Myanmar/ Birma

12-08-2011 09:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met de kerst 3 weken naar Azië, we vliegen dit keer op Bangkok. Nu hebben wij gekeken naar Birma en dat lijkt ons een geweldig mooi land, heeft iemand ervaringen? Wat moet ik echt niet missen en waar kan ik het beste de binnenlandse vluchten boeken? We willen graag 2 weken rondreizen en daarna nog 6 dagen naar het strand om te relaxen. Is het strand in Birma een aanrader of toch relaxen in Thailand? Alle tips zijn welkom!
Deze mensen zijn er geweest en hebben heel veel informatie op hun site staan, zowel informatie over het land, foto's en filmpjes, als reisverslagen.

Ik heb nog niemand gehoord die 'lekker op het strand' is gaan liggen in Birma, overigens. Waarschijnlijk kom je daar als toerist ook niet eens, een deel van het land is nog steeds (hermetisch) afgesloten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou ook eerst bij de ambassade maar eens navragen waar en of het er veilig is.
Actualiteiten

Bij reizen in Birma (Myanmar) wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten.

Birma (Myanmar) heeft op 7 november 2010 voor het eerst in 20 jaar algemene verkiezingen gehouden. Die zelfde dag zijn gevechten losgebarsten tussen Karen rebellen en het Birmese leger aan de Thais-Birmese grens ter hoogte van zowel Myawaddy als de Three Pagodas Pass, hetgeen heeft geleid tot omvangrijke vluchtelingenstromen naar resp. Mae Sot en Sanghklaburi (Thailand).

U wordt geadviseerd demonstraties en samenscholingen te allen tijde te vermijden, waakzaamheid te betrachten en de berichtgeving in de internationale media te blijven volgen.

Met het oog op de zorgwekkende politieke en mensenrechtensituatie in Birma ontmoedigt de Nederlandse regering Nederlandse economische activiteiten in Birma, waaronder toerisme (zie rubriek ‘Algemeen’).

Ook dient u rekening te houden met onveilige gebieden (zie rubriek ‘Onveilige gebieden).

Algemeen

U wordt geadviseerd demonstraties en samenscholingen te allen tijde te vermijden, waakzaamheid te betrachten en de berichtgeving in de internationale media te blijven volgen.

U dient zich ervan bewust te zijn dat het uiten van (openbare) kritiek op het militaire regime risico’s met zich meebrengt en onder andere langdurige gevangenisstraffen tot gevolg kan hebben.

U wordt erop gewezen dat het Birmese regime een militaire dictatuur is die verantwoordelijk is voor grootschalige schendingen van mensenrechten. Met het oog daarop ontmoedigt de Nederlandse regering sinds 2001 handel met en investeringen in Birma, waaronder toerisme. Indien u toch naar Birma reist, dient u zich te realiseren dat infrastructurele en toeristische voorzieningen (vliegvelden, wegen, hotels, attracties, etc.) veelal met dwangarbeid zijn aangelegd.

Gezondheidssituatie

De plaatselijke medische infrastructuur is zeer gebrekkig. In geval van een ernstig ongeval of medische complicaties wordt evacuatie naar Thailand geadviseerd.

(bron: www.minBuza.nl )
Dank voor de informatie! ga de site eens bekijken.
quote:Habibti schreef op 12 augustus 2011 @ 09:21:

Ik zou ook eerst bij de ambassade maar eens navragen waar en of het er veilig is.

Mits inachtneming van onderstaande specifieke veiligheidsmaatregelen, kan naar Myanmar (o.m. naar de klassieke toeristische bestemmingen zoals Yangon, Bagan, Inle Lake en Mandalay) gereisd worden. Niet-essentiële reizen naar grensgebieden zijn echter afgeraden.

Wij willen dit ook graag zien en de onveilige gebeiden slaan we over. 2 jaar geleden ook naar sri Lanka geweest en toen was de oorlog in het noorden net over, gewoon goed oppassen.
Sharry, kijk op de site van Airasia. Die vliegen van BKK naar Yangon (of Rangoon). Wel een visum aanvragen van tevoren.

Je kunt vast ook georganiseerde trips boeken (ook voor 2 pers.) Bij Aziatische maatschappijen of een landarrangement in Nld. boeken? NRV biedt landarrangementen aan naar Myanmar.

Ben benieuwd wat het gaat worden, lijkt me super mooi, staat ook nog op mijn lijstje!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ik heb de vliegtickets vanuit Bangkok inderdaad gezien.

Ik wil geen georganiseerde reis maar gewoon alles zelfstandig doen en boeken. Volgens mij is Elninjoo ook in Birma geweest!
Hey, ik wil ook gaan dit najaar, ik ga een visum aanvragen in Bangkok, want als je het vanuit Nederland wilt doen, moet je naar de ambassade in België. Dat is zo'n gedoe, dat je het makkelijker in Bangkok kan doen. Je moet geloof ik wel voor bepaalde dingen zorgen, zoals een x aantal pasfoto's met een witte achtergrond (zelfs lichtgrijs zou niet mogen heb ik gelezen).

Weet je trouwens zeker dat je binnenlandse vluchten wil nemen? Hoe meer vluchten en treinreizen je maakt, hoe meer je het militaire regime steunt. Wat ik een heel fijn boek vond over Birma en de geschiedenis van het land (met mooie foto's bovendien!) is dit boek: http://www.beeldenvanbirma.nl/. Ik heb het gewoon bij mijn bieb kunnen lenen. Na het lezen van dit boek wist ik zeker dat ik wilde gaan. Ik zal overigens ook op de gebaande paden blijven hoor, ik ga geen risico's nemen.
quote:Supersoulfighter schreef op 12 augustus 2011 @ 09:47:

Hey, ik wil ook gaan dit najaar, ik ga een visum aanvragen in Bangkok, want als je het vanuit Nederland wilt doen, moet je naar de ambassade in België. Dat is zo'n gedoe, dat je het makkelijker in Bangkok kan doen. Je moet geloof ik wel voor bepaalde dingen zorgen, zoals een x aantal pasfoto's met een witte achtergrond (zelfs lichtgrijs zou niet mogen heb ik gelezen).

Weet je trouwens zeker dat je binnenlandse vluchten wil nemen? Hoe meer vluchten en treinreizen je maakt, hoe meer je het militaire regime steunt. Wat ik een heel fijn boek vond over Birma en de geschiedenis van het land (met mooie foto's bovendien!) is dit boek: http://www.beeldenvanbirma.nl/. Ik heb het gewoon bij mijn bieb kunnen lenen. Na het lezen van dit boek wist ik zeker dat ik wilde gaan. Ik zal overigens ook op de gebaande paden blijven hoor, ik ga geen risico's nemen.Daar had mijn vriend het ook over. Wat wel en geen problemen op gaat leveren. Aangezien we maar 3 weken hebben wil ik niet 2 dagen in de auto zitten van a naar b dus vandaar dat ik wil gaan vliegen. Ik wil ook een visum laten maken in Bangkok, even goed kijken wat ik allemaal nodig heb.
Wij zijn in 2001 in Myanmar geweest. Ik vond het een onvergetelijke ervaring. Het land is schitterend maar straatarm tegelijkertijd. Als het even kan, zorg dan dat je niet naar de staatshotels- en restaurants gaat, maar naar kleinschalige particulieren tentjes. Dat was indertijd goed te doen. Maar inmiddels is er natuurlijk veel veranderd (behalve de junta helaas).

Neem dingetjes mee om te ruilen - geen snoep enzo maar plaatjes, kleine speelgoedjes. En denk er om dat je de mensen niet in verlegenheid brengt door over politiek te beginnen - daar zijn ze echt panisch voor. (toen althans, en dat zal niet veranderd zijn gok ik zo). Men is heel bijgelovig en gewoon ronduit bang voor de geheime politie enzo. Maar eenmaal buiten de stad, waar niemand kan 'meeluisteren' kun je wel een openhartig gesprek voeren.

Verder is het natuurlijk een aziatisch land, zeer boeddhistisch. Dus rekening houden met je kleding - schouders bedekt, zeker in tempels, schoenen uittrekken (teva's zijn zeer praktisch) etc etc. Maar dat spreekt voor zich.

Bagan kan ik zeker aanraden. Ik vond dat een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben, mooier nog dan Angkor Wat. Bij mijn vriend sloeg de tempel-moeheid na 1 dag toe, maar ik heb daar 3 dagen rondgetoerd en genoten en achterlijk veel foto's gemaakt. prachtig!

Ik wou dat ik nog een keer terug kon...
O ja nog even over die binnenlandse vluchten: ik geloof dat de vliegmaatschappij van Birma als een van de beroerdste (onveiligste) ter wereld is aangemerkt.

En inderdaad, wat SSF zegt, je steunt daarmee ook de junta. (hoewel dat natuurlijk niet te voorkomen is als je ook maar 1 voet in het land zet).
Ben ook geweest en als toerist kom je toch niet verder dan het gebruikelijk rondje dat iedereen doet. Heel mooi rondje hoor en echt de moeite waard, maar meer moet je niet willen. Dat rondje is trouwens veilig hoor.

Vergeet vooral Bagan niet. Fantastisch. Ik zou trouwens niet vliegen maar gewoon OV nemen. En zorg dat je een up to date LP hebt zodat je weet in welke restaurant ed je je geld moet uitgeven zodat het naar de lokale bevolking gaat en niet naar de regering (die is namelijk knettergek). Eigenlijk is het een heel droevig land. Een "vergeten" land met een dictatuur en onderdrukking en uitbuiting van de bevolking. Maar de wereld en Azie doet hier weinig tot niks aan.

En strand in Birma zou ik niet doen. Vlieg gewoon terug naar Thailand en ga naar de eilanden daar.
quote:tante.Klaas schreef op 12 augustus 2011 @ 09:54:

O ja nog even over die binnenlandse vluchten: ik geloof dat de vliegmaatschappij van Birma als een van de beroerdste (onveiligste) ter wereld is aangemerkt.

Airasia is een prima maatschappij, vliegt door heel Azië. Misschien dat de lokale boemelvliegtuigmaatschappij wél onbetrouwbaar is, maar met Airasia is het prima vliegen.
Oh en trouwens Visum in Bangkok aanvragen zou ik niet aanraden. Heb ik ook gedaan maar het is daar echt een kwestie van willekeur en geluk. Er zitten daar soms mensen die al een week op hun visum wachten. Echt drama daar. Als je het doet moet je sochtends vroeg ruim voor opening aanwezig zijn en minimaal een dag uittrekken voor de aanvraag. En dan nog heel hard bidden dat je hem krijgt. En dan inderdaad die pasfoto's. Wat een gedoe. Er staat daar als je mazzel hebt in de ambassade een mannetje met een fototoestel die ze voor je kan maken zoals het moet. Ze keuren veel pasfoto's af juist om deze mensen weer geld te laten verdienen. Dan komt er nog bij dat ze heel vaak een feestdag hebben in Birma waar jij niks vanaf weet en dus de ambassade weer eens dicht is. Nee hoor, zou hier in Ned zon burootje inschakelen die het voor een beetje geld voor je doet (die bestaan toch?)

Uiteindelijk hebben wij met heel veel moeite ons visum gehad. Mazzel want ons vliegticket was natuurlijk ook al betaald en die had uiteraard een datum. Maar we moesten hiervoor wel de ambtenaar een flink bedrag onder de tafel toeschuiven.

Nu was ik op wereldreis en had dus geen mogelijkheid om het anders te doen, maar dat heb je hier wel dus vooral niet schromen om de diensten in te schakelen die hier zijn. Dan maar wat extra betalen voor zekerheid.

In BKK zijn zelfs de visum burootjes niet blij met een aanvraag voor een visum van Birma. Nee echt dan is een tripje naar belgie echt peanuts. En geloof me ik heb best wat ervaring met aanvragen van visa voor best veel landen maar in Bangkok een visum voor Birma is een hele uitdaging. (al was de ergste visum aanvraag die in China voor Pakistan haha maar dat is weer een ander verhaal)
Het vervoer gaat nog een probleem worden. Heel veel mensen raden het juist af om met het ov te gaan, aangezien het zo ontzettend veel tijd kost. Ik hoop dat er nog iemand is die ervaring heeft met de binnenlandse vluchten en die wel de VEILIGE vluchten kan aanraden. Ik ben ook sterk voorstander om mijn geld bij de plaatselijke bevolking uit te geven en niet aan de regering! die worden alleen maar rijker en rijker en de mensen alleen maar armer.
Yep, er zijn zat bedrijven die het voor je kunnen regelen. Google maar even op visum Myanmar. Dan krijg je bijvoorbeeld dit:

VISUM MYANMAR

Het Consulaat van Myanmar in Nederland kan geen visa meer afgeven, derhalve kunnen alle aanvragen via de Ambassade in Belgie lopen. Het VisumBuro ondervind problemen bij het indienen bij de Ambassade te Brussel, zodat wij hebben besloten de aanvragen via de Ambassade in Berlijn te laten lopen. Derhalve vind u TWEE verschillende aanvraagformulieren op de website. Het Brussel formulier als u het visum zelf gaat aanvragen in Belgie. Het Duitse formulier als u de aanvraag aan ons overlaat.

VISUM PLICHT !

VOOR NEDERLANDS PASPOORT

VISUM VOORWAARDEN INFORMATIE

AMBASSADE KOSTEN

TOERIST

single meer informatie

¤ 25.00

,
quote:sharry schreef op 12 augustus 2011 @ 10:08:

Het vervoer gaat nog een probleem worden. Heel veel mensen raden het juist af om met het ov te gaan, aangezien het zo ontzettend veel tijd kost. Ik hoop dat er nog iemand is die ervaring heeft met de binnenlandse vluchten en die wel de VEILIGE vluchten kan aanraden. Ik ben ook sterk voorstander om mijn geld bij de plaatselijke bevolking uit te geven en niet aan de regering! die worden alleen maar rijker en rijker en de mensen alleen maar armer.Veilig kun je vergeten. Geen enkel vervoer is daar veilig dus een beetje risico zul je moeten nemen. Ik heb toen wel een binnenlandse vlucht genomen en was even aan het kijken op mijn blog met welke mij. Maar kan het niet vinden (ben paswoord vergeten van mijn blog van mijn wereldreis hahahahahaha). Ik ga dus even verder voor je zoeken.
Ik kan zien dat ik gevlogen ben naar het Inle Lake en ook van Bagan naar Yangoon. Maar welke mij. kan ik niet meer vinden helaas.
Sharry, als je hebt gekeken en geconcludeerd dat het 'een geweldig mooi land is', hoe kom je er dan bij om er enkel op het strand te gaan liggen? Dat lijkt me niet zo geslaagd in een land als Myanmar. Heb je je wel ingelezen in 't land?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:sharry schreef op 12 augustus 2011 @ 10:08:

Het vervoer gaat nog een probleem worden. Heel veel mensen raden het juist af om met het ov te gaan, aangezien het zo ontzettend veel tijd kost. Ik hoop dat er nog iemand is die ervaring heeft met de binnenlandse vluchten en die wel de VEILIGE vluchten kan aanraden. Ik ben ook sterk voorstander om mijn geld bij de plaatselijke bevolking uit te geven en niet aan de regering! die worden alleen maar rijker en rijker en de mensen alleen maar armer.Oh en je ontkomt er niet aan dat zodra je het land bezoekt dat er een deel van je geld naar de regering gaat. Dat is dan ook de reden dat het altijd een beetje controversieel is om naar het land te reizen. Heb er toen ook echt over nagedacht het niet te doen vanwege dit feit. Toch gedaan, geen spijt, super mooi, maar altijd wel met een erge bijsmaak.
quote:Gamayun schreef op 12 augustus 2011 @ 10:30:

Sharry, als je hebt gekeken en geconcludeerd dat het 'een geweldig mooi land is', hoe kom je er dan bij om er enkel op het strand te gaan liggen? Dat lijkt me niet zo geslaagd in een land als Myanmar. Heb je je wel ingelezen in 't land?Hoe kom je erbij dat ik daar aan het strand wil liggen? Ik denk dat je mijn tekst niet goed heb gelezen. We willen 2 weken rondreizen en 6 dagen afsluiten met het strand. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het strand in Birma, en anders doen we dat ergens anders. En nee heb nog geen boeken gelezen etc want wil graag informatie van mensen die er zijn geweest.
quote:Scuba schreef op 12 augustus 2011 @ 10:34:

[...]

Oh en je ontkomt er niet aan dat zodra je het land bezoekt dat er een deel van je geld naar de regering gaat. Dat is dan ook de reden dat het altijd een beetje controversieel is om naar het land te reizen. Heb er toen ook echt over nagedacht het niet te doen vanwege dit feit. Toch gedaan, geen spijt, super mooi, maar altijd wel met een erge bijsmaak.We zijn ons echt aan het orienteren, welke afwegingen gaan we maken. Ook denkend aan onze eigen veiligheid. Ik snap dat je een deel van het geld naar de regering gaat en dat vind ik echt jammer! maar als er geen toeristen meer komen wordt het er niet beter op voor de lokale bevolking. Vond je het makkelijk om alles zelfstandig te doen daar? ik ben wel vaker wezen backpacken maar toch naar de meer toeristische landen als Thailand, Indonesie, Maleisie, Sri Lanka, Singapore etc.
Het was niet moeilijk om alles zelfstandig te regelen. Juist omdat iedereen maar het zelfde rondje mag doen en er daar dus genoeg leuke slaapplaatsen op afgesteld zijn. Ze zijn er dus redelijk op ingesteld en veel toeristen nemen dezelfde hotels ed. Baal dat ik niet bij mijn blog kan want dan had ik je wel wat hotels ed kunnen geven. Ik ga maar eens kijken hoe ik op mijn blog kan komen haha

Maar het is nu een jaar of 5 geleden dat ik er ben geweest, wellicht is er alweer één en ander veranderd natuurlijk. Wij konden toen trouwens wel bij hotmail enz enz in de internet cafe's hoor dus helemaal afgesloten zijn ze daar niet qua informatie. Al doet de regering er weer alles aan om dat te verhelpen.
,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven