structureel steunen van een goed doel.

20-07-2011 12:25 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik structureel één of twee goede doelen willen steunen.

Maar... er zijn zoveel goede doelen dat ik het vrij lastig vind om de juiste keus te maken. één ding weet ik zeker, ik vind het belangrijk dat het geld echt op de juiste plek aan moet komen. Mijn voorkeur gaat denk ik ook uit naar een vrijwilligers organisatie want vind het niet nodig dat je betaald krijgt voor je werkzaamheden.

De afgelopen dagen heb ik verschillende dingen voorbij zien komen.

- vrouwen die moeten bevallen in Afrika

- kinder prostitutie in Azië

- zielige mishandelde dieren.

Wellicht hebben jullie nog tips waar ik wat mee kan en waarin ik me kan verdiepen.
Wil je ze financieel steunen? Of wil je zelf ergens vrijwilligerswerk gaan doen?

Ik steun o.a. www.stichtinghulp.nl

Daar ondersteun ik financieel een meisje maar je kunt je ook opgeven als vrijwiliger. Dan kun je hier in NL bijvoorbeeld salsales geven, cupcakes bakken, helpen bij een sollicitatiebrief etc. De 'afnemer' betaalt daar dan een bedrag voor en dat komt ten goede aan de stichting.

De oprichter en bestuursleden (allen vrijwilligers) van dit project gaan ook regelmatig naar Kenia om de voortgang van het project ter plekke te bekijken en zaken te regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou hier eens naar kijken, het gaat trouwens on financieel steunen.
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 20 juli 2011 @ 12:25:

Graag zou ik structureel één of twee goede doelen willen steunen.

Maar... er zijn zoveel goede doelen dat ik het vrij lastig vind om de juiste keus te maken. één ding weet ik zeker, ik vind het belangrijk dat het geld echt op de juiste plek aan moet komen. Mijn voorkeur gaat denk ik ook uit naar een vrijwilligers organisatie want vind het niet nodig dat je betaald krijgt voor je werkzaamheden.

De afgelopen dagen heb ik verschillende dingen voorbij zien komen.

- vrouwen die moeten bevallen in Afrika

- kinder prostitutie in Azië

- zielige mishandelde dieren.

Wellicht hebben jullie nog tips waar ik wat mee kan en waarin ik me kan verdiepen.Misschien moet je eerst vragen vanaf welk gestort bedrag, je eisen mag gaan stellen.
Als je het niet nodig vind om betaald te worden voor je werkzaamheden, werk je dan niet of stort je iedere maand je salaris terug aan je baas?
bedrag maakt niet zo heel veel uit, wij hebben het goed en daar kan ik best wat van missen.

Belangrijk vind ik dat het geld wat ik stort echt bij de mensen aankomen die het nodig hebben.

Verder vind ik het echt heel erg lastig.
quote:return_of_kreng schreef op 20 juli 2011 @ 12:37:

Als je het niet nodig vind om betaald te worden voor je werkzaamheden, werk je dan niet of stort je iedere maand je salaris terug aan je baas?hulpverlening is voor mij iets heel anders dan werken, dit doe je voor mij vanuit een bepaald idealisme, moet je voor dit idealisme betaald worden. Persoonlijk vind ik van niet.
Ik sponsor 2 kindjes bij een kleine vrijwilligersorganisatie. Geld gaat 100% naar de school en de kinderen. Geld wat je extra (vrijwillig) geeft buiten het sponsorbedrag, bijvooorbeeld voor studieboeken of een schooluniform voor jouw sponsorkindjes wordt daar ook echt aan besteed. Je krijgt zelf een foto dan toegestuurd van 'jouw' kind met de boeken in de handen of het uniform aan. Sponsor daar nu al een jaar of 3. Ze zijn veel goedkoper dan die grote organisaties waar veel geld niet naar de bedoelde doelen gaat, je weet zeker waar je geld heengaat (je kan zelf erheen en gaan kijken) De organisatie is echter niet NL's dus je krijgt niks terug van de belasting ofzo. Verder erg leuk dat je ook regelmatig met je kind kan schrijven en de kinderen ook meerdere keren per jaar zelf terugschrijven.
quote:Emmy_ schreef op 20 juli 2011 @ 12:41:

Ik sponsor 2 kindjes bij een kleine vrijwilligersorganisatie. Geld gaat 100% naar de school en de kinderen. Geld wat je extra (vrijwillig) geeft buiten het sponsorbedrag, bijvooorbeeld voor studieboeken of een schooluniform voor jouw sponsorkindjes wordt daar ook echt aan besteed. Je krijgt zelf een foto dan toegestuurd van 'jouw' kind met de boeken in de handen of het uniform aan. Sponsor daar nu al een jaar of 3. Ze zijn veel goedkoper dan die grote organisaties waar veel geld niet naar de bedoelde doelen gaat, je weet zeker waar je geld heengaat (je kan zelf erheen en gaan kijken) De organisatie is echter niet NL's dus je krijgt niks terug van de belasting ofzo. Verder erg leuk dat je ook regelmatig met je kind kan schrijven en de kinderen ook meerdere keren per jaar zelf terugschrijven. Voor dit soort dingen ben ik huiverig, vrienden van mijn ouders hebben ook zo'n kindje gesponsord en bezocht. Helaas bleek het geld niet te gaan naar de kindjes, maar naar vader die er drank voor kocht.
Kun je niet gewoon structureel fair trade produkten gaan kopen bij de Wereldwinkel. Daar worden bijvoorbeel kaarten verkocht, gemaakt door ex-prostituees in Thailand. Of return-to-sender produkten.
Het geld gaat niet naar de gezinnen, de ouders zelf ontvangen er niks van. Het geld wordt door de school besteed aan wat er nodig is voor de school etc. En de extra's die je kunt geven wordt door de school ingekocht en krijg het kind direct van de school (opp school maken ze dan ook de foto die je krijgt) De kinderen of ouders ontvangen dus nooit geld, enkel het uniform of de boeken zelf. De geldzaken worden ook door de vrijwilligersorganisatie gecontroleerd.
quote:nike schreef op 20 juli 2011 @ 12:46:

Kun je niet gewoon structureel far trade produkten gaan kopen bij de Wereldwinkel. Daar worden bijvoorbeel kaarten verkocht, gemaakt door ex-prostituees in Thailand. Of return-to-sender produkten.Probeer ik al zoveel mogelijk te doen
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 20 juli 2011 @ 12:44:

[...]

Voor dit soort dingen ben ik huiverig, vrienden van mijn ouders hebben ook zo'n kindje gesponsord en bezocht. Helaas bleek het geld niet te gaan naar de kindjes, maar naar vader die er drank voor kocht.Dus door 1 gehoorde ervaring denk je dat het zo bij alle organisaties gaat?
Ik vind het wel moeilijk hoor, want bij elke vrijwilligersorganisatie blijft er wel wat aan de strijkstok hangen. Ikzelf doe voor twee Nederlandse organisaties vrijwilligerswerk. Waarvan ik weet dat bij 1 origanisatie de directeur een mooi jaarsalaris ontvangt en de rest allemaal op vrijwillige basis is. Bij de andere organisatie zijn zelfs véél mensen in loondienst En dan ben ik een beetje gratis en voor niks aan het werk. Gelukkig hebben ze hier in Nederland een keurmerk waar aan voldaan moet worden. In het buitenland is dat helemaal moeilijk te controleren.

Mijn man is lid van het WSPA, vind ik helemaal zo'n vage organisatie. Maarja, hij wil dat graag.
nee ik geloof niet dat dit bij alle organisaties zo gaat. Weet wel dat dit bij een grotere organisatie was, dus weinig controle. Dit is onder andere een reden voor mij om te kiezen voor een organisatie die kleiner is met meer controle
Ik doe even een knip plak van mezelf vanuit een ander topic wat betreft het betaald worden voor je vrijwillgerswerkzaamheden:

Ik ken zelf ook mensen die bij organisaties werken, en sommigen konden dat vrijwillig doen (als je bv rijke ouders hebt die je steunen) maar als je gewoon ergens wilt wonen, dan zul je toch huur of hypotheek moeten betalen, en dat gaat niet van vrijwilligerswerk. Dus ik begrijp best dat die mensen loon krijgen (en trouwens, het is niet altijd zo , ehm, marktconform. Vrienden van mij kunnen echt veel meer geld verdienen als ze bij een groot bedrijf gaan werken ipv bij zo'n organisatie)
quote:nike schreef op 20 juli 2011 @ 12:54:

Gelukkig hebben ze hier in Nederland een keurmerk waar aan voldaan moet worden. In het buitenland is dat helemaal moeilijk te controleren.Alleen moet er voor het verkrijgen van dat keurmerk ook betaald worden en moet er bijv. een jaarrekening opgesteld worden door een accountant, die daar ook weer zijn tarief voor heeft.
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 20 juli 2011 @ 12:41:

[...]

hulpverlening is voor mij iets heel anders dan werken, dit doe je voor mij vanuit een bepaald idealisme, moet je voor dit idealisme betaald worden. Persoonlijk vind ik van niet.

Dus mensen in de zorg hoeven ook niet betaald te worden, die doen dat ook vanuit een idealisme?

Ik denk dat maar weinig organisaties helemaal niemand in loondienst hebben. Omdat idd mensen in Nederland die dit werk doen ook moeten eten en wonen. Vrijwilligers zijn vaak maar voor korte tijd of weinig uren in de week beschikbaar, en als je een langdurig project wilt opzetten, is dat lastig plannen. Als je vind dat mensen niet betaald hoeven worden kun je misschien in plaats van geld geven je aanmelden als vrijwilliger bij de lokale dierenambulance o.i.d. Of zelf je geld naar Afrika gaan brengen, als niemand daarvoor betaalt mag worden. Hoe zit het dan met de luchtvaartmaatschappij die jou daarheen vliegt, mag die er wel aan verdienen?).

Er bestaan in Nederland wel controleregels en zelfs een CAO voor dit soort organisaties, en de salarissen liggen echt een stuk lager dan in het bedrijfsleven. (Net als in de zorgsector trouwens).
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 20 juli 2011 @ 12:41:

[...]

hulpverlening is voor mij iets heel anders dan werken, dit doe je voor mij vanuit een bepaald idealisme, moet je voor dit idealisme betaald worden. Persoonlijk vind ik van niet.

Van alleen idealisme kun je niet eten. Als iemand zijn werktijd besteedt aan het beter maken van de wereld mag daar toch op zijn minst een fatsoenlijk salaris tegenover staan.

Je zou bij het CBF kunnen kijken. Wat een goede zaak is, is natuurlijk ook wel persoonlijk. Of je nu kanker of aids bestrijd, of je nu kinderen of gewetensgevangenen helpt, of ijsberen of tijgers, het één is niet beter dan het ander.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Bij deze organisatie wordt helemaal niemand betaald of krijgt welke vergoeding dan ook. Zelfs de brieven doorsturen naar de spponsors doen ze uit de eigen zak en sommige sponsors weten dit en geven daarrom een kleine vergoeding hiervoor. Er is dan ook geen directeur, enkel een heel hard werkende vrouw die de grootste gedeelte van het werk (voor nop!) op zich neemt en enkele anderen die hierbij hulp aanbieden. 1 die goed met computers is onderhoudt de website, een ander schrijft bedrijven en organisaties aan voor eventuele steun in de vorm van geld of producten (muggennetten/boeken etc) Jammer dat er zo'n negatief beeld is.
Waar leeft die hardwerkende vrouw die al dat werk voor nop doet dan van?

(Met behoud van uitkering mocht ik maar een beperkt aantal uren vrijwilligerswerk doen).
Het is een Amerikaanse vrouw, ze is getrouwd en zover ik weet werkt ze niet buitenshuis. Dat kan ook nog ;)
Dan leeft ze dus van het geld dat haar man verdient. In Nederland ook nog genoeg thuisblijfmoeders zonder eigen inkomen. Helemaal prima als de mensen die niet hoeven te werken voor hun geld zich inzetten voor goede doelen. Maar wanneer mensen die wel moeten werken voor hun geld ook graag een steente bjdragen door hun arbeidsuren in te zetten en daar wel een vergoeding voor te vragen omdat zij niet kunnen leven van het salaris van hun partner dan heben die mensen dus te weinig hart voor die zaak en verdienen ze geen steun?
uhm wat? Is dat tegen mij gericht? Heb namelijk alleen een idee aangedragen voor TO die een goed doel zoekt om te steunen. Er werd gevraagd hoe die vrouw tijd heeft voor al dat werk en dit is (zover ik weet) de reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven