Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
quote:nesbojofan schreef op 24 juli 2011 @ 00:08:

[...]

Rot voor je. Niet herkenbaar, is dit de norm in NL?Dat is niet de norm, maar toeslagen (dus huur of zorg) worden berekend naar inkomen. Krijg je die niet of weinig wil dat zeggen dat je voldoende inkomen hebt om het zelf te betalen.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:10:

[...]

Dat is niet de norm, maar toeslagen (dus huur of zorg) worden berekend naar inkomen. Krijg je die niet of weinig wil dat zeggen dat je voldoende inkomen hebt om het zelf te betalen.

Of genoeg vermogen.

Een uitkering krijgen en toch geen toeslagen kan ook.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:10:

[...]

Dat is niet de norm, maar toeslagen (dus huur of zorg) worden berekend naar inkomen. Krijg je die niet of weinig wil dat zeggen dat je voldoende inkomen hebt om het zelf te betalen.Ik woon al lang niet meer in NL, maar snap sommige regelingen echt niet, zie mijn topic, zwager hoeft niets te betalen.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 00:13:

[...]

Of genoeg vermogen.

Een uitkering krijgen en toch geen toeslagen kan ook.

Dat is waar, die was ik even vergeten.

Of dat vermogen is besteedbaar, dus kun je de rekening betalen. Of het vermogen is in onroerend goed en dan leef je boven je norm (denk ik).

In het laatste geval lullig als het door omstandigheden zo is gelopen en je de boel moet verkopen (bijvoorbeeld), maar feit blijft dat je die bijdrage theoretisch gezien dan niet nodig hebt.
quote:nesbojofan schreef op 24 juli 2011 @ 00:16:

[...]

Ik woon al lang niet meer in NL, maar snap sommige regelingen echt niet, zie mijn topic, zwager hoeft niets te betalen.

Dat topic had ik gelezen. In eerste instantie krom, maar zij verdiend toch haast net zoveel en moet de woning toch uit?

Of verdiende zij nu meer dan hem?

Ze kan iig in de woning blijven als hij meebetaald, maar alhoewel de levenstandaard van de kinderen niet teveel hoeft te kelderen is hij nu toch niet verantwoordelijk voor háár levenstandaard die gebaseerd was op hún levenstandaard?

Het huis was een keuze van hun samen. Als er geen samen meer is, dan moeten ze beiden alleen andere keuzes maken die ze wel zelf kunnen bekostigen.

Voor de kinderen vind ik het lullig, voor haar was het gerelateerd aan hun beider keuze om samen te zijn, en die keuze is er nu niet meer.
Of je hebt vermogen omdat je kinderen toevallig een smak geld hebben, dat kan ook nog.

En om dat nou op te maken is ook zo sneu he?
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:19:

[...]

Dat topic had ik gelezen. In eerste instantie krom, maar zij verdiend toch haast net zoveel en moet de woning toch uit?

Of verdiende zij nu meer dan hem?

Ze kan iig in de woning blijven als hij meebetaald, maar alhoewel de levenstandaard van de kinderen niet teveel hoeft te kelderen is hij nu toch niet verantwoordelijk voor háár levenstandaard die gebaseerd was op hún levenstandaard?

Het huis was een keuze van hun samen. Als er geen samen meer is, dan moeten ze beiden alleen andere keuzes maken die ze wel zelf kunnen bekostigen.

Voor de kinderen vind ik het lullig, voor haar was het gerelateerd aan hun beider keuze om samen te zijn, en die keuze is er nu niet meer.

Deze super eikel besluit de echtelijke sponde te verlaten, hij gaat minder uren werken en komt hierdoor in aanmerking voor de laagste huur van de wb.

Zus in nu 100% verantwoordelijk voor de hypotheek en 80% voor de zorg voor de kinderen. Ik zie het als volgt, jan lul zou voor 50% verantwoordelijk zijn voor de hypotheek. Zodra de scheiding en verkoop van het huis geregeld is, dan word het een ander verhaal.

Madhe, hou aub op hierover want je hebt geen idee.
Zeg, jij begint hierover!

En nee, ik heb je topic niet uitgebreid bestudeerd dus moest het even bovenhalen, maar ga mij niet vertellen dat ik geen verstand heb van scheidingen, kosten, alimentatie etc.

Beetje arrogant van je.

Als ik kijk naar wat je vetgedrukt hebt, dan is het toch echt realistisch wat ik zeg.

Toen ze sámen waren kochten ze een huis. Nu gaan ze uit elkaar en wordt er berekend wie hoeveel kan/gaat betalen.

Ze kan het niet zelf betalen, de woning was gebaseerd op hen samen. Ze is alleen nu, dus ze moet een woning vinden die ze alleen kan betalen.

Hij is een lul dat hij in loon omlaag is gegaan. Klopt, maar zij moet nu haar eigen bonen doppen en de zijne er ook niet bij willen kieperen.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:35:

En nee, ik heb je topic niet uitgebreid bestudeerd dus moest het even bovenhalen, maar ga mij niet vertellen dat ik geen verstand heb van scheidingen, kosten, alimentatie etc.

Beetje arrogant van je.Heb je daar dan verstand van? Alle tips zijn nl welkom.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:35:

Beetje arrogant van je.

Als ik kijk naar wat je vetgedrukt hebt, dan is het toch echt realistisch wat ik zeg.

Toen ze sámen waren kochten ze een huis. Nu gaan ze uit elkaar en wordt er berekend wie hoeveel kan/gaat betalen.

Ze kan het niet zelf betalen, de woning was gebaseerd op hen samen. Ze is alleen nu, dus ze moet een woning vinden die ze alleen kan betalen.

Hij is een lul dat hij in loon omlaag is gegaan. Klopt, maar zij moet nu haar eigen bonen doppen en de zijne er ook niet bij willen kieperen.Je hebt gelijk, maar moeilijk als er kindjes bij betrokken zijn, Ik snap niet dat hij 500 euro pm aan huur betaalt en dat dit boven zijn verplichting aan hun gezamelijke hypotheek word berekend,
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:16:

[...]

Dat is waar, die was ik even vergeten.

Of dat vermogen is besteedbaar, dus kun je de rekening betalen. Of het vermogen is in onroerend goed en dan leef je boven je norm (denk ik).

In het laatste geval lullig als het door omstandigheden zo is gelopen en je de boel moet verkopen (bijvoorbeeld), maar feit blijft dat je die bijdrage theoretisch gezien dan niet nodig hebt.

Nee ik heb geen koophuis, woon in een huurwoning en heb een auto van twaalf jaar. Ik val in de lagere middeninkomens en dan heb je overal het nakijken.

Meer werken is geen optie want ik ben ziek (zie topic van mij op gezondheid). Dat was wel de bedoeling, want de jongste gaat in maart naar school en ik zou full-time gaan werken.

Ik heb godzijdank geen schulden maar als het zo doorgaat dan komen die er wel. En boven je stand met 2100 euro netto? Dat is het salaris van mijn man en mij samen.

Komt ie

Huur 470

Nuon 180

Water 35

Ziekenverz. 240

Autoverz 40

woonverz en aanspr.verz 20

Peuterspeelzaal 60

Kinderopvang wit 160

Kinderopvang zwart 30

Gem bel 27

afval (kliko) 28

banklening 78 (auto)

krant 24

eigen risico ziekenfonds 15

UPC tv tel internet 72

benzine 150

sportclub zoon 5

Dit alles maakt samen 1619 euro. En dan moet je mij eens vertellen wat boven mijn stand is. Auto hoor ik veel mensen zeggen, maar ik woon op het platteland, met 1 taxi/busje per uur tot 19.00 uur doordeweek, op za tot 17.00 en zondags NIET. En hoe moet mijn man op zijn werk komen, want waar hij werkt rijden helemaal geen bussen. Zijn werk is 10 km ver en dat van mij maar vier en daar ging ik altijd met de fiets naartoe, zomer of winter, regen of sneeuw. Zonder auto geen werk en zonder werk geen inkomsten. de suggestie dat ik dan wel een uitkering of vermogen zou hebben vind ik wel beledigend. Ik werk al vanaf mijn 17e en niet omdat ik dat zelf zo graag wou. Maar je moet wat als je dakloos bent. Ik heb nog nooit mijn hand opgehouden voor welke uitkering dan ook en ik zou willen dat ik een vermogen had kunnen sparen in de vorm van een huis of een leuke bankrekening. Niet iedereen in NL krijgt die kans.
quote:nesbojofan schreef op 24 juli 2011 @ 00:37:

[...]

Heb je daar dan verstand van? Alle tips zijn nl welkom.

Ja, maar dit topic gaat over boodschappenlijstjes en we wijken nogal af.

Wel een belangrijke opmerking; Wat je zwager heeft gedaan kán. Het is niet fair, maar het kan wel op die manier.
Wifra, met boven je stand reageerde ik in het algemeen op wat Bam zegt, of wat was het? Mamalief?

Verwarrend zo

Ik zeg niet dat je een uitkering hebt, ik geef aan dat je kunt controleren wat de belastingdienst uitkeert (aan teruggaven stort).

Vermogen is vaak in de vorm van onroerend goed, soms in de vorm van een vette spaarrekening.

Feit blijft, dat je geacht wordt je rekeningen te kunnen betalen of boven je stand leeft als dat niet lukt, op het moment dat je geen recht meer hebt op toeslagen (of slechts recht hebt op een klein bedrag aan toeslag).
Oh ja ik ben de wegenbelasting vergeten die is 25 euro per mnd.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 00:50:

Wifra, met boven je stand reageerde ik in het algemeen op wat Bam zegt, of wat was het? Mamalief?

Verwarrend zo

Ik zeg niet dat je een uitkering hebt, ik geef aan dat je kunt controleren wat de belastingdienst uitkeert (aan teruggaven stort).

Vermogen is vaak in de vorm van onroerend goed, soms in de vorm van een vette spaarrekening.

Feit blijft, dat je geacht wordt je rekeningen te kunnen betalen of boven je stand leeft als dat niet lukt, op het moment dat je geen recht meer hebt op toeslagen (of slechts recht hebt op een klein bedrag aan toeslag).Feit blijft ook dat er per maand niet zoveel overblijft als ik alles heb betaald. Wij zijn geen luxe-dieren en ik hoef ook niet drie keer per jaar op vakantie, maar het zou al leuk zijn als we konden sparen voor onvoorziene kosten. nu gebeurt dat vaak door overuren uit te laten betalen, maar dat is ook geen optie meer voor mij en mijn man wordt vanwege mijn ziekte ontslagen. Alleen maar omdat hij vroeg of hij niet over hoefde te werken. Verder maakte hij gewoon zijn 40 uur vol. Het voelt gewoon alsof je gestraft wordt omdat je netjes werkt en niet een wietkwekerij opzet, zoals heel veel mensen met koophuis en dure auto voor de deur. Hier in de omgeving voorbeelden genoeg.
Misschien Wifra (maar dat kan te simpel zijn) is een verandering van je instelling wel een goed iets.

Hoe je tegen dingen aankijkt heeft veel invloed op hoe je je voelt. Ik begrijp en hoor wat je zegt, maar schiet je er iets mee op om in die modus te blijven hangen?
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:01:

Misschien Wifra (maar dat kan te simpel zijn) is een verandering van je instelling wel een goed iets.

Hoe je tegen dingen aankijkt heeft veel invloed op hoe je je voelt. Ik begrijp en hoor wat je zegt, maar schiet je er iets mee op om in die modus te blijven hangen?

Dus dan moet ik maar de instelling krijgen van manlief lekker in de WW ik afgekeurd straks, kunnen we lekker ook wiet gaan kweken?

Ik heb altijd de instelling gehad dat je moet werken voor je geld, en dat voor niets de zon opgaat. Als we met zijn allen niet uitkijken dan is zelfs die straks niet meer gratis.

Armoede bestaat ook in NL. En nee ik zeg niet dat ik arm ben, maar wij vallen wel onder de werkende sloebers in dit land.

Met alleen maar positief denken kan ik mijn kinderen niet te eten geven. Met meer salaris of lastenverlaging wel. En teruggaaf van de belasting? Die was dit jaar precies 80 euro.
Hé, ik ken je man en zijn instelling niet, dus ga niet doen alsof ik zeg dat je hem klakkeloos moet volgen.

Als je teruggaaf 80 was, en je zorgtoeslag 50 is er iets gruwelijk mis gegaan met die 1500 die je teveel kreeg en snap ik echt echt niet hoe je dat niet had kunnen zien.

Wat is je boodschappenlijstje eigenlijk voor deze week?
Als je meer salaris wil moet je meer werken of een andere baan zoeken.

Als je je lasten wil verlagen moet je een goedkopere woning zoeken dichter bij een stad. (scheelt in huurkosten en vervoer).

Maar ga niet tegen mij zeiken om je eigen situatie.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:13:

Als je je lasten wil verlagen moet je een goedkopere woning zoeken dichter bij een stad. (scheelt in huurkosten en vervoer).

Maar ga niet tegen mij zeiken om je eigen situatie.

Dit is natuurlijk een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, want zowel de huizen als de banen liggen nu niet voor het oprapen.

Ik snap haar wel, want ze werkt hard, terwijl het vaak makkelijker is om via andere wegen lekker te kunnen leven.
quote:Madhe schreef op 24 juli 2011 @ 01:13:

Maar ga niet tegen mij zeiken om je eigen situatie.Oh sorry hoor ik wist niet dat je van die lange tenen had.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 01:17:

[...]

Dit is natuurlijk een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, want zowel de huizen als de banen liggen nu niet voor het oprapen.

Ik snap haar wel, want ze werkt hard, terwijl het vaak makkelijker is om via andere wegen lekker te kunnen leven.Jaaaaaaaaaaaah, jij snapt het!
Waar staat dat het makkelijk moet zijn?

Natuurlijk wil ze het makkelijker, maar dat IS het niet. Klaar. Daar moet je het mee doen.
quote:wifra98 schreef op 24 juli 2011 @ 01:18:

[...]

Oh sorry hoor ik wist niet dat je van die lange tenen had.Ik heb geen lange tenen, maar jij reageert best aanvallend naar mijn visie. Alsof ik een oplossing heb of moet regelen. Niet dus, mijn taak is om mijn eigen hoofd boven water te houden en daar zo nuchter mogelijk over te doen. Hetzelfde eigenlijk als jouw taak.
Nee, maar dat kan soms wel zuur zijn, want je doet het via de eerlijke manier en die blijft onbeloond en de niet zo eerlijke manier geeft wel de beloning.

Zoals ik het zie hebben de rijken het makkelijk, want die zorgen voor zichzelf, kunnen de armen een beroep doen op allerlei voorzieningen en heeft de middenmoot (zeker de onderkant daarvan) het nakijken en moet alles zelf maar uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven