Fase?

09-08-2011 20:17 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van vijf maanden. Het is mijn derde kindje en hij is super makkelijk, erg tevreden en een heel lief mannetje.

Hij krijgt nog steeds volledige borstvoeding en groeit en ontwikkelt zich goed.

Kortom, een droom-baby!

Het enige lastige is echter dat hij sinds een maand 's avonds niet meer in zijn bed wil slapen. En dan eigenlijk alleen niet in de vooravond, zeg maar van 1800 tot 2200 uur, soms 2100 uur.

Overdag slaapt hij zonder morren gewoon in zijn bedje en huilt hij zelden of nooit, maar zodra het avond wordt, wil hij het liefst bij mama zijn. Vaak valt hij aan de borst in slaap, maar als ik hem dan in zijn bedje leg, wordt ie wakker en zet hij het op een krijsen. Ik heb nog twee kids van 3 en 5 en meestal ben ik even met hun bezig nadat ik hem heb gevoed, zeg rond 1900 uur, dus hij moet wel eens wachten. Soms wel een minuut of 20. In die 20 minuten gaat hij alleen maar harder huilen. Zodra ik zijn kamer binnen loop wordt hij stil. Ik kan hem heel goed in zijn bedje troosten, maar zodra ik weer weg ga begint het verhaal van voor af aan. Als ik hem eruit haal en bij me leg met een speentje of aan de borst dan valt hij weer in slaap. Dit duurt tot ongeveer 2100 uur en dan drinkt hij nog een klein beetje en daarna is hij echt diep in slaap. Hij slaapt dan door tot de volgende morgen, gewoon in zijn eigen bedje.

Op zich vind ik het prima om hem de hele avond bij me te houden, maar het gaat gewoon niet altijd. Ik moet ook wel eens weg en heb nog twee kids die aandacht nodig hebben. Mijn man heeft een drukke baan en is meestal 's avonds nog even aan het werk, dus ook voor hem komt het niet altijd uit om de kleine te entertainen als ik er niet ben.

Herkent iemand dit? Mijn twee oudsten sliepen altijd gewoon van 1900 tot 2200 uur, kregen dan een laatste voeding en sliepen dan verder, dus ik herken het zelf niet.

Is het een fase of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Ik hoor graag jullie verhalen.
Mijn zoon heeft tot 8 maanden meerdere van dit soort periodes gehad, ik zou dus zeggen; fáááse.
Jorina, fijn dat je het herkent! Hopelijk is het hier dan ook gewoon een fase.
kan je hem niet in een wipstoeltje zetten in de buurt van waar je bezig bent ofzo? Met een muziekdoosje aan of iets anders om hem af te leiden?

(zou ik iig proberen, ben geen moeder maar k denk er soms over na)
Ik kan alleen maar zeggen dat ik intens jaloers ben, maar daar heb je niets aan natuurlijk. Sinds kort hebben wij de het-is-bedtijd-aanpak. Ik vertel mijn dochter voordat ik haar neerleg dat het hoogste tijd is om te slapen; dat alle kleine meisjes nu gaan slapen en zij dus ook. Dat ze heerlijk gaat dromen en dat ik om 23u nog even met een flesje kom. En dat een paar keer achter elkaar. Het werkt verbazingwekkend goed! Ze gaat nu al een paar avonden zonder morren slapen.
quote:Blyt schreef op 09 augustus 2011 @ 20:39:

Ik kan alleen maar zeggen dat ik intens jaloers ben, maar daar heb je niets aan natuurlijk. Sinds kort hebben wij de het-is-bedtijd-aanpak. Ik vertel mijn dochter voordat ik haar neerleg dat het hoogste tijd is om te slapen; dat alle kleine meisjes nu gaan slapen en zij dus ook. Dat ze heerlijk gaat dromen en dat ik om 23u nog even met een flesje kom. En dat een paar keer achter elkaar. Het werkt verbazingwekkend goed! Ze gaat nu al een paar avonden zonder morren slapen.Wat fijn Blyt! Weet van je eerder posts dat het bij jullie niet makkelijk is geweest, zou heerlijk zijn als ze het nu dan toch ontdekt lijkt te hebben
Blyt, ik mag inderdaad niet klagen. Ik heb echt geluk met hem.

Ik vraag me alleen oprecht af of er niet iets aan de hand zou kunnen zijn. Dochter had een KMA, dus daar heb ik aan gedacht, maar zou hij dan niet de rest van de dag ook niet in zijn bedje willen?
Als het alleen in de avond is, zou ik persoonlijk niet denken aan KMA. Maar bij twijfel kun je het altijd even voorleggen aan het CB of de huisarts.
Ik ben ook jaloers. Heb ook een zoontje van 5 maanden dat niet alleen de hele avond aan de borst wil, maar ook nog eens de hele nacht!

Het gaat over, echt waar...
quote:Jorina schreef op 09 augustus 2011 @ 20:42:

[...]

Wat fijn Blyt! Weet van je eerder posts dat het bij jullie niet makkelijk is geweest, zou heerlijk zijn als ze het nu dan toch ontdekt lijkt te hebben Het doorslapen is nog wel wat moeilijk af en toe, maar dat het inslapen zonder verdriet gaat is inderdaad al heerlijk Ze slaapt overigens nu ook zonder morren bij ons verder 's nachts, dus eigenlijk gaat het best wel heel erg goed (ik klop meteen af... )
De avonduren tot circa 23u waren bij mijn beide kinderen tijdens hun eerste jaar hun favoriete uren om in ons gezelschap te zijn. Wakker, welteverstaan. Pas na een jaar gingen ze op een 'normale kindertijd' naar bed.

Voor mij is het dus volkomen normaal. En het gaat vanzelf over.
Als je bang bent dat er iets met je zoontje aan de hand is zou je natuurlijk altijd even met hem langs de huisarts kunnen. Persoonlijk denk ik dat als hij alleen in de vooravond niet in zijn bedje wil, dat het gewoon een fase is (maar goed, ik ben een kind gewend dat maar acht uur per etmaal slaapt, dus mijn referentiekader is misschien wat spartaanser )
Denk zelf ook niet meteen aan een kma, maar ben er vanwege mijn dochter wat alerter op en omdat ik het niet herkende begon ik te twijfelen. Ben blij te lezen dat het bij anderen wel herkenbaar is.

Blyt, inderdaad fijn dat het bij jullie beter gaat. Hopelijk blijft het beter gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven