Gezondheid alle pijlers

AIDS een homo-ziekte?

22-07-2011 18:59 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stoor me al langer aan het feit dat als er op gay-evenementen geld ingezameld wordt voor een goed doel dit ALTIJD voor het AIDS-fonds is, en nooit voor een andere ziekte. Zo wordt de indruk gewekt dat AIDS een homo-ziekte is. Als ik dat tegen een homo zeg, vinden ze dat raar en kort door de bocht. Het is toch niet vreemd dat mensen dat dan gaan denken?
Maar het is toch ook zo dat seksueel man/man contact een verhoogde kans op besmetting geeft?

Ik heb ooit eens op de opleiding tot verpleegster geleerd dat penetratie bij man/man meer kans geeft, aangezien de bloedvaatjes in de anus snel scheuren en bloed in contact met sperma een heel grote kans op besmetting geeft.

Doordat de seksuele moraal toen nogal vrij was, werd het hiv virus snel verspreid. Nu is er veel meer kennis en dat heeft de statistieken wat veranderd.
Ja is snap wel wat je bedoelt, aan de ene kant wil de homobeweging af van het feit dat het een homoziekte is (wat het ondertussen door Afrika ook niet meer is), maar door zich zo nauw te verbinden aan AIDS-goede doelen houden ze inderdaad zelf de link homo en AIDS in stand. Dat is inderdaad een tegenstrijdigheid.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 19:52:

Ja is snap wel wat je bedoelt, aan de ene kant wil de homobeweging af van het feit dat het een homoziekte is (wat het ondertussen door Afrika ook niet meer is), maar door zich zo nauw te verbinden aan AIDS-goede doelen houden ze inderdaad zelf de link homo en AIDS in stand. Dat is inderdaad een tegenstrijdigheid.Of het is juist complementair. De homobeweging wil meer bewustzijn en kennis over de ziekte (dus o.a. dat het niet alleen een homoziekte is) en zamelt geld in voor het aidsfonds dat o.a. projecten gericht op voorlichting financiert.
quote:borderwalk schreef op 22 juli 2011 @ 19:58:

[...]

Of het is juist complementair. De homobeweging wil meer bewustzijn en kennis over de ziekte (dus o.a. dat het niet alleen een homoziekte is) en zamelt geld in voor het aidsfonds dat o.a. projecten gericht op voorlichting financiert.ja, maar de link wordt dan onbewust toch gelegd en daar wil men juist vanaf.
quote:Tickel schreef op 22 juli 2011 @ 19:10:

bladiebla

Niet zo gek dat ze het zo noemen/noemden, vandaag de dag is het niet langer een "homo-ziekte".Misschien is de term "homoziekte" ook bedoeld om met achterwaartse kracht een schuldgevoel aan te praten of zo.

Maar het zijn de biseksuele mannen, of de stiekeme kasthomo's, die het hebben het verspreid onder hetero's (in de Westerse wereld dan, he).

quote:tonkje schreef op 22 juli 2011 @ 19:28:

[...]

En dit vond ik op de soa-aids for professionals site:

"In 2009 zijn er 1.252 nieuwe hiv-diagnoses gesteld. Van alle nieuwe hiv-diagnoses in 2009 werd 66% vastgesteld bij mannen met homoseksuele contacten."En "mannen met homoseksuele contacten" in 2009, dat is wrsch. 5% van de totale populatie (10% heeft gemiddeld homocontacten geloof ik, en de helft daarvan is man) dus de verhoudingen zijn idd vrij scheef.

Wat ik ook vond:

In Los Angeles, gay and bisexual men make up less than 7% of the population yet account for more than 75% of those living with HIV and AIDS.

Dit zegt natuurlijk niks over het percentage homomannen dat daar hiv/aids heeft, dat kan met deze info net zo goed 5% zijn.

Edit: overigens lopen vrouwen tweemaal zoveel kans om besmet te worden als mannen, bij onbeschermde seks, wat de verhoudingen (in het Westen dus) ook niet proportioneler maakt.
quote:sito1970 schreef op 22 juli 2011 @ 19:33:

[...]

En toch blijf ik achter deze uitspraak staan.Jij vindt dus wel dat HIV/AIDS een homoziekte is? Je wilt alleen dat homo's dat ook toegeven? En je vindt dat ze dat moeten toegeven omdat "ze" immers ook "altijd" geld inzamelen op activiteiten en evenementen gericht op homo's?

Volgens mij zit er ergens wat los...

Iedereen kan HIV/AIDS krijgen. In het begin verspreidde de ziekte zich snel onder homoseksuelen. Veel homo's kennen iemand die de ziekte heeft of aan de ziekte overleden is. Ik persoonlijk ken 1 iemand die overleden is aan AIDS. En ja, dat was een homo. Maar dat wil toch niet zeggen dat het een homoziekte is?
In landen als Afrika krijgen juist vrouwen HIV omdat er allerlei fabeltjes rond gaan. Dat een man bijvoorbeeld zou genezen als hij seks heeft met een maagdje. Zo raken ook hele jonge kinderen besmet

Ook trekken daar nog steeds geloofsfanatici van dorp naar dorp om mensen te vertellen dat ze geen condooms moeten gebruiken.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 19:52:

Ja is snap wel wat je bedoelt, aan de ene kant wil de homobeweging af van het feit dat het een homoziekte is (wat het ondertussen door Afrika ook niet meer is), maar door zich zo nauw te verbinden aan AIDS-goede doelen houden ze inderdaad zelf de link homo en AIDS in stand. Dat is inderdaad een tegenstrijdigheid.Helemaal mee eens. Terwijl homo's ook kanker kunnen krijgen, maar daar wordt nooit voor gecollecteerd. Alleen maar voor AIDS.
quote:kaetje schreef op 22 juli 2011 @ 20:11:

[...]

Jij vindt dus wel dat HIV/AIDS een homoziekte is? Je wilt alleen dat homo's dat ook toegeven? En je vindt dat ze dat moeten toegeven omdat "ze" immers ook "altijd" geld inzamelen op activiteiten en evenementen gericht op homo's?

Iedereen kan HIV/AIDS krijgen. In het begin verspreidde de ziekte zich snel onder homoseksuelen. Veel homo's kennen iemand die de ziekte heeft of aan de ziekte overleden is. Ik persoonlijk ken 1 iemand die overleden is aan AIDS. En ja, dat was een homo. Maar dat wil toch niet zeggen dat het een homoziekte is?In Nederland/het Westen is dat het nog steeds wel, vanwege de frequente wisselende contacten en het anaal-sexen. Op wereldschaal gezien is het het niet meer.
quote:kaetje schreef op 22 juli 2011 @ 20:11:

[...]

Jij vindt dus wel dat HIV/AIDS een homoziekte is? Je wilt alleen dat homo's dat ook toegeven? En je vindt dat ze dat moeten toegeven omdat "ze" immers ook "altijd" geld inzamelen op activiteiten en evenementen gericht op homo's?

Iedereen kan HIV/AIDS krijgen. In het begin verspreidde de ziekte zich snel onder homoseksuelen. Veel homo's kennen iemand die de ziekte heeft of aan de ziekte overleden is. Ik persoonlijk ken 1 iemand die overleden is aan AIDS. En ja, dat was een homo. Maar dat wil toch niet zeggen dat het een homoziekte is?Yep. Net zoals COPD voor 80% veroorzaakt wordt door roken, en ik dit dus een rokersziekte vind. 80% (minstens) van de HIV/AIDS-gevallen komt voor rekeningen van de homo's.
Je wilt dus eigenlijk dat àlle homo's toegeven dat HIV/AIDS hier in het westen een homoziekte is of dat ze stoppen met geld inzamelen?
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 20:02:

[...]

ja, maar de link wordt dan onbewust toch gelegd en daar wil men juist vanaf.Maar als er op Gay-evenementen (evenementen die naar ik aanneem voornamelijk zijn gericht op homo's) altijd geld wordt ingezameld voor het aidsfonds zoals TO zegt, dan zijn het toch voornamelijk de homo's die geconfronteerd worden met inzameling het aidsfonds, niet het algemeen publiek dat dan onderbewust de link zou kunnen leggen 'AIDS is een homoziekte', het feit waar TO een probleem mee schijnt te hebben.
Gezien je andere topic; wat is je probleem met homo's?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2011 @ 19:07:

[...]

Nou hebben vrouwen ook vaker borstkanker dan mannen.Idd.. En onder de homo populatie is HIV procentueel meer aanwezig.. Dus op zich is het niet zo vreemd..
quote:borderwalk schreef op 22 juli 2011 @ 20:34:

[...]

Maar als er op Gay-evenementen (evenementen die naar ik aanneem voornamelijk zijn gericht op homo's) altijd geld wordt ingezameld voor het aidsfonds zoals TO zegt, dan zijn het toch voornamelijk de homo's die geconfronteerd worden met inzameling het aidsfonds, niet het algemeen publiek dat dan onderbewust de link zou kunnen leggen 'AIDS is een homoziekte', het feit waar TO een probleem mee schijnt te hebben.Dat ben ik niet met je eens, want bijv. gay pride is overal op de TV te zien en als men daar openlijk de link met AIDS legt zal de buitenwereld dat ook doen.
quote:kaetje schreef op 22 juli 2011 @ 20:33:

Je wilt dus eigenlijk dat àlle homo's toegeven dat HIV/AIDS hier in het westen een homoziekte is of dat ze stoppen met geld inzamelen?Nee integendeel, maar het zou homo's sieren als er ook eens geld ingezameld wordt voor het kanker- of leprafonds op homo-evenementen. Maar dan kan ik je nu alvast op een briefje geven dat er dan véél minder gedoneerd wordt. Ik heb nog nooit aan het AIDS-fonds geld gegeven, terwijl ik wel altijd gul ben aan het kankerfonds.
quote:amypond schreef op 22 juli 2011 @ 20:39:

Gezien je andere topic; wat is je probleem met homo's?

Ik denk dat TO vooral last heeft van de schijnheiligheid van zijn eigen wereldje.

Dus eerst zeggen dat AIDS geen homoziekte is maar wel massaal collecteren/doneren en zeggen dat je wilt integreren maar dan juist heel afwijkend en extravagant tijdens de Gay Pride doen.
quote:sito1970 schreef op 22 juli 2011 @ 20:43:

[...]

Nee integendeel, maar het zou homo's sieren als er ook eens geld ingezameld wordt voor het kanker- of leprafonds op homo-evenementen. Maar dan kan ik je nu alvast op een briefje geven dat er dan véél minder gedoneerd wordt. Ik heb nog nooit aan het AIDS-fonds geld gegeven, terwijl ik wel altijd gul ben aan het kankerfonds.

Ja het is altijd aanlokkelijker om in je eigen straatje geld te geven dan voor een ander.

Dit zie je ook vaak met mensen die een stichting in het leven roepen om aandacht te vragen voor de specifieke ziekte die hun eigen kind heeft. Heel menselijk denk ik, maar wel wat schijnheilig.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 20:45:

[...]

Ik denk dat TO vooral last heeft van de schijnheiligheid van zijn eigen wereldje.

Dus eerst zeggen dat AIDS geen homoziekte is maar wel massaal collecteren/doneren en zeggen dat je wilt integreren maar dan juist heel afwijkend en extravagant tijdens de Gay Pride doen.

Ik zie het probleem niet.

Waarom kun je niet en integreren (wat dat ook precies mag zijn...) en je 1x per jaar uitleven tijdens de gay pride? En waarom niet collecteren en doneren juist voor aids, ook al is het geen homoziekte meer?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 22 juli 2011 @ 20:50:

[...]

Ik zie het probleem niet.

Waarom kun je niet en integreren (wat dat ook precies mag zijn...) en je 1x per jaar uitleven tijdens de gay pride? En waarom niet collecteren en doneren juist voor aids, ook al is het geen homoziekte meer?Vanwege het eenzijdige beeld dat je zo aan de buitenwereld geeft en waarvan je zegt dat je er vanaf wilt.
quote:sito1970 schreef op 22 juli 2011 @ 20:19:

[...]

Helemaal mee eens. Terwijl homo's ook kanker kunnen krijgen, maar daar wordt nooit voor gecollecteerd. Alleen maar voor AIDS.

Heb je dat al eens bij de organisatie aangekaart?

Liefst terwijl je al wat alternatieve goede doelen achter de hand hebt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 20:43:

[...]

Dat ben ik niet met je eens, want bijv. gay pride is overal op de TV te zien en als men daar openlijk de link met AIDS legt zal de buitenwereld dat ook doen.

Er zijn idd stukje van op tv, maar in mijn beleving gaat dat nooit verder dan een paar shots van dansende mensen op boten en ophef over de e.o./defensie/ islamitische boot.

Ik snap eigenlijk niet echt waar TO zich druk om maakt, relatief veel homo's in Nederland hebben hiv, kennen iemand met hiv of hebben iemand in hun kennissenkring zien doodgaan aan AIDS in de jaren 80/begin negentig voor de effectieve medicijnen werden uitgevonden.

Dus voelen zij zich verwant met het AIDSfonds, net als veel vrouwen dat hebben met goede doelen gerelateerd aan borstkanker, maar omdat er een taboe op hiv/AIDS rust, mogen ze geen ruchtbaarheid geven aan hun steun voor het AIDSfonds want stel je voor dat mensen homo's met hiv gaan associëren. Bijna de omgekeerde wereld.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2011 @ 20:47:

[...]

Ja het is altijd aanlokkelijker om in je eigen straatje geld te geven dan voor een ander.

Dit zie je ook vaak met mensen die een stichting in het leven roepen om aandacht te vragen voor de specifieke ziekte die hun eigen kind heeft. Heel menselijk denk ik, maar wel wat schijnheilig.Hoezo? De meeste mensen hebben niet de middelen om aan elk denkbaar goed doel te schenken.
Integreren, ik vind dat wel een rare term trouwens in dit geval.
quote:borderwalk schreef op 22 juli 2011 @ 20:55:

[...]

Er zijn idd stukje van op tv, maar in mijn beleving gaat dat nooit verder dan een paar shots van dansende mensen op boten en ophef over de e.o./defensie/ islamitische boot.

Ik snap eigenlijk niet echt waar TO zich druk om maakt, relatief veel homo's in Nederland hebben hiv, kennen iemand met hiv of hebben iemand in hun kennissenkring zien doodgaan aan AIDS in de jaren 80/begin negentig voor de effectieve medicijnen werden uitgevonden.

Dus voelen zij zich verwant met het AIDSfonds, net als veel vrouwen dat hebben met goede doelen gerelateerd aan borstkanker, maar omdat er een taboe op hiv/AIDS rust, mogen ze geen ruchtbaarheid geven aan hun steun voor het AIDSfonds want stel je voor dat mensen homo's met hiv gaan associëren. Bijna de omgekeerde wereld.Relatief veel homo's, en waar heb ik het nou de hele tijd over? Ken je ook vrouwen met HIV? Ik hoor nog steeds dat er veel homo's aan barebacken doen (neuken zonder condoom dus) en dan zielig gaan lopen doen dat ze wat opgelopen hebben. Typisch een geval van eigen schuld dikke bult. Ik geef liever aan goede doelen waar mensen vaak niks aan kunnen doen. 90% van de HIV-gevallen komt door roekeloos seksgedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven