Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld.

22-08-2011 09:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na eindelijk mijn hbo studie fiscale economie afgerond te hebben in groningen, heb ik wel een studieschuld van 6900 euro aan over gehouden. Weten jullie hoe dit in zijn werk gaat met afbetalen en hoeveel geld aan rente hier jaarlijks overheen komt?

Mvg
Gaat het om een schuld van studiefinanciering? Of om een studentenlening?
Gewoon even bellen naar de IB groep, of hoe dat tegenwoordig heet. Zij kunnen je alles uitleggen..
http://www.ib-groep.nl/pa ... ieschuld/studieschuld.asp

staat alles volgens mij wel bij.
Wat dacht je van even een bezoekje aan de site van de Duo brengen? Daar staat alles, maar dan ook echt alles, wat je zou moeten weten hierover.
Serieus......

dat je het niet hebt uitgezocht voor je bent begonnen met lenen is 1 ding, dat je niet hebt geleerd om de juiste bronnen te benaderen voor informatie vind ik wel zo ontzettend stom dat ik me afvraag of je dat HBO diploma wel verdient.
Als je inmiddels een baan hebt, dan spaar je 650 p/m en ben je binnen een jaar schulden vrij.

Zou ik doen, als je nog thuis woont of op kamers.
My god, iemand met een voltooide HBO in een economische richting, kan niet zelf uitzoeken hoe zijn studieschuld werkt?!
quote:pinks schreef op 22 augustus 2011 @ 10:06:

My god, iemand met een voltooide HBO in een economische richting, kan niet zelf uitzoeken hoe zijn studieschuld werkt?!Dit dus... Ik zou verwachten dat je daar een excelletje voor had gemaakt, analyse erop losgelaten en hoppa, je weet het.
quote:pinks schreef op 22 augustus 2011 @ 10:06:iemand met een voltooide HBO in een economische richting, kan niet zelf uitzoeken hoe zijn studieschuld werkt?!
Volgens je bericht van 21-07-2011 heb je 5,2 miljoen gewonnen in de staatsloterij en op het bureau van je baas gescheten.

Ik zou zeggen: betaal je studieschuld lekker daar van!
Enige wat ik weet ( of het moet veranderd zijn ) je kan renteloos terug betalen over 15 jaar. daarna wordt het kwijtgescholden. Ik meen zelf dat jet minimum 50 euro per maand is.
quote:Zo.maar schreef op 22 augustus 2011 @ 10:40:

Enige wat ik weet ( of het moet veranderd zijn ) je kan renteloos terug betalen over 15 jaar. daarna wordt het kwijtgescholden. Ik meen zelf dat jet minimum 50 euro per maand is.

Nou.. het is niet renteloos hoor. Wel een gunstige rente.

Je moet na drie jaar gaan terugbetalen, en het wordt uitgesmeerd over 15 jaar. Je maandbedrag wordt aan de hand daarvan berekend.

(dit is tenminste bij mij zo, betaal terug vanaf 2008)
1. Het is niet renteloos

2. Het wordt niet kwijtgescholden na 15 jaar, tenzij onder strikt afgebakende omstandigheden

3. Je moet 2 jaar na het halen van je diploma beginnen met afbetalen. Eerder mag altijd.
quote:bibaatje schreef op 22 augustus 2011 @ 10:47:

[...]

Nou.. het is niet renteloos hoor. Wel een gunstige rente.

Je moet na drie jaar gaan terugbetalen, en het wordt uitgesmeerd over 15 jaar. Je maandbedrag wordt aan de hand daarvan berekend.

(dit is tenminste bij mij zo, betaal terug vanaf 2008)

En dit vind ik nog wel net zo schokkend (beide reacties)..... beiden dus blijkbaar bezig met af betalen en blijkbaar hier of foutieve of incomplete informatie geven.....

(voor de duidelijkheid, er zijn drie periodes, opbouw van je studieschuld tijdens je studie, vanaf januari na je afstuderen (dus niet drie jaar, maar 2 jaar en x maanden, afhankelijk van moment van afstuderen) begint je aanloopfase waar je nog niet af MOET lossen, maar dit wel mag en de aflosfase waarin je elke maand minimaal 45 euro moet aflossen (IB-groep berekend schuld + verwachtte rente gedeeld door 15 jaar *12 maanden, met als minimum bedrag 45 euro). Je betaald altijd rente over je studieschuld, maar zie site ib-groep).
Dat kwijtgescholden is ook zo'n hardnekkig misverstand.

het wordt alleen kwijtgescholden als jij aan bepaalde voorwaarden voldoet.

BV, als je gaat trouwen of samenwonen met een partner, moet je het inkomen van de partner mee laten wegen om te kijken hoeveel jij (dus jullie ) terug kunnen betalen. Je kunt dit weigeren,en het alleen afbetalen, maar dan moet je gewoon de rest van je leven betalen, dan gaat die 15 jaar regel niet meer op.

Verder zijn ze bij de IB (DUO) nogal lomp over hoeveel zij denken dat je terug kunt betalen, ook omdat ze kijken naar het jaar ervoor,het kanzijn dat je bv werkeloos raakt, en zij maar blijven hameren dat je je maandbedrag volgens de gegevens van vorig jaar best kunt betalen. (een vriendin van mij heeft dit gehad) Dus wat geld opzij zetten voor eventueel zwaardere tijden is ook nooit een overbodige luxe.
quote:Zo.maar schreef op 22 augustus 2011 @ 10:40:

Enige wat ik weet ( of het moet veranderd zijn ) je kan renteloos terug betalen over 15 jaar. daarna wordt het kwijtgescholden. Ik meen zelf dat jet minimum 50 euro per maand is.??? Als je er niks van weet, reageer dan gewoon niet!
quote:_yellowlove_ schreef op 22 augustus 2011 @ 10:52:

Dat kwijtgescholden is ook zo'n hardnekkig misverstand.

het wordt alleen kwijtgescholden als jij aan bepaalde voorwaarden voldoet.

BV, als je gaat trouwen of samenwonen met een partner, moet je het inkomen van de partner mee laten wegen om te kijken hoeveel jij (dus jullie ) terug kunnen betalen. Je kunt dit weigeren,en het alleen afbetalen, maar dan moet je gewoon de rest van je leven betalen, dan gaat die 15 jaar regel niet meer op.

Verder zijn ze bij de IB (DUO) nogal lomp over hoeveel zij denken dat je terug kunt betalen, ook omdat ze kijken naar het jaar ervoor,het kanzijn dat je bv werkeloos raakt, en zij maar blijven hameren dat je je maandbedrag volgens de gegevens van vorig jaar best kunt betalen. (een vriendin van mij heeft dit gehad) Dus wat geld opzij zetten voor eventueel zwaardere tijden is ook nooit een overbodige luxe.

Sorry Yellow, klopt net niet helemaal. Je aflosperiode wordt verlengd met de periode waarin je wel samenwoont, maar je het inkomen van je partner niet mee laat tellen.

Dat andere is wel een goed punt, als je inkomen plots daalt kun je niet gelijk het bedrag dat je af moet lossen laten verlagen, daarvoor moet je aan kunnen tonen dat dit minstens 3 jaar zo zal blijven, anders moet je het reguliere bedrag blijven betalen.
Starten met afbetalen van je studieschuld moet na twee volledige kalenderjaren na je afstuderen.

Dus 1 september 2011 is je afstudeerdatum, dan moet je 1 januari 2014 beginnen met afbetalen.

Het start bedrag is ongeveer 50 euro per maand. En de rente is heel erg laag. Voor mij ongeveer 1,5% geloof ik.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Je hebt gelijk Kaatje! Excuus!
quote:EvyBlissy schreef op 22 augustus 2011 @ 10:56:

Starten met afbetalen van je studieschuld moet na twee volledige kalenderjaren na je afstuderen.

Dus 1 september 2011 is je afstudeerdatum, dan moet je 1 januari 2014 beginnen met afbetalen.

Het start bedrag is ongeveer 50 euro per maand. En de rente is heel erg laag. Voor mij ongeveer 1,5% geloof ik.Bij TO misschien, maar als je studieschuld 50000 euro is , komen ze wat meer halen dan 50 euro per maand denk ik zo
50 euro per maand is NIET het standaard startbedrag en de 1,5% rente geldt ook NIET standaard. Dat is afhankelijk van het jaar van afstuderen.
quote:lucky123 schreef op 22 augustus 2011 @ 09:48:

Na eindelijk mijn hbo studie fiscale economie afgerond te hebben in groningen, heb ik wel een studieschuld van 6900 euro aan over gehouden. Weten jullie hoe dit in zijn werk gaat met afbetalen en hoeveel geld aan rente hier jaarlijks overheen komt?

MvgHuh jij was toch al 5 jaar fulltime timmerman?
De beste tip die ik kan geven: begin meteen met afbetalen zodra je een baan hebt. Ten eerste loopt de rente dan minder op, en ten tweede heb je er zelf minder 'last' van. Je bent nu nog gewend aan weinig geld (neem ik aan), als je eenmaal twee jaar een normaal salaris hebt gehad, valt het je veel zwaarder dan als je er alleen maar iets minder op vooruit gaat. Dat geldt al helemaal als je nog thuis woont, dam ben je zo goedkoop uit dat je behoorlijk snel af kunt lossen. Ik had een vergelijkbare schuld aan die van jou, en ik had iets van 45 euro oer maand moeten aflossen. Dan was ik dus ruim 12 jaar bezig geweest. Ik ben meteen begonnen met aflossen, en ook een stuk meer dan die 45 euro, en was uiteindelijk na drie jaar klaar. Ik heb de brief met 'uw studieschuld bedraagt momenteel 0 euro' heel goed bewaard .

Hoe je eerder en meer kunt aflossen staat, taadaa: ook op de site van DUO.
quote:Pauline65 schreef op 22 augustus 2011 @ 10:52:

[...]

??? Als je er niks van weet, reageer dan gewoon niet!Er stasat duidelijk bij of het moet veranderd zijn, leer lezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven