Voor wat is lenen geoorloofd?

28-01-2008 11:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic en het feit dat je tegenwoordig zoveel hoort over mensen met schulden vraag ik me het volgende af:

Voor welk product/goed/dienst etc. vinden jullie het geoorloofd om geld te lenen?

Ik ben zelf van mening dat je geen dingen moet (willen) kopen die je niet kunt betalen, maar ik geloof dat veel mensen daar anders over denken. Ik ben dus wel benieuwd naar de beweegredenen daarachter. Ik zou me niet prettig voelen bij het idee dat ik in een auto rijd die ik van geleend geld heb gekocht, maar hoe is dat bij anderen?

Zelf heb ik trouwens wel gewoon een hypotheek, en een studieschuld maar dat vind ik zelf van een andere categorie dan het lenen voor een vakantie, auto etc.
anoniem_10629 wijzigde dit bericht op 28-01-2008 11:48
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Deesi, je doet het goed hoor. Geen kritiek, maar wel een ideetje. Kun je je lening niet om laten zetten in een krediet dan? Heb ik vorige week ook gedaan met mijn zakelijke lening, omdat ik sneller af kan lossen dan mocht volgens het contract van mijn lening. Dat kost me wel een boete, maar die haal ik er met het verdiende renteverschil wel uit Ik weet niet hoe groot jouw lening nog is, maar je moet je lopende leningen en kredieten een keer in de zoveel tijd onder de loep nemen om te kijken of je met een andere constructie niet goedkoper uit bent. Misschien heb je dat al lang gedaan en is het niet mogelijk, maar ik dacht, ik schrijf het toch even op
Kletsbets, omdat er ook ''kleinere'' onverwachte uitgaven zijn, zoals een hogere aanslag belasting, een medicijn dat niet vergoed wordt, ik noem maar wat (misschien slechte voorbeelden, maar ik weet even niks beters). Ik los nu aan de PL al maximaal af (zo'n ¤ 600,- per maand) en ik wil gewoon geen extra lening. Ik vind het al vervelend genoeg om nu een lening te hebben. Het is toch altijd fijn om een beetje extra geld achter de hand te hebben? Ik spaar ook geen kapitalen, maximaal ¤ 100,- per maand.
Ik was in ieder geval niet op de hoogte van zo'n rekening.

Ja, moesten wel een kopie van paspoort bijleveren en overzicht van inkomen ofzo, maar ik wist niet dat dat voor die rekening was. Dus of niet goed gelezen, of niet begrepen, of het stond er echt niet. Want als ik het WEL geweten had, had ik het niet gedaan.

Ik kan dus ook eigenlijk niemand anders dan mezelf de schuld geven van dit hele gebeuren.

Noem me maar naief, ben ik ook wel een beetje op dat gebied. Maar ik heb er wel van geleerd.
Pruttel en Kletsbets, ik vat het ook niet als kritiek op hoor, meedenken is altijd welkom! Veel sneller aflossen dan nu lukt alleen niet. Ik betaal zo'n ¤ 600,-- per maand aan PL, en ¤ 45,-- aan IB-Groep. Dat laatste duurt dus niet heel lang meer. Verder met alle vaste lasten blijft er niet veel ruimte over om extra af te lossen. Ik heb wel de mogelijkheid om iets extra's in te lossen zodra ik iets extra's over houd. Dus bijvoorbeeld de kerstbonus. Of het aanbrengen van een nieuwe collega (wat ik twee keer heb gedaan). Dat geld gaat linea recta door naar PL. Vakantiegeld (zoals al eerder gezegd) bewaar ik echt voor vakantie. Kijk, het moet wel leuk blijven en nu een aantal jaar niet op vakantie is voor mij geen optie. Ik leef natuurlijk ook nog. De restsom is nog vrij hoog, maar voor nu red ik het elke maand.

Is het extra inlossen het enige voordeel van omzetten van lening naar krediet?
quote:Biebeltje schreef op 28 januari 2008 @ 13:25:

Ja, moesten wel een kopie van paspoort bijleveren en overzicht van inkomen ofzo, maar ik wist niet dat dat voor die rekening was.

Maar ik heb er wel van geleerd.Anders ik wel! Als ik ooit nog eens iets groots koop (nog geen idee wat) dan krijgt geen enkele winkel een kopie van mijn id en inkomensoverzicht of wat dan ook! Ze sturen maar gewoon een rekening!
Yup, het klinkt allemaal hartstikke aantrekkelijk (valt eigenlijk nog best mee, want betalen moet je toch), maar uiteindelijk... *diepe zucht*
quote:deesi schreef op 28 januari 2008 @ 13:27:

Is het extra inlossen het enige voordeel van omzetten van lening naar krediet?

Zo ongeveer, plus dat het een krediet is, dus in geval van nood kun je er geld van opnemen. Maar dan moet je jezelf heel goed in de hand hebben. Anders brengt een krediet je meer kwaads dan goeds. Je moet om kunnen gaan met die extra vrijheid, die je dus stiekem NIET moet gebruiken behalve in geval van nood.
Toen ik laatst een nieuwe telefoon kocht bij de Primafoon kon je die, in plaats van meteen af te rekenen, ook in delen betalen. Het werd dan gewoon in je telefoonrekening opgenomen.

Ik had er niet zo'n zin in, maar heb me er toch in laten praten door de verkoper.

Want ik had al een idee dat het nooit in orde kon zijn, maar volgens de verkoper bleef de prijs hetzelfde etc.

En ja hoor, had het nooit moeten doen. Want opgeteld bleek het eindbedrag van via de telefoonrekening betalen toch hoger dan de winkelprijs...

Ik heb de handel betaald en ben weggegaan bij de KPN, bellen kan sowieso goedkoper en ik was hun nu ook helemaal zat.

Moraal van dit verhaal: betaal alles meteen!
Ja, dat is ook nog eens zo. Nou, dan is mijn PL misschien wel goed. Het is overzichtelijk en ik weet nu wanneer ik er van af ben. Dat is wel prettig! En het is sommige maanden best krap, maar ik los het wel zélf op en ik weet dat ik niet heb geleend voor een keuken oid. Het zal wel goed komen!
Ja Deesi, en met 600,- in de maand aflossen zit je denk ik al aan je max. Dus hou lekker de PL. Ik vind het ook heel goed dat je wel gewoon op vakantie gaat. Ik vind jouw lening niet stom. meer een goed overdacht plan om uit de shit te komen
Ik vind mijn lening wel stom, maar mezelf niet!

Maar thanx!
lenen voor een huis of een verbetering aan je eigen huis is geoorloofd, mits de lening niet de waarde van het pand overstijgt
quote:kletsbets schreef op 28 januari 2008 @ 13:09:

[...]

Ja, en dat is nog wel iets wat je heel gemakkelijk zelf kunt uitrekenen:

100 euri sparen levert 3 euri aan rente op

100 euri lenen kost je 5 euri aan rente...Nouja, met een leuke spaarrekening komt je ook op 4,5 % rente.
Vroeger dacht ik altijd: "alleen geld lenen voor onroerend goed, nooit voor consumptie artikelen".

Ben toch van mening veranderd: Ik vind dat een auto je zoveel mogelijkheden biedt dat iemand die zeg 9 duizend euro leent voor zo'n nieuw klein autootje (all-risk verzekerd) helemaal niet gek is.

Je leven wordt toch 20 keer leuker en je hebt veel meer vrijheid als je 24 uur per dag een auto ter beschikking hebt. Ook al woon je 100 meter van je werk.
Lenen voor je huis en voor zaken als bv een wasmachine of koelkast die opeens kapot gaat vind ik normaal. Voor andere zaken zou ik niet lenen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:Zuss schreef op 28 januari 2008 @ 19:27:

Lenen voor je huis en voor zaken als bv een wasmachine of koelkast die opeens kapot gaat vind ik normaal. Voor andere zaken zou ik niet lenen.

Een wasmachine of een koelkast heb je toch al voor een paar honderd Euro (als je tenminste niet een topkwaliteit wilt). Ik vind het echt bizar om daar uberhaupt voor te moeten lenen!

In een inmiddels grijs verleden heb ik wel eens geld geleend voor een auto; maar dat was eens maar nooit weer.

Wij hebben alleen een hypotheek en verder helemaal geen leningen of schulden; maar wel een goedgevulde spaarrekening en dat voelt toch een stuk comfortabeler.
Pauline, dat zal best maar in dit geval is goedkoop duurkoop is mijn ervaring. Een paar 100 euro voor eenw asmachine, dan sta je volgend jaar weer bij de Mediamarkt.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:Zuss schreef op 28 januari 2008 @ 19:27:

Lenen voor je huis en voor zaken als bv een wasmachine of koelkast die opeens kapot gaat vind ik normaal. Voor andere zaken zou ik niet lenen.Dan zou ik toch eerder voor overbrugging via Marktplaats gaan (dus goedkoop 2e hands) en sparen voor een nieuwe. Kan prima.
Een goed merk 2e hands zou wel een optie zijn. Maar ik ga echt geen rommel kopen.

Anyway, het is hier niet eens aan de orde, als de Miele stuk is dan is er geld voor een nieuwe, gelukkig.
Niet alles gelezen, maar ik vind lenen alleen geoorloofd als aan drie voorwaarden voldaan is:

- je hebt de aankoop echt nodig, hetzij omdat je niet zonder kunt (OK beetje rekbaar begrip, maar geen televisie dus), hetzij omdat het een investering is voor je eerste baan (net pak, autootje als je per se met de auto moet)

- de lening is afbetaald vóórdat het ding afgeschreven is

- je hebt het geld beschikbaar voor de aflossing en je lost dus ook zo snel mogelijk af.

Afgezien van mijn hypotheek heb ik slechts één keer in mijn leven geld geleend, en dat was inderdaad voor mijn autootje voor mijn eerste baan. Daar kon ik per OV vrijwel niet komen, tijdens mijn studie kon ik niet sparen maar van mijn salaris ging ik wel meteen aflossen.
Ha zuss dat dacht ik ook altijd, onderzoek van de consumentenbond heeft uitgewezen dat 1 van de goedkoopste merken de beste is.
Wat mij betreft is er maar één reden waarom ik zou lenen en dat is mijn gebit. Als ik door onvoorziene omstandigheden meerdere kronen nodig zou heben zou ik dat doen zonder erbij na te denken.
quote:quattro35 schreef op 28 januari 2008 @ 19:20:

Vroeger dacht ik altijd: "alleen geld lenen voor onroerend goed, nooit voor consumptie artikelen".

Ben toch van mening veranderd: Ik vind dat een auto je zoveel mogelijkheden biedt dat iemand die zeg 9 duizend euro leent voor zo'n nieuw klein autootje (all-risk verzekerd) helemaal niet gek is.

Je leven wordt toch 20 keer leuker en je hebt veel meer vrijheid als je 24 uur per dag een auto ter beschikking hebt. Ook al woon je 100 meter van je werk.Dit vind ik toch een beetje te gemakkelijk gedacht. Natuurlijk maakt een auto het leven leuker, maar als je in de financiele shit zit, gaat het (denk ik dan) niet om 'leuker' maar om zo snel mogelijk uit de shit te komen. En een lening voor een auto voor de leuk, draagt daar niet aan bij. Zeker niet als je lopend naar je werk kunt.
quote:meds schreef op 28 januari 2008 @ 23:54:

Ha zuss dat dacht ik ook altijd, onderzoek van de consumentenbond heeft uitgewezen dat 1 van de goedkoopste merken de beste is.

Precies! Misschien gaat een duur merk wel 15 jaar mee en een wat goedkopere 10 jaar; maar als ik er het geld niet voor zou hebben zou ik voor die 10 jaar gaan en dus zeker niet gaan lenen.

Wij hebben ook een redelijk dure wasmachine, maar dat zit hem ook in allerlei 'intelligente' dingen die de machine kan. Er is natuurlijk helemaal niks mis met programma kiezen, waspoeder erin en aanzetten!

En mijn ervaring is dat je veel van die snufjes niet of nauwelijks gebruikt.
Huis en studie, voor de rest moet ik het doen met mn spaargeld, vind ik (en gelukkig heb ik dat ook).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven