Gezondheid alle pijlers

Sigaret

08-08-2011 12:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat was je allereerste sigaret en hoe smaakte die?

Mijn allereerste sigaret was een Mantano. Kreeg ik aangeboden van iemand. Was 16 en dacht; ach, waarom niet. Het begin van 9 jaar lang kettingroken. Inmiddels alweer 16 jaar verlost van deze vreselijke gewoonte, een verademing.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 11:29:

[...]

Ik heb er geen last van als mensen in mijn omgeving alcohol drinken, maar wel als ze bij me in de buurt roken. Als je zwanger bent moet je sowieso niet roken/drinken.

Iemand die rookt, kan nog gewoon normaal functioneren. Alcohol daarentegen beïnvloedt het gedrag en het reactievermogen. Wie gedronken heeft, kan maar beter niet meer aan het verkeer deelnemen, geen baby meer vasthouden, geen spijker meer in de muur slaan, geen berekeningen meer uitvoeren, noem maar op. Dus in zoverre is roken als verslaving een stuk socialer.

Dat neemt niet weg dat niet alleen alcohol meer kapot maakt dan je lief is. Mijn longen (en die van de mensen om me heen) zijn me immers ook lief. Jammer dat ze ook na het stoppen nog altijd vergiftigd worden door uitlaatgassen.
quote:groenteboerin schreef op 08 augustus 2011 @ 13:33:

[...]

Inderdaad! En de eerste paar slokken wijn en bier, de eerste olijf die ik ooit at: heel veel dingen vielen zwaar tegen vroeger. Maar ze hoorden bij 'volwassen zijn', dus het was een kwestie van even doorzetten tot het na een paar keer lekker werd.

Ik vind het altijd een beetje raar om te lezen dat mensen zich niet voor kunnen stellen dat je nooit iets lekker gaat vinden wat je eerst vies vond. Juist gelaagde smaken ga je pas na verloop van tijd leren waarderen. Ik vind het eigenlijk ook altijd een beetje kinderachtig overkomen als volwassen mensen nog steeds alleen maar van zoete drankjes, wittebrood en chips houden...Oh ja maar mijn eerste sigaret dus: ook een Mantano. Later nog jaren alles gerookt wat maar nicotine bevatte en nu gelukkig alweer een paar jaartjes rookvrij (al mis ik het nog wel eens, dus afkloppen).

Dat ben ik met je eens. Ik ken genoeg volwassenen die nog steeds alleen maar mierzoete witte wijn lusten en geen rode. Vrouwen die geen bier en/of koffie lusten.

Ik rook zelf niet, vroeger in mijn puberteit wel redelijk wat geblowd en andere creatieve dingen gedaan met hasj en weed, maar echt gerookt niet. Ik vond sigaretten vies. Blowde dus puur om het effect. Wat wel vreemd is is dat ik het lekker vind ruiken als iemand een sigaret opsteekt. En roken zelf ziet er ook altijd zo "gezellig" uit. Maar ik begin er niet aan, veel te ongezond.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 11:29:

[...]

Ik heb er geen last van als mensen in mijn omgeving alcohol drinken, maar wel als ze bij me in de buurt roken. Als je zwanger bent moet je sowieso niet roken/drinken.Klopt, van roken heb je meer last dan van iemand die drinkt (mits diegene niet vreselijk vervelend wordt van de drank). Ik moet wel zeggen dat ik blij was toen ik na 9 maanden weer mocht drinken hoor. Voor mij hoort een glaasje wijn toch wel bij het avondeten in het weekend. Door de week drink ik nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven