Gezondheid alle pijlers

Wasbaar maandverband

10-07-2011 20:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag heb ik een oud topic van mij geupdate op lijf & lijn maar die zakt alweer naar beneden en wil toch graag even terugkomen op destijds mijn vraag of iemand ervaring had met wasbaar maandverband. Nu mijn eigen ervaring is toch ook wel een nieuw topic waard. Wie weet help ik nog anderen met hetzelfde probleem: Vreselijke irritatie van normaal maandverband.

Afgelopen week had ik mijn periode en heb ik dus uitwasbaar maandverband gebruikt en 'mijn gebeden' zijn verhoord. Geen irritatie, jeuk en puistjes meer.

's Nachts gebruik ik dus het wasbaar maandverband. Het absorbeert veel beter. Het gaat meer in het stof. niet langs het plastic randjes waardoor ik soms ook nog vlekken kreeg in de lakens. En ook niet meer dat typisch luchtje wat gewoon maandverband heeft.

Overdag gebruik ik gewoon tampons, die irritatie blijft, maar in combinatie met een klein uitwasbaar maandverband, just to be safe, veel fijner! Geen huiduitslag meer, uitwasbaar maandverband heeft zelfde formaat als die wegwerp dus die comfort blijft hetzelfde echter voelt dit veel zachter op de huid. En veel zullen het wel niet geloven, maar ik voel me frisser!!

Wassen, geen probleem. Geen emmertjes of iets dergelijks. Spoel ze direct uit met koud water en moet elke dag wel een was draaien, dus ook direct uitwassen. Blijven geen vlekken achter.
@Keetindetent, nee ik heb het drukknopje niet gevoeld, en ik fiets elke dag. De dikte van de verband is blijkbaar genoeg om het drukknopje niet meer te voelen.

Het zou zo maar kunnen dat het druk gaat worden bij de webwinkeltjes.

@Somana, hmm, extreem bloedverlies. Ik heb de eerste twee dagen erg veel bloedverlies. Ik had 's nachts dus één zo'n grote verband, maar ook voor de zekerheid nog een handdoek onder mij gelegd, maar ik was niet doorgelekt. En dat heb ik met gewoon maandverband dus 's nachts altijd wel.

Overdag gebruik ik toch nog ob's maar ben die cups ook aan het overwegen...

Maar het is lastig te zeggen, hoeveel is extreem. Ik denk dat je het dan misschien gewoon een keer moet proberen met een proefpakketje.
Ik gebruikte die dingen 15 jaar geleden al, in een "tamponmoe" periode. Ideaal, alleen met fietsen vond ik ze beroerd zitten.

En je zet ze inderdaad gewoon in een emmer koud water met zout of biotex, en wast ze aan het einde van je periode. Ik heb katoenen (liggen nog steeds in de kast) en deed ze op een kookwas, samen met theedoeken e.d.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:keetindetent schreef op 11 juli 2011 @ 21:37:

Heb nog een leuke ontdekt: Deze

Bedankt voor de tip. Het is even zoeken maar blijkbaar zijn er toch wat meer webwinkeltjes dan ik dacht.

Ik schrok eerst wel even van de prijzen maar uiteindelijk zul je goedkoper uit zijn.
Goh, ben helemaal enthousiast geworden! Net even het onderwerp bij mijn man laten vallen, en die reageerde eigenlijk heel normaal, zo van: goh, niet eens zo'n gek idee. Lijkt me wel handig als hij het ook niet 'vies' vindt, aangezien zijn was er wel bij in komt natuurlijk... Ben ook niet van plan ze strakjes apart te gaan wassen. Ik was overigens bijna dagelijks, heb een tweeling van 9 maanden dus de slabbetjes en rompertjes vliegen je om de oren. Wat dat betreft hoef ik dus niet meteen een hele lading aan de schaffen om het eens uit te proberen.

Heb het topic over de cups ook even gelezen (deels dan hè), en ik denk wel dat ik die er meteen bij ga bestellen. Ben benieuwd!

Iedereen bedankt voor jullie snelle reacties.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ja mijn vriend reageerde destijds ook als een soort van vanzelfsprekendheid... Vond het ook niet vies. Denk dat het vooral tussen de oren van de vrouwen zit... iets van vroeger. Want mijn moeder verklaard me weer voor gek.
Ja, ik weet dat mijn moeder er ook een soort van trauma aan heeft over gehouden... Maar als je die verhalen ook hoort was het heel wat anders dan wat er nu op de markt is.

Ik heb net een pakketje besteld, ben benieuwd! Het is inderdaad even slikken als je de kosten ziet, maar goed, het blijft iets wat als het goed is lang mee gaat. Als je bedenkt dat je het 12x per jaar gaat gebruiken en dan ook nog meerdere dagen, heb je de kosten er denk ik al snel uit. Hopelijk bevalt het mij dan ook net zo goed als de succesverhalen hier! Anders is het natuurlijk wel echt veel geld...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Meiden, geen idee of iemand dit topic nog leest, maar heb voor het eerst een menstruatie-cup gebruikt. Nu twee dagen inmiddels, en ik vind het echt een uitkomst! Dit in combinatie met wasbaar maandverband, en ik heb geen plasticen broei-troep meer nodig!

Één minpuntje.... Mijn man wilde nu weten wat ik met al die voorraden wegwerpmaandverband en tampons ga doen... Hij vind het een beetje zonde geld geloof ik... Heb nog een flinke voorraad liggen ... Iemand leuke tips ?
@soezie: klinkt goed! Waar heb je uiteindelijk besteld? En heb je je kraampakket nog staan? Maandverband+tampons erbij gooien en via zo'n organisatie naar Afrika laten sturen?
Johanna, dat is wel een goede tip! Deel van mijn kraampakket staat hier idd nog, klaar om weg te geven. Wellicht hebben ze ook interesse in de rest.

Ik heb uiteindelijk besteld bij cutecotton, merk Lunette. Gebruiksgemak van de cup valt me alles mee! Toen ik em voor het eerst zag dacht ik 'jeetje wat een joekel...', maar zit prima. Heb wel het steeltje een heel stuk korter geknipt.

Kan het dus iedereen aanraden.
http://www.stichtingbabyhope.org
Hm, goeie tip. Ik ga me er eens in verdiepen. Los van de 'jakkes'-reacties die ik wel begrijp, denk ik toch dat er wel manieren zijn dat het werkt.

Het donkere emmertje met deksel, het tupperware-bakje. Best wel slim.

Ik moest trouwens wel lachen om de gebruiksaanwijzing 'strijk ze niet'.

Haha... emmertjes en zelf wassen vind ik tot daaraan toe, maar om gezellig midden in de woonkamer mn verbandjes te gaan strijken gaat me toch iets te ver :-D

Wat je kunt doen met de voorraaden? Even een doosje op het toilet laten staan voor bezoek dat onverwachts wat nodig heeft? Menigeen bij mij thuis is er blij mee. Hoeft mn bezoek in gezelschap de handtas niet mee te nemen naar het toilet.
Ik gebruik al jaren menstruatiecups. Alleen is dat voor de laatste dag(en) niet zo fijn, omdat de boel dan inderdaad te droog wordt om dat ding in te brengen. Voor die dagen/nachten heb ik dus ook wasbaar maandverband. Ideaal! En ook nog eens goed voor het milieu en m'n portemonnee! Ik heb het nu alweer een aantal jaar, destijds was er volgens mij nog maar keuze uit 1 soort (van katoen), dus misschien moet ik me maar eens gaan verdiepen in wat er tegenwoordig te koop is. Bamboefleece klinkt goed!
@Soezie, wat fijn dat jij ook goede ervaringen hebt.

Nu ik jou ervaringen met de cup zo lees, heb ik zojuist deze ook besteld. Kunnen bij mij de tampons ook de deur uit. (Want die gebruikte ik nog wel, naast het wasbaar maandverband).

Ik was aan het googlen en vond 'mijn' topic weer en zag dat er nieuwe reacties waren geplaatst vandaar dat ik deze even up.
Da_Vinci, hoe bevalt de cup? Gebruik hem nu inmiddels voor de tweede cyclus en ben nog steeds helemaal enthousiast. Hopelijk geldt dat voor jou ook!

Even een ander vraagje: ik had bij deze cup speciale reinigingszeep gekocht van Lunette, en deze bevalt super. Maar nu cutecotton (hopelijk tijdelijk) uit de lucht is weet ik niet meer waar ik deze kan bestellen. Heeft iemand tips? Waar maken de andere cup-gebruiksters hun cup mee schoon? Zat al te denken aan dingen als lactacyd, maar ik weet niet of siliconen daar tegen kan?
Ik heb een proefpakketje besteld bij Katoen en Ko, en eerlijk gezegd zijn mijn eerste ervaringen heel positief. Had ik niet verwacht, want mijn eerste reactie was ook een beetje iiieuw.

Maar wat zitten die dingen geweldig zeg. Geen jeuk meer, geen irritatie, geen broei, en ik vind het ook minder(!) vies ruiken dan gewoon maandverband. Vlekken gaan er prima uit als je ze eerst in koud water doet.

Ik gebruik overigens ook wel tampons hoor, maar op sommige dagen moet er ook echt een maandverband bij.

Ik heb katoenen met vleugels en een drukknoopje, en ik denk dat ik er nog wat bij ga bestellen
Ik heb ze ook en ben erg enthousiast! En mijn puberdochter zelfs ook. Heb ook zo'n mooncup. Ik ben er zeer over te spreken. Niks ajakkie, heb ook altijd katoenen luiers gebruikt, gewoon in een emmer koud water, de wasmachine doet de rest.

Van het geld dat ik overhou ga ik wat leuks doen!
Ben na jaren Implanon en sinds mijn dochter 7 maanden geleden is geboren weer eens behoorlijk ongesteld geworden. Meteen na hier mee te hebben gelezen en geschreven een Mooncup en wasbare inlegkruisjes besteld en ik ben heel blij dat ik het heb gedaan! Ik vind het een stuk frisser juist dan tampons en maandverband. De Mooncup vangt goed op en breng je net zo in als een tampon,met als verschil dat je geen prop stof hebt ingebracht maar een steriliseerbaar stukje plastic,voor mij een veel fijner idee. De katoenen inlegkruisjes neem ik op werk mee in een zakje (allen besteld bij Katoen en Ko) en thuis doe ik ze in een bakje koud water. Zelfde deed ik al met de katoenen luiers van dochter,alles in de was en het hangt de ochtend erna heerlijk te drogen aan de waslijn. Ik ben heel blij met dit topic,ben heel tevreden met mijn aankopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven