Geld & Recht alle pijlers

Hoe ziet jou boodschappen lijst eruit ?

23-07-2011 14:22 821 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.

Zelf probeer ik altijd tussen de 50 en 70 euro per week te blijven en veel mensen om mij heen snappen dit niet echt, ik leg ze dan uit dat als je niet veel geld hebt ten eerste geen keus hebt en ten tweede erg creatief moet zijn. Wij hebben de afgelopen 1,5 a 2 jaar moeten leven van 1 salaris met 4 personen, wij hebben dit uitstekend gered en ik snap dan ook het ongeloof niet als je zegt rond te kunnen komen met 50 euro per week. Is dit echt zo gek ? Ik vind het zelf alleen maar makkelijker.

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd wat jullie zoal uit gegeven aan boodschappen. Bij dit lijstje zitten momenteel wat extra dingen omdat we straks visite krijgen dus we zijn iets duurder uit dan normaal, maar we kunnen het ons nu wel veroorloven omdat ik sinds kort een baan heb.

Dus, we hebben deze week visite en dit is niet ons '' normale '' bodschappen lijstje, we halen normaal niet zoveel snacks enzo

Mijn lijstje voor deze week is dit:

Groot Blok kaas 4.44 euro

4 losse bananen 0.80 euro

6 stronken Witlof 1.70 euro

Sperziebonen 0.79 euro

Galiameloen 0.89 euro

Hele Watermeloen 1.79 euro

Broccoli 0.55 euro

Vleeswaren ( ham ) 0.73 euro

2 pakken kaas ( plakjes ) 3.94 euro

Gehaktballets 1.49 euro

Ceaser Salade 2.79 euro

Boeren Salade 2.35 euro

2 x kruidenboter 1.18 euro

Chocolade melk 2.98 euro ( 12 kleine pakjes )

Yogi perzik 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Yogi aardbei 1.29 euro ( 6 kleine pakjes )

Salami worstjes 1.49 euro

Doperwten+wortels 0.85 euro

Bockworsten 1.35 euro

Appelmoes 0.55 euro

Cola 1.69 euro ( 6 kleine flesjes )

Sinaasappelsap 3.75 euro ( 30 kleine pakjes, we zijn verslaafd hier aan )

Tortilla Wraps 1.19 euro

Kletskoppen 0.89 euro

Garfield Kinderkoek 1.29 euro

Kaaszoutjes 0.99 euro

Zeevruchten ( chocolade ) 1.69 euro

Koekjes ( kids ) 1.25 euro

Boterkoekjes 0.72 euro

10 witte afbak broodjes 1.39 euro

Kaaskoekjes 1.59 euro

Sultana 0.99 euro

WC Papier 3.09 euro

Luiers ( 52 stuks ) 7.19 euro

Reinigingsdoekjes 1.99 euro

Kipfilet 3.29 euro

Speklapjes ( gemarineerd ) 2.59 euro

Gehakt 1.99 euro

Mini Schnitzels 2.44 euro

Totaal: 73.25 euro

wij kopen bijvoorbeeld niet iedere week luiers en iedere week van die schoonmaak doekjes en zoveel lekkers.

Het enige wat ik zo nog ga kopen zijn drie broden voor 2 euro en die vries ik dan in.

Momenteel heb ik nog aardappels in de kast, melk, macaroni, eieren, boter en de standaard sausjes ed die je bv gebruikt om macaroni te maken oid.

Ik koop dus echt verder niets meer de rest van de week.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 18:50:

Ik weet niet hoe het bij de sterrenrestaurants is maar bij de goedkopere restaurants waar ik kom is meestal genoeg keus hoor.Ja, steeds meer. Ik hoor ook steeds meer mensen over dat ze geen/minder vlees willen eten vanwege verschillende redenen. Het is trouwens al makkelijker als je wel vis eet (ja ik weet het, vissen zijn ook dieren, maar toch) en kaas/zuivel.
Toch denk Ik altijd dat goed eten ook met weinig geld kan. Deze week boodschappenlijst, beetje willekeurig maar geeft weer wat wij ongeveer per week eten.

2 kilo aardappelen

zak penne of pak rijst (eens per zoveel weken)

pond gehakt (1x gehaktballen 1x pasta schouderkarbonades

worstjes

kipfilet (eten we 2x van)

gerookte zalm

eieren 10

sperziebonen (2x)

broccoli

stoplicht parika

courgette

grote bak champignons

kilo kaas

doperwten

pakje ham

bakje salade

af en toe zoet beleg

pak vanille vla

2x magere kwark

tros bananen

zak appelen

paar kiwis, perzikken en pruimen (ahv aanbieding)

koffiepads (1 pak per 2 weken)

koffiemelk (eens per 3 weken)

een brood

crackertjes

eens in de zoveel tijd limonadesiroop

1 fles cola light

1 fles gewone cola

gezeefde tomaten

eens per drie weken wc papier

wasmiddel en schoonmaakmiddel denk 1 a 2x per maand een fles

nja dan eten we dus paar keer aardappelen, groente vlees. Dan weer is pasta, dan weer is wraps etc.

Het lijkt mss veel eten maar volgens het huishoudboekje TIM van de ING geven we nooit meer dan 150 euro per maand uit aan boodschappen!

Gewoon goed op de aanbiedingen letten en we eten ook bijna geen snaai en snoep.
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 18:55:

Ja, tegenwoordig kan alles! Zeker betere restaurants zijn wel voorbereid op vegetarisch etende mensen. En op dieet wensen en allergieen.Zelfs vd Valk heeft vegetarische gerechten op de menukaart staan,althans de 2 restaurants hier in de buurt.
Ik doe maar één keer in de week boodschappen, dus heb zo even geen lijstje, omdat het nog geen 'boodschappendag' is. Het lijstje wisselt ook nogal eens, maar ik vind 50 - 70 euro op zich een redelijk bedrag. Wij zitten met 2 personen meestal tussen de 20 - 35 euro. Ik vind dat dus niet raar ;)
Moest erg lachen om de vraag hoe ik mijn sperzie boontjes dop... simpel, ik haal de uiteindes er vanaf, en snij ze dan doormidden. En dan gaan ze de pan in....
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 18:43:

Gebrek aan kennis over voeding, op de meeste lagere opleidingen wordt volop voedingsleer gegeven, heb ik op de havo nooit gehad en hoor de rechtenstudenten er ook nooit over.

In mijn wereld is gezond eten niks duurder dan ongezond eten en hangt veel af van de manier waarop je het klaarmaakt.

Mijn ex gooide zijn biefstukje in een half pak roomboter, ik bak het op de grillplaat.

Wat is gezonder en goedkoper?Wat jij wilt. De onderzoeken spreken voor zich, maar ja jij geeft immers niets om feiten. Jij laat liever je emoties spreken.
quote:Zanne schreef op 23 juli 2011 @ 23:18:

Chantalo, jij had toch helemaal geen geld om aan een goed doel te geven zei je?Ik HAD inderdaad geen geld om aan een goed doel te geven nee, als je had gelezen dan had je kunnen zien dat ik 2 jaar lang op een stokkie heb moeten bijten en nu sinds ongeveer een maand eindelijk weer eens wat meer kan uitgeven aan mijn boodschappen, sorry maar ik geef dan die 5 euro die ik nu dus wel extra per maand over heb liever aan mijn kinderen dan aan andermans kinderen.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2011 @ 18:48:

[...]

Ik vraag me ook af, hoe houdt 'n vegetarier zich staande tijdens 'n zakendiner? Bij de lunch kan men nog een salade nemen, maar wat doe je in 'n normaal restaurant met 'n meergangen diner? Veel vegakeus is er meestal niet.Dat gaat eigenlijk gewoon prima. Nu heb ik geen zakendiners, maar toen ik ze nog had at ik gewoon lekker van de kaart. Zeker in goede restaurants.
quote:fanatic schreef op 24 juli 2011 @ 19:20:

Moest erg lachen om de vraag hoe ik mijn sperzie boontjes dop... simpel, ik haal de uiteindes er vanaf, en snij ze dan doormidden. En dan gaan ze de pan in....Moeten die draadjes er dan niet af? Dat zag ik mijn oma altijd doen.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:23:

[...]

Moeten die draadjes er dan niet af? Dat zag ik mijn oma altijd doen.Draadjes ?
Aan de zijkant.
hahaha oke nee die haal ik er dus niet af ... haal alleen maar de uiteinden er af
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 17:28:

[...]

Nee hoor, dat verschil was er al lang voor de crisis, dus dat heeft er niets mee te maken.

Heeft het niet meer met een stukje geschiedenis dan met leefstijl te maken dan? De lagere klasse deed vroeger vaak zware lichamelijke arbeid en at daar naar. Ik heb verhalen van mijn oma gehoord over haar vader en broer die als landarbeider werkten en letterlijk spekvet opdronken.

Mijn ouders hadden vroeger ook vaak nog spek en spekvet bij bijvoorbeeld een stamppot. Pas toen mijn zus en ik (nakomertjes) jong waren, is het spekvet vervangen door gezondere magere jus.

Toen ik zelf ging koken liet ik ook die jus weg.
quote:Chantalo1984 schreef op 24 juli 2011 @ 19:20:

[...]

Ik HAD inderdaad geen geld om aan een goed doel te geven nee, als je had gelezen dan had je kunnen zien dat ik 2 jaar lang op een stokkie heb moeten bijten en nu sinds ongeveer een maand eindelijk weer eens wat meer kan uitgeven aan mijn boodschappen, sorry maar ik geef dan die 5 euro die ik nu dus wel extra per maand over heb liever aan mijn kinderen dan aan andermans kinderen.
quote:Zanne schreef op 24 juli 2011 @ 19:39:

[...]

Wat is er vreemd dat ik dat zeg Zanne ? Leg eens uit
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2011 @ 19:34:

[...]

Heeft het niet meer met een stukje geschiedenis dan met leefstijl te maken dan? De lagere klasse deed vroeger vaak zware lichamelijke arbeid en at daar naar. Ik heb verhalen van mijn oma gehoord over haar vader en broer die als landarbeider werkten en letterlijk spekvet opdronken.

Mijn ouders hadden vroeger ook vaak nog spek en spekvet bij bijvoorbeeld een stamppot. Pas toen mijn zus en ik (nakomertjes) jong waren, is het spekvet vervangen door gezondere magere jus.

Toen ik zelf ging koken liet ik ook die jus weg.Dat kan best, maar dat stond niet in dit onderzoek. Daar ging het vooral om veel en vet junkfood.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:20:

[...]

Wat jij wilt. De onderzoeken spreken voor zich, maar ja jij geeft immers niets om feiten. Jij laat liever je emoties spreken.

Wat heeft het nou met mij emoties te maken (heb ik die?)

Ik zeg wat ik om me heen zie en wat ik zelf doe.

Jij houdt je liever vast aan wat je in een onderzoek hebt gelezen.

Ik geloof liever mijn eigen ervaringen dan een onderzoekje.
En vergeet ook niet dat wij als mensen steeds verder van voedsel af zijn komen te staan. In pakweg de jaren '50 waren er nog veel mensen die deels zelf eigen groentes verbouwden. Nu is dat aantal drastisch afgenomen.

We zijn tegenwoordig grotendeels afhankelijk van supermarkten voor voedsel en de leveranciers van voedsel proppen dat spul vol met smaakversterkers en conserveringsmiddelen. In dit kader: jullie kennen vast de docu Supersize me wel (over een man die als experiment 30 dagen alleen maar eet bij de MacDonalds).

We hebben dus een deel van wat we binnen krijgen niet zelf in de hand. Zou het ook niet zo zijn dat dus leefstijl niet eens zozeer bepalend is, maar dat over het algemeen de hogere milieu's sneller over bepaalde informatie beschikken en daardoor al eerder zijn begonnen andere keuzes te maken?

En dan vergeet ik nog de marketing om voedsel en de light-traend, waarvan alle diëtisten zeggen dat dat funest is voor je verbrandingssysteem. Veel ongezonde meuk/gifstoffen en andere calorieën dan welke nog enigzins hulpvaardig voor een lichaam zijn.

Samengevat ligt het dus volgens mij aan een aantal factoren:

- een stukje eetgeschiedenis

- inkomen en bestedingsmogelijkheid

- eerder op de hoogte van bepaalde informatie

- gemanipuleerd voedsel met alle gevolgen van dien (vet en suikerverslaving)

- marketing

Leefstijl zou ik niet willen zeggen. Ik ken niemand die als uitgangspunt en leefstijl heeft zo veel mogelijk ongezonde meuk naar binnen te stouwen.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:41:

[...]

Dat kan best, maar dat stond niet in dit onderzoek. Daar ging het vooral om veel en vet junkfood.

Léés nou eens wat ze zegt dan, waar het gebruik van veel vet vandaan kan komen.

Of is wat er in het onderzoek staat genoeg voor je en heb je niet de behoefte om je eigen mening er over te vormen of je af te vragen waar zoiets nou door ontstaat?
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 19:42:

[...]

Wat heeft het nou met mij emoties te maken (heb ik die?)

Ik zeg wat ik om me heen zie en wat ik zelf doe.

Jij houdt je liever vast aan wat je in een onderzoek hebt gelezen.

Ik geloof liever mijn eigen ervaringen dan een onderzoekje.Het is niet 1 onderzoekje. Er zijn talloze onderzoeken naar gedaan. Die zijn objectief. Ervaringen zijn altijd subjectief.
quote:Chantalo1984 schreef op 24 juli 2011 @ 19:30:

hahaha oke nee die haal ik er dus niet af ... haal alleen maar de uiteinden er af Als je die er dus wel afhaalt hoef je geen zak goeie boontjes weg te gooien.
quote:mamalief schreef op 24 juli 2011 @ 19:46:

[...]

Als je die er dus wel afhaalt hoef je geen zak goeie boontjes weg te gooien.Die snap ik ff niet, ik gooi toch geen boontjes weg ? Ik haal alleen een klein stukje van de boven kant en van de onderkant weg, ik haal er niet een half stuk boon van af.
Dat er meer mensen met overgewicht uit de laagste inkomensklasse komen is niet zo gek, want ongezond voedsel is nou eenmaal een stuk goedkoper dan gezond voedsel. Ik zag een keer een aflevering van ´mijn vrouw jouw vrouw´, hierin zag je een heel arm gezin en een heel rijk gezin. Bij het arme gezin stond er frites met een frikandel voor het avondeten op het menu en toen de ´ruilmoeder´ aan de buurvrouw vroeg of ze dat vaak aten, zei die dat dat minstens 3 x per week het geval was. Een doos frikandellen kost nog geen 2 euro en een zak frites misschien 1 euro, dus hadden ze voor 3 euro te eten.
't was fanatic die de boontjes met draden weg had gegooid.
Je gooide ze weg omdat ze vol draden zaten. Als je die draden er vantevoren afhaalt hoef je ze niet weg te gooien.

*lees net dat jij dat niet was maar andere forummer*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven