Hoe word je aardig?

16-08-2011 08:37 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een gesprek met een vriendin. Ze merkte op dat ze zichzelf vaak zo scherp en hard vindt en ze zou graag wat aardiger willen zijn.

Ik herkende dat eigenlijk wel. Waar de een moet leren assertiever te zijn, zijn sommigen dat van zichzelf natuurlijk al meer. Of soms heel erg.

Ik sla mezelf soms ook wel voor mijn hoofd als ik weer te snel een opmerking terug heb gemaakt, niet goed geluisterd heb, te fel heb gereageerd en daarmee tegen de haren van mijn gesprekspartner in heb gestreken.

Maar... hoe kun je jezelf ander gedrag aanleren, zonder gelijk op cursus of in therapie te gaan. Hoe verander je het dat je achteraf weet wat je had (niet) moeten zeggen en doen, in een bewustwording vooraf?

Ik vond dat best moeilijk om hier een reactie op te geven.

Wie denkt er met me mee?
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 15:18:

[...]

Je kan er niet verder naast zitten, maar dat geeft niet, vul maar in. Wat ik net neertypte kwam voort uit ervaring , niet uit vooroordeel of achterdocht. Die vrouwen bestaan, helaas. Ik ken je ook niet, maar ik vond het zo achterdochtig klinken, vandaar dat ik het vroeg.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 15:19:

[...]

Weet ze dit ook?

Wat? Dat ik het hoerig vind? Nee, dat zeg ik niet. Waarom zou ik?

Dat ze weet dat ik niet ook in zulke dingen loop en dat dat waarschijnlijk is omdat ik dat niet mooi vind......ja, dat weet ze neem ik aan; ze komt niet uit een ei namelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:_lupine_ schreef op 16 augustus 2011 @ 15:19:

[...]

Klopt. Die mensen zijn er, waren er en zullen er altijd zijn. Daar kun je toch niks aan doen. Als je hierdoor cynisch wordt, heb je alleen jezelf mee. De mensheid zal er niet door veranderen.Persoonlijk vind ik het een compliment als zo'n vrouw je voor gek wilt laten lopen. Is een goed teken dunkt me.
Interessant topic dit. Ben ik aardig?

Tsja, ik ben iemand die zich graag uit. Heb gemerkt dat ik me het prettigst voel als ik het positieve benoem. Staat er naast me een mevrouw haar fiets te parkeren en heeft ze een leuk rokje aan, dan zeg ik dat gewoon.

Gisteren nog in de super, had de cassiere een mooie naam, vond ik. Dat flap ik er dan gewoon uit.

Over het algemeen krijg ik daar leuke reakties op. Ik vind het gezellig om met mensen om te gaan. Snap de stuurse ´wat moet je van me´ houding van sommige mensen niet zo goed. Raak er eerlijk gezegd nogal van in de war. Onzeker als ik ben.

Want dat is dan weer mijn ding: ik wil graag aardig gevonden worden. En aangezien ik mij niet onopvallend gedraag hebben mensen in het begin nog weleens moeite met me.

Maar ik hoor ook regelmatig, dat als men eenmaal aan me gewend is, ik toch wel geliefd ben. Omdat mijn intenties kloppen. Heb het beste met de ander voor.

Niet dat ik een voetveeg ben hoor. Omdat ik zo gruwelijk eerlijk ben, zeg ik het ook als ik iets moeilijk, lastig of niet prettig vind.

Ja, als iemand vraagt ´staat die jurk´ en het is niet zo, dan geef ik aan waarom :´deze jurk heeft een ronde hals en met jouw mooie cupmaat en slanke taille kun je beter een V hals nemen, dan komt dat veel beter uit´. Kijk, dan klinkt dat heel anders. Ik vind die ander niet lelijk in de jurk, ik vind de jurk lelijk! Da´s iets heel anders.

Soms zijn mensen zo kortaf in de communicatie dat de intentie niet duidelijk is. Dat vind ik lastig, want hoe moet je hen dan inschatten?

Ook op het forum kom je dat soms tegen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 15:18:

[...]

Ik heb een vriendin die zich enorm jeugdig en hoerig kleedt. Vindt zij mooi. Haar man ook.

Als zij een nieuwe hotpants heeft dan ga ik niet zeggen dat dat niet - meer - kan. Dat is haar smaak. Daar voelt zij zich - mag ik dan toch hopen - sexy in en mooi.

Prima, toch? Waarom zou ik nou zeggen dat ze er beter uitziet in iets waarvan ik vind dat dat beter bij haar leeftijd past? Wat voegt dat nou toch toe?

Andersom vindt zij mij er misschien wel heel meutig uitzien. Prima, maar voegt voor mij nou echt niets toe als ze dat zou zeggen. Sterker, zit ik geen seconde op te wachten. Dat zij dát draagt en ik dít is toch niet voor niets?

Als we samen gaan winkelen trek ik het " ergste " wat ik kan vinden uit een rek omdat zij dat waarschijnlijk wel heel mooi vind. Is niet om haar expres voor gek te laten lopen, maar omdat ik het prima vind dat zij er heel anders over denkt dan ik.

Ja ok. Je vriendin en jij hebben gewoon een andere smaak. Ieder zijn meug toch? Die gedachte zit hierachter. Ik had het meer over een vriendin die qua kleding wel op dezelfde lijn zit al ik.

Overigens, tijdens onze pubertijd werd een van mijn beste vriendinnen gothick. Was totaal niet mijn stijl, wel de hare toen. Ik heb toen ook niet gezegd dat ze er niet uitzag. Wél dat ze met haar zwart omlijnde ogen en omgekeerde kruizen aan haar nek een bepaalde reactie bij anderen kon oproepen, Dat ze zich daar wel bewust van moest zijn.
quote:_lupine_ schreef op 16 augustus 2011 @ 15:24:

[...]

Ja ok. Je vriendin en jij hebben gewoon een andere smaak. Ieder zijn meug toch? Die gedachte zit hierachter.

Ik had het meer over een vriendin die qua kleding wel op dezelfde lijn zit al ik.

In dat laatste geval zou ik doen wat Hanke doet.

En dan ligt het er nog maar aan; zie ik foto's van haar op een feest, ga ik achteraf niet meer zeggen dat die jurk haar niet al te beeldig stond. Staan we in een winkel en is zij aan het passen, dan zeg ik " ik ga even iets zoeken waardoor je nog nét even leuker wordt/ wat beter bij je ogen past, " oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 15:11:

[...] Ik had jouw posting nog niet gezien ik was bovenstaand verhaal aan het typen toen ik een lang telefoongesprek kreeg, anders had ik direct even ingehaakt op het jurkjesverhaal.

Ik heb bv een vriendin die zich heel extravagant kleedt. Ik persoonlijk vind het soms karikaturaal, maar ik zal dit nooit tegen haar zeggen, want het past nl. wel bij haar persoonlijkheid en ipv te zeggen dat ik de rok wel erg kort vind voor haar omvang en leeftijd, geef ik haar een compliment over de prachtige schoenen. Zij vindt die kleding mooi en wie ben ik om dan te zeggen dat het ik vind dat het haar niet flatteert? Zij voelt zich er prettig in en straalt zelfvertrouwen uit, heerlijk toch? Mijn -negatieve- mening is dan toch niet belangrijk? En als ik er dan iets van zeg, dan benadruk ik het positieve.

Klopt... maar als ze vraagt hoe je haar het rokje vindt staan (veel te kort voor haar prachtige billen), dan kom je niet weg met 'mooie schoenen!' ... En wat dan? Liegen? Nee toch?

Minny/Cateautje: Ik weet dat er veel mensen 'schijn-aardig' zijn. Maar een kwetsende opmerking niet maken, is niet altijd schijn-aardig. Ja, wel als je ondertussen met een ander die persoon uitlacht. Maar als ik voor mezelf spreek: ik hou me er verder ook niet mee bezig dat een ander 'compleet voor schut loopt'. Want dat vind ik namelijk niet. Maar als mijn mening wordt gevraagd, dan vorm ik mijn mening en dan geef ik die.

@Bianca: wel een goeie manier om er mee om te gaan. Je verplaatsen in je vriendin. Wel zo gezellig, en inderdaad: wie ben jij /ik om je vriendin jouw mening op te leggen.
quote:hanke321 schreef op 16 augustus 2011 @ 15:23:

Interessant topic dit. Ben ik aardig?

Tsja, ik ben iemand die zich graag uit. Heb gemerkt dat ik me het prettigst voel als ik het positieve benoem. Staat er naast me een mevrouw haar fiets te parkeren en heeft ze een leuk rokje aan, dan zeg ik dat gewoon.

Gisteren nog in de super, had de cassiere een mooie naam, vond ik. Dat flap ik er dan gewoon uit.

Over het algemeen krijg ik daar leuke reakties op. Ik vind het gezellig om met mensen om te gaan. Snap de stuurse ´wat moet je van me´ houding van sommige mensen niet zo goed. Raak er eerlijk gezegd nogal van in de war. Onzeker als ik ben.

Want dat is dan weer mijn ding: ik wil graag aardig gevonden worden. En aangezien ik mij niet onopvallend gedraag hebben mensen in het begin nog weleens moeite met me.

Maar ik hoor ook regelmatig, dat als men eenmaal aan me gewend is, ik toch wel geliefd ben. Omdat mijn intenties kloppen. Heb het beste met de ander voor.

Niet dat ik een voetveeg ben hoor. Omdat ik zo gruwelijk eerlijk ben, zeg ik het ook als ik iets moeilijk, lastig of niet prettig vind.

Ja, als iemand vraagt ´staat die jurk´ en het is niet zo, dan geef ik aan waarom :´deze jurk heeft een ronde hals en met jouw mooie cupmaat en slanke taille kun je beter een V hals nemen, dan komt dat veel beter uit´. Kijk, dan klinkt dat heel anders. Ik vind die ander niet lelijk in de jurk, ik vind de jurk lelijk! Da´s iets heel anders.

Soms zijn mensen zo kortaf in de communicatie dat de intentie niet duidelijk is. Dat vind ik lastig, want hoe moet je hen dan inschatten?

Ook op het forum kom je dat soms tegen.Meid... er spreekt een en al sympathie uit je post. Ik vind je nu al aardig :-) Leuk hoor, dat je die spontane opmerkingen gewoon maakt!
Over het algemeen is het zo dat als je kritiek hebt, zegt hoe je ergens echt over denkt dat men je dan niet aaridg vindt.

Als je nooit een weerwoord hebt vindt iedereen je aardig. Logisch. Ik ken ze ook wel, die mensen die klagen ,maar als het puntje bij paaltje komt zeggen ze niks. Wees dan ook zo stoer om te vertellen hoe jij erover denkt denk ik dan.

Maar verder is aardig zijn maar net wat je aantrekt in een ander. Ik heb twee vriendinnen die ik heel aradig vind, maar ze kunnen elkaar wel schieten. Dus wat is inderdaad aardig?
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 15:27:

[...]

Klopt... maar als ze vraagt hoe je haar het rokje vindt staan (veel te kort voor haar prachtige billen), dan kom je niet weg met 'mooie schoenen!' ... En wat dan? Liegen? Nee toch?

.Nee, ik zal niet liegen. Ik zal dan zeggen (zoals ik ergens al een voorbeeld schreef) dat ik de kleur mooi vind, maar dat ik vind dat de belijning of lengte, whatever, afbreuk doet aan haar figuur.
quote:Zanne schreef op 16 augustus 2011 @ 15:29:

Over het algemeen is het zo dat als je kritiek hebt, zegt hoe je ergens echt over denkt dat men je dan niet aaridg vindt.

Als je nooit een weerwoord hebt vindt iedereen je aardig. Logisch. Ik ken ze ook wel, die mensen die klagen ,maar als het puntje bij paaltje komt zeggen ze niks. Wees dan ook zo stoer om te vertellen hoe jij erover denkt denk ik dan.

Maar verder is aardig zijn maar net wat je aantrekt in een ander. Ik heb twee vriendinnen die ik heel aradig vind, maar ze kunnen elkaar wel schieten. Dus wat is inderdaad aardig?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 15:27:

[...]

In dat laatste geval zou ik doen wat Hanke doet.

Tuurlijk, zo doen wi dat onderling ook. Het is meer dat we gewoon met elkaar meedenken wat flatteert en wat niet. Dus ook als kleding goed staat complimenteren we elkaar.

Een tijdje geleden zei een vriendin bijvoorbeeld tegen mij dat ik minder zwart moet (niet moeten: maar suggestie geven) dragen en meer pasteltinten. Ze dacht dat dat beter zou staan bij mijn haarkleur en ogen. Sindsdien heb ik een aantal shirt in die tinten gekocht en ze staan me erg goed. Ik ben dus blij met haar (ongevraagde) advies.
quote:iris1969 schreef op 16 augustus 2011 @ 14:57:

[...]

Ik zou dit zelf alleen doen als ze er om vraagt of als ik zeker weet dat ze het wil horen. Met als doel haar te behoeden voor een kledingstuk wat haar niet mooier maakt. Als ze dit dan niet waardeert zou ik het daarna niet meer doen.

Inderdaad!

Als een van mijn vriendinnen vraagt of een kledingstuk staat en het staat niet dan zeg ik eerlijk dat ze beter iets anders uit kan zoeken. Op een aardige manier. Haar voor gek laten lopen is nog veel onaardiger vind ik. Maar het ligt natuurlijk ook aan de band die je met iemand hebt. Tegen wildvreemden zeg ik natuurlijk nooit dat iets hem of haar niet staat.

Aardig zijn betekent niet altijd dat je zegt wat een nder wil horen.
Waar ik voor uit moet kijken en wat ik eerder in het topic heb zien langskomen.. is mijn hoogmoed.

Gisteren was de eerste dag na de vakantie, en ik merkte hoezeer ik bezig ben met denken dat als dingen zouden gaan zoals ik wil, dat het dan allemaal veel beter zou lopen...

Gelukkig spreek ik dit soort gedachten veel minder uit dan vroeger, gisteren keek ik ernaar en lachte erom. En schaamde me. Dat ik dat vroeger onder het motto van eerlijkheid allemaal uitkraamde.

Betweterigheid is de andere kant van de medaille van ´gezellig met mensen kletsen´. Daarin ben ik niet altijd even respectvol, in de ander de ander te laten zijn.

Maar het feit dat ik me er van bewust ben, en anders wil, vaker mijn mond houd als ik negatieve gedachten heb... dat is wel zo prettig. Voor mezelf, omdat ik niet hoef recht te breien, voor de ander omdat die onnodig advies bespaard is gebleven.
Misschien is aardig zijn wel ´het beste in jezelf en de ander naar boven halen´.
quote:hanke321 schreef op 16 augustus 2011 @ 15:34:

Waar ik voor uit moet kijken en wat ik eerder in het topic heb zien langskomen.. is mijn hoogmoed.

Gisteren was de eerste dag na de vakantie, en ik merkte hoezeer ik bezig ben met denken dat als dingen zouden gaan zoals ik wil, dat het dan allemaal veel beter zou lopen...

Gelukkig spreek ik dit soort gedachten veel minder uit dan vroeger, gisteren keek ik ernaar en lachte erom. En schaamde me. Dat ik dat vroeger onder het motto van eerlijkheid allemaal uitkraamde.

Betweterigheid is de andere kant van de medaille van ´gezellig met mensen kletsen´. Daarin ben ik niet altijd even respectvol, in de ander de ander te laten zijn.

Maar het feit dat ik me er van bewust ben, en anders wil, vaker mijn mond houd als ik negatieve gedachten heb... dat is wel zo prettig. Voor mezelf, omdat ik niet hoef recht te breien, voor de ander omdat die onnodig advies bespaard is gebleven.Ik vind in verband met dit topic en deze post , je motto mooi
quote:hanke321 schreef op 16 augustus 2011 @ 15:36:

Misschien is aardig zijn wel ´het beste in jezelf en de ander naar boven halen´.Ik vind aardig zijn eigenlijk ook een omgangsvorm. De een heeft het beter in de vingers dan de ander.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 15:38:

[...]

Ik vind in verband met dit topic en deze post , je motto mooi

Dank je, heb lang nagedacht toen ik ´m invoerde. Zouden anderen ´m niet te zweverig vinden? Met mijn avatar erbij enzo... Zouden ze ´m snappen....

Maar het is hoe ik ben (geworden). Het is dat wat me vreugde geeft.

Ik heb en ervaar de vrijheid nu om me met anderen verbonden te voelen. Dat is weleens anders geweest, om het zachtjes uit te drukken.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 15:39:

[...]

Ik vind aardig zijn eigenlijk ook een omgangsvorm. De een heeft het beter in de vingers dan de ander.

Zeker. Er zijn mensen die zich lomp gedragen. Horkerig. Maar omdat hun intentie klopt, vind ik die dan toch aardig.

Ruwe bolster, blanke pit.
quote:hanke321 schreef op 16 augustus 2011 @ 15:46:

[...]

Dank je, heb lang nagedacht toen ik ´m invoerde. Zouden anderen ´m niet te zweverig vinden? Met mijn avatar erbij enzo... Zouden ze ´m snappen....

Maar het is hoe ik ben (geworden). Het is dat wat me vreugde geeft.

Ik heb en ervaar de vrijheid nu om me met anderen verbonden te voelen. Dat is weleens anders geweest, om het zachtjes uit te drukken.Ja mooi. Door die vrijheid worden de verbintenissen alleen maar groter. Er gaat een zwier van vreugde door me heen
Hanke, jouw avatar doet me altijd op één of andere manier denken aan een wereldbol. Samen met die ineengestrengelde handen vind ik m heel mooi!
quote:_minny schreef op 16 augustus 2011 @ 12:57:

[...]

Dat bedoel ik maar. Liever iemand die af en toe dr grote mond te ver opentrekt maar er wel 's nachts voor me is als ik in nood ben, dan iemand die lief lacht maar die me als het er op aankomt gewoon laat stikken.

Maar het kan toch ook allebei?

Het één sluit het ander niet uit.
quote:Zanne schreef op 16 augustus 2011 @ 15:53:

[...]

Het één sluit het ander niet uit.Mensen zijn mensen en bij sommigen kan het niet allebei.
quote:Zanne schreef op 16 augustus 2011 @ 15:53:

[...]

Het één sluit het ander niet uit.Het kan inderdaad allebei, dat komt alleen naar mijn ervaring niet heel vaak voor. Bij mensen die altijd aardig doen vraag ik me toch automatisch af wat er allemaal onder de oppervlakte gaande is. Mensen zijn nou eenmaal menselijk en niemand kan écht altijd aardig zijn. Ik voel me eerder bij iemand op mijn gemak als ik af en toe ook mindere trekjes zie, dan weet ik waar ik aan toe ben en heb ik meer het idee dat ik iemand ook echt ken.
quote:Zanne schreef op 16 augustus 2011 @ 15:51:

Hanke, jouw avatar doet me altijd op één of andere manier denken aan een wereldbol. Samen met die ineengestrengelde handen vind ik m heel mooi!Op de handen is een wereldbol geschilderd. Dus dat klopt, dat je daaraan moet denken. Dat zie je ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven