden en bij jezelf blijft.

Dan blijf jij (hopelijk) wel met beide benen op de grond.

Natuurlijk zijn alle kinderen verschillend (en ook weer zo gelijk) maar als je een eventuele "afwijking van gedrag" meteen in de zweefhoek gaat zoeken, ben je imo niet helder bezig.
En daar komt ie weer.. zweefhoek... zucht...

Hoog-sensitief is gewoon een karaktereigenschap... en staat volledig los van gezweef, paranormale zaken, stoornissen, labels, etc...
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:04:

Iris heeft iemand gekend die toevallig zweverig was en zich ook HSP noemde, en dat vond ze zo vervelend dat ze nu vol vooroordelen zit. He, Iris?

Je laat je hier wel heel erg kennen zeg.

Weinig volwassen voor iemand met zo'n gevoelige ziel.
Oh, wat voel ik me aangesproken .
Ik ga er trouwens wel even wat over zeggen, ik word hier redelijk afgemaakt, afgedaan als iemand 'die zich niet redt in de maatschappij', 'een zweefteef', 'paranormale shit' etc. (wat echt dikke vette onzin is), en als ik iemand van repliek dien ben ik de kinderachtige trien hier met een 'gevoelige ziel'? Sorry hoor, maar lees dan even goed.

Ik weet dat het makkelijk is mij als 'slachtoffer' te nemen, want HSP bestaat niet en het zijn zweefteven en zo (aldus jullie), maar als je nou gewoon even openstaat voor het feit dat het een eigenschap is, niets meer en niets minder, kun je dan gewoon ophouden met het afmaken van HSP's en het afdoen als 'onzin'?

Dus ja, ik voel me wel aangevallen als ik zoveel onzin lees over HSP-s. Omdat het onzin is over MIJ. Vooroordelen zijn over MIJ. Daarop op pinnige toon reageren maakt me niet onvolwassen, maar gewoon een mens dat onterecht wordt beschuldigd van van alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven