een halfwezenuitkering? De situatie is als volgt: Minderjarig kind verliest een ouder, de overgebleven ouder wordt voogd. Er wordt op de website van het SVB gesproken over een nabestaandenuitkering, een halfwezenuitkering en een uitkering die beiden omvat. Het is mij niet duidelijk of het kind dan als nabestaande wordt gezien, of de overgebleven ouder....
Anoniem_76986
dinsdag 2 augustus 2011 om 18:41
Een nabestaandenuitkering is de verzamelnaam. Een achtergebleven ouder kan een halfwezen uitk en een nabest uitk krijgen. Halfwees is vast bedrag, nabest ligt aan hoogte ander inkomen (van de ouder). Een wees, beide ouders verloren, krijgt alleen wezenuitkering.
Anoniem_76986
dinsdag 2 augustus 2011 om 18:42
Beiden zijn nabest.
Anoniem_41160
dinsdag 2 augustus 2011 om 18:42
Volgens mij is dat dan de halfwezenuitkering die van toepassing is. En als de overleden ouder een pensioenvoorziening had, dan zit daar mogelijk ook een wezenpensioen-element in.
Minderjarig is onder de 18, dan is er recht op nbu maar wordt er gekeken naar het inkomen van de achtergebleven ouder. Overlijdensuitkeringen gelden niet als inkomen voor de anw.
ik denk dat je vader het gewoon gebruikte als gezinsinkomen, t is geen mega bedrag, 20% van het minimumloon.
wij slapen nooit.
Anoniem_76986
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:11
Voor de hwu geldt geen inkomenstoets, alle kans dat je vader het in de huishoudpot heeft gegooid, gaat om geen wereldschokkende bedragen.
Anoniem_41160
dinsdag 2 augustus 2011 om 19:45
Het is idd gebruikelijk dat de achtergebleven ouder of de verzorger van het kind de uitkering aanwendt voor de dagelijkse verzorging van het kind. Het is tenslotte een uitkering die is bedoeld om het wegvallende inkomen van de ouder(s) te compenseren. Anders gezegd, het is dus heel normaal dat het in de huishoudpot verdwijnt.
Als kind krijg je het ook niet. Het werd aan je vader overgemaakt.
Anoniem_114563
dinsdag 2 augustus 2011 om 21:03
quote:Dickens schreef op 02 augustus 2011 @ 19:08:
Tot je 18e halfwezenuitkering en je vader mogelijk nabestaandenuitkering.En als de vader en moeder nooit samen een huishouding gevoerd hebben? Kind pas later erkend...
Anoniem_76986
dinsdag 2 augustus 2011 om 21:06
Op het moment van overlijden moet de ouder, daarmee bedoel ik wettelijk, er zijn. Erkennen na overlijden werkt niet. Kind met maar 1 ouder wier ouder overlijdt is daarmee wees.
Anoniem_114563
dinsdag 2 augustus 2011 om 21:39
Ik bedoel: Als de vader het kind pas in een later stadium erkend heeft, nooit heeft samengewoond met moeder en kind. Moeder overlijdt, vader neemt de zorg voor het kind op zich. Heeft hij dan recht op een nabestaandenuitkering, of is die voor het kind ( samen met die halfwezenuitkering) ?
de vader weet ik niet. maar ga even kijken op de anw site.
wij slapen nooit.
Anoniem_76986
dinsdag 2 augustus 2011 om 22:13
Als de vader maar ouder was voor het overlijden moeder en hij verzorgt het kind dan heeft hij recht op hwu (niet op nbu, hij valt niet onder de def nabestaande). Hij kan dit aanvragen bij de svb.