Achternaam van je kind.

23-08-2011 07:05 72 berichten
Het was een 20tal jaren een politiek item. De achternaam van kinderen, wel of niet de naam van pa of ma.Mijn kind heeft heel tradioneel de achternaam van haar vader.

Maar zijn er hier die heel modern voor de achternaam van de moeder gekozen hebben?
Goed.

Het kind mag dus ook de achternaam van de moeder.

Maar geld dat ook als je getrouwd bent?

Want nog zo'n issue van 20 jaren geleden was dat als je trouwde als vrouw dat je dan je eigen meisjesnaam mocht doorgebruiken.

Maar als je dus de achternaam van je man hebt aangenomen dan zou het raar zijn als je zoon of dochter je "meisjesnaam" zou dragen!

Is het trouwens vaak niet een geldkwestie(rijke familie en dergelijke) wat de reden is om te kiezen voor achternaam van ma of pa? Dat denk ik namelijk opeens.
Cynthiao, als je goed gelezen heb weet je dat je ALTIJD de naam van de moeder mag kiezen. Ook als je getrouwd bent. Ook als de man niet de naam van de vrouw aan heeft genomen. Getrouwd of ongetrouwd, als er 2 ouders zijn mag je kiezen uit 2 achternamen. Mijn man heeft mijn naam voor de zijne. Ons zoontje heeft zijn achternaam. In ons geval had dat niets met geld te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu zwanger en baby krijgt ook mijn achternaam, sinds 2010 is er wel een nieuwe wet die het mogelijk maakt dat als mijn vriend ik evt. trouwen in de toekomst we de achternaam eenmalig mogen wijzigen in zijn achternaam, zodat we alledrie dezelfde achternaam hebben.
quote:cynthiao schreef op 24 augustus 2011 @ 06:48:

Is het trouwens vaak niet een geldkwestie(rijke familie en dergelijke) wat de reden is om te kiezen voor achternaam van ma of pa? Dat denk ik namelijk opeens.Cynthia, ik zou het toch wel aardig van je vinden als je de moeite zou nemen de on-topic reacties daadwerkelijk te lezen. Dan zou je ook gezien hebben dat geld voor niemand in dit topic een reden is geweest om te kiezen voor welke achternaam dan ook.
Nope.

Mmetje heet -net als James- Bond met zijn achternaam.
Wat lees ik?

De man mag ook de achternaam van de vrouw aannemen?

Ik wist niet dat de feministen zo ver doorgeduwd hadden in de politiek.
Onder welke steen heb jij gezeten????

*Zit op haar handen.... Wel of niet het troll-alarm luiden?*
quote:cynthiao schreef op 25 augustus 2011 @ 04:11:

Wat lees ik?

De man mag ook de achternaam van de vrouw aannemen?

Ik wist niet dat de feministen zo ver doorgeduwd hadden in de politiek.

Sjongejonge zeg! Goeiemorgen. Dit was 1 van mijn eerste reacties al op de dag dat je dit topic opende.

Mijn man heeft ook mijn achternaam en is daar hartstikke trots op. En ik ben trots dat ik ook zijn achternaam heb. Niks met feminisme of politiek te maken. Gewoon onze persoonlijke voorkeur.
quote:Tomatensoep schreef op 23 augustus 2011 @ 09:10:

Niks pardon. Heb ik je in het vorige topic ook al gezegd, dat staffen in dit geval echt ontzettend onnodig is. Als je je ergert zet je haar onder de blokkeerknop.

Staffen is gewoon klikken. Bah.Helemaal mee eens, sowieso dat staffen, echt zo triest.. En dan vooral dat er even gemeld wordt dat er gestaft is.. Nou thumbs up hoor!!
Ik vind het argument dat alleen de moeder zeker weet dat ze de echte moeder is, behoorlijk sterk.

Anderzijds: de moeder heeft al zo veel privileges die haar een sterke band met het kind geven: zij draagt het kind, baart het kind, geeft het kind dikwijls borstvoeding, trekt meestal het meest met het kind op en als er gescheiden wordt, woont het kind meestal de meeste tijd bij haar.

De vader speelt duidelijk een ondergeschikte rol. Als hij dan ook nog eens zijn énige privilege - dat het kind zijn naam krijgt - kwijt raakt, wordt het nog ongelijkwaardiger.

(Dat vind ik natuurlijk niet als de vader onbekend is of als hij ervandoor gegaan is...).
quote:Snubbel schreef op 23 augustus 2011 @ 09:42:

Mijn kinderen hebben de achternaam van vader maar we zijn bezig met een naamswijziging. Ze vinden die van mij een stuk mooier en we zijn al heel lang uit elkaar. Vader vindt dit niet leuk maar ging gelukkig zonder problemen akkoord.

Wel een dure grap en het duurt ook lang voordat het rond is.Wel erg pijnlijk voor vader denk ik, alsof jullie hem uit je leven willen bannen. Wiens idee was het?
quote:_yellowlove_ schreef op 23 augustus 2011 @ 09:51:

Nee hij heet nu zeg maar Papanaam Mamanaam, eigenlijk zelfs zonder streepje.

Staat zo in zijn paspoort . En we plagen hem altijd dat hij van adel is, maar dat is niet zo. (zegt hij iig) Ik ga het eens vragen!Is een van de twee namen heel zeldzaam? Een met uitsterven bedreigde naam mag je onder voorwaarden aan je achternaam toevoegen.
quote:lila01 schreef op 25 augustus 2011 @ 13:59:

[...]

Wel erg pijnlijk voor vader denk ik, alsof jullie hem uit je leven willen bannen. Wiens idee was het?Dat wou ik ook net schrijven. Alsof zijn kinderen niets meer met hem te maken willen hebben. Is hij een slechte vader in hun/jouw ogen?
Je hoort weleens dat iemand naar huis belt (bijv school) en dat de kind een andere naam heeft dan de moeder, en dat de nieuwe partner van meoder weer een andere naam heeft en het eventuele bijbehorende kind.

Ik kan me voorstellen dat dat voor de buitenwereld vaak niet te volgen is.

Ik denk dat je dat bij veel instanties zou kunnen ondervangen als je de andere naam erbij zou kunnen vermelden. Veel systemen zijn hier niet op ingericht.

Ik heb de ouderwetse combi naamman - eigennaam, maar diezelfde combi heeft hij ook. Hij kan bijna nergens zijn dubbele achternaam kwijt!

Wij willen onze kinderen trouwens wel zijn naam geven, mochten we kinderen krijgen. Dat is toch ook de naam die bij ons vooraan staat en die we dus het meest gebruiken.

Een dubbele naam voor de kids mag helaas niet (normaliter).
Sarah:

het is dus een wet sinds 2010?

Toen pas?

Maar als je niet met hem getrouwd bent dan heb je die wet toch helemaal niet nodig???

Als je kind geboren is dan MOET je aangifte doen bij de burgerlijke stand van je woonplaats. Daar vul je dan de voornaam en achternaam van je kind in.

Je bent niet getrouwd dus dan is er niks moeilijks aan.

Ik bedoelde met mijn vraagstelling: als je getrouwd bent en gekozen hebt voor je eigen achternaam(hetgeen toch ook mogelijk was door een nieuwe wet) mag je volgens, weer een nieuwe wet, kiezen voor de achternaam van de moeder voor het kind???

Volg je me nog, is het nog duidelijk wat ik bedoel?
Reiger 100:

Dat moeders vaak kozen voor de achternaam van de vader had toch ook met eergevoel te maken?

Als de vader ontkende de papa van je kind te zijn dan stond je enorm voor schut.

Dat een kind de naam van de vader had, ook al wou hij niet met je trouwen heette niet voor niks het erkennen van het kind door de vader.

Hij bekent dan dat hij ooit sex met je heeft gehad. Zo'n bekentenis was belangrijk voor je imago.

En natuurlijk niet te vergeten voor je kind die als hij/zij volwassen is naar zijn/haar roots op zoek wilt gaan.
Lila 01:

Ik ben benieuwd naar het prijskaartje van zo'n naamswijziging.

Wil je dit met ons delen?
Amydal:

Tijdens de Spaanse les is mij ooit verteld dat dit in Spanje gebruikelijk is: kinderen met de achternaam van pa èn ma.
quote:cynthiao schreef op 26 augustus 2011 @ 04:08:

Cynthia, niemand hier volgt jou geloof ik nog.
Ik bedoelde dat het sinds 2010 mogelijk is om als je niet getrouwd bent en het kind draagt de achternaam van de moeder, het bij een evt huwelijk mogelijk is om 1 keer (kosteloos) de naam te wijzigen in de achternaam van de vader (erkenner van het kind). Sinds 1998 is het zo dat als vader en moeder niet getrouwd zijn en er is ook geen sprake van geregistreerd partnerschap het kind automatisch de naam van de moeder krijgt, tenzij je expliciet aangeeft dit niet te willen tijdens het erkennen v/d ongeboren vrucht. Als je al getrouwd bent mag je volgens mij ook kiezen, maar evt wijzigiging later kost aardig wat en duurt lang (tenzij je met een andere man opnieuw trouwt en biologische vader stemt met de naamswijziging in).
Cynthiao, fijn dat je de moeite neemt inhoudelijk te reageren!

Even ontopic: ik heb nog geen kinderen, maar als ze er komen krijgen ze de achternaam van mijn man (die heb ik zelf ook aangenomen, maar ik gebruik 'm nogal inconsequent)
quote:cynthiao schreef op 26 augustus 2011 @ 04:08:

Sarah:

het is dus een wet sinds 2010?

Toen pas?

Maar als je niet met hem getrouwd bent dan heb je die wet toch helemaal niet nodig???

Als je kind geboren is dan MOET je aangifte doen bij de burgerlijke stand van je woonplaats. Daar vul je dan de voornaam en achternaam van je kind in.

Je bent niet getrouwd dus dan is er niks moeilijks aan.

Ik bedoelde met mijn vraagstelling: als je getrouwd bent en gekozen hebt voor je eigen achternaam(hetgeen toch ook mogelijk was door een nieuwe wet) mag je volgens, weer een nieuwe wet, kiezen voor de achternaam van de moeder voor het kind???

Je doet geen aangifte in je woonplaats maar in de geboorteplaats van je kind.

Als je niet getrouwd bent is het aan te raden voor de vader om het kind voor de geboorte al te erkennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven