Geld & Recht alle pijlers

Wanneer krijgt een kind een nabestaandenuitkering en wanneer

02-08-2011 18:38 34 berichten
een halfwezenuitkering? De situatie is als volgt: Minderjarig kind verliest een ouder, de overgebleven ouder wordt voogd. Er wordt op de website van het SVB gesproken over een nabestaandenuitkering, een halfwezenuitkering en een uitkering die beiden omvat. Het is mij niet duidelijk of het kind dan als nabestaande wordt gezien, of de overgebleven ouder....
Een nabestaandenuitkering is de verzamelnaam. Een achtergebleven ouder kan een halfwezen uitk en een nabest uitk krijgen. Halfwees is vast bedrag, nabest ligt aan hoogte ander inkomen (van de ouder). Een wees, beide ouders verloren, krijgt alleen wezenuitkering.
Beiden zijn nabest.
Volgens mij is dat dan de halfwezenuitkering die van toepassing is. En als de overleden ouder een pensioenvoorziening had, dan zit daar mogelijk ook een wezenpensioen-element in.
Alle reacties Link kopieren
het kind krijgt altijd een uitkering van het anw.
wij slapen nooit.
Minderjarig is onder de 18, dan is er recht op nbu maar wordt er gekeken naar het inkomen van de achtergebleven ouder. Overlijdensuitkeringen gelden niet als inkomen voor de anw.
nee, halfwezenuitk anw is inkomens onafhankelijk.
wij slapen nooit.
Maar de nbu niet valentina, daarbij wordt naar inkomen gekeken. Zie mijn eerdere post.
ja, maar t gaat hier enkel om het kind als ik de vraag zo lees.

TO, ik krijg geen anw, mijn kids wel.
wij slapen nooit.
De nbu en hwu worden in 1 moeite door beoordeeld, er wordt naar max recht gekeken.
Huh, ik snap er even helemaal niets van...

Mijn situatie:

Als kind mijn moeder verloren, maar zou dat dan betekenen dat ik recht heb op een uitkering? Hoezo dat dan? Of snap ik het nu helemaal verkeerd?
tot je 18e of 21 ( ligt eraan of je nog op school zit) krijg je dan een halfwezen uitkering.
wij slapen nooit.
Tot je 18e halfwezenuitkering en je vader mogelijk nabestaandenuitkering.
hm, nooit geen cent gezien (niet dat ik daar nou wakker van lig, maar toch raar). Of kan het zijn dat mijn vader daar teveel voor verdiende?
Valentina, van 18 tot 21 geldt alleen voor de wezenuitkering, hwu is tot 18.
ik denk dat je vader het gewoon gebruikte als gezinsinkomen, t is geen mega bedrag, 20% van het minimumloon.
wij slapen nooit.
Voor de hwu geldt geen inkomenstoets, alle kans dat je vader het in de huishoudpot heeft gegooid, gaat om geen wereldschokkende bedragen.
Het is idd gebruikelijk dat de achtergebleven ouder of de verzorger van het kind de uitkering aanwendt voor de dagelijkse verzorging van het kind. Het is tenslotte een uitkering die is bedoeld om het wegvallende inkomen van de ouder(s) te compenseren. Anders gezegd, het is dus heel normaal dat het in de huishoudpot verdwijnt.
Als kind krijg je het ook niet. Het werd aan je vader overgemaakt.
quote:Dickens schreef op 02 augustus 2011 @ 19:08:

Tot je 18e halfwezenuitkering en je vader mogelijk nabestaandenuitkering.En als de vader en moeder nooit samen een huishouding gevoerd hebben? Kind pas later erkend...
Op het moment van overlijden moet de ouder, daarmee bedoel ik wettelijk, er zijn. Erkennen na overlijden werkt niet. Kind met maar 1 ouder wier ouder overlijdt is daarmee wees.
Ik bedoel: Als de vader het kind pas in een later stadium erkend heeft, nooit heeft samengewoond met moeder en kind. Moeder overlijdt, vader neemt de zorg voor het kind op zich. Heeft hij dan recht op een nabestaandenuitkering, of is die voor het kind ( samen met die halfwezenuitkering) ?
volgens mij wel.

ik weet het bijna wel zeker.
wij slapen nooit.
de vader weet ik niet. maar ga even kijken op de anw site.
wij slapen nooit.
Als de vader maar ouder was voor het overlijden moeder en hij verzorgt het kind dan heeft hij recht op hwu (niet op nbu, hij valt niet onder de def nabestaande). Hij kan dit aanvragen bij de svb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven