Getuige bruiloft

29-07-2011 16:38 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies horen.

In oktober gaat een vriendin trouwen en zij heeft mij als één van haar getuigen gevraagd. Dit vind ik natuurlijk een eer.

Probleem is alleen dat ik deze vriendschap eigenlijk wilde laten verwateren. Deze vriendin is erg bepalend en kan erg kattig doen en na al die jaren ben ik dit eigenlijk zat. Ik heb in het verleden een aantal keer benoemd dat ik haar benadering soms niet fijn vindt en dat eindigde altijd in tranen omdat zij dit zelf absoluut niet zo ziet. Hierdoor ook steeds weer de vriendschap voortgezet en omdat er ook leuke momenten zijn.

Maar toch vind ik het niet eerlijk van mijzelf om getuige te zijn op haar bruiloft als ik met deze gevoelens daar zit.

Ik wil het graag naar haar benoemen maar ten eerste ben ik bang voor haar reactie en ten tweede ben ik bang dat ik haar enorm kwets, en dat wil ik ook niet.

Ik hoor heel graag jullie tips en meningen.

Bedankt!
Als je een paar jaar getrouwd bent weet je volgens mij niet eens meer wie getuige was.

Ik weet als getuige ook niet meer of dat bij mn jongste of een-na jongste zus was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoe belangrijk je het getuigenverhaal vindt is gewoon heel verschillend. Heeft ze daar iets over gezegd TO? Heb je eigenlijk al ja gezegd?
Spreek met haar af en breng het gesprek op jullie vriendschap en haar huwelijk: uitleggen dat je erg verrast was door haar vraag, omdat jij zelf het idee hebt dat jullie vriendschap niet meer is wat het geweest is. Vraag hoe zij hier tegenaan kijkt en leg uit dat je het een eer vindt om getuige te zijn, maar dat je wat twijfelt door de afgelopen periode (je wilt graag dat er iemand voor haar getuige is, die echt belangrijk voor haar is, en je vraagt je af of jij op dat moment daarvoor de juiste persoon bent).

Wel getuigen en vervolgens de vriendschap laten verwateren vind ik niet kunnen, blijkbaar ben je voor haar wél belangrijk. En daarnaast: bedenk dat je straks op veel foto's zult staan. Niet echt leuk als de getuige van je huwelijk opeens niets meer van zich laat horen na de bruiloft.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Je bent getuige bij het huwelijk, geen getuige van vriendschap. Je gaat niet verklaren dat jij haar beste vriendin bent, het heeft helemaal niks met jou of jouw gevoel te maken. Je zet je handtekening, eet een plakje cake en klaar is kees. Daarna kun je de boel weer lekker laten verwateren. Ik zie het probleem echt niet.
Poeh lastig.

Is er een manier te bedenken waarop je kunt bedanken voor de eer om getuige te zijn, maar wel nog zonder ruzie als gewone gast naar de bruiloft kunt?

Zou t wel erg sneu vinden als net voor de bruiloft de vriendschap verbroken wordt waardoor je er of niet bij bent, of wel maar met een rotsfeer.

Ook al is het misschien beter dat je het contact met haar verbreekt, dat soort dingen kun je wel een paar maanden 'last' van hebben voordat je het een plek kunt geven. En dan is de timing wel slecht.

Maar een ideale oplossing weet ik ook niet want getuigen terwijl je de vriendschap niet meer ziet zitten vind ik idd ook niet fair.
quote:JohnnyCake schreef op 29 juli 2011 @ 18:42:

Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Je bent getuige bij het huwelijk, geen getuige van vriendschap. Je gaat niet verklaren dat jij haar beste vriendin bent, het heeft helemaal niks met jou of jouw gevoel te maken. Je zet je handtekening, eet een plakje cake en klaar is kees. Daarna kun je de boel weer lekker laten verwateren. Ik zie het probleem echt niet.

Als ik iemand zou vragen als getuige als (ALS ) ik zou gaan trouwen, dan zou dat voor mij iemand zijn die heel bijzonder is voor mij. Als na de bruiloft zou blijken dat ze vooraf al het idee had gehad om de vriendschap te laten verwateren had ze 1) niet op mijn bruiloft hoeven te komen en 2) had ik haar helemaal niet als getuige gewild.

Leuk hoor: je herinneringen aan de bruiloft, alle foto's...en dan toch die ene rare 'bijsmaak' van de vriendin die toch geen vriendin bleek te zijn. Ik zou flink balen, maar ligt er misschien ook aan hoe belangrijk je als bruid de 'functie' van de getuige vindt.
Pien, dat snap ik wel. Maar een bruiloft is vooral een heleboel poppenkast. TO heeft vaak genoeg haar vriendin verteld over haar twijfels over die vriendschap. Als vriendin desondanks toch haar als getuige heeft, speel de poppenkast dan lekker mee. Waarschijnlijk heeft ze niemand anders die ze liever wil als getuige..

Kortom, ik denk dat TO haar vriendin een groter plezier doet door lekker mee te doen in plaats van 'drama drama ik ga een heel eerlijk tegen je zijn, ik vind je eigenlijk niet zo leuk'.
Lijkt erop dat ze een poging doet jullie vriendschap juist te verdiepen. Sta jij daar niet voor open?
Ik vind niet dat je je eigen gevoel boven het hare plaatst als je geen getuige wil zijn. Jij weet al dat de vriendschap over afzienbare tijd waarschijnlijk is doodgebloed, zij heeft daar blijkbaar geen idee van. Het lijkt mij ook dat ze dan juist liever iemand anders zou hebben en het je misschien wel achteraf kwalijk zal nemen dat je die dag mooi weer hebt gespeeld. In dat opzicht weet je dus nooit of je de juiste beslissing maakt. Als je liever eerlijk bent dan kan ik me wel voorstellen dat het heel moeilijk is om zoiets te vertellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zal even wat vragen beantwoorden.

Het werd gevraagd tijdens een drankje doen, vriendin en haar andere getuige allebei tranen van geluk. Niet eens officieel ja gezegd maar niks laten merken dat ik het niet zou willen.

Jcake, jij kijkt er een stuk relaxter naar dan ik, wou dat ik dat ook kon! ik vind het wel een probleem, niet een groot onoverkombaar probleem, maar het houdt me toch wel zo nu en dan bezig.

En nee ik heb geen behoefte mee de vriendschap te verdiepen, het gaat al jaren zo. Veel geslikt en naast me neer gelegd maar nu echt geen zin meer in, ik denk dat er toch niks verandert.

Thanx allemaal voor de moeite te reageren. Fijn om te lezen hoe een buitenstaander hier tegen aan kijkt.
Ik ben dit jaar ook getuige geweest bij de bruiloft van een hele lieve vriendin. Onze vriendschap is heel hecht, al spreken we elkaar dan niet dagelijks. Ik vond het een bijzondere eer dat ze me vroeg. Had ik anders in onze vriendschap gestaan als zij dan had ik geen getuige geweest. Gewoon omdat ik naar eer en geweten iets wil doen en niet "mooi weer" wil spelen op een dag die een van de mooiste in iemands leven behoort te zijn. Maar dat vind ik!

Het is aan jou wat je doet. Er zijn al meerdere opties gegeven. Voor alle opties is wat te zeggen. Zowel positief als negatief. Het is voor jou een kwestie van: waar voel jij je het beste bij.
quote:JohnnyCake schreef op 29 juli 2011 @ 19:21:

Pien, dat snap ik wel. Maar een bruiloft is vooral een heleboel poppenkast. TO heeft vaak genoeg haar vriendin verteld over haar twijfels over die vriendschap. Als vriendin desondanks toch haar als getuige heeft, speel de poppenkast dan lekker mee. Waarschijnlijk heeft ze niemand anders die ze liever wil als getuige..

Kortom, ik denk dat TO haar vriendin een groter plezier doet door lekker mee te doen in plaats van 'drama drama ik ga een heel eerlijk tegen je zijn, ik vind je eigenlijk niet zo leuk'.Niet vervelend bedoeld, maar denk dat een man hier 'nuchterder' naar kijkt dan een vrouw.
Ik ben het wel eens met JC... Gewoon getuigen en dan zie je wel weer. Ik zou het ook bijzonder sneu voor je vriendin vinden als je jullie vriendschap nu laat klappen. Dan zal haar bruiloft altijd een nare bijsmaak houden. Vriwndschap die verwaterd kan altijd, ook al ben je elkaars getuige geweest. En over het verbreken van eem vriendschap; ik ben zelf ooit 'gedumpt' door een vriendin die ik al can kleins af aan kende. Een van de meest kansloze acties die ik hen meegemaakt. We hadden niet heel veel contact, maar zo eens in de zoveel tijd kletsten we bij. Tot ik opeens een mail (!) kreeg dat ik niet genoeg beschikbaar was in haar ogen en ze het contact wilde verbreken. Il heb geantwoord dat ik het erg belangrijk in een vriendschap vind dat je dingen kunt praten (waar zij blijkbaar niet toe in staat was) en heb haar een fijn leven verder gewenst. Maar de bijsmaak blijft wrang.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven