Klassenindeling dochter (15)
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:44
Goedemorgen,
Graag zou ik ook een beetje advies en een andere kijk op de volgende situatie zien:
Mijn dochter (15) gaat vanaf volgende week naar 4VWO. Ze vindt dit allemaal al spannend genoeg, omdat ze ook een vakkenpakket heeft moeten kiezen. Bij bijna elk vak weer een andere klas. Nu zitten ze ook in een klas, voor Nederlands en Frans, en de mentordingen. Dat is dan zeg maar de 'standaard' klas. Alleen het punt is, dat er nog NIEMAND in die klas zit die ze kent. Al haar vriendinnen, of meisjes die enigzins aardig zijn zitten in de andere 3 VWO klassen (dus er zijn in totaal 4 4VWO klassen om het zo te zeggen, en haar vriendinnen zijn verspreid over de andere 3 ). Aangezien mijn dochter moeilijk contact maakt, en niet zo goed tegen verandering kan, zit ik echt in dubio. Wat kan ik nu het beste doen om school voor haar zo fijn mogelijk te maken? Ze zit al 3 dagen alleen maar te huilen, en ze zegt dat ze nooit meer naar school gaat etc. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze in de vakantie al zoveel stress heeft, terwijl de school nog moet beginnen!
Wat ik nu eigenlijk wil weten, wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie reageren naar mijn dochter toe, etc etc etc. Alvast bedankt!
Graag zou ik ook een beetje advies en een andere kijk op de volgende situatie zien:
Mijn dochter (15) gaat vanaf volgende week naar 4VWO. Ze vindt dit allemaal al spannend genoeg, omdat ze ook een vakkenpakket heeft moeten kiezen. Bij bijna elk vak weer een andere klas. Nu zitten ze ook in een klas, voor Nederlands en Frans, en de mentordingen. Dat is dan zeg maar de 'standaard' klas. Alleen het punt is, dat er nog NIEMAND in die klas zit die ze kent. Al haar vriendinnen, of meisjes die enigzins aardig zijn zitten in de andere 3 VWO klassen (dus er zijn in totaal 4 4VWO klassen om het zo te zeggen, en haar vriendinnen zijn verspreid over de andere 3 ). Aangezien mijn dochter moeilijk contact maakt, en niet zo goed tegen verandering kan, zit ik echt in dubio. Wat kan ik nu het beste doen om school voor haar zo fijn mogelijk te maken? Ze zit al 3 dagen alleen maar te huilen, en ze zegt dat ze nooit meer naar school gaat etc. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze in de vakantie al zoveel stress heeft, terwijl de school nog moet beginnen!
Wat ik nu eigenlijk wil weten, wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie reageren naar mijn dochter toe, etc etc etc. Alvast bedankt!
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:47
Tja. Ze zal er toch aan moeten wennen... ik zou zéker niet hemel en aarde bewegen om haar haar zin te geven. Het is niet het einde van de wereld, maar na een maand of twee zal ze vast wel gewend zijn.
Als ze ten tijde van de kerstvakantie nog steeds diep ongelukkig is zou je altijd nog kunnen kijken of er iets te ruilen valt.
Als ze ten tijde van de kerstvakantie nog steeds diep ongelukkig is zou je altijd nog kunnen kijken of er iets te ruilen valt.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:48
Slaat je dochter een klas over soms? (Omdat de vriendinnen een klas lager zitten.)
Dat lijkt me al moeilijk genoeg. Misschien is het voor haar handig om te kijken of ze meer contacten binnen de school kan maken. Ik deed dat toen door bij de schoolkrant te gaan. Veel scholen hebben ook dergelijke activiteiten of clubjes. Dat hielp me om mijn plek binnen de school te vinden.
Dat lijkt me al moeilijk genoeg. Misschien is het voor haar handig om te kijken of ze meer contacten binnen de school kan maken. Ik deed dat toen door bij de schoolkrant te gaan. Veel scholen hebben ook dergelijke activiteiten of clubjes. Dat hielp me om mijn plek binnen de school te vinden.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:48
Als ze bij bijna elk vak een andere klas heeft, dan zal er toch bijna altijd wel iemand zijn die wel kent en leuk vindt? Zo vaak zit ze toch niet met de standaardklas? Ik begrijp dat het spannend is, maar aan de andere kant leert ze op deze manier wel nieuwe mensen kennen en vrienden maken. Als ze later aan een vervolgstudie begint zal het niet anders zijn en heeft ze al wat ervaring.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:49
Ik zou dochter leren te relativeren en om het als een kans zien om beter te leren contact te maken en met verandering om te gaan.
Vraag haar eens wat het ergste is dat er kan gebeuren. Probeer dat dan te relativeren, te voorkomen, of probeer er een oplossing voor te vinden.
Als ze bang is dat ze haar vriendinnen kwijt raakt dan zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen om het hele spul op zaterdagavond bij jullie te laten slapen oid.
Vraag haar eens wat het ergste is dat er kan gebeuren. Probeer dat dan te relativeren, te voorkomen, of probeer er een oplossing voor te vinden.
Als ze bang is dat ze haar vriendinnen kwijt raakt dan zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen om het hele spul op zaterdagavond bij jullie te laten slapen oid.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:49
Ik zou je dochter leren om om te gaan met dit soort situaties, want ze zal het wel vaker gaan meemaken in haar leven.
Ja, het is spannend als je niemand kent, ja, dat kan stress vooraf geven. Maar de wereld vergaat niet hoor, en meestal loopt dit soort dingen wel los.
Kun je haar niet wat ontspanningsoefeningen laten doen?
Ja, het is spannend als je niemand kent, ja, dat kan stress vooraf geven. Maar de wereld vergaat niet hoor, en meestal loopt dit soort dingen wel los.
Kun je haar niet wat ontspanningsoefeningen laten doen?
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:54
@ Evelynsalt: Ja, dat klopt, maar met haar beste vriendin heeft ze maar 6 uur per week samen les. En het gaat natuurlijk ook om de 'uitjes' zeg maar. Ze gaan volgens mij naar Parijs dit jaar, en het zou echt rot zijn als ze die niet samen met haar vriendinnen kan doen.
@ Shyte: Ja, aan zoiets zat ik ook al te denken. Of in ieder geval even een uitleg, waarom er nou geen enkel kind uit haar vorige klas in deze klas zit.
@ Tomatensoep & Bibine: Misschien heb je inderdaad wel gelijk. Al moet ik zeggen, dat er in haar nieuwe klas al veel vriendengroepjes zijn, waar je waarschijnlijk niet makkelijk tussenkomt.
@ Katrien_Duck: Nee, ze heeft geen klas overgeslagen. Ik bedoel dat er in totaal 4 VWO klassen zijn, en dat zij in haar eentje in 1 van de 4 zit. En haar vriendinnen verspreid over de andere 3.
@ Shyte: Ja, aan zoiets zat ik ook al te denken. Of in ieder geval even een uitleg, waarom er nou geen enkel kind uit haar vorige klas in deze klas zit.
@ Tomatensoep & Bibine: Misschien heb je inderdaad wel gelijk. Al moet ik zeggen, dat er in haar nieuwe klas al veel vriendengroepjes zijn, waar je waarschijnlijk niet makkelijk tussenkomt.
@ Katrien_Duck: Nee, ze heeft geen klas overgeslagen. Ik bedoel dat er in totaal 4 VWO klassen zijn, en dat zij in haar eentje in 1 van de 4 zit. En haar vriendinnen verspreid over de andere 3.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:58
@ Vl43inder: Het geen waar ze het meest bang voor is, is dat ze alleen komt in die klas. Dat niemand met haar om wil gaan, omdat ze hun eigen groepjes al hebben. En dat ze met de 'uitjes' niet met vriendinnen kan omgaan, omdat je dan met je eigen klas moet.
@ Liv: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze hier mee om leert gaan? Relativeren heeft geen nut bij haar, omdat ze telkens de ergste situaties verzint
@ Liv: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze hier mee om leert gaan? Relativeren heeft geen nut bij haar, omdat ze telkens de ergste situaties verzint
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:58
Ik snap het wel hoor, vooral de uitwisseling etc. is toch heel erg leuk als je dat met je vriendinnen kan doen. Tuurlijk moet ze leren om contact te maken, op de uni zal ze straks wel moeten. Maar ik zou het even afwachten en kijken hoe het gaat, tot de kerst ofzo. Als het dan nog steeds verschrikkelijk is kun je altijd nog met school bellen.
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:59
Maar uitjes gaan toch in groepsverband?
Ik weet wel dat dat bij mijn school zo was. Dan werd er niet op klassenniveau gekeken, maar wie bij wie wilde. Die uitjes zijn juist leuk om met mensen uit andere klassen om te gaan.
Verder moet ze er maar aan wennen denk ik. Mooie kans om nieuwe mensen te leren kennen. Ik vond het zelf nooit erg, zat ook op een school met 4 klassen per leerjaar. Volgend jaar kan het weer anders zijn.
Heb je nog mijn andere tips gelezen?
Ik weet wel dat dat bij mijn school zo was. Dan werd er niet op klassenniveau gekeken, maar wie bij wie wilde. Die uitjes zijn juist leuk om met mensen uit andere klassen om te gaan.
Verder moet ze er maar aan wennen denk ik. Mooie kans om nieuwe mensen te leren kennen. Ik vond het zelf nooit erg, zat ook op een school met 4 klassen per leerjaar. Volgend jaar kan het weer anders zijn.
Heb je nog mijn andere tips gelezen?
vrijdag 19 augustus 2011 om 10:59
Ah, die 3 gewoon verkeerd geinterpreteerd dus.
Mijn eigen schooltijd is al lang geleden, maar destijds werden dit soort husselacties eigenlijk altijd gedaan omdat het roostertechnisch gewoon niet anders kon.
Gaan alle klassen apart naar Parijs dan?
Wat voor drama's verwacht je als ze na haar eindexamen echt ergens opnieuw moet beginnen?
Mijn eigen schooltijd is al lang geleden, maar destijds werden dit soort husselacties eigenlijk altijd gedaan omdat het roostertechnisch gewoon niet anders kon.
Gaan alle klassen apart naar Parijs dan?
Wat voor drama's verwacht je als ze na haar eindexamen echt ergens opnieuw moet beginnen?
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:00
Ik zou er niets aan doen. Want hoe moet je dochter het dan doen als ze uiteindelijk naar een andere school gaat. Of moet ze dan ook naar een school waar der vriendinnen heen gaan? Het gaat er botweg gezegt ook niet om of je bij vriendinnen in de klas zit, het gaat om leren natuurlijk. Het is mooi mee genomen als je vriendinnen in je klas zitten, maar je zit er toch om te leren. En ze heeft dan toch de vriendinnen als er pauze is?
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:00
Als haar vriendinnen een ander profiel en/of andere keuzevakken hebben gekozen, is het logisch dat ze niet bij elkaar in de klas zitten. Als de andere 3 vwo4 klassen elk een ander profiel hebben (wat ik denk), dan valt er niks te ruilen. Goed overigens dat je dochter haar profielkeuze (al dan niet onbewust) niet heeft laten afhangen van de keuzes van haar vriendinnen.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:02
Waarschijnlijk gaan ze met alle 4VWO klassen naar Parijs, dus ook met de klassen waar haar vriendinnen in zitten.
Wat verwacht je voor antwoord op de vraag waarom er geen enkel kind uit haar vorige klas in haar klas zit? Denk je dat ze zullen zeggen dat het is om haar te pesten ofzo? Ik heb zelf op een school gezeten met 4 4VWO klassen en bij de indeling van de klassen en de roosters wordt niet naar individuele gevallen gekeken hoor, dan blijven ze namelijk discussieren met ouders die het er niet mee eens zijn.
Ik zat ook maar weinig samen met mijn beste vriendin, gewoonweg omdat zij een heel ander vakkenpakket had dan ik. Dan spreek je wat vaker buiten schooltijd af.
Wat verwacht je voor antwoord op de vraag waarom er geen enkel kind uit haar vorige klas in haar klas zit? Denk je dat ze zullen zeggen dat het is om haar te pesten ofzo? Ik heb zelf op een school gezeten met 4 4VWO klassen en bij de indeling van de klassen en de roosters wordt niet naar individuele gevallen gekeken hoor, dan blijven ze namelijk discussieren met ouders die het er niet mee eens zijn.
Ik zat ook maar weinig samen met mijn beste vriendin, gewoonweg omdat zij een heel ander vakkenpakket had dan ik. Dan spreek je wat vaker buiten schooltijd af.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:04
Ik snap dat je dochter nu verdrietig is en het spannend vindt. Mijn ervaring is dat in de bovenbouw er meestal een andere dynamiek ontstaat. Iedereen heeft andere vakken, dus in plaats van een klas, ontstaat er vaak een groot geheel. Iedereen vindt dat in de 4e klas stiekem heel spannend. Mijn ervaring is dat veel meiden die elkaar niet kennen, dan steun bij elkaar zoeken en de eerste dagen verlegen bij elkaar gaan zitten (al laat je dat natuurlijk niet merken) Vaak ontstaan daar nieuwe, hechte vriendschappen uit. Maar voor nu moet je wel eerst door een zure appel heen.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:05
Toen ik in de vierde zat, ben ik ook gewisseld van klas. Zou niet meer weten waarom, had waarschijnlijk iets met handigere roosters te maken ofzo. Maar ik heb dat toen gewoon zelf geregeld met mijn mentor en de coördinator. Kan je dochter het niet ook zelf regelen? Lijkt me toch dat ze daar nu oud genoeg voor is?
(Overigens ben ik niet vanaf dag één gewisseld, zat een week of twee tussen. Dus ik sta nog met de andere klas op de klassenfoto )
Oh, en de uitjes naar Parijs gingen bij ons met de hele groep samen. Maakt dan dus niet uit in welke klas je officieel zit.
(Overigens ben ik niet vanaf dag één gewisseld, zat een week of twee tussen. Dus ik sta nog met de andere klas op de klassenfoto )
Oh, en de uitjes naar Parijs gingen bij ons met de hele groep samen. Maakt dan dus niet uit in welke klas je officieel zit.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:06
Bedankt voor het meedenken allemaal. Persoonlijk gaat niet meer lukken denk ik, dus ik ga het algemeen houden
Ze zit geloof ik 6 uren bij haar vaste klas zeg maar. En 6 uren bij haar beste vriendin. Voor de rest komt ze af en toe nog bij een paar meisjes die ze wel kent.
Haar vriendinnen hebben allemaal een ander pakket, behalve 1 goede vriendin. Die heeft precies hetzelfde (is niet afgesproken, ze willen gewoon allebei die richting op). Het ruilen zou evt. wel kunnen, want de klassen zijn niet ingedeeld op profielkeuze. Geen idee waarop de indeling dan wel gebaseerd is.
Als ze na haar eindexamen naar een andere school gaat, vind ze het op de een of andere manier minder eng, omdat dan iedereen nieuw is. Nu zijn er al vriendengroepjes in haar klas.
Ze zit geloof ik 6 uren bij haar vaste klas zeg maar. En 6 uren bij haar beste vriendin. Voor de rest komt ze af en toe nog bij een paar meisjes die ze wel kent.
Haar vriendinnen hebben allemaal een ander pakket, behalve 1 goede vriendin. Die heeft precies hetzelfde (is niet afgesproken, ze willen gewoon allebei die richting op). Het ruilen zou evt. wel kunnen, want de klassen zijn niet ingedeeld op profielkeuze. Geen idee waarop de indeling dan wel gebaseerd is.
Als ze na haar eindexamen naar een andere school gaat, vind ze het op de een of andere manier minder eng, omdat dan iedereen nieuw is. Nu zijn er al vriendengroepjes in haar klas.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:07
Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd, snap ik niet dat je dochter niemand kent uit de andere klassen. Ik was al met alle klassen op brugklaskamp geweest bijvoorbeeld. Toen werden ook steeds andere groepjes gevormd zodat je iedereen wel een keer gesproken had.
Toen ik eenmaal in de 4e terechtkwam, kende ik vrijwel iedereen van mijn leerjaar hoor.
Toen ik eenmaal in de 4e terechtkwam, kende ik vrijwel iedereen van mijn leerjaar hoor.
vrijdag 19 augustus 2011 om 11:07
Ik had hetzelfde toen ik naar 4 VWO ging (inmiddels >10 jr geleden). Mijn school was gefuseerd met een andere school en in mijn nieuwe 4 VWO (mentor)klas zat echt NIEMAND die ik kende of uit mijn oude klas kwam. Ik was hier ook heel erg gefrustreerd over en onzeker, was ook niet zo goed met nieuwe contacten maken en ik had net zo'n lieve bezorgde moeder als jij nu bent.
Maar uiteindelijk is het echt een topjaar geweest en bleek iedereen superleuk en gezellig! Had ik me van tevoren echt nergens zorgen over gemaakt.
Dus ik snap haar frustratie, maar uiteindelijk komt het echt wel goed.
Maar uiteindelijk is het echt een topjaar geweest en bleek iedereen superleuk en gezellig! Had ik me van tevoren echt nergens zorgen over gemaakt.
Dus ik snap haar frustratie, maar uiteindelijk komt het echt wel goed.