Schoonmaken

09-08-2011 12:19 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai Hoi,

Naar aanleiding van een gesprek wat ik gisteren met mijn schoonzus had vroeg ik mij het af wat jullie qua schoonmaak doen. Het is puur een nieuwschierigheids vraag

We hadden het er dus over dat zij het vreemd vond dat ik elke dag stofzuigde en een doekje overal over heen haalde. Ik heb een stoffe bank, twee katten en 2 kleine kids, ik vind het dan gewoon wat frisser als het huis iedere dag opgeruimd is, kan heel slecht tegen kattenharen op de bank en met twee katten heb je dus iedere dag katten haren op de bank dus vandaar iedere dag een stofzuiger door de woonkamer. 1x per week was ik mijn ramen ( niet als het regent natuurlijk ) elke dag even een doekje door de WC, 1 x per week boven stofzuigen. Ook doe ik samen met mijn oudste zoontje ( 4 jaar ) een paar keer per dag zijn speelgoed en troepjes opruimen ( in de woonkamer ) . Mijn schoonzus vond dit ook overdreven want een kind hoort te kunnen spelen en lekker troep te kunnen maken. Die kleine van mij kan gewoon lekker spelen en troep maken maar ik wil wel dat als hij klaar is en wat anders gaat doen dat hij het gewoon netjes opruimd, is toch niets mis mee ?

Maar goed, ik vroeg me dus af hoe jullie dag er qua schoonmaak uit ziet :-D
Ik vind het ook veel (of wij zijn allemaal heel "vies").

Wij zijn met z'n tweeën, geen kinderen, geen huisdieren.

De wc doe ik wel elke dag (dat is tenminste het streven, in de praktijk is het om de dag ). Verder boven 1x per week stofzuigen en beneden 2 à 3 keer per week. Voor de rest doen vriend en ik op zaterdag of zondag samen de grote dingen, keuken en kamer schoonmaken, badkamer en beddengoed. Maar als je dit samen doet is dit zo gepiept en kom je met 1,5 uur (met z'n 2-en) al een heel eind. Nu ik erover nadenk loopt het vrij soepel, we hebben een afwasmachine en de was doen we zodra het nodig is, meestal is dit wel elke dag. De ene dag handdoeken en ondergoed en de andere dag gewone kleren. De één stopt het erin en zodra het klaar is haalt degene die thuis is het eruit.

Maar met katten en kinderen kan ik me voorstellen dat je elke dag gaat stofzuigen. Maar elke dag een doekje overal overheen? De kinderen zitten toch niet elke dag overal, dus dan zou ik alleen doekje eroverheen halen op de plekken waar ze gemorst hebben.

Maar als jij de tijd er voor hebt en het prettiger voelt zo, dan is het toch goed.
quote:germanwings schreef op 09 augustus 2011 @ 13:02:

[...]

Je werkt niet alleen voor het kdv, je werkt oa ook voor financiele zekerheid nu en in de toekomst.Niet als straks blijkt dat mijn salaris op gaat aan het betalen van het KDV
quote:zonnebloempje1985 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:03:

Ik vind het ook veel (of wij zijn allemaal heel "vies").Wij zijn met z'n tweeën, geen kinderen, geen huisdieren.

De wc doe ik wel elke dag (dat is tenminste het streven, in de praktijk is het om de dag ). Verder boven 1x per week stofzuigen en beneden 2 à 3 keer per week. Voor de rest doen vriend en ik op zaterdag of zondag samen de grote dingen, keuken en kamer schoonmaken, badkamer en beddengoed. Maar als je dit samen doet is dit zo gepiept en kom je met 1,5 uur (met z'n 2-en) al een heel eind. Nu ik erover nadenk loopt het vrij soepel, we hebben een afwasmachine en de was doen we zodra het nodig is, meestal is dit wel elke dag. De ene dag handdoeken en ondergoed en de andere dag gewone kleren. De één stopt het erin en zodra het klaar is haalt degene die thuis is het eruit.

Maar met katten en kinderen kan ik me voorstellen dat je elke dag gaat stofzuigen. Maar elke dag een doekje overal overheen? De kinderen zitten toch niet elke dag overal, dus dan zou ik alleen doekje eroverheen halen op de plekken waar ze gemorst hebben.

Maar als jij de tijd er voor hebt en het prettiger voelt zo, dan is het toch goed.

Nee, absoluut niet, dat bedoel ik ook niet met mijn post hoor :-D .. Iedereen doe het op zijn eigen manier

Maar misschien kan ik wel eens proberen om een dagje niet overal een doekje heen te halen. Ik ga het morgen eens proberen
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:03:

[...]

Niet als straks blijkt dat mijn salaris op gaat aan het betalen van het KDVEn je pensioenfonds fijn jouw contributie belegt .
Het dagelijkse opruimen en zuigen (haren !), doekje door de wc kan ik me voorstellen.

Maar dagelijks overal een doek over en 1x per week ramen zemen vind ik absoluut onnodig.

Mijn schema (geen kinderen, job van 4 dagen per week) :

- Afwassen als de machine vol is

- Stof afnemen met swiffer of vochtige doek (leren meubels) : 1x per week. Glazen tafel als ik vingers zie

- Stofzuigen : hele huis wekelijks. Rond de vogelkooien om de dag.

- keukenkastdeurtjes, aanrecht, kookplaat: na het koken, maar zeer oppervlakkig

- aanrecht, wasbak, afzuigkap, grondige beurt: 1x per 2 weken

- keukenkastjes aan de binnenkant: als het nodig is. 1x per jaar?

- Toiletten. grote beurt wekelijks. Dagelijks met hygienisch doekje

- Badkamer. Spiegel, wastafel, douchecabine oppervlakkig: 1x per week. Douchecabine grondig: om de week.

- ramen zemen: hoogstens 2x per jaar

- laminaatvloer dweilen : ca. 4x per jaar

- koelkast en vriezer: 2 à 3 x per jaar ?

Als ik het zo eens nalees, doe ik veel voor het "zicht", zodat het netjes lijkt.

Trek bij mij nooit kasten of lades open. Die zijn zeer chaotisch.
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:00:

[...]

Nou daar wacht ik even mee tot ik zeker weet hoe dat straks gaat lopen met al dat financiele gedoe omtrent kinderopvang, ik ga natuurlijk niet werken om alleen het KDV te kunnen betalen Werkt je man niet om het kdv te betalen?
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:05:

[...]

Maar misschien kan ik wel eens proberen om een dagje niet overal een doekje heen te halen. Ik ga het morgen eens proberen Livin' on the edge, honey!
quote:Captain_Obvious schreef op 09 augustus 2011 @ 13:07:

[...]

Werkt je man niet om het kdv te betalen? Jawel die werkt ook, maar je snapt wat ik bedoel toch ?
Mensen die dagelijks de WC doen. Hoe doen jullie dat?

Emmer met sop en dan alles (wasbakje, muren, pot enz) afsoppen en wc eend in de plee? Of haal je een doekje over de klep (binnenkant) en de bril?
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:09:

[...]

Jawel die werkt ook, maar je snapt wat ik bedoel toch ?

De eeuwige discussie, maar je betaalt de kinderopvang toch ook van zijn salaris?

(Anders moet je gewoon es voorstellen dat hij thuisblijft zodat je die kosten uitspaart )
quote:maar als ik een dag zon heb en ik zie al die vlekken van de regen op de ramen zitten dan vind ik dat echt verschrikkelijk.Waar een mens al niet last van kan hebben
@ Maja82:

Wat ik doe:

Sopje maken, doekje erbij. De bril poetsen en vervolgens wc-reiniger / chloor in de pot. In laten trekken en met wc-borstel poetsen. En intussentijd het porselein schoonmaken met doekje. Zo gebeurd.

Oei, de ramen gebeuren hier pas als het matglas is geworden volgens mij. Iedere dag stof afnemen met een doekje: jazeker.

Stofzuigen: 3 of 4 x per week. Twee personen, geen huisdieren, geen kinderen. Maar wel praktisch alles zwart (daar zie je net iets meer op volgens iedereen) en hoogpolig vloerkleed dus belangrijk dat het schoon is.

Het bed verschonen: 1 x per week

Slaapkamer stofzuigen: streven is 2x per week, in de praktijk meestal 1 x per week.

Alles dweilen: 2 x per week

Geen afwasmachine dat vind ik niet nodig, gewoon na iedere maaltijd even afwassen.

Wassen: 3 of 4 x per week.
Hier 0 kinderen en 1 kat.

Dagelijks:

- de wc's (heb een sprayfles en wegwerpdoekjes naast de wc's staan zodat ik t niet vergeet

- een sopje maken na het koken en het aanrecht, fornuis, salontafel, eettafel en tegels naast t fornuis afdoen

- opruimen elke avond voordat we naar bed gaan

- elke dag de vaatwasser

- douchecabine met de wisser afdoen

- 4 a 5 dagen per week zet mijn vriend een was aan en ik hang deze op als ik thuis kom, we vouwen deze samen voor de tv, elke avond

Wekelijks:

- stoffen

- stofzuigen

- keuken, wc en badkamer goed doen

ongeveer 3 keer per jaar lap ik de ramen. en strijken alleen als de berg bijna omvalt

Ik vind t eigenlijk wel goed zo, maar zoals ik zei ik heb geen kinderen, weet niet hoe t dan zou gaan
Ik heb gelukkig een werkster voor het echte poetswerk. Zij doet 1x per week badkamer, wc, keuken, woonkamer stoffen, zuigen, dweilen.

Verder stofzuig ik zelf nog 3-4x per week en dweil ik nog 1 of 2x als het nodig is. De slaapkamers doe ik 1x per week. De ramen als ze nodig zijn, in de praktijk 1x per 2 maanden of zo.

Ik probeer wel elke avond voor ik naar bed ga opgeruimd te hebben, omdat ik het vreselijk vind om de volgende ochtend in de troep van de vorige dag te zitten en mijn kinderen echt ongelofelijke rommelmakers zijn.
..
quote:Maja82 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:10:

Emmer met sop en dan alles (wasbakje, muren, pot enz) afsoppen en wc eend in de plee? Of haal je een doekje over de klep (binnenkant) en de bril?Dagelijks hygienisch doekje over bril, klep, spoel- en deurknop. Beetje chloor of eend in de pot. Muren, deur, vloer: wekelijks met sop.
quote:Maja82 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:10:

Emmer met sop en dan alles (wasbakje, muren, pot enz) afsoppen en wc eend in de plee? Of haal je een doekje over de klep (binnenkant) en de bril?Met een doekje de wasbak en de wcbril en daar onder en dan in die volgorde, dan kan het doekje direct de was in. (heb ik dan, vast geheel onhuisvrouwelijk eerst de woonkamer, dan de keuken en als laatst het toiilet mee gedaan btw)
quote:zusenzoo schreef op 09 augustus 2011 @ 13:18:

[...]

Met een doekje de wasbak en de wcbril en daar onder en dan in die volgorde, dan kan het doekje direct de was in. (heb ik dan, vast geheel onhuisvrouwelijk eerst de woonkamer, dan de keuken en als laatst het toiilet mee gedaan btw)

Neuh, volgens mij 'hoort' dat wel een beetje (tenzij je overal een ander doekje voor gebruikt).

Ik mik de doekjes ook acuut in de was iewiewiew
quote:zusenzoo schreef op 09 augustus 2011 @ 13:18:

[...]

Met een doekje de wasbak en de wcbril en daar onder en dan in die volgorde, dan kan het doekje direct de was in. (heb ik dan, vast geheel onhuisvrouwelijk eerst de woonkamer, dan de keuken en als laatst het toiilet mee gedaan btw)Daar zijn die hygienische doekjes (glorix) ideaal voor. Ik heb ze standaard in de WC en badkamer staan. Scheelt veel sopjes maken, doekjes uitspoelen en wassen.
Oh ja trouwens, hier ook stoffen banken!! die worden met iedere keer met stofzuigen ook onder handen genomen.

Ramen iedere week wassen is wel beetje veel (persoonlijk) maar TO: het is jouw huis dus doen waar jij je fijn bij voelt. Ik snap wel dat als de kinderen uitgespeeld zijn je het speelgoed gewoon opgeruimd wil hebben. Tuurlijk moeten kinderen kunnen spelen en troep maken, maar daarna opruimen is toch niets mis mee?

Ik kan het wel waarderen als mensen met kinderen het huis echt heel schoon willen houden, vaak genoeg over de vloer geweest bij mensen waar de rozijntjes nog aan de vloer zaten geplakt en kruimels overal. Bah.
Ik maak schoon als ik me er aan irriteer dat het niet schoon is.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
@TO, ik denk niet dat jij onverwachts bij mij thuis moet komen. Ik heb ook twee katten, ze hebben allebei een vast plekje op de leuning van de bank en die haren gaan er alleen maar af als er visite komt Heel soms als er te veel haar ligt ook even tussendoor. Ik kan het wel elke dag schoonmaken, maar na een uur ligt er weer een halve kat. De vloer stofzuig ik wel 3 à 4x per week ivm kruipend kindje.

Wc's doe ik wekelijks, ramen wassen hooguit 1x per jaar (nouja, laat ik doen door vriendlief), dweilen 2x per jaar denk ik (?) De was als de wasmanden vol zijn (of mijn kledingkasten leeg ) en de vaatwasser ook als die vol is. Met een doekje over alles heen, doe ik al helemaal niet vaak Daar is mijn vriend gelukkig ook beter in dan ik
ik stofzuig ook elke dag , en dan gaat er ook een doek over de tafels en ruim in onderweg van alles op, ook ik kan slecht tegen hondenharen, het is toch ook geen uur werk? al ben al ben je misschien een kwartiertje kwijt. Al vind ik ramen wassen elke week ook onzin, eens in de 2 maanden is ook genoeg
quote:fritske schreef op 09 augustus 2011 @ 13:25:

Al vind ik ramen wassen elke week ook onzin, eens in de 2 maanden is ook genoegEens per jaar ook hoor, ik kan nog prima naar buiten kijken
quote:amarna schreef op 09 augustus 2011 @ 13:18:

[...]

Dagelijks hygienisch doekje over bril, klep, spoel- en deurknop. Beetje chloor of eend in de pot. Muren, deur, vloer: wekelijks met sop.Dat gebeurt hier max wekelijks ivm milieubelasting.
Oh ik moet nog wel even zeggen, dat de kat die het meest verhaart op een kleedje ligt. Al lukt het haar ook vaak om er half naast te gaan liggen Ik ben allang blij dat ze niet overal in huis liggen, maar altijd op dezelfde plek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven