Marokkaanse vriend???

04-08-2011 12:19 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb afgelopen vakantie een hele leuke marokkaanse jongen leren kennen, het klikte meteen tussen ons en hebben dus eigenlijk heel de vakantie samen de nachten doorgebracht en een keer wat leuks gedaan smiddags. Nu ik weer terug ben van vakantie heb ik nog steeds contact met hem en hebben we al 2 keer afgesproken. Het is nog steeds zo leuk als op vakantie en we hebben het erg leuk samen. Hij is nu voor 2/3weken in Marokko dus moet even wachten tot ik hem weer zie. Nu hebben we afgelopen keer een gesprek gehad over hoe we dachten over relaties en over hoe het zou gaan met familie. Hij zei dat hij me nooit zou kunnen voorstellen aan zijn ouders in verband met de cultuur maar dat hij verder voor alles open staat. Dat kwam best wel even hard aan want dat vind ik wel heel moeilijk want ik vind een bepaalde band met de ouders van je vriend toch wel belangrijk. Nu zit ik dus een beetje in een dilemma. Ik weet niet of ik het af moet kappen of door moet gaan en voor "ons" moet kiezen en dat met zijn ouders achterwegen moet laten... Ik dacht misschien kunnen jullie me helpen.

Groetjes,
Ik vind het verontrustend dat de 2e en de 3e generatie Marokkanen nog steeds vasthoudt aan de tradities uit het land van herkomst. De integratie is volkomen mislukt maar dat wisten we al.
quote:malu3 schreef op 04 augustus 2011 @ 21:08:

Ik vind het verontrustend dat de 2e en de 3e generatie Marokkanen nog steeds vasthoudt aan de tradities uit het land van herkomst. De integratie is volkomen mislukt maar dat wisten we al.

Inderdaad, volkomen mislukt.

Trouwens, wie zegt dat de 3e generatie ook vasthoudt aan dezelfde traditie? Voor zover ik weet is de 4e generatie nog in de maak.
quote:malu3 schreef op 04 augustus 2011 @ 21:08:

Ik vind heel veel tradities harstikke mooi en wil ze ook graag vast blijven houden en doorgeven aan mijn kinderen.

Integratie is zo een vaag iets. Nederlanders zeiken soms gewoon te veel.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Hij verteld eerlijk wat je van hem kunt verwachten. Dat is dat hij niet van plan is je ooit aan z'n ouders voor te stellen.
quote:malika88 schreef op 04 augustus 2011 @ 20:30:

Maar heel vaak gaat het niet goed. Marokkaanse mannen hebben altijd een moment waarop ze besluiten serieus te gaan worden. Dat houd in dat ze een partner ( vaak met behulp van familie) uitzoeken en daar mee gaan trouwen. Dus "serieus zijn" betekent in het Marokkaans "doen wat je pappie en mammie willen"? Haha, mooi verhaal weer
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:malika88 schreef op 04 augustus 2011 @ 21:26:

[...]

Ik vind heel veel tradities harstikke mooi en wil ze ook graag vast blijven houden en doorgeven aan mijn kinderen.

Integratie is zo een vaag iets. Nederlanders zeiken soms gewoon te veel.T is goed met je. Ik kom tot op de dag van vandaag in Islamitische landen, waar ik (in de grote steden, lees; wereldsteden) zonder blikken of blozen het dubbele moet betalen van mijn partner die daar woont, waar ik niet met hem op 1 hotelkamer mag zonder tonen van trouwboekje (!), waar ik sommige gebouwen niet binnenkom zonder mijn hoofd te bedekken, waar men weigert om Engels met mij te praten terwijl ik hun taal best aardig spreek, en waar ik niet hardop mag schaterlachen in het openbaar vervoer zonder vuil aangekeken te worden... en wij Nederlanders zeiken? laat me niet lachen. Alsjeblieft.
quote:Very.Cherry schreef op 04 augustus 2011 @ 21:55:

[...]

T is goed met je. Ik kom tot op de dag van vandaag in Islamitische landen, waar ik (in de grote steden, lees; wereldsteden) zonder blikken of blozen het dubbele moet betalen van mijn partner die daar woont, waar ik niet met hem op 1 hotelkamer mag zonder tonen van trouwboekje (!), waar ik sommige gebouwen niet binnenkom zonder mijn hoofd te bedekken, waar men weigert om Engels met mij te praten terwijl ik hun taal best aardig spreek, en waar ik niet hardop mag schaterlachen in het openbaar vervoer zonder vuil aangekeken te worden... en wij Nederlanders zeiken? laat me niet lachen. Alsjeblieft.

Wat heeft dat te maken met wat ik zeg. Dus ik hoor bij het zelfde hokje als die mensen in die islamitische landen die jou zo behandelen??? Heel vaag.!

En ja ik vind dat sommige Nederlanders te veel zeiken. Wat je ook doet het is nooit goed genoeg. En dan maar zeiken over integratie.

Leg dan eens een keer duidelijk uit waar je aan moet voldoen om geïntegreerd te zijn dan snappen we het.

Ik spreek de Nederlandse taal, ik heb een opleiding gevolgd en werk nu. Ik beroof niemand, ben niet van plan een terrorist te worden. Ik geef mannen een hand, ik bid niet op de werkvloer. Ik betaal mijn belastingen.

Maar daarnaast ben ik een moslima, doe ik mee aan de ramadan, eet ik halal, ik drink geen alcohol, ik heb geen seks voor het huwelijk maar Ik val niemand lastig met mijn geloof.

Ben ik nu geïntegreerd of niet?
quote:Very.Cherry schreef op 04 augustus 2011 @ 21:51:

[...]

Dus "serieus zijn" betekent in het Marokkaans "doen wat je pappie en mammie willen"? Haha, mooi verhaal weer

Welke vrouw zou gelukkig worden met een man die zijn leven zo laat bepalen door zijn familie?

TO wees blij dat hij het je nu alvast heeft verteld en geen spelletjes met je speelt. Laat hem maar lekker in het harnas van zijn familie leven!
quote:malika88 schreef op 04 augustus 2011 @ 23:31:

[...]

Wat heeft dat te maken met wat ik zeg. Dus ik hoor bij het zelfde hokje als die mensen in die islamitische landen die jou zo behandelen??? Heel vaag.!

En ja ik vind dat sommige Nederlanders te veel zeiken. Wat je ook doet het is nooit goed genoeg. En dan maar zeiken over integratie.

Leg dan eens een keer duidelijk uit waar je aan moet voldoen om geïntegreerd te zijn dan snappen we het.

Ik spreek de Nederlandse taal, ik heb een opleiding gevolgd en werk nu. Ik beroof niemand, ben niet van plan een terrorist te worden. Ik geef mannen een hand, ik bid niet op de werkvloer. Ik betaal mijn belastingen.

Maar daarnaast ben ik een moslima, doe ik mee aan de ramadan, eet ik halal, ik drink geen alcohol, ik heb geen seks voor het huwelijk maar Ik val niemand lastig met mijn geloof.

Ben ik nu geïntegreerd of niet?ZIJ (sommige Nederlanders zeiken teveel) <==> WIJ (dan snappen WIJ het).
quote:superstar_2 schreef op 04 augustus 2011 @ 17:09:

[...]

Maar wees realistisch,heel vaak is het de niet-gelovige die zich volledig aan de gelovige aanpast.

Ik heb meerdere vrouwen met een moslim man moslima zien worden incl de hoofddoek en ja hoor dat wilden ze echt echt zelf echt waar hoor maar zodra de relatie voorbij was hingen ze diezelfde hoofddoek met dezelfde snelheid als dat ze hem opgezet hadden weer aan de wilgen..

Ik heb nog geen moslimman in mijn omgeving zich aan zijn niet moslimvrouw zien aanpassen.

Ik ben realistisch. Waarom schrijf je dit bij mijn bericht?

IK ben geen moslima en oke ik geef toe dat ik mij aan mijn man heb aangepast maar mijn man heeft zich ook aan mij aangempast. Hij doet veel in het huishouden terwijl als wij op vakantie zijn in Marokko hij niet in de keuken mag komen hij doet dat natuurlijk wel. Hij doet mee aan de ramadan ik niet, hij is eerder thuis van zijn werk als ik en hij haalt de kids op van de nso en gaat dan gelijk koken.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

[...]

Hoezo zou dit over jou gaan, en hoezo voel jij je aangevallen nu?

Ik had het over je laatste zin; "Nederlanders (--> ben jij dat niet ook dan???) zeiken gewoon te veel". Daar legde ik een voorbeeld tegenover van wat mij zo'n vijf keer per jaar in een Islamitisch land gebeurt, en blijft gebeuren. Wat dat met jou te maken heeft... eh, niks. Ik discussieer gewoon mee.

[...]

Ben ik nu geïntegreerd of niet?

Ja hoor je bent geïntegreerd. Voor zover ik kan beoordelen natuurlijk. Heb je ook autochtoon Nederlandse vriendinnen, zonder godsdienst of met een andere godsdienst, die bijv. drinken en losse relaties hebben? Heb je ook mannelijke vrienden? Oprechte vraag, geen bijbedoelingen. Even voor de beeldvorming. Dat vind ik namelijk ook bij integreren horen.

En zie jij jezelf nou eigenlijk als Nederlandse? Omdat je nog steeds over Jullie en Wij spreekt?

Hier in Nederland proberen we zoveel mogelijk een We te zijn. Waar We gewoon allemaal dezelfde entreeprijzen betalen, waar We gewoon hardop mogen lachen in de bus, en waar We allemaal Engels leren praten omdat We dan met iedereen kunnen communiceren.
malika88 schreef op 04 augustus 2011 @ 23:31:

[...]

Jij bent toch óók Nederlandse? Of zie ik dat verkeerd? Of ben je Nederlands als het jou uitkomt?
@Verry.Cherry, ik heb geen mannelijke vrienden. Nooit gehad ook. Wel eens een kennisje, maar vriendschap...nee, ik ga nou eenmaal makkelijker een vriendschap aan met vrouwen. Ben ik dan ook niet geïntegreerd? .... Nee, dat kan je niet zeggen, want ik ben Nederlands. Dit even om aan te geven hoe hoog de eisen zijn die soms gesteld worden aan Marokkanen en andere migranten. Deze autochtoon hier zou zelf niet eens voldoen aan de eisen die jij stelt aan integratie.

En in Nederland wordt ook ontzettend gepraat in 'wij' en 'zij' termen hoor. Alleen al in de media. Heeft een autochtone man iets gedaan, dan wordt er gezegd 'Een man heeft....', heeft een Marokkaanse man iets gedaan, dan wordt er gezegd 'Een Marrokaanse man heeft...'. En wat te denken van het voorstel van een gedoogpartner van het kabinet om vrouwen met hoofddoek uit het openbaar vervoer te weren? En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.
quote:luna87 schreef op 05 augustus 2011 @ 18:47:

@Verry.Cherry, ik heb geen mannelijke vrienden. Nooit gehad ook. Wel eens een kennisje, maar vriendschap...nee, ik ga nou eenmaal makkelijker een vriendschap aan met vrouwen. Ben ik dan ook niet geïntegreerd? .... Nee, dat kan je niet zeggen, want ik ben Nederlands. Dit even om aan te geven hoe hoog de eisen zijn die soms gesteld worden aan Marokkanen en andere migranten. Deze autochtoon hier zou zelf niet eens voldoen aan de eisen die jij stelt aan integratie.De eisen? Die IK stel? Ik noemde even een persoonlijk voorbeeldje, van wat IK persoonlijk "goed integreren" vind, omdat dat aan me werd gevraagd door Malika. Ik vind het o.a. belangrijk, dat (bijv) Marokkanen en Turken niet aan en bij elkaar blijven klitten, maar ook mixen en vriendschappen sluiten met ons de plaatselijke bevolking. Dat vind IK persoonlijk een belangrijk aspect. Dus pin me hier alsjeblieft niet op vast met vermoeiende en zwart witte stellingen als, "O, dus als je dat niet hebt, ben je volgens jou niet geintegreerd".

Nee. Nee dat zeg ik niet.
Je vond het in ieder geval belangrijk genoeg om toe te voegen aan de hele optelling van Malika.

Malika vroeg jou niet wat jij onder integratie verstaat. Ze noemde deze hele optelling, en vroeg jou of zij volgens jou geïntegreerd is. De vraag die jij daarop stelde, nadat ze deze hele optelling al genoemd had, was of ze mannelijke, en autochtone vrienden heeft, omdat dit, in jouw woorden, bij integratie hoort.

En even voor alle duidelijkheid, ik denk zeker dat het goed zou zijn als zowel allochtonen als autochtonen voor elkaar openstaan en met elkaar omgaan. Dat moet overigens wel van 2 kanten komen. Het is mijn bedoeling ook niet om jou onderuit te halen, het enige wat ik probeer is stof tot nadenken geven. Iets waarvan jij vindt dat het bij integratie hoort, is iets waar autochtonen soms zelf niets eens aan voldoen, en dan heb ik het hier dus over vriendschap tussen verschillende geslachten. Je kunt je dus afvragen of het wel reeel is om dit dan wel te verwachten van een migrant.

Daar ligt weer een vraag onder die niet alleen aan jou gericht is maar aan heel Nederland, namelijk: hoe veel mag Nederland verwachten van de inburgering van migranten. Is het pas goed als ze compleet opgaan in de Nederlandse cultuur, en bijvoorbeeld mannen en vrouwen net zo vrij met elkaar omgaan als in Nederland? Of mogen ze hun eigen culturele achtergrond ook nog enigszins behouden? Wat nou als een migrant zich keurig aan de wetten en regels in Nederland houdt, de taal beheerst, en werkt, zoals bijvoorbeeld Malika, maar bijvoorbeeld geen mannelijke vrienden heeft? In mijn ogen ben je ook dan goed geïntegreerd, en ik hoop dat anderen daar ook zo over denken.

@TO, sorry dat ik zo off-topic ga.
quote:luna87 schreef op 05 augustus 2011 @ 21:50:

Je vond het in ieder geval belangrijk genoeg om toe te voegen aan de hele optelling van Malika.

Malika vroeg jou niet wat jij onder integratie verstaat. Ze noemde deze hele optelling, en vroeg jou of zij volgens jou geïntegreerd is. De vraag die jij daarop stelde, nadat ze deze hele optelling al genoemd had, was of ze mannelijke, en autochtone vrienden heeft, omdat dit, in jouw woorden, bij integratie hoort.

Eh... ja. Die vraag stelde ik inderdaad ja. Mag dat?

Want ik vind het persoonlijke aspect van integratie, namelijk contact/vriendschappelijke omgang/ dingen delen/ elkaar nabij zijn en letterlijk en figuurlijk elkaars taal spreken en elkaars cultuur leren kennen hoe haaks die ook staat op die van jou, persoonlijk veel en veel belangrijker dan de (in mijn ogen onzinnige en hopelijk in die van jou ook) opsomming dat ze geen terrorist is en geen mensen berooft...?!

Zelfs belasting betalen, wat ook in haar rijtje staat, vind ik geen moer te maken hebben met integreren. Je burgerplicht vervullen zegt nog niks over je vermogen of intentie een deel van die samenleving uit te willen maken. Je kan miljoenen belasting betalen en je verder opsluiten in je huis, en hiermee (in mijn ogen dus) nul komma nul integreren.
quote:luna87 schreef op 05 augustus 2011 @ 21:50:

Malika vroeg jou niet wat jij onder integratie verstaat.Jawel hoor, gisteravond om 23.31 schrijft ze toch echt aan mij;

quote:Very.Cherry schreef op 05 augustus 2011 @ 22:16:

[...]

Eh... ja. Die vraag stelde ik inderdaad ja. Mag dat?

Ja hoor. In mijn vorige post zei ik al dat het niet mijn bedoeling is om jou onderuit te halen, en nogmaals, ik heb geen slechte bedoelingen. Mij hoor je dus niet zeggen dat je die vraag niet mag stellen. Wel heb ik ook de vrijheid om mijn eigen mening erover te vormen.

Want ik vind het persoonlijke aspect van integratie, namelijk contact/vriendschappelijke omgang/ dingen delen/ elkaar nabij zijn en letterlijk en figuurlijk elkaars taal spreken en elkaars cultuur leren kennen hoe haaks die ook staat op die van jou, persoonlijk veel en veel belangrijker dan de (in mijn ogen onzinnige en hopelijk in die van jou ook) opsomming dat ze geen terrorist is en geen mensen berooft...?!

Openstaan voor de Nederlandse bevolking, of zoals jij zegt het persoonlijk aspect van integratie, vind ik zelf ook het belangrijkste als je hier komt wonen. Ik zou het zelf (!) echter niet nodig vinden om dit te checken door te vragen naar de vriendenkring van Malika. Ik ga er gewoon vanuit dat Malika wel openstaat voor de Nederlandse bevolking. Ja, ook zonder haar vragen te stellen. Tegenwoordig wordt er zo vaak uitgegaan van het negatieve, van wantrouwen, als het om migranten gaat, zeker als het moslims betreft. Ik ga uit van vertrouwen. Volgens mij is dát juist de basis die nodig is om bevolkingsgroepen dichterbij elkaar te brengen.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt en gezien je reactie denk ik dat wij het toch niet met elkaar eens zullen worden.

Pffff, wat een vermoeiende topic. Ja, ik ga gauw naar de volgende....
quote:luna87 schreef op 05 augustus 2011 @ 23:10:

[...]

Ik zou het zelf (!) echter niet nodig vinden om dit te checken door te vragen naar de vriendenkring van Malika. Ik ga er gewoon vanuit dat Malika wel openstaat voor de Nederlandse bevolking. Ja, ook zonder haar vragen te stellen. Tegenwoordig wordt er zo vaak uitgegaan van het negatieve, van wantrouwen, als het om migranten gaat, zeker als het moslims betreft.Echt niet te geloven dat je dit zegt. In mijn posting staat nog letterlijk (kijk maar na) dat het een oprechte vraag van mij is, zonder bijbedoelingen, maar gewoon voor mijn beeldvorming. Ik wil gewoon graag weten of zij ook autochtone Nederlanders in haar vriendenkring heeft, wat geeft dat nou toch? Dat jij hier "negatief wantrouwen jegens migranten en Moslims" van maakt vind ik ongelofelijk, sorry. Halló, mijn vriend is Turks, dus waarom zou ik negatief willen zijn? Van dit soort zaken baal ik dus, laat me gewoon lekker ontspannen een oprechte vraag kunnen stellen zonder allerlei gedoe.
Ik had ook kunnen vragen; Kook je wel eens stamppot, en moedig je Nederland aan als die voetbalt. Als ik dat wil vragen moet dat kunnen, en dan hoor ik het wel van Malika als dat niet kan. Ik heb helemaal geen zin om er door derden van beschuldigd te worden dat ik wantrouwend ben naar allochtonen en Moslims, schei es uit zeg. Je kent me helemaal niet.
Om even in de sfeer van de OP te blijven; Ik vind het trouwens behoorlijk "negatief en wantrouwend" naar de autochtone Nederlanders, dat tot op de dag van vandaag 80% van de hier wonende Marokkanen nog steeds niet thuis mag komen met een partner van hier. Wat jij, Luna87?
Dat vind ik jammer. Maar er is dus ook 20% bij wie dat wel kan. En ik denk dat onder de autochtonen de laatste jaren het percentage omgekeerd hetzelfde zou liggen, ook als ik eens rondneus op dit forum.

En Verry.Cherry, ik zeg toch duidelijk dat ik zelf (!!) die vragen niet zou stellen, en ik antwoord toch bevestigend op jouw vraag aan mij of jij die vragen 'mag' stellen. Ik mag toch ook zeggen dat ik die vragen niet zou stellen, die vrijheid is er toch wel?

Maar ik hou het hierbij. Het heeft geen zin hier lang over door te gaan want wij worden het toch niet eens.
quote:luna87 schreef op 06 augustus 2011 @ 00:32:

En Verry.Cherry, ik zeg toch duidelijk dat ik zelf (!!) die vragen niet zou stellen, en ik antwoord toch bevestigend op jouw vraag aan mij of jij die vragen 'mag' stellen. Ik mag toch ook zeggen dat ik die vragen niet zou stellen, die vrijheid is er toch wel?

Mwah, zo clean en redelijk bracht je het net niet hoor, je plakte er fijntjes de toevoeging richting mij achteraan dat je het jammer vond dat "er altijd" zo negatief en wantrouwend naar imigranten en Moslims wordt gedaan. Dat hoef ik me toch niet te laten zeggen? Ieder zijn mening, prima, maar ik zit niet te wachten op een dergelijk waardeoordeel, echt niet. Zeker, nogmaals, omdat ik zelf een partner heb met een heel andere cultuur.

Maar ik hoef het ook niet eens met je te worden hoor, dat is hier niet mijn doelstelling. Ik pleit alleen voor de mogelijkheid van communicatie met elkaar, van vrijuit vragen kunnen stellen aan elkaar (zonder invullen, wat jij schijnbaar liever doet) en ik pleit voor veiligheid om dat te kunnen blijven doen, naar elkaar. Da's mij doel hier.

Malika, eet je wel eens harig met uitjes met een jonge jenever?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven