Geld & Recht alle pijlers

boek in eigen beheer uitgeven

21-07-2011 14:05 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers

ik heb een vraag, ik zit erover te denken een boek in eigen beheer uit te geven. Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die dat hebben gedaan. Ik heb geen idee wat een gemiddelde prijs is die je daarvoor moet betalen, welke aanbieders betrouwbaar en goed zijn en wara ik nog meer rekening mee kan houden.

Kan iemand me verder helpen?

bedankt!
quote:himalaya schreef op 21 juli 2011 @ 14:54:

[...]

99% van de aangeboden manuscripten is simpelweg te slecht of niet interessant voor een uitgeverij.Waarom zou je ze dan toch uit willen geven? Dat snap ik nooit zo goed, als het te slecht of niet interessant genoeg is, dan moet je gewoon een nieuw boek schrijven, volgens mij. Of je bestaande manuscript verbeteren.
Am Yisrael Chai!
@Royanne: de titel hou ik inderdaad geheim, sorry.

Ook een leuke link (voor als je je boek hebt uitgegeven); jeboekindewinkel

En dan een www. ervoor en .nl erna (ik mag volgens mij niet letterlijk sites noemen hier of wel? Is overigens geen reclame).
quote:royanne77 schreef op 21 juli 2011 @ 15:04:

ja, ik wil graag een boek uitgeven maar inderdaad het is erg moeilijk een uitgever te vinden. Uitgevers krijgen vaak duizenden manusscripten en ja, dan moet je er maar net tussen zitten. Ik wil toch bepaalde dingen vertellen (het is allemaal autobiografisch) en daarom dacht ik aan deze optie. dat anderen dan denken dat eigenlijk geen hond het wil lezen boeit me niet zo. Ik ben zo arrogant te denken dat het wel interessant genoeg is

maar ik begrijp dat nog niemand zelf heeft gedaan of iemand kent?

Ik ken wel mensen die zelf in eigen beheer hebben uitgegeven of via zo'n uitgeverij die in principe alles uitgeeft omdat je er zelf voor betaalt.

Maar dan kom ik toch terug op wat ik tegen Himalaya zei: waarom zou je dat willen? Wat is je doel? Ik schrijf zelf ook en mijn manuscript is momenteel in behandeling bij een aantal uitgevers die er vooralsnog allemaal interesse in hebben (dat zegt nog niks overigens), maar ik zou zelf niet iets willen uitgeven dat gewoon niet goed genoeg is of waar geen markt voor is. Dan kan je net zo goed een dagboek bijhouden of bloggen ofzo. Hoe zie jij dat? Waarom wil je een boek schrijven, als het niet is om er ook lezers mee te krijgen?
Am Yisrael Chai!
Ben het er niet mee eens dat een boek dat een uitgever niet wil uitgeven niet goed of niet interessant genoeg is.

Boeken die een uitgever weigert zijn vooral commercieel niet interessant. Je maakt een betere kans met een gigantisch zoetsappig streekrommanetje dan met een literair meesterwerk hoor.

Neemt niet weg dat veel manuscripten die mensen schrijven inderdaad gewoon bagger zijn.
quote:bommi schreef op 21 juli 2011 @ 15:47:

@Royanne: de titel hou ik inderdaad geheim, sorry.

Ook een leuke link (voor als je je boek hebt uitgegeven); jeboekindewinkel

En dan een www. ervoor en .nl erna (ik mag volgens mij niet letterlijk sites noemen hier of wel? Is overigens geen reclame).Fictie of non-fictie, dat wil je misschien wel vertellen?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 21 juli 2011 @ 15:47:

[...]

maar ik zou zelf niet iets willen uitgeven dat gewoon niet goed genoeg is of waar geen markt voor is.Je doet nu net alsof alleen uitgevers in staat zijn kwaliteit te beoordelen wat natuurlijk helemaal niet zo is. Hun allerbelangrijkste criteria is of een boek gaat verkopen (al zijn er natuurlijk ook uitgevrijen die wat meer belang hechten aan literaire kwaliteit).
quote:lexis schreef op 21 juli 2011 @ 15:48:

Ben het er niet mee eens dat een boek dat een uitgever niet wil uitgeven niet goed of niet interessant genoeg is.

Boeken die een uitgever weigert zijn vooral commercieel niet interessant. Je maakt een betere kans met een gigantisch zoetsappig streekrommanetje dan met een literair meesterwerk hoor.

Neemt niet weg dat veel manuscripten die mensen schrijven inderdaad gewoon bagger zijn.

Daar ben ik het niet mee eens. Een literair meesterwerk is een literair meesterwerk, dat herkent een goede uitgever echt wel. Wel is het zo dat je een lange adem moet hebben, Harry Potter is bijvoorbeeld ook 42 keer afgewezen voordat het een uitgever vond. Datzelfde geldt eigenlijk voor een heleboel commerciele successen, Komt een vrouw bij de dokter is bijvoorbeeld ook vaak afgewezen.

Misschien ben ik te old school, maar dan maar in eigen beheer uitgeven komt me ook zo gemakzuchtig over, alsof je te lui bent ofzo om gewoon hard te werken aan je manuscript. Als je echt in je verhaal gelooft, dan probeer je het toch gewoon nog een keer, en nog een keer, en nog een keer als het nodig is? Daar word je alleen maar een betere schrijver van.
Am Yisrael Chai!
quote:lexis schreef op 21 juli 2011 @ 15:51:

[...]

Je doet nu net alsof alleen uitgevers in staat zijn kwaliteit te beoordelen wat natuurlijk helemaal niet zo is. Hun allerbelangrijkste criteria is of een boek gaat verkopen (al zijn er natuurlijk ook uitgevrijen die wat meer belang hechten aan literaire kwaliteit).

Ja, ik ben van mening dat uitgeverijen kijk hebben op kwaliteit. Als je een manuscript geschreven hebt dat niemand wil uitgeven, dan is het volgens mij niet goed genoeg. Als het wel goed was, dan was er immers ook een markt voor?

Jij doet net alsof uitgeverijen alleen maar pulp uitgeven, maar dat is natuurlijk onzin.
Am Yisrael Chai!
Nou fashionvictim dat ben ik toch echt niet met je eens. Heel veel kunstenaars en schrijvers zijn pas na hun dood op hun werkelijke waarde geschat en ook toen pas uitgegeven, en literaire meestwerken worden dus ook echt lang niet altijd als zodanig herkend.

Ik zou overigens niet gauw iemand aanraden een boek in eigen beheer uit te geven, en ik denk dat een echt goede uitgeverij zeker wel een soort lakmoesproef kan zijn voor kwaliteit.
quote:lexis schreef op 21 juli 2011 @ 16:05:

Nou fashionvictim dat ben ik toch echt niet met je eens. Heel veel kunstenaars en schrijvers zijn pas na hun dood op hun werkelijke waarde geschat en ook toen pas uitgegeven, en literaire meestwerken worden dus ook echt lang niet altijd als zodanig herkend.

Ik zou overigens niet gauw iemand aanraden een boek in eigen beheer uit te geven, en ik denk dat een echt goede uitgeverij zeker wel een soort lakmoesproef kan zijn voor kwaliteit.

Noem er eens een paar dan? Want de literaire meesterwerken die ik als zodanig beschouw en die ook als zodanig erkend worden, zijn toch echt gewoon door grote uitgevers uitgegeven.

Is een serieuze vraag overigens hoor, ik ben wel benieuwd naar welke literaire meesterwerken jij dan bedoelt.
Am Yisrael Chai!
Nou een voorbeeld dat mij te binnenschiet is van Kennedy o'Toole: http://en.wikipedia.org/w ... #Posthumous_publications.

Ander voorbeeld: Hans Keilson http://www.nrc.nl/nieuws/ ... ns-keilson-101-overleden/
Vriendlief heeft een boek in eigen beheer uitgegeven, met de hulp van freemusketeers. Dat was weliswaar een plaatjesboek, dus misschien zijn de kosten niet vergelijkbaar. Dat kostte, als ik het me goed herinner, tussen de 500 en 600 euro. Hij heeft 50 exemplaren gekregen die hij zelf mag kwijtraken, maar het staat ook op bol.com en het heeft een ISBN, waardoor je het gewoon kunt aanvragen bij de meeste boekhandels. Van de 50 exemplaren die hij ontvangt, mag hij alle winst houden. Via de boekhandels en bol.com ontvangt hij 15%.
Ik dacht ook meteen aan O' Toole,

Maar dat is m.i. juist zo'n bekend verhaal (dat het na zijn dood is uitgegeven) omdat het uniek is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ja, het is ook een beetje moeilijk te bedenken welke literaire meesterwerken niet zijn uitgeven want dan moet je ze toevallig tegen zijn gekomen.
Tja, autobiografisch...

Even vooropgesteld dat ik niets van jouw leven weet en dat het volgende in het algemeen voor beginnende schrijvers geldt: de meeste mensen vinden hun eigen leven zeer interessant terwijl dat het gewoonweg niet is.

Een boek in de trant van 'en toen ging me man bij me weg en toen ging ik scheiden en toen kwam ik beter uit de strijd' gaat geen kip lezen.

'Hitte op de Noordpool: mijn jaar met een Eskimo' maakt alweer een grotere kans om een lezerspubliek te vinden.

Daar komt ook nog bij dat schrijven veel moeilijker is dan je zou denken. Spanningsopbouw, stijl, perspectief: schrijven is een vak en met gewoonweg van je aftikken, maak je geen goed boek.

Wat voor commentaar heb je gekregen van de uitgeverijen waar je je werk aangeboden hebt? Dat het 'niet passend in het fonds was'? Of meer in de trant: 'leer eens interpunctie te gebruiken.' Dat laatste zou ook bij een boek in eigen beheer een probleem opleveren.

Vonden ze het boek inhoudelijk en stylistisch goed genoeg, dan zou ik verder zoeken naar een kleine uitgeverij die het wil uitgeven.

Vonden ze het niet sterk genoeg, dan zou ik een schrijfcursus gaan volgen.

@Fashionvictim: heb je je manuscript tegelijkertijd bij verschillende uitgeverijen aangeboden? Ik dacht altijd dat dat ze dat helemaal niet leuk vinden.
Lastige van uitgeven in eigen beheer is volgens mij vooral de distributie en prijsafspraken met bijvoorbeeld selexyz / ako / bol.com.
Ja, ik dacht zelf ook aan John Kennedy O'Toole maar dat vind ik niet echt een zuiver voorbeeld: ten eerste heeft hij heel jong zelfmoord gepleegd, en ten tweede werd zijn talent wel degelijk erkend bij leven, hij had zelfs al een uitgever maar die roman werd uiteindelijk geshelved. Er zijn zoveel romans die een aantal jaar op de plank blijven liggen, net zoals er ook zoveel muziek, scripts, formats, theaterstukken en dergelijke jaren op de plank blijven liggen, soms omdat ze niet in de tijdgeest passen, soms omdat ze niet bij de juiste editor op het bureau belanden, soms omdat...

Hans Keilso ken ik niet, ik zal je link gaan bekijken.

Toch blijf ik van mening dat je er gevoeglijk vanuit kan gaan dat als iedereen je manuscript afwijst, dat het dan gewoon niet goed genoeg is. Ik heb ook al tientallen afwijzingen te pakken, overigens, maar bij die afwijzingen heb ik ook regelmatig te horen gekregen dat ik wél een goede schrijver ben of inhoudelijk argumenten gekregen waaróm ik een afwijzing kreeg. Dat is vrij uitzonderlijk, weet ik, en dat bevestigt in ieder geval mijn idee dat als je echt kunt schrijven, een goede agent of een goede uitgever dat echt wel herkent, zelfs als ie niks met je manuscript kan.
Am Yisrael Chai!
http://bookaholics.nl/

Misschien is dat wat voor je?
Ach ja, tegenwoordig kan iedereen schrijven toch? Net als mensen die leuke vakantiekiekjes maken denken dat ze fotograaf zijn.

Een vak willen leren is er niet meer bij.
Als een uitgever het niet goed genoeg vindt, wil het niet per definitie zeggen dat het slecht is.

Ik heb een aantal interessante levenservaringen die wat verder gaan dan: ik ben gescheiden of iets dergelijks (hoewel daar ook erg goede boeken over zijn) Ik ben geen professioneel schrijfster, hoewel ik al met regelmaat schrijfwedstrijden heb gewonnen en korte verhalen zijn uitgegeven enzo. Maar ik zal niet zeggen dat ik buitengewoon goed schrijf en ik denk dat veel uitgeverijen mijn verhaal niet goed genoeg vinden. Maar dat wil niet zeggen dat het mij niet erg leuk lijkt om het toch uit te geven en dan te kijken of er toch meer interesse is dan ik van te voren zou denken.

Jordbear, heeft je vriend goede ervaringen met freemusketeers? Is het allemaal goed verlopen? En verkoopt ie veel?
Nou ik vind het wel allemaal een beetje zuur die reacties hier.

Maakt toch niet uit of het wel of niet goed is? Als mensen lekker creatief bezig zijn en dat zelf willen betalen dan hou ik dat niet tegen hoor. Ik vidn dat knap dat mensen een heel boek volpennen ook al is het onzin.

Je hoeft van mij ook geen Rembrandt te zijn om op schildercursus te gaan en al die amateurfotografen met hun blitse digitale camera hebben daar toch gewoon harstikke veel lol aan. Zo lang je maar niet onrealistisch hoge verwachtingen van je eigen kunnen krijgt.

Sjongejonge zeg alsof je voor iedere hobby meteen een proeve van bekwaamheid af moet leggen.
quote:royanne77 schreef op 21 juli 2011 @ 17:13:

Jordbear, heeft je vriend goede ervaringen met freemusketeers? Is het allemaal goed verlopen? En verkoopt ie veel?Ja, de ervaringen zijn erg goed. De offerte duurde wat lang (een maand ofzo), maar daarna is het allemaal heel snel gegaan. Hij is z'n eerste 50 boeken al kwijt, hij denkt nu na over een nabestelling. Het gaat dus hartstikke goed, vooral als je bedenkt dat het publiek voor zijn werk nogal klein is. Maar, hij vindt het hartstikke leuk, en daar gaat het in dit geval toch om.
quote:lexis schreef op 21 juli 2011 @ 17:17:

Nou ik vind het wel allemaal een beetje zuur die reacties hier. [knip] Je hoeft van mij ook geen Rembrandt te zijn om op schildercursus te gaan [knip] Sjongejonge zeg alsof je voor iedere hobby meteen een proeve van bekwaamheid af moet leggen.Over zure reacties gesproken . Natuurlijk kan ik op schilderles als ik geen Rembrand ben, maar mijn schilderij zal niet in een gerenommeerd museum komen te hangen naast dat van hem. De vraag was niet of TO 100 boeken mag schrijven, de vraag was hoe dat uitgegeven kan worden.
quote:fashionvictim schreef op 21 juli 2011 @ 15:54:

[...]

Misschien ben ik te old school, maar dan maar in eigen beheer uitgeven komt me ook zo gemakzuchtig over, alsof je te lui bent ofzo om gewoon hard te werken aan je manuscript. Als je echt in je verhaal gelooft, dan probeer je het toch gewoon nog een keer, en nog een keer, en nog een keer als het nodig is? Daar word je alleen maar een betere schrijver van.

Als je echt in je eigen product gelooft, breng je het uit, hoe dan ook. Daar hoef je geen investeerder van buitenaf voor te hebben.

Mijn pa was vroeger muzikant die met zijn bands in eigen beheer muziek uitbracht. Voor platenmaatschappijen was hij niet interessant. Specifieke stijl, kleine doelgroep.

Ik heb altijd wel respect voor mensen die het heft in eigen handen nemen.
quote:royanne77 schreef op 21 juli 2011 @ 17:13:

Als een uitgever het niet goed genoeg vindt, wil het niet per definitie zeggen dat het slecht is.

Absoluut.

Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden, buiten de kwaliteit van een boek. En het is natuurlijk het goed recht van een uitgeverij om voorzichtig te zijn met het investeren van middelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven