Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
quote:margot73 schreef op 06 augustus 2011 @ 16:38:

Jeetje Summer, 14 kilo!

Dat belooft wat

Ik heb net een bakje met bramen leeggeten en ga zo wat plakjes biokomkommer snijden, want ik ga wat later eten. (heb de witlof al gestoomd om straks op te bakken met wat agavesiroop (jaja, laatste keer!) bij de kabeljauw. Gezond he! Ik kan niet geloven dat ik dit ben, normaal had ik al een zak chocotoff of reep bonbonbloc weggewerkt en lag de chips al klaar voor vanavond...

Bedankt voor je tips over Stevia (snel halen dus!) en je broodbelegtips, heel fijn en bijna alles vind ik lekker!

Ik ben behoorlijk onder de indruk van je 14 kilo! Zelf heb ik geen overgewicht, maar 3 kilo eraf zou fijn zijn. Het gaat mij vooral om de energie en een goed gevoel over mezelf en wat ik naar binnen prop. Snoep jij echt helemaal nooit meer? Ik heb mezelf beloofd dat iedere week die ik volhoud, ik op zondagavond drie bonbons mag eten...

Hoe doe jij het trouwens met restaurantbezoek, is het dan een beetje zoeken op de kaart naar het minst erge?

Knap van je dat je het zo volhoudt, en fijn dat ik mijn vragen op dit topic kwijt kan! Dank je/jullie.

Snoep ik helemaal nooit meer? Nou, de eerste maanden echt helemaal niets. Was echt onderdeel van het suikervrij eten. Tegenwoordig eet ik af een toe een stukje extra pure chocola (86%). Ik houd erg van drop dus heeeeel af en toe koop ik een zak. Wel die van zonnatura, dus zonder geraffineerde suiker en zonder chemische toevoegingen. Ook ben ik gek op ijs, maar het gaat redelijk goed om die verleiding te weerstaan. Misschien 1 keer in de 3 weken een ijsje en alleen nu het zomer is. Ja, en dat is dus wel gewoon ijs, niet suikervrij ofzo. Zoals je leest: ik snoep dus af en toe wat maar probeer het te beperken.

Restaurantbezoek doe ik niet vaak. Woon in het buitenland en ga alleen in NL wel eens uit eten. De laatste keer heb ik vega-lasagne genomen met veel kaas. Helemaal niet volgens AA maar ja, hoevaak eet ik nou in een restaurant? 3 keer per jaar misschien. Als ik regelmatig uit eten zou gaan zou ik kiezen voor vis met veel groente en/of een lekkere salade. Dessert gewoon een kop koffie. Maar goed, dat zou ik doen als ik vaak in een restaurant zou eten.

Lijkt me trouwens een heel goed idee dat je 1 keer per week iets eet wat je gewoon superlekker vind (je bonbonnetjes dus). Maar nog een kleine tip: in de bio winkel heb ik een soort bonbonbloc gekocht zonder suiker. Gezoet met iets natuurlijks, weet niet meer wat. En die is heel erg lekker. Wel duur. Maar misschien leuk om een keer te proberen? IPV je bonbonnetjes dus...

Groetjes, Summer
quote:Chantalo1984 schreef op 06 augustus 2011 @ 20:22:

[...]

Na mijn 1e en enige post werd ik er inderdaad op gewezen, jij blijft door zeiken dat je mijn punt in dit topic niet begrijpt, ik leg het netjes uit en nu ga jij daar over zeiken ? Hou ff gauw op aub ..zeiken? Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om te zeiken, alleen uitleggen waar sb verschilt met AA/AP. Net als jij het zo netjes uitlegt, leg ik uit waarom ik SB absoluut niet als gezond zie. Daarna reageer je op het aantal cal (en zeg je dat sb een andere levensstijl is) en ik reageer daar weer op. Met voorbeelden en linkjes, daar lees je dat sb niet zo gezond is en je maar 1000 kcal binnenkrijgt. Dat je dat niet leuk vindt om te horen/lezen, wil ik best begrijpen.
quote:MevrouwBijennest schreef op 07 augustus 2011 @ 08:31:

[...]

zeiken? Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om te zeiken, alleen uitleggen waar sb verschilt met AA/AP. Net als jij het zo netjes uitlegt, leg ik uit waarom ik SB absoluut niet als gezond zie. Daarna reageer je op het aantal cal (en zeg je dat sb een andere levensstijl is) en ik reageer daar weer op. Met voorbeelden en linkjes, daar lees je dat sb niet zo gezond is en je maar 1000 kcal binnenkrijgt. Dat je dat niet leuk vindt om te horen/lezen, wil ik best begrijpen. Het maakt me echt niet uit wat iemand zegt over een dieet, zo lang het bij mij werkt vind ik dat het belangrijkst.
Mevrouwbijennest, ik ben nog steeds dol op cafe lattes maar drink ze niet meer dagelijks. Als ik het drink, drink ik het sowieso met sojamelk nu. Ik eet nu denk ik een week of 6 op deze manier. Ben nog niet echt afgevallen hoor maar ik voel me wel beter.

Summer, volgens mijn ken ik die chocolade die jij bedoelt. Alleen werkt het bij mij wel laxerend... maar die zoetstoffen die erin zitten zijn gezonder ja. Of minder ongezond, maar net hoe je het ziet.

Ik eet niet dagelijks brood maar beleg dat ik dan eet is:

- gekookt ei

- kipfilet of rosbief

- zelfgemaakte tonijn/zalm of eiersalade

- geitenkaas (schapenkaas mag ook trouwens)

- hummus

- amandelpasta

- Tartex

Keuze genoeg hoor. Sommige mensen denken dat je opeens niks meer ''mag'' maar dat is onzin.

AA heeft het met name over koemelk en dan lactose dat erin zit. En koeien hebben 4 magen en wij maar 1 dus wij zouden het volgens haar niet goed verteren. Over yoghurt zegt ze:

Bijproducten van melk zoals yoghurt, worden dankzij het fermentatieproces dat nodig is om melk in yoghurt te veranderen wel vaak weer getolereerd. Gewone yoghurt helpt bovendien je spijsvertering en bevat zogeheten natuurlijke probiotica. Ook geitenmelk en -yoghurt wordt door mensen met een gevoeligheid voor koemelk vaak wel verdragen.

En ze heeft ook bezwaren tegen de antibiotica die erin zitten, maar die zitten ook in (biologisch) vlees.
Hallo allemaal weer, en bedankt voor de antwoorden en laatste tips. Het is wel heel stimulerend vind ik, om hier zoveel antwoorden terug te vinden en tips!

Gaan jullie trouwens het AA-receptenboek aanschaffen wanneer het uitkomt rond september?

Ik heb het weer een dag volgehouden, vanmorgen een bak fruitsalade met kiwi, kersen, appel en verse jus, vanmiddag gestoomde makreel met avocado en amandelen, als snack een handje studentenhaver en 5 wortels en vanavond vooraf het restje makreel met peterselie en pijnboompitjes, en erna gestoomde sperciebonen met een in tomaat en ui gestoofd runderlapje, komkommersalade en een lepel zilvervliesrijst. Het voelt zo bevredigend in mijn hoofd om het vol te houden en ik merk dat mijn lijf er goed op reageert, bv een iets plattere buik en naar de wc kunnen. Dat heb ik dus maar mooi meegenomen, en ik heb eigenlijk heel lekker gegeten!

Straks bij de thee mag ik van mezelf als beloning de bonbonnetjes (ik heb nog een doosje bouchees van cote d'or onaangebroken, dus ik mag er 1, als ze op zijn zal ik die bij de natuurwinkel eens halen)

Morgen ga ik de nieuwe dingetjes inslaan van jullie tips (geitensmeerkaas, stevia enzo) naast de gewone boodschapjes. Ik ben nu op 2/3 van het boek trouwens.

Nog geen inhoudelijke vragen, maar wel een andere: hoe gaan jullie om met de reacties thuis? Hier wordt namelijk nogal cynisch gereageerd (het lijkt wel je nieuwe bijbel) en bij alles wordt gevraagd "dit mag ik zeker ook niet eten van jou heee?".

Zelf word ik ook wat lastiger, ik heb uiteraard niets te zeggen over andermans consumpties (volwassenen), maar ik merk dat ik me stoor wanneer hier witbrood met hagel en een heel pak joki wordt verorberd. Of na het AA-diner (dat dan wel lief wordt meegegeten) direct een zak drop met een literfles jus. Ik wil geen zeurpiet worden, maar het lijkt wel of ik AA ga denken (het is zooo slecht voor je..). Werkt jullie thuisfront mee, of hoe doen julllie het?
P.s. Cafelattelover, had je wel graag willen afvallen en ben je nog genoeg gemotiveerd door de andere resultaten?
Chantalo; je hebt zeker gelijk dat een ieder zijn eigen keuzes moet maken. Als iets niet bij je past, zal het je sowieso niet helpen.

Cafelattelover; koop je hummus of maak je t ook wel es zelf?

ik ga binnenkort eens kijken of ik zelf wat kan maken.

Over kaas; ik bedacht mij vandaag ook nog dat het ook wordt afgeraden omdat het zo vet is, verkeerde vetten. Het draagt niet echt bij aan het afvallen.

Margot; ik heb een man, een dochter van 5 1/2 en een zoon van 9 mnd.

Mijn geliefde man is gek op witbrood met hagelslag. En vindt roomboter vies. Dochterlief houdt vanaf de 8 mnd al steevast haar mond dicht als ik er verse groente in moet. Zoon die lust alles

We hebben hier wel vaak gesprekken over. vooral als hij klaagt over vermoeidheid e.d. Wel lust hij graag verse sinaasappelsap en bepaalde fruitsoorten. En ik kook zodat hij het wel lust. En zo stiekem aan lust hij steeds meer

Morgen ga ik dus lasagne maken. Met tomatensaus met courgette en wortelen, uitje, knoflook en kruiden. Lang laten pruttelen, dan door de blender. En klein beetje gehakt bakken met kastanjechampignons. De saus erbij en dat met lasagnebladeren in een overschaal. Beetje parmezaanse kaas erover voor de lekkere smaak (hmmm).

Vroeger zou hij dat dus niet zo lekker vinden, teveel groenten. Nu vindt hij het echt wel lekker.

Dochterlief lust steeds meer, vooral omdat ze het niet zo leuk vindt dat kleine broer zo goed eet, hehe. Maarrr ze heeft een medische geschiedenis en morgen ga ik weer naar de kinderarts omdat ze vaak buikpijn heeft. Ze lust de groentesappen trouwens ook!

Ik ga vooral mijn eigen gang en als ik vragen/commentaar krijg, zeg ik altijd dat ik mij graag écht gezond wil voelen. Ik neem vaak heerlijke salades mee naar mijn werk bijv en meestal kijken de collega's lichtelijk jaloers over hun boterhammetje mee.

Ik heb trouwens vanaf vrijdag een papje van desem op mijn aanrechtblad staan.. ben erg benieuwd of daar van de week een echt lekker brood mee kan maken.
Dank voor je openhartigheid!

Mijn lief eet dus wel gewoon mee en laat mij mijn dingetje doen, maar hij maakt soms opmerkingen (oa over die bijbel en vanmorgen deed hij iets op brood en zei hij: "lekker zeg, met al die E-nummers, ik hoop dat E402 erbij zit, dat is mijn favoriet!"). Dan kijkt hij me wel schalks aan, het is een dolletje, maar ik vind het moeilijk om hem dan dat op te zien eten. Van de gekke eigenlijk, want pas nog at ik dat vrolijk mee!

Net had ik enorme trek en besloot ik een Maggi Opkikker te nemen, maar toen ik het doosje zag schrok ik van de toevoegingen als zout, suiker en 4 E-nummers. Ik heb dus wat bio-tomaten in een pan gekookt met bouillon en alles gezeefd. Genoeg voor drie dagen, en lékker! Wat is het toch simpel en bevredigend!
Margot, ik wil wel afvallen ja maar dat is nog niet echt gelukt helaas.

En inderdaad veel reacties van mensen op mij heen. Wie AA wel niet denkt dat ze is, waarom ik dat klakkeloos geloof en overneem haha. En dan zit ik met mijn rijstsalade voor mijn neus, willen ze allemaal proeven of ze zeggen: je mag toch wel een beetje genieten? Maar ik eet hartstikke lekker op deze manier. Irriteer me ook wel eens aan mensen die alleen maar wit brood met hagelslag eten ja, maar goed, iedereen zijn eigen ding. Ik voel me hier goed bij

MevrouwBijennest, nog nooit zelf hummus gemaakt, lijkt me wel lekker. Ik had laatst een andere, uit een Joods winkeltje, die was wel lekkerder. En bij de Turk hebben ze ook verse, die is ook super lekker.
hmmm dan ga ik van de week eens hummus halen bij de turkse groenteboer.. jam!

En die blikken van collega's zijn grappig... de meesten zijn toch oprecht geinteresseerd. Sowieso zitten er wel een aantal tussen die ook bewust met voeding bezig zijn; een paar vegetariërs en één eet het candida-vrij dieet. Ook vrij streng.

Hebben jullie nog tips voor rijstsalades..? Ik ben best goed in salades, maar met rijst vind ik toch moeilijker. Heb nu wel een bak gekookte rijst in de koelkast staan..
Welke rijstsalade ik super lekker vind is:

Rijst, kikkererwten, half blikje tonijn, tomaat, komkommer, evt wat sla, schepje hummus, lepeltje olie en dan wat peper en zout.
Ooow, die klink idd lekker! Ga ik proberen.

Vandaag een groene smoothie geprobeerd met postelein. Ik vond het niet lekker...Ook niet enorm vies, maar ik kon het niet helemaal opdrinken.

Morgen, nieuwe ronden, nieuwe kansen. Vond deze weblog met receptjes..ga ik dus proberen. Merk nl dat die groene smoothies erg goed vallen/bevallen...
Ik heb helaas nog geen rijstrecepten (naast nu 1 van cafelatte) dus ik kan je helaas niet helpen.

Vandaag heb ik je avocadoprakje op desembrood gemaakt (1/2 avocado en een el President geitencreme) met kruiden, en wat was het lekker zeg!

Gisteren had ik champignonragout met zilvervliesrijst gemaakt, beetje biokip, biochampignons en een uitje en daarbij ook wat geitenroomkaas, ik vond het knap verzonnen van mezelf.

Ik zal ook eens je website met smoothies bekijken.

Weten jullie trouwens of kokosmelk mag?
Wat een fijn topic dit. Ik heb het boek aangeschaft en wil het gaan volgen, omdat ik me vaak moe voel. Ik hoef verder niet af te vallen, maar zou best nog wat strakker willen zijn, vooral bij mijn bovenbenen, kont en heupen. (weeg 57 kilo bij een lengte van 1.68, dus op zich al gezond).

Vandaag een halve mango en wat ongezouten cashewnoten gegeten als tussendoortje. Lunch 3x bruin brood met champignon ragout, wel uit blik dus mét e-nummers, maar ga proberen deze de volgende keer zelf in elkaar te draaien. (bouillonblokjes hebben ook vaak veel zout en e-nummers.... even bij de natuurwinkel kijken voor een beter alternatief, of hoe doen jullie dat?)

Heb die boterhammen over de dag verspreid, omdat ik toch thuis was.

's avonds bio-madras currypasta met extra rode peper/citroengras/rode paprika/ui/knoflook/verse tomaten/yoghurt/cashewnoten/halve mango, zonder rijst (dat vind ik toch nooit lekker), en zonder kip (ik hou niet van kip, alleen de biologische van de slager, maar die zijn dicht...)

Best een aardig dagje, nu nippen aan mijn oplos extra vitaminen drankje.
Hai Ailien, leuk dat je ook AA/AP fan bent

Bouillionblokjes koop ik idd vaak bij de natuurwinkel. Ik kom daar niet vaak (doordeweeks heb ik geen auto en wel twee kids en het is een minuut of 20 fietsen, geen ramp maar wel met dit weer )

Er zit dan geloof ik ook geen gist in, ook een voordeel...

Vandaag ging goed (op 4 kleine biscuitjes na dan, ik had behoefte aan suiker blijkbaar). Gewoon smoothies, boterham met tonijnsalade (zelfgemaakt), wat salade en avondeten.

Ik had een recept van jamie oliver: witlof eerst wokken met kruiden en sinaasappelsap en dan garen in de oven. :puke:

Ik ben geen fan van witlof maar in het kader van "ik ga alles weer opnieuw proberen" ... JAK. Het was nog steeds bitter. Jammerdepammer.

Eens bedenken wat ik morgen weer ga eten...
Hallo weer aan jullie.

Vandaag vond ik biologische bouillonblokjes van Zonnatura, een doosje voor 99 cent, gewoon in de supermarkt hier, dus meteen in de kar! Intussen ben ik op 3/4 van het boek en lees dat ik vooraf ik begon eerst had moeten detoxen, maar dat is dus nu al te laat. Wellicht volgende week dan maar een keer een dag een losse sapdag?

Het eten gaat hier super, ik voel me echt al wat fitter en eerlijk gezegd ook wel trots. Ook verzin ik nu zoveel lekkere dingen in plaats van een pakje gemak.

Gisteren had ik met biologische gehaktkruiden en biogehakt een pannetje kleine balletjes gebraden met broccoli en rijst. Vanavond maak ik wortelpuree met gestoomde zalm en komkommersalade, vooraf groentesoep met wat achtergehouden gehakt van gisteren.

Ik ben nog steeds blij met je avocadoreceptje voor op brood mevrouwbijennest, dat is zo lekker!

MevrouwBijennest, mijn sportdocente vertelde dat ik af en toe wel suiker nodig had, al ware het geen nepsuiker of kristalsuiker, omdat je van sommig fruit iets te weinig suiker aanmaakte en dan wat duizelig of licht in het hoofd werd. Ze zei dat een half banaantje dan al prima was.

Ailien, ben jij inmiddels al begonnen?

En weet iemand al of kokosmelk nu mag, misschien Summer?
Kokosmelk mag denk ik wel maar check de verpakking even op E-nummers. Haal desnoods een biologische variant.
Zijn er nog mensen die puur en gezond eten?
Hoi Swiertje,

Ik doe wel een poging ja. Wil dat boek van Amber Albarda gaan bestellen. Heb jij het al gelezen, is het de moeite waard?
Ik ben er ook nog!
quote:swiertje schreef op 15 september 2011 @ 20:25:

Zijn er nog mensen die puur en gezond eten?

Ik... Niet 100% puur weliswaar (ik gebruik in de winter bijv. tomatencoulis in plaats van verse tomaten), maar toch wel 99%. En veel biologisch, veel verse groenten en fruit.

Over wat 'gezond' is lopen de meningen uiteen.

Wilde je iets weten?
Hai Reiger,

wat knap van je! Waanzinnig goed!

Ik volg het boek van Amber nog steeds, maar ik hou me ook aan haar opmerking dat 80% volgens het boek moet, en dan 20% "gewoon" mag, alhoewel dat bij mij rond 90% zit.

Heel soms lukt het gewoon niet, zoals vandaag, dan staan mijn ouders voor de deur en mijn moeder staat er apetrots en blij met haar "verrassing", haar zelfgebakken mamataart! Ik kan het dan niet over mijn hart verkrijgen... Ook mag ik om de dag van mezelf twee blokjes chocola (70%).

Er is bij mij al zoveel in het voordeel veranderd, want ik at toch wel veel snoep/vlees/gemak. Ik denk en leef nu wel anders en stiekem ben ik hier wel een beetje trots op en ik ga zeker door.

Hoe doe jij dat met mayonaise, dat mis ik zo ontzettend! Ik heb nu biologische gekocht voor heel af en toe. En heb jij misschien een alternatief voor paturain? Ik gebruikte het veel in de pasta/salades.
Hier nog een beginner! Alhoewel het wel veel overeenkomsten heeft met andere 'leefwijzen' dus helemaal nieuw is het niet voor me.

Ik wil kilo's kwijt, want ongemerkt komen er steeds meer bij. Ook heb ik last van wat lichamelijke klachten, ben er helemaal klaar mee.

Heb wel een tijdje South Beach gedaan (de andere SB, wel koolhydraatarm) maar werd helemaal gek van het optellen en aftrekken. En het constant bezig zijn met eten. Daarnaast de eetpolitie op het SBforum die je het liefst van pek en veren voorziet als er maar iets niet goed zit in je eetdagboekje, niet motiverend.

Enige vraag tot nu toe: blijft een bak gekookte bonen of rijst echt een week goed in je koelkast?
Hoi Wild, welkom. Heb je het boek ook? Vooralsnog wordt er op dit topic momenteel weinig teruggescheven door de oude rotten, maar hopelijk komen ze weer eens kijken als ze het topic weer bovenaan zien staan!

Over je vraag:

Een week vond ik ook een raar idee, net als met gekookte eieren. Het staat inderdaad in het boek, maar ik houd vijf dagen aan. De vijfde dag is de laatste dag dat ik het opmaak, dus maandag gekookt, is zaterdagavond weg. Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik weet dat het in de koelkast staat, ik het eerder pak en opmaak in en om de eetmomenten, dus het gaat eigenlijk toch wel vaak gewoon op.
P.s. het alternatief voor kruidenroomkaas heb ik gevonden!

Bij supermarkt Jumbo hebben ze bij de kaasafdeling rolletjes zachte geitenkaas van Wijland in de smaken naturel en kruiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven