AIDS een homo-ziekte?
vrijdag 22 juli 2011 om 18:59
Ik stoor me al langer aan het feit dat als er op gay-evenementen geld ingezameld wordt voor een goed doel dit ALTIJD voor het AIDS-fonds is, en nooit voor een andere ziekte. Zo wordt de indruk gewekt dat AIDS een homo-ziekte is. Als ik dat tegen een homo zeg, vinden ze dat raar en kort door de bocht. Het is toch niet vreemd dat mensen dat dan gaan denken?
vrijdag 22 juli 2011 om 19:08
Ik denk dat hiv/AIDS epidemie in de jaren 80, begin jaren 90, toen er nog geen goede behandeling mogelijk was, diepe sporen heeft nagelaten in de homo gemeenschap die onevenredig zwaar werd getroffen. Veel homo's hebben toen een of meerdere vrienden/kennissen verloren aan deze ziekte. Het lijkt me logisch dat hiv/AIDS een belangrijk goed doel blijft in deze gemeenschap. Ik snap niet wat daar problematisch aan is.
vrijdag 22 juli 2011 om 19:08
quote:sito1970 schreef op 22 juli 2011 @ 18:59:
Ik stoor me al langer aan het feit dat als er op gay-evenementen geld ingezameld wordt voor een goed doel dit ALTIJD voor het AIDS-fonds is, en nooit voor een andere ziekte.
Ik kan me voorstellen dat je geld wilt inzamelen voor een goed doel dat enigszins homo-gerelateerd is. En dan ligt aids meer voor de hand dan bijvoorbeeld nierziektes. Maar je bevestigt er inderdaad mogelijk wel het vooroordeel aids = homoziekte mee.
Als je zoekt naar iets homo-gerelateerds kun je toch ook wel iets anders vinden? Noodlijdende homovereniging in Zimbabwe? Lesbisch voetbalteam sponsoren op de gay games? Ik verzin maar even wat.
Ik stoor me al langer aan het feit dat als er op gay-evenementen geld ingezameld wordt voor een goed doel dit ALTIJD voor het AIDS-fonds is, en nooit voor een andere ziekte.
Ik kan me voorstellen dat je geld wilt inzamelen voor een goed doel dat enigszins homo-gerelateerd is. En dan ligt aids meer voor de hand dan bijvoorbeeld nierziektes. Maar je bevestigt er inderdaad mogelijk wel het vooroordeel aids = homoziekte mee.
Als je zoekt naar iets homo-gerelateerds kun je toch ook wel iets anders vinden? Noodlijdende homovereniging in Zimbabwe? Lesbisch voetbalteam sponsoren op de gay games? Ik verzin maar even wat.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 22 juli 2011 om 19:10
Aan het eind van de jaren 70, begin jaren 80 stak er een tot dan onbekende ziekte de kop op in Amerika en iets later in Europa. Kenmerkend aan de ziekte was dat de weerstand van de getroffen personen aangetast werd, dat negen van de tien patiënten homoseksueel waren en 98% man. Het leek een 'homoziekte', zoals veel kranten toen berichtten en daarom sprak men in eerste instantie over GRID (Gay-Related Immuno Deficiency). Later bleek deze aanduiding onjuist te zijn. In 1982 werd duidelijk dat ook gebruikers van verdovende middelen en lijders aan de bloederziekte hemofilie de ziekte konden krijgen. Deze laatsten kregen bloedtransfusies met bloed dat besmet bleek te zijn. De ziekte kreeg een naam al voordat de verwekker gevonden was: Acquired Immuno-Deficiency Syndrome (verworven immuundeficiëntiesyndroom), afgekort aids
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aids
Niet zo gek dat ze het zo noemen/noemden, vandaag de dag is het niet langer een "homo-ziekte".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aids
Niet zo gek dat ze het zo noemen/noemden, vandaag de dag is het niet langer een "homo-ziekte".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 22 juli 2011 om 19:11
quote:nak schreef op 22 juli 2011 @ 19:07:
Maar goed, zet een grote groep vrouwen samen en het doel wordt al snel Pink RIbbon.
Terwijl Aids voornamelijk een vrouwenziekte is.
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykiller
Maar goed, zet een grote groep vrouwen samen en het doel wordt al snel Pink RIbbon.
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykiller
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 22 juli 2011 om 19:12
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2011 @ 19:11:
[...]
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykillerMaar dat is wereldwijd toch? In Nederland kun je het toch geen vrouwenziekte noemen?
[...]
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykillerMaar dat is wereldwijd toch? In Nederland kun je het toch geen vrouwenziekte noemen?
vrijdag 22 juli 2011 om 19:12
quote:sito1970 schreef op 22 juli 2011 @ 18:59:
Ik stoor me al langer aan het feit dat als er op gay-evenementen geld ingezameld wordt voor een goed doel dit ALTIJD voor het AIDS-fonds is, en nooit voor een andere ziekte. Zo wordt de indruk gewekt dat AIDS een homo-ziekte is. Als ik dat tegen een homo zeg, vinden ze dat raar en kort door de bocht. Het is toch niet vreemd dat mensen dat dan gaan denken?
"Zo wordt de indruk gewekt dat AIDS een homo-ziekte is."
Nee dat is jouw conclusie... Jij draait het om...
"Zo wordt de indruk gewekt dat AIDS een homo-ziekte is."
Nee dat is jouw conclusie... Jij draait het om...
vrijdag 22 juli 2011 om 19:13
" Aan dit niet zo fraaie ‘jubileum’ wordt vooral aandacht besteed door de homo-media en dat is jammer. Want waren het in de eerste 15 jaar inderdaad vooral mannelijke homoseksuelen die besmet raakten met HIV of aan AIDS bezweken, inmiddels zijn er wereldwijd meer vrouwen slachtoffer dan mannen……………..
Door hun lichaamsbouw lopen vrouwen meer risico om geïnfecteerd te raken met het hiv-virus. Bij onbeschermde seks lopen ze dubbel zoveel risico als mannen
In veel landen zijn vrouwen maatschappelijk en economisch afhankelijk van hun man, waardoor ze zichzelf moeilijk kunnen beschermen tegen hiv/aids. Zo biedt trouw aan 1 huwelijkspartner geen garanties in een maatschappij waar buitenechtelijke relaties voor mannen oogluikend worden toegestaan. Een vrouw die voor haar bestaan volledig is aangewezen op haar man kan niet makkelijk seks weigeren of condoomgebruik afdwingen.
Seksueel geweld tegen vrouwen en meisjes komt wereldwijd ~zeker in instabiele regio’s~ ook nog altijd veel voor. Veel vrouwen die hiv hebben, zullen er alles aan doen om dat verborgen te houden, zelfs voor de partner, uit angst om verstoten te worden. Sommige vrouwen voelen zich zelfs gedwongen om hun lichaam te verkopen in ruil voor geld, voedsel of goederen.
Aids raakt vrouwen nog op een andere manier: zij verzorgen in de meeste gevallen de zieken en de achterblijvende kinderen. De epidemie treft vrouwen dus onevenredig hard,"
Door hun lichaamsbouw lopen vrouwen meer risico om geïnfecteerd te raken met het hiv-virus. Bij onbeschermde seks lopen ze dubbel zoveel risico als mannen
In veel landen zijn vrouwen maatschappelijk en economisch afhankelijk van hun man, waardoor ze zichzelf moeilijk kunnen beschermen tegen hiv/aids. Zo biedt trouw aan 1 huwelijkspartner geen garanties in een maatschappij waar buitenechtelijke relaties voor mannen oogluikend worden toegestaan. Een vrouw die voor haar bestaan volledig is aangewezen op haar man kan niet makkelijk seks weigeren of condoomgebruik afdwingen.
Seksueel geweld tegen vrouwen en meisjes komt wereldwijd ~zeker in instabiele regio’s~ ook nog altijd veel voor. Veel vrouwen die hiv hebben, zullen er alles aan doen om dat verborgen te houden, zelfs voor de partner, uit angst om verstoten te worden. Sommige vrouwen voelen zich zelfs gedwongen om hun lichaam te verkopen in ruil voor geld, voedsel of goederen.
Aids raakt vrouwen nog op een andere manier: zij verzorgen in de meeste gevallen de zieken en de achterblijvende kinderen. De epidemie treft vrouwen dus onevenredig hard,"
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 22 juli 2011 om 19:15
vrijdag 22 juli 2011 om 19:23
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2011 @ 19:11:
[...]
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykillerEcht waar? Nooit geweten.
[...]
http://seks.blog.nl/voorl ... homoziekte-tot-ladykillerEcht waar? Nooit geweten.
vrijdag 22 juli 2011 om 19:23
Volgens dezelfde inzamellogica (wie er geld voor inzameld, die zal het wel hebben/krijgen) zou kanker een wielrenners ziekte zijn (alpe de huzes, livestrong, ride for the roses).
Het is toch mooi dat een gemeenschap die ooit zwaar is getroffen door deze ziekte nog steeds geld inzamelt en dat dat geld niet alleen naar Nederland en onderzoek gaat, maar ook naar aidsbestrijding in ontwikkelingslanden?
Het is toch mooi dat een gemeenschap die ooit zwaar is getroffen door deze ziekte nog steeds geld inzamelt en dat dat geld niet alleen naar Nederland en onderzoek gaat, maar ook naar aidsbestrijding in ontwikkelingslanden?
vrijdag 22 juli 2011 om 19:28
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2011 @ 19:13:
[...]
Ik heb geen idee.
Dan is google je vriend, al moet je goed zoeken omdat op de meeste sites het over totale aantallen gaat, zonder onderscheid man-vrouw. Of het gaat toch niet alleen over Nederland.
Dit komt van de site van de hiv-vereniging Nederland:
"Van het aantal mensen bij wie een hiv-infectie voor het eerst vastgesteld werd was in 2000 dertig procent vrouw. In 2004 en 2005 waren de percentages iets lager (respectievelijk 25 en 23 procent)."
En dit vond ik op de soa-aids for professionals site:
"In 2009 zijn er 1.252 nieuwe hiv-diagnoses gesteld. Van alle nieuwe hiv-diagnoses in 2009 werd 66% vastgesteld bij mannen met homoseksuele contacten."
[...]
Ik heb geen idee.
Dan is google je vriend, al moet je goed zoeken omdat op de meeste sites het over totale aantallen gaat, zonder onderscheid man-vrouw. Of het gaat toch niet alleen over Nederland.
Dit komt van de site van de hiv-vereniging Nederland:
"Van het aantal mensen bij wie een hiv-infectie voor het eerst vastgesteld werd was in 2000 dertig procent vrouw. In 2004 en 2005 waren de percentages iets lager (respectievelijk 25 en 23 procent)."
En dit vond ik op de soa-aids for professionals site:
"In 2009 zijn er 1.252 nieuwe hiv-diagnoses gesteld. Van alle nieuwe hiv-diagnoses in 2009 werd 66% vastgesteld bij mannen met homoseksuele contacten."