Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld.

22-08-2011 09:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na eindelijk mijn hbo studie fiscale economie afgerond te hebben in groningen, heb ik wel een studieschuld van 6900 euro aan over gehouden. Weten jullie hoe dit in zijn werk gaat met afbetalen en hoeveel geld aan rente hier jaarlijks overheen komt?

Mvg
@Nauscia, snel aflossen is helemaal niet per definitie het beste. De rente is nu 1,5% dan is het best aantrekkelijk om elke maand dat bedrag op je spaarrekening te zetten, voordeel is ook nog dat je het geld nog een keer anders aan kunt wenden als de nood aan de man komt. (Bovendien wordt je studieschuld kwijtgescholden bij overlijden, je nabestaanden hebben dan meer aan een goedgevulde spaarrekening dan een afgeloste studieschuld).

@Zo.maar, volgens mij is het al minstens 10 jaar zo dat je rente betaald vanaf het moment dat je begint met lenen.....
Het klinkt misschien aantrekkelijk om 1,5% rente te betalen, maar na een aantal jaren (weet niet meer precies hoeveel) wordt die rente variabel en dan kan het ook hoger uitpakken. Ik heb ook een studieschuld staan bij IBG en betaal op dit moment 3,58% rente: geen spaarrekening die daaraan kan tippen.:-(

Ik ben heel hard bezig elke cent die ik verdien naar de IBG over te maken, zodat ik zo snel mogelijk van mijn schuld af ben. Ik raad ook echt iedereen aan om hetzelfde te doen.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
@Zo.maar, volgens mij is het al minstens 10 jaar zo dat je rente betaald vanaf het moment dat je begint met lenen.....[/quote]

Dan is dat idd allemaaal veranderd, maar regels veranderen waar je bij staat. Ik weet dat zo als ik nog dacht dat het was ( uit ervaring met mijn broer ). Die betaalde geen cent rente en na 15 jaar kon hij stoppen met betalen.

Maar ik ben nu ook weer wat meer op de hoogte, zo worden we steeds iets wijzer
quote:lasagne schreef op 23 augustus 2011 @ 14:13:

Het klinkt misschien aantrekkelijk om 1,5% rente te betalen, maar na een aantal jaren (weet niet meer precies hoeveel) wordt die rente variabel en dan kan het ook hoger uitpakken. Ik heb ook een studieschuld staan bij IBG en betaal op dit moment 3,58% rente: geen spaarrekening die daaraan kan tippen.:-(

Ik ben heel hard bezig elke cent die ik verdien naar de IBG over te maken, zodat ik zo snel mogelijk van mijn schuld af ben. Ik raad ook echt iedereen aan om hetzelfde te doen.Die rente wordt elke 5 jaar vastgesteld, deze is dus inderdaad variabel, maar 5 jaar is wel een periode waarop je langere termijn keuzes kunt maken. Zolang je minder rente betaald als dat je krijgt op je spaarrekening is het toch echt voordeliger om te sparen.
@ kaaaatje, als er een groot verschil is tussen de rente die je betaalt, en de rente die je krijgt, zou je dat kunnen doen ja. Nou betaal ik bijna 4%, dus dan is het lastig om een spaarrekening te vinden die meer oplevert. En ik zou het persoonlijk ook alleen doen als er een groot verschil tussen zit, voor een paar euro per jaar zou ik niet zo moeilijk gaan doen, plus dat je natuurlijk wel de discipline moet hebben om van die spaarrekening af te blijven.

Maar goed, misschien had ik beter kunnen

zeggen: begin meteen met geld opzij zetten, of

je dat nou terugbetaalt of spaart, mijn punt was

met name dat je het minder 'voelt' als je er

meteen mee begint.
quote:lucky123 schreef op 22 augustus 2011 @ 09:48:

Na eindelijk mijn hbo studie fiscale economie afgerond te hebben in groningen, heb ik wel een studieschuld van 6900 euro aan over gehouden. Weten jullie hoe dit in zijn werk gaat met afbetalen en hoeveel geld aan rente hier jaarlijks overheen komt?

MvgWaar maak jij je druk om? Je hebt toch onlangs 5,2 miljoen gewonnen in de staatsloterij? Miljonair!
quote:Jaschenca schreef op 24 augustus 2011 @ 20:09:

[...]

Waar maak jij je druk om? Je hebt toch onlangs 5,2 miljoen gewonnen in de staatsloterij? Miljonair!Ja en hij is ook al 5 jaar fulltime timmerman.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven