Eetweetjes

13-08-2007 19:19 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag at ik voor het eerst sinds jaren weer eens rabarber. Datw as vroeger mijn lievelingskostje, maar ik mocht er niet teveel van eten want 'rabarber onttrekt kalk aan je lichaam'. Ik moest ook krijt kopen bij de drogist, dat deed mijn moeder er dan door.

Omdat ik er opeens aan dacht wilde ik eindelijk eens weten of dat waar is.

En verdomd Pa zat er niet ver naast: Op Wiki las ik dit:

Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel, en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige Nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten.

Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.

En dat heb ik net op zitten peuzelen

Die kalk was trouwens om de zure smaak van het oxaalzuur te neutraliseren las ik. Ik doe dat met fruit (aardbeien / kersen) of een scheut zoete wijn.

In spruitjes en asperges zit zwavel, ook iest wat je normaal gesproken niet op je bord legt.

Welk voedsel bevat ook dergelijke stoffen?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
rauwe champignons bevatten raketbrandstof!

(echt waar, google maar eens!)

Zuss, oxaalzuur is zo kwaad nog niet, en er zijn manieren om het te neutraliseren: het bekende eitje bij de spinazie? Juistem.

Nitraatrijke groenten in combi met vis is ook slecht, dan krijg je nitrosaminen. Maar ja, ook weer niet zo slecht dat de overheid voorverpakte spinazie-met-zalm verbiedt, dus als je het normaal eet, zal het wel meevallen, toch?
Raketbrandstof????? En ik die dingen makkelijk rauw eten....
In eierkoeken zit amoniak.

Als je een ijzer tekort hebt kun je beter doperwten uit blik eten dan verse spinazie.

De vitamine C in pakken sap is voornamelijk het conserveringsmiddel.

In een danoontje zitten 5 klontjes suiker.

Drie spruitjes geven je genoeg vitamine C voor een week.

Verder even geen weetjes meer.
Mwah, absolute einstein, 100 gram spruitjes heeft 85 mg vit C: da's genoeg voor anderhalve dag. 3 spruitjes zijn geen 100 gram, dus ik ben bang dat dat een fabeltje is, dat je verteld is om je bord leeg te eten!

Zie hier:
anoniem_13087 wijzigde dit bericht op 16-08-2007 10:29
Reden: spelfoutjes... ahum...
% gewijzigd
en van dat danoontje is ook niet waar:

1 klontje suiker weegt 4 gram. 1 danoontje weegt 50 gram.

In 1 danoontje zitten 8 gram suikers. Da's inclusief vruchtensuikers, etc.

Da's geen 5 suikerklontjes. Echt niet.

(niet alles geloven wat de keuringsdienst van waarde je vertelt!)
Nou ja!

Dan ga ik toch maar weer in het voorlichtingsbureau voor de voeding geloven.

Dat van die doperwten is toch wel waar?

Was bij radio 1, jaren geleden.
jammer, vond keuringsdienst van waarde zo'n leuk programma.

(voornamelijk vanwege die leuke donkere jongen met dat gordijntjeshaar)
Rauwe aubergine bevat veel nicotine en is dus ongezond om te eten. Als je aubergine op een of andere manier verhit, gaat de nicotine eruit.
ha, ik wist altijd wel dat rauwe champions niet zo goed waren om te eten, maar ik wist nooit waarom. nu weet ik 't dus. en 't zal me denk ik nooit meer zo goed smaken.......

over venkel (op z'n tijd vind ik de heerlijk zachte smaak toch wel erg lekker, vooral als 't zacht gestoofd is):

In venkel, en met name in venkelzaad wordt echter ook de stof anethol (een isomeer van estragol) aangetroffen. Deze stof kan in het menselijk lichaam op twee manieren afgebroken worden, een onschuldige en een schadelijke. Mogelijk is deze stof indien deze op de schadelijke manier afgebroken wordt kankerverwekkend. Uit dierproeven en ander onderzoek blijkt dat estragol gentoxisch is en daardoor mogelijk kankerverwekkend. Of venkel daarmee een schadelijke werking heeft is nog onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.
Het eten van maanzaad kan je in Amerika je baan kosten. Er zit namelijk een stof in die positief reageert op drugstesten. Helaas zit er te weinig opiaat in om high van te worden maar genoeg om positief te testen.

Rauwe sperciebonen, apel en perenpitten zijn giftig, ze bevatten namelijk blauwzuur. Sperciebonen zijn rauw dusdanig giftig dat een kind er ziek van kan worden en mogelijk zelfs overlijden.
~[quote]Pepermint_Patty schreef op 17 augustus 2007 @ 07:34:

Het eten van maanzaad kan je in Amerika je baan kosten. Er zit namelijk een stof in die positief reageert op drugstesten. Helaas zit er te weinig opiaat in om high van te worden maar genoeg om positief te testen.

Waarom verkopen ze dan broodjes met maanzaad op de militaire basis???
Zodat de militairen daar zich te buiten kunnen gaan aan drugs, en in geval van een positieve test altijd naar de broodjes kunnen wijzen?

Zuss, bah, rabarber! Als ik érgens onpasselijk van word, is het wel van de geur van rabarber.

Qua weetjes: Vitamine C blijkt geen verkoudheid te voorkomen (is net ontdekt) ook niet in de megagrote hoeveelheden die er hier doorheen gaan bij een dreigende verkoudheid.
Leuk om te lezen allemaal. Het weerhoudt me vorlopig niet om champignons, asperges of rabarber te eten
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Oh rabarber, heeeeeerlijk!

Met aarbeien én een scheut wijn....

Maanzaad is het zaad van de papaver, en van papaver maken ze opium. Voor maanzaad worden wel soorten gebruikt met een laag opiumgehalte. Ondanks dat het wel toont op drugstesten, bevat maanzaad geen tot zeer weinig opiumsporen en kan veilig worden gegeten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aanvullig op de champignons: voor zover ik weet worden rauwe champignons niet aangeraden omdat ze op mest worden gekweekt. De bacterien/virussen/weet ik veels daarvan, doodt je pas door de champignons te verhitten.

Eierkoeken worden toch gemaakt met ammoniak-bakpoeder dat juist heel snel vervliegt als het verhit wordt?

Weet iemand eigenlijk of het 'officieel' nog steeds slecht is om een blik open te hebben voor een dag?
Dat zeg ik....
quote:absoluteEinstein schreef op 15 augustus 2007 @ 15:23:

In eierkoeken zit amoniak.

Verder even geen weetjes meer.dat klopt in zoverre dat het aan het beslag wordt toegevoegd als gistmiddel.bij het bakken verdwijnt het. met zoals de alcohol bij verwarmen uit de rode wijnsaus verdwijnt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Zuss schreef op 13 augustus 2007 @ 19:19:

Die kalk was trouwens om de zure smaak van het oxaalzuur te neutraliseren las ik. Ik doe dat met fruit (aardbeien / kersen) of een scheut zoete wijn. ?je neutraliseert er niet alleen de zure smaak mee, maar het zuur zelf.
quote:mayls schreef op 17 augustus 2007 @ 06:30:

ha, ik wist altijd wel dat rauwe champions niet zo goed waren om te eten, maar ik wist nooit waarom. nu weet ik 't dus. en 't zal me denk ik nooit meer zo goed smaken.......

over venkel (op z'n tijd vind ik de heerlijk zachte smaak toch wel erg lekker, vooral als 't zacht gestoofd is):

In venkel, en met name in venkelzaad wordt echter ook de stof anethol (een isomeer van estragol) aangetroffen. Deze stof kan in het menselijk lichaam op twee manieren afgebroken worden, een onschuldige en een schadelijke. Mogelijk is deze stof indien deze op de schadelijke manier afgebroken wordt kankerverwekkend. Uit dierproeven en ander onderzoek blijkt dat estragol gentoxisch is en daardoor mogelijk kankerverwekkend. Of venkel daarmee een schadelijke werking heeft is nog onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.wat jij zegt over estragol heeft helemaal niets met anethol te maken
quote:Zuss schreef op 13 augustus 2007 @ 19:19:

In spruitjes en asperges zit zwavel, ook iest wat je normaal gesproken niet op je bord legt.

Zwavel zit ook in allerlei groenten en in eiwitrijke producten (dus vlees, vis, ei etc). Bij een rottend ei komt H2S vrij, hetgeen aantoont dat er S in het ei zit. S is belangrijk voor je lijf. In alle levende wezens komt zwavel voor omdat de aminozuren methionine en cysteïne zwavelverbindingen bevatten. Dat wil zeggen dat de meeste eiwitten zonder zwavel niet kunnen bestaan.

Zwavel kun je dus maar beter wel op je bord leggen, in de vorm van lekkere zaken als ui en knoflook, broccoli en inderdaad asperge en spruitjes. Lekker!
quote:digibeet schreef op 04 augustus 2011 @ 14:30:

[...]

je neutraliseert er niet alleen de zure smaak mee, maar het zuur zelf.Goeie god! Denk je dat Zuss hier na 4 jaar nog kijkt???
Goh wat een interessant topic, zo kijk ik eigenlijk nooit naar eten, hihihi
wat niet weet, wat niet deert..
Dikmakers bestaan niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven