Geld & Recht alle pijlers

Alimentatievraag

22-08-2011 16:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke knappe kop weet hoe het bedrag voor alimentatie berekend wordt?

Mijn ex heeft nog een ex, met een kindje. Tot nog toe is er geen alimentatie betaald, maar ex-vrouw wil dit graag. Hij vindt alimentatie op zich geen probleem, maar maakt zich zorgen of het wel juist besteed wordt. Zij kan namelijk heel slecht met haar geld omgaan, koopt onzindingen en gaat op vakantie, waardoor rekeningen blijven liggen. Inmiddels is er een schuld opgebouwd van een paar duizend euro en zij accepteert daarin geen hulp. Hij heeft al een paar keer aangegeven met haar te willen kijken hoe het op te lossen, maar zij steekt liever haar kop in het zand.

Moet ze verder zelf weten natuurlijk, maar logischerwijs stoort het hem dat de dochter ervan de dupe is.

2 vragen dus:

1) Met welke berekening kom je tot een redelijk bedrag? Kan natuurlijk via de rechter enz. maar dat kost ook weer een vermogen wat er niet is en dit doen ze dus liever niet.

2) Is het een idee dat hij voor dochter (14) een eigen rekening opent waar hij de alimentatie op stort, zodat dochter daarvan kleding/schoolspullen/enz. kan betalen? Of hebben jullie een ander briljant idee?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Het bedrag hangt af van de draagkracht van je ex. Dus dat is voor iedereen verschillend.

Het bedrag mag niet naar de dochter, maar moet rechtstreeks naar haar moeder.
je hebt het eerst over een kindje en daarna over een meisje van 14, ik neem aan dat je met kindje niet het meisje bedoelt?

Kinderalimentatie zal hij met terugwerkende kracht aan de moeder moeten betalen, hoe zij dit uitgeeft is haar zaak, niet die van jouw ex.
quote:feeks schreef op 22 augustus 2011 @ 16:24:

je hebt het eerst over een kindje en daarna over een meisje van 14, ik neem aan dat je met kindje niet het meisje bedoelt?

Kinderalimentatie zal hij met terugwerkende kracht aan de moeder moeten betalen, hoe zij dit uitgeeft is haar zaak, niet die van jouw ex.En is helemaal niet TO's zaak!
Waarom betaalt hij tot nu toe dan geen alimentatie voor zijn kind ?
quote:mooiedromen schreef op 22 augustus 2011 @ 16:29:

Waarom betaalt hij tot nu toe dan geen alimentatie voor zijn kind ?

Moeder is na geboorte van het kind naar het buitenland vertrokken, flinke schuld achterlatend omdat ze door de komst van het kind 'moesten' samenwonen: huis, inventaris, alles met geleend geld. Met de rechtbank toen is afgesproken dat hij die schuld op zich zou nemen ipv alimentatie. Inmiddels wonen ze weer in Nederland.

Dat het afhankelijk is van draagkracht snap ik, daarom vroeg ik ook of iemand weet hoe dat berekend wordt omdat ze dit onderling willen afhandelen. En dat hij geen rekening voor haar mag openen als je het via de officiele weg doet, lijkt me niet heel relevant als ze er beiden mee akkoord gaan.
Jouw ex heeft een ex met een kind (ik neem aan dat het kind ook zijn kind is?)

En het is jouw probleem omdat...?
Om het onderhands te doen lijkt me trouwens ook niet zo handig.

Mocht moeder een beetje slim zijn dan vordert ze alsnog over een paar jaar alimentatie en dan kan vader dat alsnog gaan betalen denk ik?
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar er staat wel veel info:

http://www.alimentatiewij ... alimentatie-behoefte.html
quote:Captain_Obvious schreef op 22 augustus 2011 @ 17:11:

Jouw ex heeft een ex met een kind (ik neem aan dat het kind ook zijn kind is?)

En het is jouw probleem omdat...?

Is het niet, maar ik ga toevallig nog goed met ex om en hij zit hiermee. Het is toch niet erg om voor een ander iets te vragen??

Thnx Jo, ik ga eens kijken.

Alimentatie kan dus met terugwerkende kracht gevorderd worden, wist ik niet. Ook wel nuttig om te weten. Maar als je het via de rechter doet loop je daar ook tegenaan lijkt me?
quote:Bruja78 schreef op 22 augustus 2011 @ 16:42:

[...]

Moeder is na geboorte van het kind naar het buitenland vertrokken, flinke schuld achterlatend omdat ze door de komst van het kind 'moesten' samenwonen: huis, inventaris, alles met geleend geld. Met de rechtbank toen is afgesproken dat hij die schuld op zich zou nemen ipv alimentatie. Inmiddels wonen ze weer in Nederland.

Dat het afhankelijk is van draagkracht snap ik, daarom vroeg ik ook of iemand weet hoe dat berekend wordt omdat ze dit onderling willen afhandelen. En dat hij geen rekening voor haar mag openen als je het via de officiele weg doet, lijkt me niet heel relevant als ze er beiden mee akkoord gaan.

Waarom zou hij dan nu ineens alimentatie moeten betalen als dat is afgesproken? Dat begrijp ik niet helemaal.

Maar ik sluit me aan dat het jouw zaak niet is. Hij is al een ex van jou en het gaat om een ex van jouw ex. Ver van je bed dus en vooral zo laten.

Of heeft het invloed op jouw alimentatie (als je die vangt)
Heb wel een kind met hem, maar ontvang geen alimentatie. Zo afgesproken omdat we co-ouderschap hebben.

Die regeling was tijdelijk en inmiddels allang verlopen. En nee het is mijn zaak niet nee, maar ik zie zo vaak topics langskomen waarin iets gevraagd wordt voor een ander. Ik snap niet wat daar nou erg aan is hoor..
Ontzettend aardig van je, maar het zijn gewoon jouw zaken niet. Laat hem bij een advocaat informeren hoe het zit.
bij alimentatie wordt eerst gekeken naar de behoefte en dan verdeeld naar draagkracht. Is dus niets van te zeggen voor een buitenstaander.
Pff, Bru, gewoon zeggen dat het om een goede vriend gaat, dan krijg je hele andere antwoorden. Nu vindt iedereen het nodig je te vertellen dat je je er niet mee moet bemoeien.
NIBUD heeft daar boekjes over. Best ingewikkelde berekeningen. ZOu het door een advocaat laten doen.
Ja, dat zat ik me ook al te bedenken Miss

Pfff..
Thnx Marah, ik had gehoopt dat hier iemand zou zitten die er wat meer verstand van had zonder dat het klauwen advocatengeld zou kosten. Nou ja...
quote:Bruja78 schreef op 22 augustus 2011 @ 18:12:

Thnx Marah, ik had gehoopt dat hier iemand zou zitten die er wat meer verstand van had zonder dat het klauwen advocatengeld zou kosten. Nou ja...Advocaten moeten ook eten :-)
Aardig van je hem wilt helpen en fijn dat jullie nog op goede voet staan na het uit elkaar gaan. Hoop dat er nog nuttige tips komen waar je wat aan hebt. En idd, volgende keer gewoon even van je ex een vriendin maken.
Als je ex het geld aan zijn dochter overmaakt, dan wordt dat idd niet erkent als alimentatie.

Een advocaat kost geld, maar op die manier houd je het ook helder en eerlijk voor alle partijen en dat kan een hoop ellende achteraf schelen. Niet zelf gaan klooien dus!
quote:Mlle_j schreef op 22 augustus 2011 @ 18:24:

[...]

Advocaten moeten ook eten :-)

Ja, maar liever niet van geld wat er eigenlijk niet is

Als ze er samen op basis van een redelijke berekening uitkomen is dat veel prettiger, voor beiden.

Thnx Toffifee, ik hoop ook dat er nog meer nuttigs binnenkomt.

Ik zag dat alimentatie met terugwerkende kracht steeds moeilijker wordt en ik zie het niet gebeuren dat ze daarvoor naar de rechter stapt (als ze überhaupt het licht al krijgt dat dat mogelijk is) dus dat zal wel los lopen.

En dan blijft de zorg van vriend (ja, zo noem ik hem dan maar als ex niet goed is) dat het geld in de bodemloze put verdwijnt, i.p.v. naar benodigdheden voor het kind. Heb al zitten denken dat daar een contractje voor opgesteld kan worden maarja, wie controleert dat en wie zorgt ervoor dat het uitgevoerd wordt. Zinloze onderneming.
Dank je nummerzoveel, ik zal het wel aangeven dan. Wat hij er dan mee doet moet 'ie zelf weten.
quote:nummerzoveel schreef op 22 augustus 2011 @ 18:36:

Als je ex het geld aan zijn dochter overmaakt, dan wordt dat idd niet erkent als alimentatie.

Ook niet als ze daar beiden een zelf opgesteld contractje voor tekenen? Dan is toch aantoonbaar dat zij akkoord is gegaan? Of denk ik nou te simpel?
quote:Bruja78 schreef op 22 augustus 2011 @ 18:45:

[...]

Ook niet als ze daar beiden een zelf opgesteld contractje voor tekenen? Dan is toch aantoonbaar dat zij akkoord is gegaan? Of denk ik nou te simpel? Jup. Dát kan natuurlijk niet in bureaucratisch Nederland!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven