Afkortingen die geen afkortingen zijn.....

20-08-2011 21:42 74 berichten
Bij het openen van het topic voel ik mij nu al een zeikerd.....

Maar goed, ik erger mij er aan en ik vroeg mij af of anderen dat herkennen en/of wat zij ervan vinden.

Voordat ik van wal steek, het is gewoon een algemeen dingetje waar ik mij aan stoor. Iedereen, blijf vooral door forummen zoals je het gewend ben

Goed, ik stoor mij aan het gebruik van afkortingen die geen afkortingen zijn. Ik noem maar even een paar die ik net gezien heb in een topic.

ah=aan het

rbw=rijbewijs

En dan heb je ook wat algemenere "afkortingen" zoals op , to , idd, da, ha etc.

Waarom kan iedereen gewoon niet woorden voluit schrijven? Nou ja, ik vermoed gemakszucht. Natuurlijk is idd sneller en makkelijker te schrijven dan inderdaad. Maar ik typ het voor mijn gevoel net zo snel als ik idd moet typen. Ook druist het totaal tegen mijn taalgevoel in om afkortingen te gebruiken die geen afkortingen zijn.

Dus......Ben ik een zeikerd?

Ik gebruik afkortingen die geen afkortingen zijn

Totaal aantal stemmen: 38

1=nee (26%)
2=ja (74%)
quote:Java schreef op 20 augustus 2011 @ 22:08:

Aan de afkortingen die jij noemt erger ik me niet, maar wel aan van die achterlijke spreektaal-afkortingen die ik hier wel eens langs zie komen, zoals "vanaaf", "haske" en "eig".

"Vanaaf gaan we lekker stappen, heb er haske zin in, maar hoe laat moet jij eig thuiskomen van je ouders?"

Brrrrrr......Dat vind ik ook niet zo fijn om te lezen

*voelt zich wederom een zeikerd hahahaha*
quote:Java schreef op 20 augustus 2011 @ 22:08:

Aan de afkortingen die jij noemt erger ik me niet, maar wel aan van die achterlijke spreektaal-afkortingen die ik hier wel eens langs zie komen, zoals "vanaaf", "haske" en "eig".

"Vanaaf gaan we lekker stappen, heb er haske zin in, maar hoe laat moet jij eig thuiskomen van je ouders?"Eens, quasi-hip gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven.

Vind je het irritant, irriteert het je of erger je je er aan, dan is er tegenwoordig een knopje waar je de vervelende poster zo mee van het scherm kan wissen.

ToppicOpener, ben jij in het dagelijks leven ook iemand die tegen collega's of vrienden klaagt dat men geen algemeen beschaafd nederlands praat? Geen goede werkwoords vervoegingen en dergelijke gebruikt?

Ik vind het nogal wat dat je je er aan kunt ergeren of dat het je irriteert als iemand afkortingen gebruikt. In mijn ogen wordt het dan toch echt tijd voor een hobby
quote:Lovestar schreef op 20 augustus 2011 @ 22:09:

Wat is zo moeilijk aan succes schrijven? Boodschap blijft toch hetzelfde? Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom mensen suc6 schrijven....Ik denk dat ze het trendy vinden. Net als ff w88. Zó leuk.
Wat java daar in tegen zegt is ook mijn manier van schrijven niet. Die 'taal' laat ik lekker aan pubers over.
Ik houd ook niet zo van afkortingen. Op mijn werk schrijf ik ook altijd de heer en mevrouw en met vriendelijke groet in plaats van dhr., mevr. En m.vr.gr. Dat vind ik altijd zo stom staan.
quote:kusunum schreef op 20 augustus 2011 @ 22:12:

Leven en laten leven.

Vind je het irritant, irriteert het je of erger je je er aan, dan is er tegenwoordig een knopje waar je de vervelende poster zo mee van het scherm kan wissen.

ToppicOpener, ben jij in het dagelijks leven ook iemand die tegen collega's of vrienden klaagt dat men geen algemeen beschaafd nederlands praat? Geen goede werkwoords vervoegingen en dergelijke gebruikt?

Ik vind het nogal wat dat je je er aan kunt ergeren of dat het je irriteert als iemand afkortingen gebruikt. In mijn ogen wordt het dan toch echt tijd voor een hobby

Oh, iedereen moet gewoon blijven schrijven zoals ie al schreef hoor....Het is geen onuitgesproken wens van mij dat iedereen voluit MOET schrijven. Eerder een constatering en verbazing en wat anderen ervan vinden. Ik zou "nooit" een forummer negeren....En zeker niet op taalgebruik. Waarom zou ik?

Uhmmmm, ja ik ben wel iemand die juist taalgebruik (geschreven of gesproken) belangrijk vind. Ik zie namelijk geen reden waarom het anders zou moeten zijn of waarom ik dat zou moeten vinden. Ik bedoel, iedereen heeft toch basisschool en een soort van middelbare school gedaan?

Ik vind het echt niet zo'n drama hoor die afkortingen. Ik ga dus ook niet elke post waarin ik dat zie de desbetreffende post quoten om vervolgens met mijn vingertje te gaan wijzen. Ben niet de spellingspolitie hier op het forum

En ligt het aan mij of klink je een beetje geirriteerd?
Ah is toch gewoon Albert Hein??
quote:Lovestar schreef op 20 augustus 2011 @ 22:18:

[...]

Uhmmmm, ja ik ben wel iemand die juist taalgebruik (geschreven of gesproken) belangrijk vind.
quote:meesje2010 schreef op 20 augustus 2011 @ 22:19:

Ah is toch gewoon Albert Hein??

Hahahaha

Ik dacht dat dus ook......Totdat ik bedacht dat het niet "klopte" en toen bedacht ik mij opeens dat de forummer aan het bedoelde
Bij "idd/iig/docu" weet iedereen nog wel wat er bedoeld wordt. Het wordt pas onhandig als er lang moet worden nagedacht wat de afkorting betekent. En ja, ik schrijf soms ook wel eens "naged8"

Niet geirriteerd hoor, zie mijn smily aan het einde.

Snap het alleen niet zo dat er wekelijks topic's geopend worden over het (gebrek aan goed) taalgebruik hier op het forum.

Ben zelf iemand die er hard voor heeft moeten leren om ondanks mijn dislectie toch goed voor de dag te komen in woord en geschrift.

Een ander heeft zo zijn of haar redenen om afkortingen, wel of geen D's of T's of zelfs tienertaal te gebruiken.

Dat kan haast, luiheid, dislectie of het gevoel voor taal (van huis uit) zijn. Je weet niet wat er achter schuil gaat, en vind het persoonlijk nogal ver gaan om je er aan te ergeren.
quote:kusunum schreef op 20 augustus 2011 @ 22:29:

Snap het alleen niet zo dat er wekelijks topic's geopend worden over het (gebrek aan goed) taalgebruik hier op het forum.

Ben zelf iemand die er hard voor heeft moeten leren om ondanks mijn dislectie toch goed voor de dag te komen in woord en geschrift.

Een ander heeft zo zijn of haar redenen om afkortingen, wel of geen D's of T's of zelfs tienertaal te gebruiken.

Dat kan haast, luiheid, dislectie of het gevoel voor taal (van huis uit) zijn. Je weet niet wat er achter schuil gaat, en vind het persoonlijk nogal ver gaan om je er aan te ergeren.

Oké, dan zijn we vriendjes

Maar het verbaast mij niet dat je een taalprobleem heb.....Ikzelf ben tweetalig opgevoed en daardoor heb/had ik regelmatig problemen met taal.

Wat ik wil zeggen is dat iedereen zo zijn redenen heeft om fouten te maken oid. Maar ik vind luiheid geen goede reden
quote:Whympysinger schreef op 20 augustus 2011 @ 22:21:

[...]

Haha, scherp
quote:kusunum schreef op 20 augustus 2011 @ 22:29:

Dyslexie of dyslectie

(zei de ene dyslect tegen de andere )
Ik vind het dan wel weer typisch dat je zelf best veel fouten maakt. Zoals het verbaasd mij ipv het verbaast mij.

Ik vind goede werkwoordvervoeging dan weer belangrijker dan afkortingen....

Maar zo heeft iedereen zo zijn ergernissen.

Zolang ik een post kan lezen vind ik het allemaal wel prima.
quote:iris1969 schreef op 20 augustus 2011 @ 22:47:

[...]

Dyslexie of dyslectie

(zei de ene dyslect tegen de andere )(wilde het niet zeggen.....Maar dyslecten onder elkaar mogen dat wel )
quote:gemini2011 schreef op 20 augustus 2011 @ 22:47:

Ik vind het dan wel weer typisch dat je zelf best veel fouten maakt. Zoals het verbaasd mij ipv het verbaast mij.

Ik vind goede werkwoordvervoeging dan weer belangrijker dan afkortingen....

Maar zo heeft iedereen zo zijn ergernissen.

Zolang ik een post kan lezen vind ik het allemaal wel prima.

Ah kut! Verbeterd!

Persoonlijk vind ik het dan weer typisch dat ik het idee heb/krijg dat je niet de rest gelezen hebt....Met name het gedeelte dat ik tweetalig ben

Overigens geen excuus om fouten te maken, vind ik. Maar wel een verklaring waarom ik niet altijd de Nederlandse taal foutloos kan spreken en schrijven.
Het verbaasT mij... (sorry, mobiel, dus kan even niet quoten).

Voor iemand die taal zo belangrijk vindt, maak je wel veel fouten. In nagenoeg iedere post.

Maar on topic: ik vind afkortingen pas irritant als ik moet gaan nadenken wat er mee bedoeld wordt.
Gelezen hebT...
Iris hahahaha
quote:blauwe_framboos schreef op 20 augustus 2011 @ 22:58:

Gelezen hebT... Dit (of was het nou deze?) topic rules! Zo gaat mijn Nederlands in ieder geval goed vooruit
Ja en dus nog de fout die Whympysinger opmerkte.
Ja, die had ik al meegenomen in de algemene conclusie.

To (oeps, afkorting): dus in jouw eigen taaltopic moeten wij jou Nederlands gaan leren? Apart...
Iris, over afkortingen gesproken heb je al FB?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven