Onaardig personeel

01-08-2011 15:16 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga af en toe met mijn neefje een broodje halen bij de Hema, aangezien hij zo gek is op die broodjes hotdog.

Hier in het winkelcentrum vlakbij mijn huis is er ook een restaurantje bij en dan bestel ik een sandwich, echter hier verkopen ze dan weer niet de hotdogs binnen, die kun je alleen buiten bestellen.

Een half jaar geleden kwam ik daar achter, ik vroeg toen binnen om een broodje hotdog. Toen kon ik gewoon één bestellen en deed het meisje dat mij hielp deze bestelling aan de hotdogbalie om de hoek. Geen probleem dus.

Twee maand geleden, met mijn neefje even weer naar de Hema. Toen werd me op hele onvriendelijke manier gezegd dat ik zelf het hotdog broodje buiten moest bestellen en halen. Het was geen probleem om deze binnen in het restaurant op te eten. Ook prima...

Vandaag ging ik met mijn neefje naar de Hema. Direct maar buiten de hotdog opgehaald, en ik was net over de drempel van het restaurant toen het meisje op barse toon zei:

"Wil je wel onmiddelijk met dat broodje naar buiten, het is niet de bedoeling dat de klanten hier in en uit met de hotdogs gaan lopen". Ze rolde met haar ogen en een 'tssss' naar haar collega.

Ik leg verbouwereerd uit hoe het de vorige keer is gegaan. Waarop zij zegti: "dat mag niet, en regels zijn regels', maar goed, ik zie het deze ene keer door de vingers, laat het niet weer gebeuren'. (Stel je daar een heeeel belerend toontje bij)

Euhhhmmm... het stond daar vol met klanten en ik kon wel door de grond gaan, Maar goed je begrijpt wel dat ik daar nooit meer heen ga.

Zo even stoom afblazen ..dat lucht op.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik had ooit ns een incidentje bij een plaatselijke supermarkt waar je je zakjes vlees van de versafdeling in een emmertje meekreeg.

Ik had dat al ns gekregen en toen was dat emmertje kapot. Vel er tussen... au. Dus ik bedankte vriendelijk voor het emmertje en nam het vlees eruit en deed het in mijn winkelmandje.

'Maar mevrouw, dat is verplicht...'

Dus ik vroeg waarom dan, waarop ze zei dat dat vanwege de hygiene was. Moest van de keuringsdienst.' OK, daar sta ik voor open. 'Maar als ik bij de AH vlees haal bij de versafdeling krijg ik geen bakje mee. Ik heb me vorige keer bezeerd aan dat emmertje, dus ik stel er geen prijs op. Dank je wel voor je toelichting.'

Dus ik liep weg. Ging dat meisje kennelijk achter naar de baas van de winkel, die vervolgens op hoge poten op me af kwam stappen en mij ging vertellen wat ik allemaal moest en niet moest.

Dus ik zei: 'meneer, volgens mij dien ik mij netjes te gedragen en na afloop van het winkelen keurig voor mijn boodschappen te betalen. Volgens mij doe ik beide, dus ik verbaas me over de manier waarop u mij aanspreekt.'

Toen werd ie helemaal boos, begon allemaal verhalen over eisen en regels, waarop ik m mijn boodschappen in de armen heb gedrukt en ben vertrokken. Ben dr nooit weer geweest.

Zijn ze helemaal betoeterd. Tsss...
quote:GiB schreef op 01 augustus 2011 @ 15:28:

In Nederland is het gemiddelde niveau van klantvriendelijkheid bedroevend laag.Dan heb ik liever dat overdreven, neppe vriendelijke gedrag wat je in Amerika tegenkomt. Maar ja, da's is weer zo ver weg voor even een hotdog.In Amerika wordt je gewoon als klant behandeld. Soms is het overdreven vriendelijk maar meestal zijn ze gewoon zo vriendelijk. Kun je iets niet vinden dan wordt er graag even met je mee gelopen. Blijkt iets na een week al stuk te zijn dan krijg je zonder gezeur een nieuwe.
Het grote probleem is dat het lastig is om aardig te zijn tegen al die horken van mensen die bij je komen betalen en gewoon niks zeggen.

Personeel is misschien niet altijd aardig maar over de klanten begin ik liever niet. In een winkel zeg ik meestal gewoon meteen gedag tegen het meisje achter de kassa, word dan eigenlijk altijd terug begroet.
@Amygdala, sodeju ze verzinnen elke keer weer wat nieuws. Helaas ben ik niet zo assertief als jij. Goed hoor! Ik had het gezicht van die baas wel willen zien.

Bedenkt me door jouw verhaal dat ik 2 weken geleden met mijn vriend door de supermarkt liep. Daar is een karretje, of mandje verplicht. Mijn vriend liep net met kar even voor me uit toen ik nog even terug liep om hondenkoekjes te pakken. Stond er direct beveiliging naast me, dat het verboden was om zonder mandje of karretje te lopen .... Toen ik hem uitlegde dat mijn vriend een paar meter voor me liep, zei iets in de trant van dat ik bij het wagentje moest blijven dan ... :S
Here I am - now what are your other two wishes...
Toen ik in een winkel werkte zei ik altijd gedag. Of iemand nou wat terugzei of niet. Het werd gewoon een sport om toch vrolijk te blijven, ondanks sommige klanten.

En soms maakte ik een extra opmerking (vriendelijk uiteraard) als ik geen reactie kreeg, of als iemand wat kribbig deed. Meestal was het ijs dan zo wel gebroken.

Je moet je vooral niet laten kennen.

Maar inderdaad, als je wat ouder wordt, is het makkelijker om afstand te nemen. Ik heb serieus een keer gezegd: Ik vind het niet prettig dat u op deze manier tegen me praat. Ik zal mijn collega vragen om u verder te helpen. Moment graag.

of een keer telefonisch: "Ik accepteer het niet dat u mij uitscheld. Ik heb uw nummer genoteerd. Ik bel u graag over een paar minuten terug als u wat tot rust gekomen bent." (en dan wel bellen natuurlijk).
quote:ShamRock schreef op 01 augustus 2011 @ 16:19:

@Amygdala, sodeju ze verzinnen elke keer weer wat nieuws. Helaas ben ik niet zo assertief als jij. Goed hoor! Ik had het gezicht van die baas wel willen zien.

Bedenkt me door jouw verhaal dat ik 2 weken geleden met mijn vriend door de supermarkt liep. Daar is een karretje, of mandje verplicht. Mijn vriend liep net met kar even voor me uit toen ik nog even terug liep om hondenvoer te kopen. Stond er direct beveiliging naast me, dat het verboden was om zonder mandje of karretje te lopen .... Toen ik hem uitlegde dat mijn vriend een paar meter voor me liep, zei iets in de trant van dat ik bij het wagentje moest blijven dan ... :SHahaha.... bij je karretje blijven. Ben je helemaal gek geworden. Zomaar weglopen. :-S
Als ik met mijn vader boosdschappen ga doen staat het wagentje altijd ergens midden in de winkel en lopen wij als kippen zonder koppen de hele winkel door spullen te zoeken. We doen het niet express, het gebeurt gewoon zo. We blijven tot na de groeten netjes bij het karretje en dan zijn we bij het vlees en natuurlijk al de helft van de groeten vergeten.
quote:pompedom schreef op 01 augustus 2011 @ 16:24:

Als ik met mijn vader boosdschappen ga doen staat het wagentje altijd ergens midden in de winkel en lopen wij als kippen zonder koppen de hele winkel door spullen te zoeken. We doen het niet express, het gebeurt gewoon zo. We blijven tot na de groeten netjes bij het karretje en dan zijn we bij het vlees en natuurlijk al de helft van de groeten vergeten.En jij mag nog steeds in die winkel komen! Heb jij mazzel! :-D
Heb het bij de hM gehad, had zomerkleding voor zoon gekocht, aardig wat. Onder veel gemor en geklets met haar collega (die in plaats van de rest van de mensen te helpen, lekker stond te hangen) werd het gescand zonder boe of bah te zeggen. Zit er een shirtje tussen zonder kaartje. Niet gezien. Krijg meteen om mn oren dat ik het zo niet kan kopen en dat ik maar even een nieuwe moet halen. (geen zou u misschien, jeetje wat vervelend etc. ) Heb gezegd dat het hun winkel is, hun kleding, hun kaartje en dat haar collega die toch niets te doen had behalve over haar liefdes te kletsen het dan wel even kon halen. Maar nee dat kon niet, ik wilde het shirt dus ik moest het maar halen. Nouniet dus, ben weggelopen en heb alles bij de kassa laten liggen. Manager kwam nog wel vragen wat er nu aan de hand was, maar die kwam niet verder dan een Tja die meiden moeten ook af en toe met elkaar kunnen kletsen etcv.
Ja ik mag nog steeds bij de winkel komen, maar ik doe maar 3 keer per jaar boodschappen met mijn vader, dus ik denk dat ze wel voer die chaos heen komen.
quote:gizz schreef op 01 augustus 2011 @ 16:27:

Heb het bij de hM gehad, had zomerkleding voor zoon gekocht, aardig wat. Onder veel gemor en geklets met haar collega (die in plaats van de rest van de mensen te helpen, lekker stond te hangen) werd het gescand zonder boe of bah te zeggen. Zit er een shirtje tussen zonder kaartje. Niet gezien. Krijg meteen om mn oren dat ik het zo niet kan kopen en dat ik maar even een nieuwe moet halen. (geen zou u misschien, jeetje wat vervelend etc. ) Heb gezegd dat het hun winkel is, hun kleding, hun kaartje en dat haar collega die toch niets te doen had behalve over haar liefdes te kletsen het dan wel even kon halen. Maar nee dat kon niet, ik wilde het shirt dus ik moest het maar halen. Nouniet dus, ben weggelopen en heb alles bij de kassa laten liggen. Manager kwam nog wel vragen wat er nu aan de hand was, maar die kwam niet verder dan een Tja die meiden moeten ook af en toe met elkaar kunnen kletsen etcv.

En toen zei jij: dat hoeft toch niet perse als de klanten er staan?

Wat een lamlul, die manager zeg. Zo wordt t nooit wat natuurlijk.

Krijgen ze geen pauzes dan? Staan er de hele dag zoveel klanten dat ze nooit kunnen kletsen? Hebben ze geen msn voor 's avonds?
@rogue: onbeschofte klanten zijn geen feest, maar als personeel verleen je service en geen grote bek.
Er is ook een verschil tussen een grote bek en een afwachtende houding.

Toen ik op schiphol werkte glimlachte ik meestal tegen mijn klant, en vaak zeiden de mensen dan hallo, en dan zei ik ook hallo.

Dat deed ik omdat 80% van mijn klanten geen boe of bah zei.

Mensen zijn zo onbeschoft tegenwoordig.

Sta ik daar achter mijn balie, zeg netjes goedemorgen tegen een ouder echtpaar zeggen ze: 2 koffie.

Niks geen goedemorgen terug, alleen maar heel commanderend 2 koffie.

En dat de hele dag door. Nee daar word je vrolijk van.

Op een gegeven moment groet ik dus alleen maar als ik ook begroet word.

Aan service zit een grens.
Dat vind ik echt de omgekeerde wereld rogue_25. Ik ben het met je eens dat een klant ook beleefd dient te zijn maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik begroet wordt door de cassiere of wie mij dan ook helpt.

Omdat er mensen geen gedag terugzeggen zeg jij nu maar niks tot iemand anders iets zegt? Dat vind ik ook echt klant onvriendelijk.

Je hoeft me echt niet met zijden handschoentjes te behandelen maar ik wil wel gewoon netjes behandeld worden.

Bij een supermarkt hier vlakbij kreeg ik laatst als antwoord op mijn vraag of er nog nr 2 nutrilon was het antwoord: staat het er? Nee? Nou dan is het er ook niet. Neem maar 1 of 3, dat maakt echt niet uit.

Ik stond echt met mijn bek vol tanden en ik heb haar toen gevraagd of ze het wel leuk vond daar, gezien haar houding.

Ik heb het ook gemeld bij de eigenaar van de winkel. Kom nou.

Ik ben een klant en zonder klanten geen omzet en dus ook geen salaris. De groeten.. Beetje meer respect.

Overigens als er bij een kassa oid geen hallo wordt gezegd reageer ik met ja ook hallo! Ik kan het niet helpen dat er horken in de wereld zijn maar wens ook zeker niet behandeld te worden alsof ik er wel 1 ben.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:rogue_25 schreef op 01 augustus 2011 @ 16:42:

Er is ook een verschil tussen een grote bek en een afwachtende houding.

Toen ik op schiphol werkte glimlachte ik meestal tegen mijn klant, en vaak zeiden de mensen dan hallo, en dan zei ik ook hallo.

Dat deed ik omdat 80% van mijn klanten geen boe of bah zei.

Mensen zijn zo onbeschoft tegenwoordig.

Sta ik daar achter mijn balie, zeg netjes goedemorgen tegen een ouder echtpaar zeggen ze: 2 koffie.

Niks geen goedemorgen terug, alleen maar heel commanderend 2 koffie.

En dat de hele dag door. Nee daar word je vrolijk van.

Op een gegeven moment groet ik dus alleen maar als ik ook begroet word.

Aan service zit een grens.Wat kinderachtig
Meestal tref ik vriendelijk personeel, maar ik heb wel het idee..hoe jonger het personeel, hoe onbeleefder. Alsof het een ginst is dat je wat bij hen mag kopen..
Ik glimlach netjes hoor, en als er dan terug gelachen word ben ik ook al tevreden en zeg ik hallo.

Vind dat een prima oplossing voor onbeleefde mensen, ik ben zelf nooit onbeschoft tegen klanten, ik schreeuw nooit tegen ze, behandel ze nooit onaardig en ik ben altijd vriendelijk.

Maar pearle heeft gelijk dat de leeftijd wel uit maakt idd, vaak zijn de meest onbeleefde cassieres rond de 16.

Met mijn kinderen op school is het net zo, ik lach altijd even naar ze en de meeste zeggen dan al hoi, ik zeg altijd hoi terug.

Maar zonder die glimlach zouden de meeste ook geen hoi zeggen. Het is toch prima geregeld zo, zij blij, ik blij.
Roque, ik vind jouw instelling niet kloppen. Jij hoort altijd als eerste te groeten, jij bent immers het visitekaartje van jouw werk. Groet de klant jouw niet terug... So what? Zijn gebrek, niet het jouwe.

Hoffelijkheid is heel belangrijk. Ik merk dat klanten het juist erg waarderen als met frisse, vriendelijk glimlach achter mijn balie zit. Het nodigt uit.
Vorige week was ik bij een supermarkt in het dorp.

Ik was mijn boodschappen nog aan het inpakken en ondertussen hielp de caissiere een oude mevrouw na mij. De caissiere zag dat het pak yoghurt lek was en meldde dat aan die mevrouw: 'nou wat aardig, dacht ik'. Zegt ze vervolgens: 'u moet maar even een nieuwe pakken!'

Die oude mevrouw, met rollator, slecht ter been, mocht dus zelf even een nieuwe gaan pakken. Ze moest achteruit, want er stonden van die hekjes en vragen of de mensen achter haar, haar er even langs wilden laten.

Ipv dat mevrouw de caissiere gewoon even een collega roept om een nieuw pak te halen!

En als ik dan later in de auto zit, dan kan ik in ene WEL bedenken wat ik had moeten zeggen! Maar op zo'n moment sta ik dan gewoon echt te verbouweerd te kijken, helaas...
Ach ik heb nooit problemen met mijn gasten hoor, de kinderen op school zijn gek op me en mijn klanten op schiphol waren dat ook altijd, ik heb aardig wat fooi binnengesleept met mijn manier van werken, dus blijkbaar zal ik toch wel een goede houding gehad hebben.

Ik ben ook echt niet onbeleefd, mijn oma is dat wel. Die is echt een hork, die gaat koffie bestellen bij een meisje bij de hema en zegt heel commanderend: 2 koffie. Terwijl het meisje netjes goeiemiddag zei. Dan schaam ik me altijd kapot.

En dan zit ze ook nog hardop te klagen over dat het te lang duurt en dat personeel tegenwoordig niet meer kan werken.
Als winkelbediendes me geen blik waardig gunnen ga ik lekker overdreven doen: 'Halloooo, jaaa neee ik hoef geen spaarpuntjes hoor' Meestal zeggen ze dan nog niks: 'jaaaa jij ook een fijne dag, doeeei'

Voelt heerlijk kan ik zeggen
Als je onbeschoft behandeld wordt is dat een goede reden om (net een tandje minder natuurlijk) onbeschoft of in elk geval flink bits terug te 'bijten'. Ooit iemand gekend die in dat geval zo iemand verbaal echt tot op zijn/haar sokken kon afbranden, zonder agressief te worden of te schelden. Hele rustige toon maar vlijmscherpe rake opmerkingen, dingen als "Als jij het hier niet naar je zin hebt hoef ik daar toch niet onder te lijden?" of "Misschien moet je werk zoeken waarbij je niet met mensen hoeft om te gaan. In een fabriek of zo."

Bij mij komen dat soort spitsvondigheden altijd pas later. Maar ik blijf oefenen
Als ik in een bv.kledingwinkel kom,en er word geen gedag gezegt dan draai ik mij 9 van de 10 keer weer om.

Heb zelf ook jaren in een winkel gewerkt, en het allerbelangrijkste was als eerste het groeten.

Mijn vriendin is wel assertief in dit soort dingen. Wij hadden laatst een chagrijnige vrouw bij een bouwmarkt, waarop vriendin zei 'gister laat geworden zeker?'

Tijdens zwangerschap was ik ook wat mondiger! Baal er enorm van als mensen niet vriendelijk doen in een winkel.

,
Ik ben het ermee eens dat je als verkoopster het visitekaartje van de winkel bent en dan het initiatief van jou uit moet komen. Ik zeg dus zoveel mogelijk vriendelijk gedag als er iemand bij mij binnen komt lopen, behalve als ik met een andere klant in gesprek ben en het niet kan.

'Een beetje respect' zoals Biol zegt krijg je van mij alleen niet als je daarna geen boe of bah zegt, me niet aankijkt, geld op de balie smijt en zegt 'hallo, krijg ik nog een tasje?'. Dan krijg je een tasje maar zal ik niet alstublieft dankuwel fijne dag zeggen maar eerder 'tot ziens' en verder gaan met de volgende klant die wél gewoon even teruggroet en een vraag kan formuleren.

Daarnaast is de irritatie van hier over de opmerking 'als het er niet staat hebben we het niet' ook mijn irritatie omdat dat bij ons gewoon zo IS. We vullen meerdere keren per dag aan. Als ik een vervangend product heb zal ik dat even laten zien, als ik het kan bestellen zal ik dat aanbieden, en anders kan ik gewoon even niks voor u doen. Heel vervelend en dat zeg ik dan ook vriendelijk.
Overigens ga ik dus áltijd in eerste instantie uit van het positieve in de mens. Maar ik hoef me ook niet af te laten blaffen vind ik.

Bij mij in de winkel hebben we geen pauzes, dat is heel vervelend. We moeten achter de kassa eten bijvoorbeeld. Maar we hebben dus ook geen pauzetijd om bij te kletsen en doen dat wel tijdens het werken. Ik heb een paar collega's die gewoon doorkletsen als er klanten aan de kassa staan, dat vind ik wel vervelend en ik bied altijd mijn excuses aan als ze me tijdens een gesprek opeens een vraag stellen oid. Als een klant binnenkomt vraag ik altijd of ik kan helpen, als dat niet het geval is vind ik dat ik best even door mag kletsen tot de klant aangeeft toch een vraag te hebben of te willen afrekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven