Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:16:

[...]

Alleen in Groningen stad heb je achterstandswijken die bij benadering qua omvang in de buurt komen bij de wijken in de Randstad. Vergeleken met daar is het hier gerommel in de marge.In Oost-Groningen zijn anders genoeg achterstandswijken.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:03:

[...]

Ik zal je antwoord geven. Daarna hou ik er over op, wil dit topic niet vervuilen en heb mijn punt al duidelijk gemaakt.

Ik snap niet dat je liever je eigen kinderen wat extra's geeft dan 'andermans kinderen' te eten geeft, zelfs als die kinderen dood gaan van de honger.JIj weet half niet hoe mijn situatie de afgelopen 2 jaar was, en ik voel me ook niet geroepen om jou dat uit te gaan leggen, je kan er in ieder geval van uit gaan dat ik het echt heel moeilijk had en ook dagen had dat wij ( mijn man en ik ) niet aten en mijn kinderen wel. Dus hoe lullig het ook klinkt JA ik kies nu voor mijn eigen kinderen en niet voor andermans kinderen. Wie ben jij om mij te gaan opdragen om te doneren nu ik wat extra's heb, niemand verplicht mij om dit te doen. Nogmaals oordeel niet over mijn situatie als je niet eens weet hoe het werkelijk allemaal is.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 20:08:

[...]

Dit is gewoon het verloop van het topic. Een discussie nav de OP, dat zie je wel vaker.

Of had jij 80 lijstjes gewild?

Ehmmm.....dit is het typische verloop van een topic waar jij je op stort en veel gaat posten en dan voornamelijk stellige stellingen poneert waar je weerstand op krijgt en waar je vervolgens op reageert door een beroep te doen op wetenschappelijke onderzoeken, of je eigen ervaringen en deskundigheid. En dan weet je niet meer van ophouden en gaat erop door en anderen gaan dan weer tegen jou in en dan is het topic weer op hol.

En ik zeg dit niet om je af te branden of voor lul te zetten. Maar met goede bedoelingen en om aan te geven dat de weerstand die jij regelmatig op dit forum ondervindt wel eens daar aan kan liggen. Misschien iets om op te letten.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 20:16:

Armoede is niet alleen maar in achterstandswijken te vinden tegenwoordig.

Helaas correct.

Of je het nu zeuren vindt of niet, het tij zit economisch niet mee. En als je een huis hebt gekocht op 2 inkomens en er valt één inkomen weg, dan heb je al een groot probleem.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:18:

In Oost-Groningen zijn anders genoeg achterstandswijken.Wel in aantal, niet vergelijkbaar in omvang.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:18:

[...]

Helaas correct.

Of je het nu zeuren vindt of niet, het tij zit economisch niet mee. En als je een huis hebt gekocht op 2 inkomens en er valt één inkomen weg, dan heb je al een groot probleem.Ik snap dus ook nooit dat mensen een huis kopen op twee inkomens.
Ik dacht dat het hier over boodschappenlijstjes ging? Zonde van het topic, misschien moet het anders even opgeschoond worden?

Heb mn boodschappen dit weekend al gedaan, ik doe het meestal 1 of 2 keer per week. No way dat ik elke dag naar de winkel ga, het is geen hobby en je geeft dan alleen maar meer geld uit.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:20:

[...]

Ik snap dus ook nooit dat mensen een huis kopen op twee inkomens.Dat is weer een geheel andere discussie.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:18:

[...]

Wel in aantal, niet vergelijkbaar in omvang.Dat denk ik ook niet nee. Er zijn genoeg 'Tokkiewijken' maar of de grootte overeenkomt met de wijken in de ranstad? Denk het inderdaad niet.
quote:emaille schreef op 24 juli 2011 @ 20:20:

Ik dacht dat het hier over boodschappenlijstjes ging? Zonde van het topic, misschien moet het anders even opgeschoond worden?

Sjah het is zondag dus geen lijstje hier vandaag.

Morgen kan ik weer geheel on-topic posten.

Heb mn boodschappen dit weekend al gedaan, ik doe het meestal 1 of 2 keer per week. No way dat ik elke dag naar de winkel ga, het is geen hobby en je geeft dan alleen maar meer geld uit.Idd, daarom koop ik ook per week dan kom ik niet in de verleiding om meer spullen te kopen als ik weer in de winkel ben..
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:21:

[...]

Dat denk ik ook niet nee. Er zijn genoeg 'Tokkiewijken' maar of de grootte overeenkomt met de wijken in de ranstad? Denk het inderdaad niet.

Het zijn dan vaak een aantal straten. In kleine dorpen soms maar 1 straat. Een plaats als Hoogezand heeft een aantal kleinere wijken waar je van achterstandswijk kunt spreken. Maar zelfs dan gaat het om relatief kleine delen.

Je hebt in oost-Groningen wel een harde kern van bijstandsgezinnen waar generatie op generatie in de bijstand komt. Die zijn niet gewend aan een leven met een arbeidsritme.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:25:

[...]

Het zijn dan vaak een aantal straten. In kleine dorpen soms maar 1 straat. Een plaats als Hoogezand heeft een aantal kleinere wijken waar je van achterstandswijk kunt spreken. Maar zelfs dan gaat het om relatief kleine delen.

Je hebt in oost-Groningen wel een harde kern van bijstandsgezinnen waar generatie op generatie in de bijstand komt. Die zijn niet gewend aan een leven met een arbeidsritme.Klopt helemaal. En vaak zijn dat mensen ( ik ga nu even uit van mijn eigen ervaringen) die niet zo heel gezond eten. Dus zo'n lijstje als dat Hiltje postte ( gezond en toch goedkoop) zie ik hun niet kopen.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:03:

[...]

Ik zal je antwoord geven. Daarna hou ik er over op, wil dit topic niet vervuilen en heb mijn punt al duidelijk gemaakt.

Ik snap niet dat je liever je eigen kinderen wat extra's geeft dan 'andermans kinderen' te eten geeft, zelfs als die kinderen dood gaan van de honger.

Ik heb ook pasgeleden al mijn maandelijkse donaties opgezegd omdat ik het geld nu even beter zelf kan gebruiken.

Vreselijk he?

Denk niet dat nu ineens de sterfte in Afrika gaat stijgen hoor.

Mijn boodschappenbudget wel.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 20:27:

[...]

Klopt helemaal. En vaak zijn dat mensen ( ik ga nu even uit van mijn eigen ervaringen) die niet zo heel gezond eten. Dus zo'n lijstje als dat Hiltje postte ( gezond en toch goedkoop) zie ik hun niet kopen.

Waarschijnlijk niet nee.

Maar weet je wat ik dan een interessante vraag vindt? 30 jaar geleden had je veel van die kant en klaar meuk niet. Wat kochten die mensen toen, toen al die rotzooi gewoon nog niet in de winkels lag? Was toen de gewone Hollandse pot veel betaalbaarder? Meer gewoonte? Waarom kiezen ze dan nu voor die oppiephamburgers en snacks en niet meer voor de Hollandse pot?
Week boodschappen voor twee studenten + gemiddeld 2 keer per week 2-3 mee-eters. Ons budget is op dit moment maximaal 50 euro per week vanwege sparen om studieschuld te voorkomen.

Markt en verkoop lokale volkstuin (totaal 13 euro 1 week)

Uien en prei 70 cent

chinese kool of rode kool 1 euro

broccoli 70 cent

paprika, 3-4, of courgette 1 euro

tomaten 1

druiven 1,80

zacht fruit - bessen of aardbeien, net wat in het seizoen 2¤

bananen 8 voor 1 euro

ananas 80 cent

Rest groente-fruitzak 1 euro, soms 2 euro (zitten vaak veel soorten bonen in = eiwit)

Paddestoelen 2 euro

Supermarkt 35 euro

Aardappelen 5 kilo 2,40

Eieren 10 stuks, 2

1 of 2 x avondeten vlees 2,

1 x tofu (grootverpakking alpro soya) 2,50

1 x vis 2,50

3 broden 4,-

2 yoghurt 1

2 melk 1

1 x lekker toetje 1

2 x avond lekkers (chips, kaasjes chocola ed) 5

1 fles wijn 3

10 flesjes bier 5,-

Beleg stroop/honing/pindakaas/boter/pasta gem. 1,20

Toiletpapier, schoonmaak ed 2 euro

Aanvullen vaste basisvoorraad 2 euro

Ik zie dat dat best veel groente en fruit is, daar kun je simpel mee kokkerellen en we hebben een redelijke diepvries, wat veel scheelt!

Het zou nog meer schelen als we zelf vaker bij anderen gaan eten ipv zij bij ons, maarja, zo krap zitten we nou ook weer niet.

Ik vind het zelf niet zonde. Het is zo ook een interessante discussie.

En als er al opgeschoond zou worden, dan zouden alle opmerkingen over het voedingsgehalte van het lijstje van TO ook verwijderd moeten worden.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 20:32:

[...]

Ik heb ook pasgeleden al mijn maandelijkse donaties opgezegd omdat ik het geld nu even beter zelf kan gebruiken.

Vreselijk he?

Denk niet dat nu ineens de sterfte in Afrika gaat stijgen hoor.

Mijn boodschappenbudget wel.Kijk uit hoor dat past echt niet in het straatje van Zanne .. Je mag niet aan jezelf denken
quote:Chantalo1984 schreef op 24 juli 2011 @ 20:36:

[...]

Kijk uit hoor dat past echt niet in het straatje van Zanne .. Je mag niet aan jezelf denken

Jammer dan, ik lig er niet van wakker.

En als zij het zo vreselijk vindt dan geeft ze zelf maar wat meer.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:33:

[...]

Waarschijnlijk niet nee.

Maar weet je wat ik dan een interessante vraag vindt? 30 jaar geleden had je veel van die kant en klaar meuk niet. Wat kochten die mensen toen, toen al die rotzooi gewoon nog niet in de winkels lag? Was toen de gewone Hollandse pot veel betaalbaarder? Meer gewoonte? Waarom kiezen ze dan nu voor die oppiephamburgers en snacks en niet meer voor de Hollandse pot?

Dat weet ik niet.

30 jaar geleden had je natuurlijk ook al patat, frikandellen, chips en chocola.

Er is nu alleen veel meer keuze.

30 jaar geleden waren er wel veel minder mensen met overgewicht dan nu. Dus deels ligt het misschien aan je opvoeding, wat je gewend bent te eten end eels aan het feit dat er nu gewoon veel meer zooi te koop is.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:35:

[...]

Ik vind het zelf niet zonde. Het is zo ook een interessante discussie.

En als er al opgeschoond zou worden, dan zouden alle opmerkingen over het voedingsgehalte van het lijstje van TO ook verwijderd moeten worden.Ik als TO heb er ook geen moeite mee hoor dat het een beetje offtopic gaat, het is gewoon een '' normale '' discussie ..
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 20:37:

[...]

Jammer dan, ik lig er niet van wakker.

En als zij het zo vreselijk vindt dan geeft ze zelf maar wat meer.Lig er ook niet wakker van, word er alleen moe van dat ze je het nog net niet opdringt om te doneren ..
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 20:32:

Ik ben ook aan het afbouwen, alvast in anticipatie op mijn worst case scenario voor 2012: man in ziektewet/afgekeurd/ww en ik die geen werk kan vinden. Het is nu even niet anders.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 20:38:

[...]

Ik ben ook aan het afbouwen, alvast in anticipatie op mijn worst case scenario: man in ziektewet/afgekeurd/ww en ik die geen werk kan vinden. Het is nu even niet anders.

Ik heb vanaf november geen werk en ben al die tijd nog blijven geven (best wel veel ook aan veel verschillende doelen en alles wat aan de deur komt) maar nu ik steeds vaker net niet rond kom was het toch een van de eerste dingen om te schrappen.

Aan de deur nog wel als ik het heb tenminste maar die vaste bedragen elke maand doe ik niet meer aan.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 20:41:

[...]

Ik heb vanaf november geen werk en ben al die tijd nog blijven geven (best wel veel ook aan veel verschillende doelen en alles wat aan de deur komt) maar nu ik steeds vaker net niet rond kom was het toch een van de eerste dingen om te schrappen.

Aan de deur nog wel als ik het heb tenminste maar die vaste bedragen elke maand doe ik niet meer aan.

Ik herken het. Ik heb het grootste deel van 2010 niet gewerkt en zit nu alweer zonder sinds december. Man is sinds begin 2010 ziek bij huis. We hebben dus een heel salaris ingeleverd en ja, dan kan niet alles meer.

En ik voorkom liever problemen dan dat ik gaten moet gaan dichten. Als ik weer werk heb, dan komen de goede doelen ook wel weer (ik gaf in mijn goede tijd structureel ongeveer 50 euro per maand, dus ik schaam me er niet voor dat het nu nog maar 7 euro is, en wat losse dingen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven