dip in seksleven

20-08-2011 22:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar heb ik regelmatig last van pijn tijdens de sex. Dit is ooit een keer voorgekomen en daarna steeds erger geworden. Het is een beetje een visieuze circel, want doordat het ooit pijn heeft gedaan (te ruig) ben ik me nu steeds onbewust heel gespannen. Ik kan enorm genieten van het knuffelen, zoenen en elkaar verwennen maar de echte seks die doe ik vaak met tegenzin.

Mijn vriend is heel geduldig en begripvol en vooral voor hem wil ik gewoon dat alles weer normaal wordt en ons seksleven zo super als voorheen.

Echter we doen nu al een tijdje rustig aan, hebben pas (rustige) seks als ik helemaal opgewonden en ontspannen ben, maar ik merk dat ik me toch elke keer weer onbewust aanspan.

Om heel eerlijk te zijn: ik heb hierdoor echt totaal geen zin meer ik seks, zou het prima vinden als we het niet doen. Maar natuurlijk wil ik ook dat vriendlief weer kan genieten en dat dit geen ding wordt straks. Vriend zegt overigens dat het niet uitmaakt en het allemaal wel goed komt, de lieverd.

Mijn probleem is een beetje dat ik seks nu zo'n gedoe vind, het is totaal geen ontspanning voor mij. Ben al eens bij dokter geweest en lichamelijk niets aan de hand, het zit echt tussen mijn oren.

Ik weet dus echt even niet meer hoe dit beter moet worden. Geduld en liefde hebben tot nu toe niet geholpen. We hebben ongeveer 1 keer per week seks, maar maken het vaak niet af omdat het voor mij na een tijdje echt niet fijn meer is.

Zijn overigens 3 jaar samen, de eerste 2 jaar helemaal nergens problemen mee gehad.

Tips of ervaringen?
quote:melief schreef op 22 augustus 2011 @ 00:03:

@reverie: Een aantal jaren geleden had ik diagnose van een eerdere gynacoloog gekregen die ik niet meer wilde accepteren. (het kwam erop neer dat er niks aan gedaan kon worden). Ik heb een doorverwijzing bij de dokter gevraagd voor een andere gynacoloog. Maar ik weet niet of je per se naar de dokter moet.

De gynacoloog heeft mij doorverwezen naar een bekkentherapeut. Maar volgens mij hoeft dat ook niet. Ik had de gynacoloog nodig om tot een goede diagnose te komen.

Heb jij na een inwendig onderzoek gehoord dat je bekkenapieren te strak zittet?

Heb in het verleden een nare seksuele ervaring gehad en blijkbaar heeft dit zoveeeeeeeeeeel jaren later nog zijn effect. Eerst dacht ik dat zijn penis niet pastte omdat ik niet goed nat en opgewonden werd.

Glijmiddel gekocht en naar de huisarts voor e.a. anti-conceptie-pil. Ik merk dat de pil ook zijn effect op mijn lichaam heeft. In mijn stopweek ben ik geiler en raak velen malen beter en sneller opgewonden.

Daarna ben ik mezelf gaan 'ontdekken'. Ik masturbeer nooit met mijn vingers in mijn vagina dus was het ook niet gewend om daar iets te hebben. Dus ben ik aan de slag gegaan en heb ik ook leren voelen hoe het voelt als ik ontspan en aanspan.

Ook voelde ik hoe de ingang van mijn vagina gevormd is. Tampons inbrengen gaat nu stukken beter.

Daarna lukte het om de vinger van mijn vriend in te brengen zonder pijn en sinds de afgelopen paar keren heeft hij met zijn penis in me gezeten.

Het doet nog wel pijn maar dat is puur omdat ik me uit angst loop aan te spannen. Ik moet me leren ontspannen en in mijn hoofd houden dat ie me geen pijn doet maar dat is moeilijk ondanks ik weet dat het echt zo is want vingers, zijn vinger doet ook geen pijn...

Het gaat dus de goede kant op. Ik heb nog 1,5 pilstrip en dan moet ik weer een afspraak maken met mijn huisarts om te kijken hoe het gaat. Ik weet niet of ik wil doorzetten met de pil. Het is deels angst, deels de pil denk ik zelf...

Je reactie lees ik waarschijnlijk na mijn vakantie. Ik zit morgen in het vliegtuig.
Natuurlijk, psycholoog, seksuoloog, etc.

Maar ik wil ook eens een heel praktische tip toevoegen. Je beschrijft heel duidelijk 1) een fysieke aanleiding voor de pijn, en 2) dat je daardoor een zekere spanning bij "seks" (je bedoelt waarschijnlijk: geslachtsgemeenschap) hebt gekregen, en 3) dat dat je in een vicieuze cirkel heeft doen belanden.

Daardoor heb je steeds minder zin in seks, wordt de spanning erger, doet het nog meer pijn, etc.

Je partner is begripvol, dat is mooi. Want dan begrijpt hij ook dat je hem dit moet voorstellen: spreek een periode af waarin penetratieve seks niet op het menu staat. Ik schreef net al dat uit je verhaal blijkt dat je denkt dat de seks pas begint bij de geslachtsgemeenschap, maar er bestaan een heleboel andere manieren om elkaar te bevredigen, om lekker los te gaan, en om de intieme band die jullie hebben te bestendigen.

(Zo blijkt maar weer: niet alleen mannen zijn penetratiegericht in de seks.)

En om die intieme band gaat het nu even, want los van de fysieke problemen die je ondervindt, wordt die band ook aangetast. Als je echt afspreekt om een tijd niet meer te neuken, heeft dat een aantal voordelen: 1) je hoeft niet meer gespannen te zijn omdat je moet doen wat je onprettig vindt, 2) je handen (en mond, en allerlei andere onderdelen van je lichaam) zijn vrij om je partner te geven wat hij verlangt - en vice versa. Zo beperk je het gebrek aan seks, en bestendig je de intieme band die je nodig hebt om het fysieke probleem op te lossen.

Spreek gewoon een bepaalde periode af, van een paar maanden of zo. En spreek af dat er daarna een evaluatie plaatsvindt (en eventueel een verlenging). Zo weten jullie beiden waar je aan toe bent, kun je rustig op zoek naar de oorzaak, en kunnen jullie ondertussen blijven genieten van elkaar.

Shepherd
@shepard: helemaal mee eens! Ook ik heb een periode gehad zonder penetratie. Is prima bevallen. En ben erg goed in voorspel nu...

@reverie: je bent al zo goed bezig! Ik heb geen slechte ervaring in het verleden, maar de gynacoloog vroeg het wel. Het is dus soms een aanleiding. Ik vraag me af of je nog naar een bekkentherapeut moet, want je doet al veel wat een therapeut aanraad. Maar misschien kan zij je helpen die spieren onder controle te krijgen. Heel veel succes en fijne vakantie. :-)
Ook hier hebben we toen een penetratielose periode gehad en dat was voor mijn vrouw prettig om weer even lekker te genieten zonder "angst" van een eventuele penetratie. Dat op zich is al weer het begin van de ontspanning die je allebei nodig hebt voor fijne sex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven