Geld & Recht alle pijlers

hypo-adviseur kiest kant ex-vriend

19-08-2011 14:20 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend en ik hebben een koophuis en samenlevingscontract/niet getrouwd. we hebben de hypotheek laten regelen via een adviseur (niet rechtstreeks van een bank maar van een assurantiekantoor). ook deze persoon doet nog 1x per jaar onze belastingaangifte, verzekeringen regelen etc.

Nu gaan mijn vriend en ik uit elkaar, mijn vriend wil ons huis overkopen. Nu staat die adviseur ineens aan de kant van mijn vriend terwijl hij eerst voor mij/voor ons samen "gewerkt heeft"

Ik wil graag een redelijk bedrag voor het vertrekken uit dat huis.

En heb het idee dat wat mijn vriend wil betalen, niet hoog genoeg is.

We hebben 1 hypothecaire lening bij mijn ouders en 1 bij de bank. Ik wil zeker zijn dat die 2 bedragen zeker terugbetaald kunnen worden. Plus nog geld wat ik in het huis gestoken heb wat ik volgens ons samenlevingscontract terug moet krijgen.

Plus indien mogelijk het spaargeld wat we samen vorig jaar in een verbouwing gestoken hebben (alleen mijn deel dan natuurlijk)

die verbouwing is ook weer waardeverhogend voor als mijn ex ooit dit huis aan een ander verkoopt.

Waar kan ik verder advies vragen? Banken helpen mij alleen met advies als ik via hun een andere woning/hypotheek nodig heb.
quote:evelynsalt schreef op 19 augustus 2011 @ 15:13:

Dat zou wellicht voor nu de meest praktische oplossing zijn, mits jij alleen de eerste hypotheek voor je rekening kan nemen

die 125.000 hypo bij bank gaat afgelost zijn in 20 jaar (nu nog 17)

misschien dat ik die kan wijzigen in gedeelte aflossingsvrij in 30 jaar (dan zal er waarschijnlijk een boete bijkomen)

dan is mijn maandbedrag een stuk lager.
de garage is uiteindelijk waarde verhogend voor het huis.

staan er meer huizen in de buurt te koop?

misschien kun je een beetje vergelijken qua bedrag met de andere huizen in de buurt.

en meerdere taxaties opvragen heb wel eens zo'n programma gezien dat er heel wat verschil tussen kan zitten qua bedrag.

ik weet niet hoeveel je ex partner in zijn gedachte had om jou uit te kopen?

is heel verstandig geweest om die 20.000 vast te laten leggen in je samenlevingscontract.
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:10:

oke, bedankt voor jullie berichten

brengt mij wat twijfels of ik niet beter in het huis kan gaan wonen....

maarja dan moet ik ook hopen dat ooit de huizenprijzen weer stijgen. tis niet makkelijk allemaal!

ja, maar Koekie, dat kan toch niet? Je vriend woont er toch? Of gaat hij er dan uit? Of gebruikt de één de voordeur en de ander de achterdeur? Ben jij in staat om je eentje de hypotheek te betalen?

Bij mij in de familie zijn we van het adagium: je verlies snel nemen, en er niet meer over nadenken.
Ook iets soortgelijks meegemaakt; uiteindelijk toch besloten om het huis te verkopen zonder dat een van de twee er bleef wonen. Teveel gedoe en eigenlijk wilden we zonder herinneringen aan dat huis opnieuw beginnen. Als je er blijft wonen krijg je dat toch.
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:16:

[...]

misschien dat ik die kan wijzigen in gedeelte aflossingsvrij in 30 jaar (dan zal er waarschijnlijk een boete bijkomen)

dan is mijn maandbedrag een stuk lager.Ik moet me vergissen maar volgens mij worden er geen aflossingsvrije hypotheken meer verstrekt.
Silencer, de garage kan waardeverhogend zijn, maar als de waardedaling tussendoor hoger is geweest, kan die garage er misschien voor zorgen, dat het toch weer voor de eerste prijs van de hand gaat.
quote:Katherina schreef op 19 augustus 2011 @ 15:20:

[...]

ja, maar Koekie, dat kan toch niet? Je vriend woont er toch? Of gaat hij er dan uit? Of gebruikt de één de voordeur en de ander de achterdeur? Ben jij in staat om je eentje de hypotheek te betalen?

Bij mij in de familie zijn we van het adagium: je verlies snel nemen, en er niet meer over nadenken.

jaja hij woont er nog, hij wil er graag blijven. maar we staan allebei ook 4jr bij de woningbouw ingeschreven dus kunnen allebei ook ergens anders naartoe. (ik logeer nu bij mn ouders)

weet nog niet zeker of ik daar wil wonen. zijn dorp / herinneringen etc. maar mijn 20.000 + 6.000 spaargeld verliezen is ook klote...

als ik dat niet "kwijtraak"door in dat huis te blijven....
quote:evelynsalt schreef op 19 augustus 2011 @ 15:24:

[...]

Ik moet me vergissen maar volgens mij worden er geen aflossingsvrije hypotheken meer verstrekt.Max 50% aflossingsvrij nog wel.
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:16:

[...]

dan is mijn maandbedrag een stuk lager.

En de hypotheek bij je ouders dan? Wat gebeurt daarmee?

Heb jij weleens door laten rekenen of jij in je eentje uberhaupt hypotheek krijgt voor dit huis?
quote:evelynsalt schreef op 19 augustus 2011 @ 15:24:

[...]

Ik moet me vergissen maar volgens mij worden er geen aflossingsvrije hypotheken meer verstrekt.

max. helft van hypotheekbedrag volgens rabobank.

andere banken weet ik niet
quote:26gelukkig schreef op 19 augustus 2011 @ 15:26:

[...]

Max 50% aflossingsvrij nog wel.oh ok. Ik dacht dat aflossingsvrij helemaal van de baan was.
quote:Katherina schreef op 19 augustus 2011 @ 15:26:

[...]

Heb jij weleens door laten rekenen of jij in je eentje uberhaupt hypotheek krijgt voor dit huis?ja kan net
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:25:

[...]

jaja hij woont er nog, hij wil er graag blijven. maar we staan allebei ook 4jr bij de woningbouw ingeschreven dus kunnen allebei ook ergens anders naartoe. (ik logeer nu bij mn ouders)

weet nog niet zeker of ik daar wil wonen. zijn dorp / herinneringen etc. maar mijn 20.000 + 6.000 spaargeld verliezen is ook klote...

als ik dat niet "kwijtraak"door in dat huis te blijven....Daarom moet je het alten taxeren! Bel een goede makelaar in de regio op en vraag of die een taxatie wil verrichten. Totdat je niet weet wat de waarde is, blijft het koffiedik kijken.
quote:Katherina schreef op 19 augustus 2011 @ 15:26:

[...]

als ik daar woon blijft deze zoals het is.

nouja ipv 40.000 aan mij en 40.000 aan vriend

wordt het 80.000 aan mij.
quote:Katherina schreef op 19 augustus 2011 @ 15:27:

[...]

Daarom moet je het alten taxeren! Bel een goede makelaar in de regio op en vraag of die een taxatie wil verrichten. Totdat je niet weet wat de waarde is, blijft het koffiedik kijken.

en dat is ook lastig. die garage is nog niet af

als we het verkopen aan een vreemde moeten we de garage zoveel mogelijk afmaken.

als mijn vriend het koopt kan de garage zo blijven en maakt hij dat de komende tijd zelf af (en betaalt de rest zelf)

zou een taxateur een prijs toch kunnen bepalen

van iets wat niet helemaal af is?
hoe staan jou ouders er eigenlijk in?

een heel belangrijk om te kijken of je überhaupt daar wel wil wonen?

heb je daar vrienden en is het dicht bij je werk en familie etc?

en anders je ex de terugkoppeling geven van wat de adviseur hem heeft geadviseerd en dat bedrag (zonder die 20.000 van jou dan)bieden om hem eruit te krijgen.

ben dan benieuwd of hij het er dan ook mee eens is?
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:32:

[...]

en dat is ook lastig. die garage is nog niet af

als we het verkopen aan een vreemde moeten we de garage zoveel mogelijk afmaken.

als mijn vriend het koopt kan de garage zo blijven en maakt hij dat de komende tijd zelf af (en betaalt de rest zelf)

van iets wat niet helemaal af is?Iets heeft altijd een waarde, en een taxateur kan ook de waarde bepalen van de onaffe garage. Je kunt het huis zelfs verkopen met een half afgebouwde garage. Hoe affer de garage is, hoe hoger de waarde. Als er alleen een bos hout voor de deur ligt, tja, dan is 12000 euro goed betaald, maar dan is het wel verloren.
quote:silencer2020 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:37:

hoe staan jou ouders er eigenlijk in?

een heel belangrijk om te kijken of je überhaupt daar wel wil wonen?

mijn ouders zijn heel boos op hem dus hun mening is effe erg emotioneel: zsm van hem af en ergens anders een nieuw leventje beginnen.

daar ben ik t wel mee eens, ik heb wel wat vrienden en een cursus in het dorp maar voor dat zou ik niet daar hoeven blijven.

ik denk ook dat ik onze relatie beter kan verwerken als ik niet daarwoon, zijn vrienden en hem in de buurt.

maar die 26.000 spaargeld maakt me twijfelen.
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:32:

[...]

van iets wat niet helemaal af is?

Nee, een taxateur kan alleen iets taxeren wat helemaal strak in de verf zit, verbouwd is en waar geen enkele beschadiging aan de plinten zit...

Het is het beroép van die man. Denk je nou echt dat jullie huis het eerste is wat on-af getaxeerd moet worden? Wat dacht je van de huizen die helemaal verbouwd moeten worden, denk je dat ze dan papiertjes met bedragen in een hoge hoed stoppen en er eentje uit halen, wat dan de taxatieprijs wordt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:25:

als ik dat niet "kwijtraak"door in dat huis te blijven....Je ziet het echt helemaal verkeerd. Die 26,000 spaargeld die heb je al niet meer. Die heb je al uitgegeven en daarvoor heb je een investering gekocht (je huis, nu met een (halve) garage). Je moet dus je gedachten aan dat spaargeld loslaten, want dat bestaat niet meer. Wat je wel hebt is een vordering op je ex van 10.000 euro ( helft van dat wat je vastgelegd hebt in je samenlevengscontract, omdat je een vordering hebt van 20.000 op jullie "boedel"). En daarnaast heb je nu een 50% aandeel in jullie huis. En wat dat waard is, dat kunnen wij je vanaf hier niet vertellen.
Wat Gember zegt. Dat spaargeld is nu bakstenen geworden.
quote:koekie1980 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:45:

[...]

mijn ouders zijn heel boos op hem dus hun mening is effe erg emotioneel: zsm van hem af en ergens anders een nieuw leventje beginnen.

Maar je vriend heeft toch nog een hypotheek bij je ouders? Die gaat nu niet ineens weg? Wel zuur dat zij dan dus nog wel die 17 (?) jaar aan hem vast zitten...
Die 26000 euro is nisk meer, dat is je huis. En of je daar nog iets van terugziet, weet je pas als je de boel getaxeerd en evt. verkocht hebt.

Zolang je de huidige waarde niet weet, heeft het geen zin om te twijfelen, want je weet nog niks. Waarom bel je niet even een makelaar in de regio op om te laten taxeren?
quote:gember999 schreef op 19 augustus 2011 @ 15:50:

[...]

Maar je vriend heeft toch nog een hypotheek bij je ouders? Die gaat nu niet ineens weg? Wel zuur dat zij dan dus nog wel die 17 (?) jaar aan hem vast zitten...Formeel gezien zouden ze hem ook uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moeten ontslaan en hem vrijwaren voor de hypotheek. Dan zitten ze ook niet meer aan hem vast en kan TO zelf de hypotheek betalen.
Ik heb geen idee hoeveel jullie verdienen maar is het sowieso voor een van jullie beide wel mogelijk alle hypotheken op 1 naam te zetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven