Commerciële suikerziekte

18-07-2011 16:46 65 berichten
Hebben jullie nou ook het idee dat alles steeds zoeter wordt?

Ik durf in een restaurant bijna geen salade meer te bestellen, omdat de dressings af en toe echt vullingenvernielend zoet zijn, ook als dat nergens op slaat (in een salade met garnalen bijvoorbeeld. Ieks!) En dat in veel verschillende restaurants, dus het is geen 'lokaal' verschijnsel.

De klap op de vuurpijl was dat ik (goddank op internet en niet irl) bij een overigens gerenommeerd restaurant een gerecht van kreeft met banaan tegenkwam. Welke van god verlaten idioot stopt kreeft en banaan bij elkaar?!! Maar ja, het moet zoet hè?

Kant-en-klare sauzen, al dan niet op mayo-basis, soepen, tot de nieuwe ketjap aan toe, zoet, zoet, zoet! Zo langzamerhand koop ik niets meer dat kant-en-klaar is, ik maak het zelf wel. Maar nu lijkt zelfs de mayo zoeter te worden. Of begin ik een neurose te ontwikkelen?

Als dat laatste het geval is, dan hoor ik dat graag, want daar is tenminste wat aan te doen. Aan de suikerziekte in de industrie niet, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor....gewoon wat minder zuur denken. Dan volgt het zoet vanzelf.
quote:sri schreef op 18 juli 2011 @ 16:46:

Hebben jullie nou ook het idee dat alles steeds zoeter wordt?

Nee.

quote:Of begin ik een neurose te ontwikkelen?

Ja.

quote:Als dat laatste het geval is, dan hoor ik dat graag, want daar is tenminste wat aan te doen.Dat hoop ik voor je.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mens, als je niet meer kan genieten in het restaurant, dan ga je toch niet meer uit eten, maar maak jezelf je prakje?
Ik ben dol op zoet,kreeft met banaan klinkt me heerlijk in de oren,binnenkort maar eens gaan kijken of het ook zo lekker smaakt:-))
To heeft wel een punt hoor.

Suiker en zout zijn goedkoop en worden door fabrikanten veelvuldig gebruikt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik denk dat je een neurose begint te ontwikkelen.
Ketjap op dat droge kipfiletvlees smaakt heerlijk trouwens

Kipfilet blokjes in de pan,ketjap erdoorheen sudderen jammie
Mmmm. Ik vind wel dat alle kant-en-klaar spul ontiegelijk zout is. Maar zoet, was me nog niet echt opgevallen.
Volgens mij heb je wel gelijk hoor. Alles wordt zoeter.
Over alles kan ik niet spreken, maar ik heb dit weekend een Magnum op, en besloten dat het mijn laatste ever was. Gadverdamme wat een mierzoet smerig ding!
Klopt, overal zit suiker doorheen. Alleen wen je ontzettend aan zoete smaken, dus voor de meeste mensen smaakt het "normaal". Pas als je zelf drastisch mindert met de suiker merk je pas hoe zoet alles is.

Ik gebruikte vroeger zoetjes in mijn thee, en snapte toen ook niet waar mensen het over hadden met hun "alles wordt zo zoet gemaakt". Nu ik zelf gestopt ben met zoetjes en ook veel minder snoep, valt het mij ook op. Zelfs aan vleeswaren wordt suiker toegevoegd.
In tomatensoep zit zelfs suiker, de niet zelfgemaakte dan, zo n lullig cup a dingesje. Om nog maar te zwijgen van die smerige smaakversterkers. Een hele generatie is opgegroeid met die zooi, kunnen nog geen pannenkoekenbeslag zelf meer maken. Zelfs groentes worden smaaklozer en zoeter gekweekt, denk aan witlof, spruitjes. Ondertussen schrik je van alle te dikke kinderen die je ziet lopen.
Als je de producten met al dat suiker laat staan schijn je zelfs ontwenningsverschijnselen a la drugsgebruik te krijgen.

Er wordt ook zoveel zout aan eten toegevoegd dat het bij mensen soms op de nieren slaat; collega van mijn vader at zoveel soep uit de automaat dat hij dat kreeg.
Je hebt gelijk maar ik erger me meer aan al het zout wat overal doorheen zit. Zo vies!
Al dat zout ja; jak. Ik koop die kant-klare zooi dan ook nooit.

(alleen chips dan he
Sundream, dan ben je een van de weinigen. Winkels puilen uit van de wereldgerechten en kant en klare zooi.
Zoet merk ik niet. Wel zout. Overal wordt er kg's zout over het eten gestrooid. Nergens voor nodig.

Kant en klaar eet ik zelden, maar ik merk het vaak als ik bij mensen eet die niet goed kunnen koken.
quote:kopjekoffie70 schreef op 18 juli 2011 @ 16:56:

To heeft wel een punt hoor.

Suiker en zout zijn goedkoop en worden door fabrikanten veelvuldig gebruikt.Ik hoorde vandaag dat suiker enorm is gestegen in prijs, vooral snoepgoed en fris zal enorm stijgen in de supermarkten.
Ik probeer ook de meeste kant en klaar zooi te vermijden tegenwoordig. Lukt niet altijd hoor.
Helaas heb je geen neurose, TO. Lag het maar allemaal aan jouw perceptie.

Als je ingrediëntenlijsten leest staat bijna overal er wel glucose-fructosestroop oid op. Soepen, sauzen, dressings, pindakaas...

Ik gebruik nergens geen pakjes of zakjes of kant-en klare rommel meer voor. Het komt inderdaad de smaak echt niet ten goede. Ik heb het gelukkig nog niet in mijn favoriete restaurants opgemerkt. Ligt misschien ook wel een beetje aan de restaurants, of zij halffabrikaten gebruiken of niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je ontwikkelt een neurose. Sterker nog, je hebt hem al.

Zo goed?
Ik heb inderdaad meer last van zout. Als ik een keer een kant-en-klaarmaaltijd heb gegeten, dan heb ik de rest van de avond continu dorst.
Liever elitair dan een pauper!
Aan erwten/wortelen in blik of glas wordt ook suiker toegevoegd.

Dit wordt ook gedaan om te maskeren dat groente-rassen voornamelijk ziekteresistentie en hoge productie worden geselecteerd en niet op smaak.

Snoep haal ik bij voorkeur in Duitsland omdat je daar nog weleens vooral chocola in chocola vindt, terwijl het hier vooral suiker is.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:ElleMichelle schreef op 18 juli 2011 @ 16:57:

Ketjap op dat droge kipfiletvlees smaakt heerlijk trouwens

Kipfilet blokjes in de pan,ketjap erdoorheen sudderen jammie

Doen met heel veel ui en een beetje knoflook! 3/4e ketjap 1/4e water!

Ook fijn met vleugeltjes! Hoe langer het suddert hoe lekkerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven