Stoppen met de pil..ervaringen!
dinsdag 14 juni 2011 om 09:20
Nadat ik 22 jaar de pil (eerst Diane 35 n.a.v. heftige acné en daarna microgynon, weet nooit hoe je het schrijft)heb gebruikt, heb ik in overleg met mijn partner besloten hiermee te stoppen en de anti conceptie anders te gaan regelen.
Dit is nadrukkelijk NIET omdat wij een kinderwens hebben, want die hebben wij niet.
Graag zou ik dan ook ervaringen willen uit wisselen met anderen die ook na langere tijd gestopt zijn met de pil. Zowel positieve als negatieve ervaringen.
Kwamen er klachten, zo ja welke? Hoe zat het met de menstruatiecyclus? Gewichtsafname/toename, PMS klachten etc...
Dit is nadrukkelijk NIET omdat wij een kinderwens hebben, want die hebben wij niet.
Graag zou ik dan ook ervaringen willen uit wisselen met anderen die ook na langere tijd gestopt zijn met de pil. Zowel positieve als negatieve ervaringen.
Kwamen er klachten, zo ja welke? Hoe zat het met de menstruatiecyclus? Gewichtsafname/toename, PMS klachten etc...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 14 juni 2011 om 09:29
Ik heb ook van mijn 15e tot mijn 27e de Diane geslikt en toen gestopt ivm met zwangerschap. Na de zwangerschap aan de Microgynon gegaan voor 1,5 jaar maar daar had ik allerlei bijverschijnselen van terwijl ik die van de Diane nooit had. Daar na een jaar weer mee gestopt en ben ik weer zwanger geworden (was de bedoeling) Na die zwangerschap heb ik bijna 5 jaar een Mirena gehad en alleen maar getob en die heb ik vorig jaar eruit laten halen en toen bijna een jaar zonder pil/spiraal maar met condooms. Mijn menstruatie bleef zo gelijk als de klok, had veel minder stemmingswisselingen en zat beter in mijn vel. Begin dit jaar ben ik weer begonnen met een hele lichte pil maar dat was een drama, ik kwam 2 kilo aan in een week, had hoofdpijn en vreemde bijwerkingen en moest er direct mee stoppen. Blijkbaar reageert mijn lichaam na de zwangerschappen vreemd op hormonen. Nu heb ik 1,5 maand geleden een koperspiraal laten zetten en dat bevalt goed,misschien is dat wat voor je ?
dinsdag 14 juni 2011 om 09:41
Ik stopte ook na 15 jaar, gewoon omdat ik de pil beu was. Wat een verbetering, veel vrolijker en minder vlak qua emotie. Ok. de menstruatie was wel wat heftiger dan met de pil, maar minder erg dan toen ik puber was, dus dat viel me mee.
Volgens mij ben ik een beetje afgevallen. In het begin had ik iets meer last van kleine pukkeltjes, maar na een maand of 3 was dat ook weer weg. Ik ga nooit meer aan de pil.
Volgens mij ben ik een beetje afgevallen. In het begin had ik iets meer last van kleine pukkeltjes, maar na een maand of 3 was dat ook weer weg. Ik ga nooit meer aan de pil.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
dinsdag 14 juni 2011 om 09:44
Nu ben ik trouwens zwanger (gewenst hoor ) en ben al wel aan het nadenken hoe ik dat na de zwangerschap wil doen. We hebben in de tussenliggende periode condooms gebruikt en na een jaar besloten daarmee te stoppen ivm kinderwens.
Na deze zwangerschap hoef ik ff niet meer, dus zal er wel een vorm van ac moeten komen. Pil wil ik dus niet meer, spiraaltje heeft ook hormonen toch? Voordeel is dat je vaak minder ongesteld wordt. Wellicht dat ik me daar eens in ga verdiepen.
Na deze zwangerschap hoef ik ff niet meer, dus zal er wel een vorm van ac moeten komen. Pil wil ik dus niet meer, spiraaltje heeft ook hormonen toch? Voordeel is dat je vaak minder ongesteld wordt. Wellicht dat ik me daar eens in ga verdiepen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
dinsdag 14 juni 2011 om 09:56
Heerlijk! Stoppen met hormonale anticonceptie was een goed besluit!
Ik heb mezelf echt leren kennen als een ander mens. Makkelijker in "the mood", meer en makkelijker klaarkomen, interessante (soms lastige) natuurlijke hormoonhuishouding.... wat een bedrog om jonge meiden (pubers) zo'n vertekend zelfbeeld (mbt hun eigen seksualiteit en hormoonhuishouding) aan te doen!
Ik kwam pas na mijn 30ste achter "mezelf zonder hormonen" en dat had ik graag veel beter uitgelegd gekregen, wat voor verschil dat maakt. Ik ben niet tegen de pil voor jonge meiden, maar zou er veel meer bij vertellen over dit soort (mogelijke) effecten en ze aanmoedigen om ook andere opties eerder te overwegen.
Ik heb mezelf echt leren kennen als een ander mens. Makkelijker in "the mood", meer en makkelijker klaarkomen, interessante (soms lastige) natuurlijke hormoonhuishouding.... wat een bedrog om jonge meiden (pubers) zo'n vertekend zelfbeeld (mbt hun eigen seksualiteit en hormoonhuishouding) aan te doen!
Ik kwam pas na mijn 30ste achter "mezelf zonder hormonen" en dat had ik graag veel beter uitgelegd gekregen, wat voor verschil dat maakt. Ik ben niet tegen de pil voor jonge meiden, maar zou er veel meer bij vertellen over dit soort (mogelijke) effecten en ze aanmoedigen om ook andere opties eerder te overwegen.
dinsdag 14 juni 2011 om 10:00
nog ff technisch: geen merkbaar effect op mijn gewicht, pukkels oid, blijf erg regelmatig (iets zwaarder) ongesteld, eerste jaar wat meer menstruatieklachten maar dat is weer wat minder heftig nu. Hoefde er nooit voor mn bed in, maar het is wel ff pittig (lees: naar adem happen) geweest.
Ik heb het er toch graag voor over!!
Ik heb het er toch graag voor over!!
dinsdag 14 juni 2011 om 10:04
Hier ook alleen maar positief.
Toen ik stopte was mijn cyclus wel even van slag maar heb ik er zeker voor over.
Ik ben vrolijker , minder mat zeg maar.
Ben afgevallen , heb meer energie alleen rond mijn menstruatie gieren de hormonen door mijn lijf en heb ik wat last van pukkeltjes.
Maar nogmaals ik voel me veel beter!
Toen ik stopte was mijn cyclus wel even van slag maar heb ik er zeker voor over.
Ik ben vrolijker , minder mat zeg maar.
Ben afgevallen , heb meer energie alleen rond mijn menstruatie gieren de hormonen door mijn lijf en heb ik wat last van pukkeltjes.
Maar nogmaals ik voel me veel beter!
dinsdag 14 juni 2011 om 10:33
Toen ik net gestopt was (Diane) moest ik wel even door een heftige periode: menstruatie kwam pas na ruim een jaar op gang, huid flipte de pan uit, 10 kilo afvallen terwijl ik al slank was dus ik zag eruit als een anorexiapatiënte.
Nu zitten de kilo's er gelukkig weer aan en ben ik ook weer ongesteld. Ik gebruik Differin voor mn huid maar het is nog niet hoe het moet zijn.
Nu zitten de kilo's er gelukkig weer aan en ben ik ook weer ongesteld. Ik gebruik Differin voor mn huid maar het is nog niet hoe het moet zijn.
dinsdag 14 juni 2011 om 10:33
Ik ben na 2 jaar gestopt met de Trigynon-pil, en ik moet zeggen dat het me vrij goed bevalt. Ik voel me beter, vrolijker. Ik heb niet echt verschil in mijn gewicht gezien, misschien iets erbij, maar qua puistjes merk ik wel echt verschil (meer puistjes), en ook mijn haar is sneller vet.
Mijn cyclus is vooralsnog wel anders dan voorheen, ik had voorheen altijd een cyclus van ongeveer 30 dagen en nu merk ik dat ik sinds ik gestopt ben cycli ( ) van 30-42-22-22 dagen heb gehad, mijn lijf denkt volgens mij nog steeds dat ik de pil slik
Wat ik wel vervelend vind is dat er weinig *echt* betrouwbare niet hormonale anticonceptiemiddelen zijn. Vriend en ik gebruiken nu condooms, maar eigenlijk is het qua gemoedsrust niet echt vergelijkbaar met de pil gebruiken...vooral vriend kan zich heerlijk opvreten over of ik wel of niet zwanger ben
Mijn cyclus is vooralsnog wel anders dan voorheen, ik had voorheen altijd een cyclus van ongeveer 30 dagen en nu merk ik dat ik sinds ik gestopt ben cycli ( ) van 30-42-22-22 dagen heb gehad, mijn lijf denkt volgens mij nog steeds dat ik de pil slik
Wat ik wel vervelend vind is dat er weinig *echt* betrouwbare niet hormonale anticonceptiemiddelen zijn. Vriend en ik gebruiken nu condooms, maar eigenlijk is het qua gemoedsrust niet echt vergelijkbaar met de pil gebruiken...vooral vriend kan zich heerlijk opvreten over of ik wel of niet zwanger ben
dinsdag 14 juni 2011 om 15:42
Ik heb weinig klachten, dus daarover geen info voor je. Wel heb ik allang door dat hormonen echt bij iedereen anders 'vallen'. Over dezelfde middelen totaal tegenovergestelde klachten gehoord. (of enthousiaste verhalen, trouwens.)
Zelfs voor en na bijv. zwangerschappen kan het nog verschillend uitpakken, zelfde middel, totaal ander effect.
IMHO zit er weinig anders op dan het zelf te gaan ondervinden, ook lijkt het erop dat je niet te snel conclusies kunt trekken maar dat het wel even kan duren voordat er een nieuwe balans is.
Ik hoop dat je het eens probeert, het is toch wel fijn om te weten hoe je 'bent' zonder toevoegingen. Terug beginnen kan altijd weer...
Zelfs voor en na bijv. zwangerschappen kan het nog verschillend uitpakken, zelfde middel, totaal ander effect.
IMHO zit er weinig anders op dan het zelf te gaan ondervinden, ook lijkt het erop dat je niet te snel conclusies kunt trekken maar dat het wel even kan duren voordat er een nieuwe balans is.
Ik hoop dat je het eens probeert, het is toch wel fijn om te weten hoe je 'bent' zonder toevoegingen. Terug beginnen kan altijd weer...
anoniem_63de94eeece6a wijzigde dit bericht op 14-06-2011 15:42
Reden: typefoutje
Reden: typefoutje
% gewijzigd
dinsdag 14 juni 2011 om 15:48
Toen ik na 15 jaar met de pil stopte ging ik me alleen maar beter voelen. had(blijkbaar) van de pil regelmatig hoofdpijn en toch minder zin in sex. Stoppen met de pil is toen prima bevallen. Menstruatie kwam daarna ook weer gewoon meteen op gang. Geen klachten dus, alleen maar als positief ervaren......
dinsdag 14 juni 2011 om 15:55
vrijdag 5 augustus 2011 om 15:57
Ik heb 31 dec 2010 de allerlaatste pil van de strip geslikt. Daarna was mn stop week zeg maar, en daarna niet aan n nieuwe strip begonnen.
Ik kreeg enorme heftige hoofdpijnen, misselijkheid etc. Heeft zo op en af 2 maanden geduurd. En toen was t weg! Voel me eigenlijk nu veel beter dan met de pil. Alleen al t idee dat ik nu niks meer slik..
Die eerste 2 a 3 maand ben ik zonder er wat voor te doen zo'n 5 kilo afgevallen.
Alleen 1 enorm nadeel vin dik. met de pil kon ik de klok erop gelijk zetten.. wist precies wanneer ik ongesteld moest worden. Nu weet ik dat echt niet meer..
Het is sinds ik gestopt ben tot en met nu 44-31-33-27-31 dagen
En zit vandaag al op 35 dagen en wacht nog steeds..
En als ik dan ongesteld ben.. is t nog precies even kort en even weinig als met de pil.
Ik kreeg enorme heftige hoofdpijnen, misselijkheid etc. Heeft zo op en af 2 maanden geduurd. En toen was t weg! Voel me eigenlijk nu veel beter dan met de pil. Alleen al t idee dat ik nu niks meer slik..
Die eerste 2 a 3 maand ben ik zonder er wat voor te doen zo'n 5 kilo afgevallen.
Alleen 1 enorm nadeel vin dik. met de pil kon ik de klok erop gelijk zetten.. wist precies wanneer ik ongesteld moest worden. Nu weet ik dat echt niet meer..
Het is sinds ik gestopt ben tot en met nu 44-31-33-27-31 dagen
En zit vandaag al op 35 dagen en wacht nog steeds..
En als ik dan ongesteld ben.. is t nog precies even kort en even weinig als met de pil.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
vrijdag 5 augustus 2011 om 16:03
Ik ben nu net een maandje gestopt, moet nu maandag voor de eerste keer ongesteld worden zonder pil. Moet zeggen dat de seksdrive heel snel terug was! Vriend wist niet wat hem overkwam. Voel me nu minder 'afgevlakt' in emoties ook. Tot heden positief, maar ongesteld worden zonder pil was eerder nooit een pretje (migraine, beroerd en ziek voelen), dus dat is even afwachten.
vrijdag 5 augustus 2011 om 16:14
ik was eerder toen voor dat ik de pil gebruikte.. altijd 6 a 7 dagen ongesteld.. en ook behoorlijk veel.
Ik was eigenlijk wel een beetje bang dat ik weer zoveel onegsteld zou worden. Terwijl ik met de pil altijd maar 2 a 3 dagen was en dan ook weinig.
Gelukkig is dit bij mij dus wel ongveer tzelfde gebleven.
En die sex drive.. komt met vlagen meer terug haha
Ik was eigenlijk wel een beetje bang dat ik weer zoveel onegsteld zou worden. Terwijl ik met de pil altijd maar 2 a 3 dagen was en dan ook weinig.
Gelukkig is dit bij mij dus wel ongveer tzelfde gebleven.
En die sex drive.. komt met vlagen meer terug haha
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
zaterdag 6 augustus 2011 om 10:25
dinsdag 9 augustus 2011 om 21:33
quote:sprokkelientje schreef op 14 juni 2011 @ 09:20:
Nadat ik 22 jaar de pil (eerst Diane 35 n.a.v. heftige acné en daarna microgynon, weet nooit hoe je het schrijft)heb gebruikt, heb ik in overleg met mijn partner besloten hiermee te stoppen en de anti conceptie anders te gaan regelen.
Op mijn 16de begonnen met de pil, gestopt op mijn 26ste, gevoelsmatig voelde het niet goed meer.
Condoom gebruikt tot bewuste kinderwens, daarna koperspiraal, meerdere, tussen alle kinderen door. beviel prima!
Na laatste kind kwam de cyclus slecht op gang, met koperspiraal een ;pil erbij om het te regelen en toen beseft dat hormonen niet mijn ding zijn.
Ik ben nu 8 jaar verderna de geboorte van de jongste, nog steeds niet echt lekker regelmatig maar het is te doen en ik vloei zo minimaal dat het me ook niet boeit.
Wel kwamen een jaar geleden (ik ben 40+) plots PMS klachten op maar die weet ik met high dose Vit B6 te couperen.
Op mijn 16de begonnen met de pil, gestopt op mijn 26ste, gevoelsmatig voelde het niet goed meer.
Condoom gebruikt tot bewuste kinderwens, daarna koperspiraal, meerdere, tussen alle kinderen door. beviel prima!
Na laatste kind kwam de cyclus slecht op gang, met koperspiraal een ;pil erbij om het te regelen en toen beseft dat hormonen niet mijn ding zijn.
Ik ben nu 8 jaar verderna de geboorte van de jongste, nog steeds niet echt lekker regelmatig maar het is te doen en ik vloei zo minimaal dat het me ook niet boeit.
Wel kwamen een jaar geleden (ik ben 40+) plots PMS klachten op maar die weet ik met high dose Vit B6 te couperen.
Je bent zelf een theepot
dinsdag 9 augustus 2011 om 22:48
zaterdag 13 augustus 2011 om 14:34
Ben nu sinds een aantal maanden gestopt met de pil, heb hem 12 jaar geslikt. Ik wordt zelfs iets minder erg ongesteld dan met de pil, al lijkt het elke maand weer iets erger te worden.
Waar ik wel veel last van heb is dat ik onder de kleine bultjes zit over mn hele lichaam en dan vooral op de achterkant van mn bovenarmen, en mijn bovenbenen zitten onder. Het lijken wel kleine vetbultjes, die niet uitgroeien tot puistjes ofzo.
Het is niet echt acne, ik heb het ook op mn wangen. Het valt niemand echt op, maar ik zie en voel het. Ik ben biergist gaan slikken, en hoop dat het langzaam wegtrekt.
Misschien moet ook gewoon al die troep uit je lichaam ofzo van 12 jaar de pil slikken
Waar ik wel veel last van heb is dat ik onder de kleine bultjes zit over mn hele lichaam en dan vooral op de achterkant van mn bovenarmen, en mijn bovenbenen zitten onder. Het lijken wel kleine vetbultjes, die niet uitgroeien tot puistjes ofzo.
Het is niet echt acne, ik heb het ook op mn wangen. Het valt niemand echt op, maar ik zie en voel het. Ik ben biergist gaan slikken, en hoop dat het langzaam wegtrekt.
Misschien moet ook gewoon al die troep uit je lichaam ofzo van 12 jaar de pil slikken
maandag 15 augustus 2011 om 14:30
Ik ben in februari gestopt met de pil na bijna 10 jaar slikken. Dit omdat ik opeens niet meer ongesteld werd en de gyn vertelde me dat dit kwam omdat mijn slijmvlies zo dun was geworden door lang pilgebruik. Dit zou zich vanzelf moeten herstellen en ik werd inderdaad vrij snel weer ongesteld na het stoppen met de pil.
Nu voel ik me beter maar mijn cyclus is veel te lang. Daarnaast heb ik ook ongeveer 4 dagen voor ik ongesteld word oud bloed verlies.
Ik ben onzeker geworden omdat we een kinderwens hebben en er nu zo'n 6 a 7 weken tussen mij ongesteldheid zit en ik dus bang ben dat ik geen eisprong hebmaar verder voel ik me wel beter.
Nu voel ik me beter maar mijn cyclus is veel te lang. Daarnaast heb ik ook ongeveer 4 dagen voor ik ongesteld word oud bloed verlies.
Ik ben onzeker geworden omdat we een kinderwens hebben en er nu zo'n 6 a 7 weken tussen mij ongesteldheid zit en ik dus bang ben dat ik geen eisprong hebmaar verder voel ik me wel beter.