Geld & Recht alle pijlers

Openbaarvervoerverklaring 2008

04-07-2011 22:51 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij misschien geruststellen?

In 2008 deed ik aangifte bij de belastingdienst. Ik voldeed aan alle toen geldende voorwaarden voor een reisaftrek openbaar vervoer:

1. De enkelereisafstand van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer was meer dan 10 kilometer.

De Bilt - Amsterdam, meer dan 10 kilometer

2. U reisde meestal 1 dag per week of meer naar uw werk of in heel 2008 minimaal 40 dagen naar dezelfde werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakte.

De eerste 7 maanden 3 dagen in de week, de laatste 5 maanden 4 dagen in de week.

3. U beschikt over een openbaarvervoerverklaring. (Studenten kunnen de verklaring krijgen bij de Informatie Beheer Groep.)

Ik reisde met mijn OV-weekkaart (student) en heb een openbaarvervoerverklaring over 2008 gekregen van de IB-groep.

Nu ontving ik zaterdag een brief van mijn belastinginspecteur, die aangaf de reisaftrek over 2008 niet over te willen nemen. In de brief staat: 'Denkt u dat u wel recht hebt op de reisaftrek openbaar vervoer? Geef dan de gegevens door waaruit dit blijkt. Hebt u een openbaarvervoerverklaring? Stuur mij dan een kopie van deze verklaring.'

Die kopie kan ik morgen opsturen. Mocht dat niet goed zijn, dan heb ik nog wel mijn oude OV-kaart die ik kan opsturen (want: originele vervoersbewijzen). Een verklaring van mijn werkgever zou misschien ook nog moeten lukken (ook al werk ik daar niet meer).

Geen probleem dan toch, lijkt me? Toch maak ik me zorgen, want stel dat het toch niet goed is, moet ik een bedrag van ongeveer 800 euro terugbetalen en het zal ook gevolgen hebben voor de zorgverzekering die ik toen kreeg...

Is er hier iemand die ook ervaring heeft met zo'n controle van de belastingdienst achteraf?
Als je een Ov-studentenkaart hebt, heb je toch geen reiskosten? Dan kun je toch ook niks aftrekken van de belasting?
Reiskostenaftrek is een vast bedrag, en niet afhankelijk van de daadwerkelijke kosten. Ik kan (veeeeeel) minder aftrekken dan wat het me gekost heeft, dus ik kan mee voorstellen dat TO wellicht meer kan aftrekken.

On topic: meestal staat in dat soort brieven ook wel waarom ze denken dat je niet in aanmerking komt, staat dat er bij jou niet bij? En natuurlijk moet je wel inkomen gehad hebben (anders dan Stufi, dat telt niet mee voor de belastingdienst omdat je daar geen inkomstenbelasting over betaalt) om uberhaupt iets aan een aftrekpost te hebben....
quote:nausicaa schreef op 04 juli 2011 @ 23:00:

Reiskostenaftrek is een vast bedrag, en niet afhankelijk van de daadwerkelijke kosten. Ik kan (veeeeeel) minder aftrekken dan wat het me gekost heeft, dus ik kan mee voorstellen dat TO wellicht meer kan aftrekken.

On topic: meestal staat in dat soort brieven ook wel waarom ze denken dat je niet in aanmerking komt, staat dat er bij jou niet bij? En natuurlijk moet je wel inkomen gehad hebben (anders dan Stufi, dat telt niet mee voor de belastingdienst omdat je daar geen inkomstenbelasting over betaalt) om uberhaupt iets aan een aftrekpost te hebben....

Het is inderdaad een vast bedrag. Zonder OV-weekkaart had ik mijn reiskosten gewoon vergoed gekregen van mijn werkgever. Dan had ik dat bedrag weer van het vaste bedrag af moeten trekken en dan had ik inderdaad niets meer over gehouden om af te trekken.

Januari en februari 2008 liep ik stage, daarna ben ik daar blijven werken (dus ik heb het hele jaar inkomen gehad). Daarnaast bezig geweest met afstuderen, dus ik had ook nog een OV-kaart.

Er staat inderdaad een reden in de brief, namelijk: 'De Belastingdienst heeft geen openbaarvervoerverklaring ontvangen van uw vervoersbedrijf. Wij hebben dus geen gegevens ontvangen waaruit blijkt dat u recht hebt op de reisaftrek."

Dus ik hoop dat als ik die verklaring opstuur, dat er dan niets aan de hand is...?
Als je een jaarkaart van de trein of bus hebt, sturen die de OV-verklaring op. De IB-groep doet dat vziw niet, die sturen 'm aan jou en jij moet 'm zelf opsturen. Dus ik denk dat het afdoende is als je die verklaring opstuurt.
Sorry, geen antwoord op je vraag. Wel een vraag: waarom zou dit gevolgen hebben voor je ziektekostenverz.? Die is sinds 2006 toch niet meer inkomensafhankelijk? Ziekenfonds vs particulier is sinds de zorgverzekeringswet, die in 2006 is ingetreden, niet meer van toepassing, dus inkomensgrens ook niet meer. Dacht ik. Kan natuurlijk altijd zijn dat er uitzonderingen zijn, bijv. collectiviteit v/d gemeente (uitkeringsgerechtigden bijv.).
Ah, foutje. Ik bedoelde zorgtoeslag, niet zorgverzekering.
Je kunt toch alleen aftrekken als je zelf de kosten betaalt? Als je werkgever het vergoed kun je het (volgens mij) ook niet aftrekken, hooguit het deel wat niet vergoed wordt. Dat lijkt mij ook logisch, anders kun je kosten aftrekken die je niet betaald hebt.

Net als met ziektekosten, je kunt alleen de zelf betaalde kosten aftrekken, tegenwoordig onder voorwaarden en met fikse drempel, niet de kosten die vergoed zijn door verzekering.
Nogmaals: aftrek voor reiskosten is een bedrag dat afhankelijk is van reisafstand en aantal dagen, niet van de daadwerkelijke kosten. Van dit standaardbedrag moet je de vergoeding van de werkgever wel weer aftrekken, maar daar valt een OV kaart niet onder. Het werkt dus anders dan met bv ziektekosten. Voor mij (en de meeste mensen) komt dat ongunstig uit, omdat mijn kosten veel hoger zijn dan het standaardbedrag, voor TO komt het toevallig gunstig uit. Ik vermoed dat het de belastingdienst heel veel geld zou gaan kosten als iedereen de echte kosten mocht aftrekken, dus die vinden het wel best dat heel soms iemand er voordeel van heeft.

TO: ik denk inderdaad dat die verklaring opsturen dan voldoende moet zijn. Niet vergeten om even een kopie te maken, dingen raken nogal eens kwijt...
quote:nausicaa schreef op 05 juli 2011 @ 10:17:

Nogmaals: aftrek voor reiskosten is een bedrag dat afhankelijk is van reisafstand en aantal dagen, niet van de daadwerkelijke kosten. Van dit standaardbedrag moet je de vergoeding van de werkgever wel weer aftrekken, maar daar valt een OV kaart niet onder. Het werkt dus anders dan met bv ziektekosten. Voor mij (en de meeste mensen) komt dat ongunstig uit, omdat mijn kosten veel hoger zijn dan het standaardbedrag, voor TO komt het toevallig gunstig uit. Ik vermoed dat het de belastingdienst heel veel geld zou gaan kosten als iedereen de echte kosten mocht aftrekken, dus die vinden het wel best dat heel soms iemand er voordeel van heeft.

TO: ik denk inderdaad dat die verklaring opsturen dan voldoende moet zijn. Niet vergeten om even een kopie te maken, dingen raken nogal eens kwijt...

Reisaftrek mag inderdaad gewoon met een OV-kaart. Dat heb ik natuurlijk heel goed uitgezocht toen ik mijn aangifte invulde! Ik moest de reisvergoeding van mijn werkgever van het vaste bedrag voor reisaftrek afhalen, maar ik kreeg geen vergoeding omdat ik met mijn eigen OV-kaart reisde. En dan houd je dus best veel geld over als aftrekpost. Blijkbaar zijn niet veel studenten van deze aftrekpost op de hoogte? En ja, je moet natuurlijk wel een baan en inkomen hebben, want anders gaat het niet op.

De verklaring (kopie!) ga ik vandaag meteen opsturen. Het duurt 3 weken voor ik een definitieve bevestiging krijg en dan ben ik met vakantie... dus misschien even de post laten controleren door mijn zusje.
Ik denk inderdaad niet dat veel studenten dat weten. Je krijgt én gratis vervoer (van de overheid) én belastingaftrek (van de overheid). Mooi voor jou dat je er recht op hebt.
Dat wist ik ook niet. Wat fijn voor de studenten .
Sssst. Die hebben het al heel slecht tegenwoordig. Naast dat ze al heel veel tijd nodig hebben om alle verdiensten bij elkaar te vergaren om in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien wordt ook dat inkomen nog eens scherp onder de loep genomen om te kijken of andere toelages niet naar beneden kunnen worden bijgesteld. Een dergelijke verstopte aftrekpost voor hardwerkende / stagelopende studenten gun ik ze wel.
Emmm,

Ik heb exact dezelfde brief in de bus gekregen! En ook het verhaal is gelijk aan dat van mij, ik heb de reiskosten conform de

regeling Reisaftrek openbaar vervoer ingediend ongeacht van d e kosten staat daar duidelijk in dat ik een vast bedrag mag aftrekken. En er wordt ook nergens gesproken over het feit dat je moet aantonen dat je kosten maakt, een vast bedrag per kilometer afstand en een OV-verklaring zou genoeg moeten zijn.

Vandaag een nieuwe brief in de bus gekregen waarin wordt aangegeven dat 'in het algemeen de kaart gratis wordt verstrekt en er geen drukkende reiskosten zijn' en dat ik daarom de kosten niet mag aftrekken. Weet iemand of dat waar is? Ik kan nooit meer aantonen dat ik kosten heb gemaakt of niet omdat ik dat niet hoef op te geven.

Voor de duidelijkheid, ik heb dus netjes de OV-verklaring van de IB-groep opgestuurd naar de Belastingdienst en heb nu weer 2 weken om te reageren.
Jij verdient geld door even hier te vragen.....

De controlerend ambtenaar heeft namelijk geen gelijk. Het artikel waarin deze aftrek is geregeld zegt niets over de kosten, of drukkende kosten. Het regelt forfaitair het een en ander.

Daarnaast kun je je OV kaart zien als een soort Stufi in natura, het kost je dus wel degelijk wat.

Ik heb ook even verder gezocht voor je. Heb even geen tijd om het besluit op te zoeken, maar kijk even verder naar het volgende:

"Als de belastingplichtige reeds uit anderen hoofde over een OV-kaart beschikt, bijvoorbeeld doordat hij student is en de OV-chipkaart deel uitmaakt van de studiefinanciering, staat dat niet aan de toepassing van de reisaftrek in de weg. Met andere woorden, het forfait is in een dergelijk geval van toepassing alsof de belastingplichtige het woon-werkverkeer uit eigen zak betaalt. Zie ook het Besluit van 6 september 2004, nr. CPP2004/183M, BNB 2004/441"

Probeer dit besluit eens te vinden en daarin te lezen wat er benoemd staat. Als dat in je straatje past: reageren naar de belastingdienst onder verwijzing naar dit besluit. Dan kan hij er niet onderuit.

Mogelijk toch dezelfde controlerend ambtenaar voor jou en TO.

Succes. Laat even weten of het gelukt is.
2day: Buiten dat je een zeer handig besluit noemt, heb je nog een goed punt: een OV is niet gratis. Bij de invoering ervan is er een grote hap uit de stufi gegaan, die studenten voortaan als OV 'terugkregen'. Je betaalt er dus wel voor, alleen kun je niet kiezen om het niet te doen. Dat lijken veel mensen maar niet te (willen) beseffen.
Als iemand ergens iets wil doneren

Maaruhm..zo helpen we elkaar een beetje.

Ik zou mn bezwaar inderdaad op basis van het bezwaar insteken, met daarnaast de redenatie over de niet gratis kaart. Het heeft wel degelijk een waarde.

Ik vermoed hier een overijverige belastingdienstmedewerker die (op eigen initiatief? lijkt me geen standaardbeleid) hier een eigen redenatie op na houdt. Dit is geen standaard-belastingdienst-gedrag. (wel het opvragen van ov-verklaringen wanneer ze deze niet hebben aangeleverd gekregen, wat ik me bij de stufi kan voorstellen).

Laat me weten of het helpt allemaal
Sorry, mijn donatie-potje is net even leeg :-). Maar ik zat me idd ook al af te vragen wat voor overijverig figuur hier bezig was. En als ze echt vinden dat het op basis van daadwerkelijke kosten zou moeten gaan, wil ik best volgend jaar mijn daadwerkelijke kosten opgeven ipv dat forfataire bedrag. Ik mag nu nl ongeveer 800 euro aftrekken van de 2800 die ik uit eigen zak betaal. Zou het best leuk vinden om die andere 2000 euro er ook bij te doen . Maar dat zal dan wel weer niet de bedoeling zijn...
Wat vaker gebeurt is dat men een bepaald item beetpakt.

Men scant het hele klantenbestand, en pikt er aangiften uit waarin dat item naar voren komt.

Ik vermoed hier een query: wel reisaftrek, geen koppeling met ov-verklaring in systeem.

Vervolgens moet rond vakantietijd een lichting ijveraars dit soort brieven gaan versturen. Blijkbaar ook inhoudelijk gaan reageren op antwoorden op dergelijke voornemens tot afwijken.

En bij dat laatste gaat het blijkbaar mis.

De regeling reisaftrek is altijd al een vreemd fiscaal vehicel geweest, met vreemde uitwerkingen. Maar hij is er nog....dus pak dat kleine beetje in ieder geval nog mee. Ik kan niks met mn autokilometers ;) (Als ik eerlijk ben moet ik ook niet klagen, ik krijg in ieder geval nog het forfaitaire bedrag van 0,19 euro/km vergoed door de werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven