demente poes wat nu?
woensdag 3 augustus 2011 om 10:41
ik zit heel erg met mijn demente poes , ze is 15 en dement ,ze loopt vaak doelloos rond, loopt hele dagen te mauwen en eerst was ze een voorbeeldige kat, spoog zelfs in haar kattenbak zo netjes, en nu doet ze alles wat niet mag ,ik heb er alles voor over om het haar zo goed mogelijk naar haar zin te maken., ruim ook met liefde haar plasjes en poep op (ze is gedesorienteerd e.d. weet haar kattenbak niet meer te vinden)
maar probleem is dat ik een dochter van 10 mnd heb en die kruipt door de hele kamer en ik vind het een ongezonde situatie voor haar zo.
zijn er meer mensen hier met een demente poes/kat?
laat ik haar inslapen? tot hoever moet ik haar dan laten aftakelen?
het is voor haar toch ook niks meer zo?
ik wil mijn poes niet kwijt maar ik wil haar ook niet onnodig laten lijden
wat vinden jullie?
maar probleem is dat ik een dochter van 10 mnd heb en die kruipt door de hele kamer en ik vind het een ongezonde situatie voor haar zo.
zijn er meer mensen hier met een demente poes/kat?
laat ik haar inslapen? tot hoever moet ik haar dan laten aftakelen?
het is voor haar toch ook niks meer zo?
ik wil mijn poes niet kwijt maar ik wil haar ook niet onnodig laten lijden
wat vinden jullie?
woensdag 3 augustus 2011 om 10:45
Herkenbaar, heb je het al met de DA besproken? Ik heb twee jaar regelmatig overleg met haar gehad over mijn toenmalige demente kater. UIteindelijk hebben we voor mijn gevoel samen ook de beslissing genomen dat hij een spuitje zou gaan krijgen.Zij is bij mij thuis gekomen om dat te doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 3 augustus 2011 om 10:51
Tja, heel moeilijk. En herkenbaar.
Het feit dat ze de hele dag miauwt kan o.a. betekenen dat haar nieren niet goed meer werken.
Mijn poes deed dat ook, vooral 's nachts...
Zij bleek ook blind geworden te zijn, maar het duurde even voordat IK dat in de gaten had!
Tenslotte kreeg zij een hersenbloeding en heb ik haar in laten slapen.
Vijftien is een mooie leeftijd, lijden is niet nodig.
Ik wens je sterkte!
Het feit dat ze de hele dag miauwt kan o.a. betekenen dat haar nieren niet goed meer werken.
Mijn poes deed dat ook, vooral 's nachts...
Zij bleek ook blind geworden te zijn, maar het duurde even voordat IK dat in de gaten had!
Tenslotte kreeg zij een hersenbloeding en heb ik haar in laten slapen.
Vijftien is een mooie leeftijd, lijden is niet nodig.
Ik wens je sterkte!
woensdag 3 augustus 2011 om 10:52
Ach, wat zielig.
Ik zat met mijn oude poes van 17 vorig jaar ook al een tijdje te tobben.
Ze was zo goed als blind door een kleine hersenbloeding.
Was haar een keer kwijt en toen vond ik haar later in een mandje bovenop de kapstok! Was ze perongeluk in terecht gekomen via de trap en zo kon er niet meer uitkomen.
Toen ze me hoorde roepen miauwde ze zooo hard..
En inderdaad, de kattebak kon ze ook niet altijd meer vinden..
Maar goed, gelukkig werd de beslissing me uit handen genomen omdat ze kort daarna weer een hersenbloeding kreeg, een grote met halfzijdige verlamming, man dat was echt zo zielig... Toen was het duidelijk en hebben we haar laten inslapen.
Ik zou het er zoals Enn zegt eens met de dierenarts over hebben, een 'plan' maken..
Lastig hoor... ik weet hoe je in tweestrijd komt te zitten...
Ik zat met mijn oude poes van 17 vorig jaar ook al een tijdje te tobben.
Ze was zo goed als blind door een kleine hersenbloeding.
Was haar een keer kwijt en toen vond ik haar later in een mandje bovenop de kapstok! Was ze perongeluk in terecht gekomen via de trap en zo kon er niet meer uitkomen.
Toen ze me hoorde roepen miauwde ze zooo hard..
En inderdaad, de kattebak kon ze ook niet altijd meer vinden..
Maar goed, gelukkig werd de beslissing me uit handen genomen omdat ze kort daarna weer een hersenbloeding kreeg, een grote met halfzijdige verlamming, man dat was echt zo zielig... Toen was het duidelijk en hebben we haar laten inslapen.
Ik zou het er zoals Enn zegt eens met de dierenarts over hebben, een 'plan' maken..
Lastig hoor... ik weet hoe je in tweestrijd komt te zitten...
woensdag 3 augustus 2011 om 10:54
Ohh wat een moeilijke situatie. probeer inderdaad te overleggen met de dierenarts.
En onthoud goed: je dier uit zijn lijden verlossen is ook een teken van houden van.
Dus als de dierenarts (en jij natuurlijk ook) van mening is dat ze erg lijd is het misschien wel een verstandigere keuze, zeker in combinatie met je dochter.
heel veel sterkte met het maken van deze moeilijke keuze.
En onthoud goed: je dier uit zijn lijden verlossen is ook een teken van houden van.
Dus als de dierenarts (en jij natuurlijk ook) van mening is dat ze erg lijd is het misschien wel een verstandigere keuze, zeker in combinatie met je dochter.
heel veel sterkte met het maken van deze moeilijke keuze.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
woensdag 3 augustus 2011 om 10:56
woensdag 3 augustus 2011 om 10:58
ze is geloof ik niet blind, doof word ze wel , ze hoort erg slecht, laat je bijv iets vallen was ze normaal gesproken opgesprongen van schrik , nu reageert ze nieteens.
ik ga sowieso nog naar de Da het is weer tijd voor de inentingen namelijk, ik heb 2 poezen , de een zal de ander vreselijk missen , ze zijn altijd samen.
ik ga sowieso nog naar de Da het is weer tijd voor de inentingen namelijk, ik heb 2 poezen , de een zal de ander vreselijk missen , ze zijn altijd samen.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:05
Je moet als eigenaar bepalen wat voor jouw kat nog kwaliteit van leven is.
Verder vind ik dat je je eigen motieven moet onderzoeken omdat je schrijft de demente poes een probleem te vinden in combinatie met je kind. Hoe ernstig is het probleem? Zou de poes al moeten inslapen of heeft ze wel levenskwaliteit maar is inslapen voor jou makkelijker?
Wellicht zijn er alternatieve oplossingen maar die komen pas in beeld als de levenskwaliteit van je kat nog goed is.
Verder vind ik dat je je eigen motieven moet onderzoeken omdat je schrijft de demente poes een probleem te vinden in combinatie met je kind. Hoe ernstig is het probleem? Zou de poes al moeten inslapen of heeft ze wel levenskwaliteit maar is inslapen voor jou makkelijker?
Wellicht zijn er alternatieve oplossingen maar die komen pas in beeld als de levenskwaliteit van je kat nog goed is.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:06
quote:ikbenevelyn schreef op 03 augustus 2011 @ 10:58:
ze is geloof ik niet blind, doof word ze wel , ze hoort erg slecht, laat je bijv iets vallen was ze normaal gesproken opgesprongen van schrik , nu reageert ze nieteens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:06
quote:StabiloBoss schreef op 03 augustus 2011 @ 11:02:
Spuitje.
Je wil niet dat je kat je kind iets aan doet. Van schrik krabben b.v..
Oh, dus dan zou je iedere hond of kat moeten laten inslapen of weg doen omdat ze je kind per ongeluk van schrik kunnen bezeren.
Laat kind en dier dan gewoon niet alleen.
Spuitje.
Je wil niet dat je kat je kind iets aan doet. Van schrik krabben b.v..
Oh, dus dan zou je iedere hond of kat moeten laten inslapen of weg doen omdat ze je kind per ongeluk van schrik kunnen bezeren.
Laat kind en dier dan gewoon niet alleen.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:18
woensdag 3 augustus 2011 om 11:31
Kind overleeft een krab wel. Zou geen reden moeten zijn.
On topic: ik zou met de dierenarts overleggen. Je kat zo zien aftakelen is niet leuk. Maar als ze op tijd ingeent en ontwormd worden, zou ik me niet zo druk maken over de gezondheid van je kind. Schoonmaken met dettol zal wel volstaan.
On topic: ik zou met de dierenarts overleggen. Je kat zo zien aftakelen is niet leuk. Maar als ze op tijd ingeent en ontwormd worden, zou ik me niet zo druk maken over de gezondheid van je kind. Schoonmaken met dettol zal wel volstaan.
You know how I know? Because I reeaally think so!
woensdag 3 augustus 2011 om 11:43
Een kat van 2 kan je kind ook krabben en hard ook, dus dat vind ik een non-argument.
Dat ze al haar urine en ontlasting door het huis doet en jouw kind hier doorheen kan gaan lopen is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden, dus daarbij hangt het af hoe vaak het is en hoe vaak je dus schoon moet maken. Is dit redelijk of niet?
Wat betreft die dementie: ik vind haar met 15 redelijk aan de vroege kant, dus weet je zeker dat het dementie is? Je beschrijving klopt wel, maar vind je DA het ook? Het kunnen ook andere (ouderdoms)klachten zijn, zoals doof worden, nierproblemen of een blaasontsteking. Is dat alles gecheckt?
Zo te lezen heeft je kast nog wel quality of life, dus is de beslissing om in te slapen altijd erg lastig.
Misschien kun je deze vragen voor jezelf beantwoorden:
Heb je erg veel last van haar gedrag?
Wat vind je DA?
Hoe oogt ze verder?
Eet en drink ze nog goed?
Slaapt ze ontspannen?
Is ze vaak geirriteerd tegen jullie of die andere kat?
Spint ze nog vaak van plezier?
Op grond hiervan kun je dan een weloverwogen beslissing nemen. Sterkte, want dit soort dingen zijn altijd verdrietig.
Dat ze al haar urine en ontlasting door het huis doet en jouw kind hier doorheen kan gaan lopen is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden, dus daarbij hangt het af hoe vaak het is en hoe vaak je dus schoon moet maken. Is dit redelijk of niet?
Wat betreft die dementie: ik vind haar met 15 redelijk aan de vroege kant, dus weet je zeker dat het dementie is? Je beschrijving klopt wel, maar vind je DA het ook? Het kunnen ook andere (ouderdoms)klachten zijn, zoals doof worden, nierproblemen of een blaasontsteking. Is dat alles gecheckt?
Zo te lezen heeft je kast nog wel quality of life, dus is de beslissing om in te slapen altijd erg lastig.
Misschien kun je deze vragen voor jezelf beantwoorden:
Heb je erg veel last van haar gedrag?
Wat vind je DA?
Hoe oogt ze verder?
Eet en drink ze nog goed?
Slaapt ze ontspannen?
Is ze vaak geirriteerd tegen jullie of die andere kat?
Spint ze nog vaak van plezier?
Op grond hiervan kun je dan een weloverwogen beslissing nemen. Sterkte, want dit soort dingen zijn altijd verdrietig.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:46
quote:mrsstanleywalker schreef op 03 augustus 2011 @ 11:31:
.Een kruipend kind en een kat ziiten op dezelfde hoogte. Ja het kind oveleeft een krab alleen een oog zou dat niet kunnen doen. Pas op met té makkelijk conclusies trekken alleen maar omdat je passie voelt voor dieren. Die passie voel ik namelijk ook alleen mijn dochter is wel bijna blind gekrabt door een bange kat.
.Een kruipend kind en een kat ziiten op dezelfde hoogte. Ja het kind oveleeft een krab alleen een oog zou dat niet kunnen doen. Pas op met té makkelijk conclusies trekken alleen maar omdat je passie voelt voor dieren. Die passie voel ik namelijk ook alleen mijn dochter is wel bijna blind gekrabt door een bange kat.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:48
quote:iris1969 schreef op 03 augustus 2011 @ 11:43:
Een kat van 2 kan je kind ook krabben en hard ook, dus dat vind ik een non-argument. .Niet eens mijn demente kater was meer van slag van een kruipend neefje over de grond. Ik heb hem die dag weg moeten zetten in een slaapkamer boven. Hij was echt bang en blies.
Een kat van 2 kan je kind ook krabben en hard ook, dus dat vind ik een non-argument. .Niet eens mijn demente kater was meer van slag van een kruipend neefje over de grond. Ik heb hem die dag weg moeten zetten in een slaapkamer boven. Hij was echt bang en blies.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:51
quote:Enn schreef op 03 augustus 2011 @ 11:48:
[...]
Niet eens mijn demente kater was meer van slag van een kruipend neefje over de grond. Ik heb hem die dag weg moeten zetten in een slaapkamer boven. Hij was echt bang en blies.
Ja dat is waar, maar niet alleen een demente kat reageert zo, er zijn ook zat katten die gezond zijn en zo reageren, zoals die van mij. Vandaar dat ik het een non-argument noemde.
Uiteraard is het welzijn van het kind hierbij doorslaggevend, dus als de kat gevaarlijk wordt houdt het helaas voor hem op.
[...]
Niet eens mijn demente kater was meer van slag van een kruipend neefje over de grond. Ik heb hem die dag weg moeten zetten in een slaapkamer boven. Hij was echt bang en blies.
Ja dat is waar, maar niet alleen een demente kat reageert zo, er zijn ook zat katten die gezond zijn en zo reageren, zoals die van mij. Vandaar dat ik het een non-argument noemde.
Uiteraard is het welzijn van het kind hierbij doorslaggevend, dus als de kat gevaarlijk wordt houdt het helaas voor hem op.
woensdag 3 augustus 2011 om 11:53
@ Enn: waar lees jij dat ik té makkelijke conclusies trek allees omdat ik passie voel voor dieren? Ik gebruik alleen mijn nuchter verstand en ervaring met dieren. Ik ben als kind gekrabt, gebeten en geschopt door dieren en ik heb her en der wel een souverniertje daarvan, maar ik heb er vooral van geleerd. Overigens is de combinatie kruipend kind en dieren één die je moet zien te voorkomen. Mijn kind kruipt niet samen met de dieren rond om de reden dat ik hem niet op dezelfde hoogte wil hebben met ze omdat hij er nu nog niks van kàn leren.
You know how I know? Because I reeaally think so!
woensdag 3 augustus 2011 om 11:54
quote:StabiloBoss schreef op 03 augustus 2011 @ 11:16:
[...]
Ja.
Dan hoop ik dat degenen die er zo over denken het gezonde verstand hebben geen huisdieren te nemen als ze op termijn een kinderwens hebben. Want om een dier af te danken omdat er een kind komt, vind ik persoonlijk harteloos en walgelijk.
En hou er dan ook rekening mee dat een kat best 20 jaar kan worden.
Dieren zijn geen wegwerpdingen die je afdankt als er iets "beters"/anders voorbij komt. Zo zou het tenminste moeten zijn.
[...]
Ja.
Dan hoop ik dat degenen die er zo over denken het gezonde verstand hebben geen huisdieren te nemen als ze op termijn een kinderwens hebben. Want om een dier af te danken omdat er een kind komt, vind ik persoonlijk harteloos en walgelijk.
En hou er dan ook rekening mee dat een kat best 20 jaar kan worden.
Dieren zijn geen wegwerpdingen die je afdankt als er iets "beters"/anders voorbij komt. Zo zou het tenminste moeten zijn.
woensdag 3 augustus 2011 om 12:01
Maar als je een kindje van tien maanden hebt zoals TO kruipt ze dus wel. Ik denk dat het juist in de leeftijd zeer verstandig is om goed na te denken over kind en kat in huis. Kat is dement en weet het niet meer dus raakt in de war en daardoor kan je hem niet zomaar even bijvoorbeeld op een slaapkamer zetten. De mijne iig niet hij was echt van slag dan. Je kind kruipt wel over de vloer want die is gewoon tien maanden.