SPSS

19-08-2011 10:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Voor mijn werk moet ik een onderzoek verder uitwerken. Een klant heeft een vragenlijst in de (grote) organisatie uitgezet en de resultaten in excel ingevoerd. Het gegevensbestand dat ik vervolgens heb gekregen, bestaat uit een overzicht van de hoeveelheid gegeven antwoorden per regio per vraag. Dit klinkt wat vaag, dus even een voorbeeldje:

............... Regio 1.......Regio 2 ....Regio 3

Antw. 1.....130.............56.............69

Antw. 2.....99...............47.............67

(Ik weet niet hoe het invoeren van een tabel hier werkt, dus hoop dat het goed zichtbaar en duidelijk is wat ik bedoel).

Zo heb ik 14 regio's en 5 categorieën met gemiddeld 4 à 5 antwoorden. Nu heb ik alle totalen in SPSS ingevoerd, maar bedenk me dat SPSS natuurlijk uitgaat van individuele scores. In mijn bestand heb ik in de rijen dus de regio's staan (waar je normaal dus de individuele scores hebt), en de kolommen bestaan (uiteraard) uit de variabelen.

Ik zit een beetje vast met wat voor analyses ik nu eigenlijk kan uitvoeren. Kan iemand mij helpen? Ik heb in Excel al cirkeldiagrammen gemaakt, maar omdat het om 14 regio's gaat, is het wat lastig verschillen tussen die regio's te onderscheiden.
Ikjexx, dat is inderdaad een nogal onhandig format

De vraag is natuurlijk niet zozeer welke analyses je kán doen, maar welke analyses je wil doen? In dit format zijn analyses idd niet mogelijk. Grafiekjes maken wel... Kun je de ruwe data niet opvragen? Zijn die 4 a 5 antwoordopties per categeorie dan 4/5 opties van 1 vraag? En zijn er meerdere antwoorden per vraag mogelijk? Als er maar 1 antwoord per vraag mogelijk is dan is het ook mogelijk om uit deze set de ruwe set te reconstrueren, maar dat is niet echt een leuk klusje...
Hoi Zeniiba,

Bedankt voor je snelle reactie!

Het gaat om een inventarisatie van welke cursussen mensen willen doen. In totaal zijn er 5 categorieën met daarin 4 à 5 antwoordopties die mensen konden aanvinken. Maar individuele scores zijn niet te achterhalen, omdat men een excel bestand heeft aangemaakt en daarin is elke ingevulde vragenlijst ingevoerd. Het resultaat is een bestand met per regio de aantallen per antwoord. Dat is dus de ruwe set data...

Dus individuele scores zijn niet te achterhalen...
Ik ben inderdaad bang dat ik zelf conclusies moet gaan trekken uit de cirkeldiagrammen, maar die diagrammen bestaan elk uit 20 'taartstukjes'/antwoorden, dus de verschillen zijn sowieso niet erg duidelijk.
Je zou de set kunnen transponeren (onder data, transpose) zodat je een regel per regio krijgt (regio wordt dan een variabele) met daarnaast dan de incidentie van ieder antwoord (dus elke antwoordoptie ook een variabele). Dan kun je iig de regio's vergelijken op hun incidientie op 1 bepaald antwoord i.e.: de regio's verschillen in hoe vaak ze antwoord 1 hebben gekozen versus de regio's verschillen niet in hoe vaak ze antwoord 1 hebben gekozen.
Dat snap ik niet helemaal nog geloof ik. Ik heb de optie gevonden: Data - transpose.

Wat moet ik dan waar invullen? Ik moet iets verplaatsen van links naar rechts naar het hokje variable(s) en daaronder de name variable...

Ik ga in ieder geval wel even wat proberen. Kijken wat er gebeurt.
Vergeet niet dat statistiek een 'middel' is en geen doel. Heeft het een meerwaarde om te weten of regio's/personen significant verschillen in welke cursussen ze willen volgen? Ik zou zeggen van niet, en gewoon mooie grafiekjes maken en de data visueel inspecteren en duiden.

Taartdiagrammen? zouden 'gewone' staafdiagrammen niet duidelijker zijn? Je kunt redelijk veel doen met SPSS graph builder, als je hem eenmaal een beetje door hebt. Zo zou je vijf 'setjes staafdiagrammen' kunnen maken, met in ieder setje 4/5 ministaafdiagrammen waarin je op de x as de regio's zet en op de y as de incidentie. Totaalscores berekenen per categorie is misschien ook een optie? Daarvan kun je dan een grafiek bouwen waarin je de categorie op de x as zet en de incidentie op y en de regio's als indexvariabele gebruikt, en dan kun je zien of regio's verschillen in hun interesse voor een bepaalde categorie. Geen errorbars gebruiken wanneer je geen statistiek doet.
Transpose: gooi al je variabelen in het variabelenhok, laat naam variabele leeg (!).
Wow, daar kan ik zeker wat mee, dank je! Ik zat echt vast en in een cirkeltje te denken. Bedankt voor je input! Staafdiagrammen zijn bij nader inzien inderdaad duidelijker.

Kwam vooral ook door de klant die meerdere keren aangaf ´mooie taartdiagrammen´ te willen zien. Moet nog een hoop leren geloof ik :$
Cirkeldiagrammen? Heb je geen kaas gegeten van statistiek? Je kunt mooie analyses uitvoeren met je dataset!! Voor cirkeldiagrammen had je het niet naar spss hoeven transporteren!
quote:blinkiebill schreef op 19 augustus 2011 @ 11:25:

Cirkeldiagrammen? Heb je geen kaas gegeten van statistiek? Je kunt mooie analyses uitvoeren met je dataset!! Voor cirkeldiagrammen had je het niet naar spss hoeven transporteren!En had jij bovenstaande reacties, waaronder mijn openingspost, niet wat beter kunnen lezen? Dan had je gelezen dat ik dat al in excel had gedaan. Zo hey, met je verkeerde been uit bed gestapt?
Misschien wel ja! Ik wilde je best op weg helpen heb bijles statistiek en spss gegeven, maar als je al niet wilt toegeven dat je niet weet waar je mee bezig bent, heb ik daar al geen zin meer in. Succes ermee!
Check in de graph builder onder groups/points id de opties voor panels (collumns and rows). Daarmee kun je aangeven dat je in plaats van 1 staafdiagram, meerder kleintjes wil hebben uitgesplitst naar een derde of vierde variable (dus: binnen de kleintjes/panels heb je de x en y variabele en eventueel nog een index variabele, maar je krijgt een apart grafiekje (panel) voor iedere 'waarde' van een panel variabele, zou je bv regio gebruiken als panel variable dan krijg je 14 grafiekjes onder (row panel optie) of naast elkaar (collumn panel optie). Je kunt ook twee hulp variabelen maken (regiocollumn en regiorow) waarin je de regio's waarden 1 en 2 voor de een en waarden 1-7 voor de andere variabele geeft en op die manier één plaatje maken met daarin 2 bij 7 kleine grafiekjes/panels.
Maar blinkie, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dan wel mogelijk is? ik heb zitten dubben of non-parametrische statistiek niet ook een optie is? Dat was wel voordat ik wist waar het over gaat, en ik ben nu van mening dat het niet nuttig is om statistisch af te testen of regio's verschillen in hun antwoorden. Wat denk jij?
quote:zeniiba schreef op 19 augustus 2011 @ 11:36:

Check in de graph builder onder groups/points id de opties voor panels (collumns and rows). Daarmee kun je aangeven dat je in plaats van 1 staafdiagram, meerder kleintjes wil hebben uitgesplitst naar een derde of vierde variable (dus: binnen de kleintjes/panels heb je de x en y variabele en eventueel nog een index variabele, maar je krijgt een apart grafiekje (panel) voor iedere 'waarde' van een panel variabele, zou je bv regio gebruiken als panel variable dan krijg je 14 grafiekjes onder (row panel optie) of naast elkaar (collumn panel optie). Je kunt ook twee hulp variabelen maken (regiocollumn en regiorow) waarin je de regio's waarden 1 en 2 voor de een en waarden 1-7 voor de andere variabele geeft en op die manier één plaatje maken met daarin 2 bij 7 kleine grafiekjes/panels.Super, ga er naar kijken! Hartstikke bedankt nogmaals voor het meedenken
quote:blinkiebill schreef op 19 augustus 2011 @ 11:31:

Misschien wel ja! Ik wilde je best op weg helpen heb bijles statistiek en spss gegeven, maar als je al niet wilt toegeven dat je niet weet waar je mee bezig bent, heb ik daar al geen zin meer in. Succes ermee!Misschien heb ik je eerste post verkeerd/ wat te hard opgevat, in dat geval: mijn excuses voor mijn reactie op jou. Maar ik heb nergens gezegd dat ik weet waar ik mee bezig ben (sterker nog, als ik dat wist: waarom vraag ik dan hier hulp?). Dus waar slaat het 'als je al niet wilt toegeven waar je mee bezig bent' op? Komt wat raar en arrogant over eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven