Getuige bruiloft

29-07-2011 16:38 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies horen.

In oktober gaat een vriendin trouwen en zij heeft mij als één van haar getuigen gevraagd. Dit vind ik natuurlijk een eer.

Probleem is alleen dat ik deze vriendschap eigenlijk wilde laten verwateren. Deze vriendin is erg bepalend en kan erg kattig doen en na al die jaren ben ik dit eigenlijk zat. Ik heb in het verleden een aantal keer benoemd dat ik haar benadering soms niet fijn vindt en dat eindigde altijd in tranen omdat zij dit zelf absoluut niet zo ziet. Hierdoor ook steeds weer de vriendschap voortgezet en omdat er ook leuke momenten zijn.

Maar toch vind ik het niet eerlijk van mijzelf om getuige te zijn op haar bruiloft als ik met deze gevoelens daar zit.

Ik wil het graag naar haar benoemen maar ten eerste ben ik bang voor haar reactie en ten tweede ben ik bang dat ik haar enorm kwets, en dat wil ik ook niet.

Ik hoor heel graag jullie tips en meningen.

Bedankt!
Ik zou eerlijk zijn. Spreek met haar af op neutraal terrein en zeg het. Als jij het zo ziet is dat inderdaad voor haar en jouw gevoel niet fijn mocht je getuige zijn en jullie contact binnen een jaar niet meer zou bestaan.

Eerlijk zijn is het beste.
Toevallig heb je op die dag een hele belangrijke afspraak? Of je zegt gewoon eerlijk dat je niet wilt getuigen. Hoe je dat het beste kan inkleden weten de mede-forumsters wel denk ik!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Absoluut zeggen dat jij je er niet bij op je gemak voelt om getuige te zijn. Zal wel einde vriendschap zijn dat wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 29 juli 2011 @ 16:48:

Absoluut zeggen dat jij je er niet bij op je gemak voelt om getuige te zijn. Zal wel einde vriendschap zijn dat wel.Helemaal eens. Twee vliegen in 1 klap dus want je wilde het toch al laten doodbloeden
Vragen waarom ze aan jou dacht toen ze haar getuigen ging vragen. En dan zeggen dat haar gevoel over jullie vriendschap niet helemaal overeen komt met die van jou. Gewoon eerlijk zijn...
Wat sneu dat jullie er allebei zo anders instaan.

Hoe lang zijn jullie al vrienden en merk je na zo n gesprek wel dat ze probeert jou anders te benaderen?

Ik kan me voorstellen dat je voor het blok voelt staan.
quote:mjdh schreef op 29 juli 2011 @ 16:55:

Vragen waarom ze aan jou dacht toen ze haar getuigen ging vragen. En dan zeggen dat haar gevoel over jullie vriendschap niet helemaal overeen komt met die van jou. Gewoon eerlijk zijn...Lastig hoor. Dit vind ik wel een goed advies. Eerst aan haar vragen waarom ze aan jou dacht. Dan heb je in ieder geval het gesprek gaande....
Nou ik weet waarom ze mij gevraagd heeft, we gaan jaren terug en ze ziet mij als één van haar beste vriendinnen. Daar was ik in eerste instantie al verbaasd over omdat ik dat toch niet zo zie. Nou denk ik dat ze dat nog wel zal begrijpen, maar dat ik dan ook niet haar getuige wil zijn zegt dan natuurlijk meteen dat ik weinig in de vriendschap zie. Ik ga confrontaties normaliter nooit uit de weg maar dit vind ik wel een moeilijke!
Ik was verbaasd omdat we elkaar soms weken niet spreken, dan weer even een periode van meer afspreken maar ik behoor niet tot haar vaste vriendengroep.
Dank voor jullie snelle reacties trouwens, heel fijn!
Oei, wat een lastige!

Optie bespreken lijkt mij uiteindelijk toch het best. Je hebt er nu al een rotgevoel over.

Je zegt dat je het wilt vertellen maar ook bang ben voor haar reactie en om haar te kwetsen. Helaas, er is geen mogelijkheid om het te zeggen zónder narigheid. Die gaat er geheid komen. Dus stop met zoeken naar een optie om het te zeggen zonder kwetsen en accepteer dat dit gaat gebeuren.
Tja... een vaste vriendengroep is natuurlijk ook geen graadmeter. Mijn beste vriendin en ik kunnen elkaar ook maanden niet spreken (af en toe een sms of mailtje) maar als we elkaar zien is het altijd goed en vertrouwd. Het gaat er natuurlijk maar net om wat voor gevoel je bij iemand hebt.

En ik denk dat ik het, als ik je 2e reactie ook zie, zou laten. Ik zou gewoon gaan getuigen. Ga maar eens om je heen vragen bij mensen hoeveel mensen hun getuigen nu niet meer zien. Het gaat er uiteindelijk om dat jij op dit moment belangrijk voor haar bent en zij je er graag bij wil hebben.
@Lunax, dank je, zo heb ik het in dit geval eigenlijk nooit bekeken. Wat betreft de vriendengroep.

En je volgende opmerking dat is ook het punt, zij vindt het wel belangrijk mij erbij te hebben maar ik vind het dan niet aardig van mij omdat ik daar dan met die gevoelens zit waar zij geen weet van heeft.
Maar dan gaat het dus om jouw gevoel. En volgens mij is dat op haar bruiloft nou net niet van belang

Je hebt haar al eens eerder aangegeven dat je haar manier van communiceren/met jou omgaan niet heel prettig vind. Dat zou toch genoeg moeten zijn. Ondanks dat wil ze graag dat jij haar getuige bent. Waarom zou je op zo'n moment dan jouw gevoel boven het hare plaatsen. Dan vind je jezelf maar een dagje niet zo aardig, je doet wel iemand een heel groot plezier.
Haha, je hebt helemaal gelijk. Het egoïsme he

Maar goed, wat anderen zeggen: de confrontatie aangaan en het zeggen lost wel meteen op dat ik (ja weer ikke) geen behoefte meer heb aan de vriendschap. Want als ik gewoon ga getuigen zal ik de komende tijd gewoon mooi weer moeten spelen en af moeten spreken. Toch?
Ik blijf het lastig vinden. Je bent blijkbaar wel heel lang vriendinnen (geweest). Om het nou net voor haar bruiloft op de spits te drijven... Maarrrr... als zelfs gewoon afspreken in de tijd voor de bruiloft voor jou al als een belasting voelt ben ik bang dat je er toch aan zal moeten.

Dan zal het ook wel echt radicaal einde vriendschap zijn (denk ik) maar als je dat er zonder schuldgevoel voor over hebt dan is het duidelijk.

Wederom, geredeneerd vanuit mezelf zou ik gewoon gaan en het daarna wel verder zien. Wellicht trekt de vriendschap wel weer aan door zo iets. Maar jij staat er toch anders in.

Wijsheid wens ik je
als je er zo al over denkt, zou ik het haar wel eerlijk uitleggen. het gaat wel om iets wat haar mooiste dag moet worden. en om er dan daarna ineens mee te stoppe of het te zegge zou ook niet geslaagd zijn. mijn advies. wees eerlijk. als je daar moet staan en je denkt heel anders over haar is dat voor beide niet fair...
Jij bent belangrijk voor háár.

Het is (een van) háár belangrijkste dagen in haar leven.

Waarom zou je daar zo'n (negatieve) stempel op zetten door niet te willen getuigen? Want gedonder komt er sowieso als je vertelt dat je dit niet wilt zijn.

Na de bruiloft heeft ze het wrs toch even te druk met huwelijksreis, nagenieten etc. Dus dan is er altijd nog de mogelijkheid om het te laten verwateren.

Bovendien: verwater je liever een vriendschap of ga je met ruzie uit elkaar terwijl er ook nog mooie momenten tussen jullie zijn?

Succes met je beslissing!
He bah, denk dat ik er inderdaad toch aan zal moeten geloven.

Inderdaad al heel lang bevriend maar blijkbaar alleen in mijn ervaring met ups en downs waar ik nu een keer klaar mee ben.

Iemand ervaring in de confrontatie aangaan en vriendschap beëindigd? In een andere context? Mocht je het willen delen, hoor graag hoe dat ging..
quote:lotuscwb schreef op 29 juli 2011 @ 17:46:

Jij bent belangrijk voor háár.

Het is (een van) háár belangrijkste dagen in haar leven.

Waarom zou je daar zo'n (negatieve) stempel op zetten door niet te willen getuigen? Want gedonder komt er sowieso als je vertelt dat je dit niet wilt zijn.

Na de bruiloft heeft ze het wrs toch even te druk met huwelijksreis, nagenieten etc. Dus dan is er altijd nog de mogelijkheid om het te laten verwateren.

Bovendien: verwater je liever een vriendschap of ga je met ruzie uit elkaar terwijl er ook nog mooie momenten tussen jullie zijn?

Succes met je beslissing!Dankjewel voor je reactie. Ik wil er ook liever geen negatieve stempel opzetten. Maar ik vind het ook lullig als ik het daarna laat verwateren. Staat mijn handtekening in haar trouwboekje en mijn hoofd op veel foto's. Is toch ook niet leuk? Maar je hebt ook gelijk als ik van te voren dit benoem het voor haar al een negatieve lading krijgt. Vind het een lastige beslissing.
Het ís ook een lastige beslissing! Ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta.

Maar je hoeft het ook niet direct daarna te laten verwateren toch? Wat ik van je begrijp is dat je elkaar nu ook weinig ziet, dat 'scheelt' weer.
Als je al van plan was de vriendschap te laten verwateren en dus geen vriendin meer wilt zijn dan vind ik dat je het niet kunt maken om getuige te zijn op haar bruiloft en niets te zeggen. Je weet natuurlijk nooit hoe een vriendschap verder gaat en getuige zijn betekent niet dat het voor het leven is maar als je nu al weet dat je het niet meer ziet zitten dan wees eerlijk.

Het feit dat zij de vriendschap anders ziet dan jij betekent dat je waarschijnlijk toch niet echt duidelijk bent geweest de afgelopen jaren. Wees eerlijk maar duidelijk en laat haar iemand vragen als getuige die het wel ziet zitten.
Ik zou er wel eerlijk over zijn. Als jij getuige gaat zitten wezen op haar bruiloft en daarna het contact laat verwateren, dan kan dat net zo goed naar voor haar zijn en had ze achteraf wellicht liever iemand anders gewild. En jij staat dan idd op foto's waar zij nog haar hele leven tegen aan wil / moet kijken.

Ik zou het puur bij mezelf houden en zou niet gaan getuigen, aangezien het m.i. niet oprecht is en het niet fair naar jezelf en naar haar is.
quote:kooda schreef op 29 juli 2011 @ 17:46:

Iemand ervaring in de confrontatie aangaan en vriendschap beëindigd? In een andere context? Mocht je het willen delen, hoor graag hoe dat ging..

Ik ben de confrontatie wel eens aangegaan en heb mijn frustraties verteld en dat ik de vriendschap wilde beeindigen.

Ruzie natuurlijk. Sindsdien geen blik, woord helemaal niks. Wonen nu ver bij elkaar vandaan maar toen was dat echt verschrikkelijk.

Daarom, als ik het over kon doen zou ik het laten verwateren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven