Geld & Recht alle pijlers

Vriendin in problemen door schuld vriend, wat doen?

26-08-2011 15:08 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb al even rondgekeken in deze pijler maar nog geen topic gevonden waar ik wat aan heb, mocht het er wel al zijn hoor ik het graag.

Een goede vriendin van mij woont sinds een paar maanden samen in een huurhuis met haar vriend. Het contract staat op beide namen. Vriendin werkt en heeft alle (nieuwe) spullen in het huis betaald, evenals gas, elektra, internet, etc. Haar vriend is werkeloos en draagt niets bij aan het inkomen.

Vlak voor ze gingen samenwonen ontdekte zij bij toeval dat hij een schuld had, heeft hij nooit zelf verteld. Deze schuld heeft zij toen voor hem afbetaald, met het idee 'beginnen met een schone lei'. Hij heeft toen gezworen dat er niet nog meer was.

Maar je voelt hem al aankomen, er zijn veel meer schulden. Haar vriend is nu een weekendje weg en wegens een naar voorgevoel over dingen heeft ze het huis overhoop gehaald en hele stapels (ongeopende) enveloppen gevonden van verschillende incassobureaus waaruit blijkt dat hij minstens 10.000 euro schuld heeft voor verschillende dingen. De betalingstermijn is hiervan allang verstreken, en er wordt in gezegd dat er deurwaarders langs kunnen gaan komen.

Ze heeft geen idee wat ze nu moet doen, en ik ook niet.

(Hoe) kan zij voorkomen dat er straks deurwaarders aan de deur staan die al haar spullen meenemen?

Heeft er misschien iemand iets soortgelijks meegemaakt en tips over hoe je dit kunt oplossen of aan kunt gaan? Is er in zo'n geval schuldhulpverlening te regelen? In ieder geval iets waardoor zij haar huis, spullen en geld niet kwijtraakt en die vriend een keer op zijn kop getimmerd wordt (figuurlijk, al zou ik me aanbevolen houden om het letterlijk te doen).

Ik heb al tot meerdere ruzies aan toe tegen haar gezegd dat ze die vent moet dumpen, hij is niet goed voor haar en liegt over van alles (niet alleen over geld), maar ze heeft een bord voor haar kop en ze blijft maar bij hem. Ik ga het niet nog een keer zeggen, wil haar nu alleen maar een advies geven en steun aanbieden waar ze concreet iets aan heeft.

Groetjes
quote:VotesforLeo schreef op 26 augustus 2011 @ 15:33:

[...]

Ik vind inderdaad dat je je vriendin in de steek laat als je je er niet mee gaat bemoeien. En ik schrijf niet dat het huis leeggehaald is maar dat het KAN! Niks dramatisch aan hoor. Dat maak jij ervanZie, ze heeft al iemand anders ingeschakeld die er meer verstand van heeft. Niks verloren dus.
Je vriendin kan ook via een samenlevingscontract zwart op wit laten zetten dat alle spullen van haar zijn.....(deze laat je opstellen bij een notaris, de kosten zijn waarschijnlijk ongeveer tussen de 200 en 300 euro).
quote:Beauke schreef op 26 augustus 2011 @ 15:40:

[...]

Zie, ze heeft al iemand anders ingeschakeld die er meer verstand van heeft. Niks verloren dus.Mee eens. Waarom wil jij (to) haar nog zo graag adviseren aangezien ze er toch niets mee doet?
quote:hanZie schreef op 26 augustus 2011 @ 15:42:

[...]

Mee eens. Waarom wil jij (to) haar nog zo graag adviseren aangezien ze er toch niets mee doet?Misschien komt die vriendin van TO ooit nog tot inkeer en dan is het fijn dat je wat goede adviezen kan geven :-)
Laat ze haar vriend maar vertellen dat er maar 1 oplossing is om de spullen niet kwijt te raken en een dak boven het hoofd te houden en dat is dat hij zich uitschrijft op dat adres.Aangezien hij toch geen uitkering ontvangt,wat me sterk lijkt want hij moet toch ergens geld van krijgen om zijn uitstapje en daarbij horende kosten te betalen????

En waarvan wil hij zijn schulden afbetalen?

Ik zou maar zorgen dat hij alle uitzendbureau's langsgaat,er is werk aan de winkel!
Lekkere man is dat, ik zou 'm niet hoeven!
Het is niet dat ze niets met deze adviezen doet, ik neem aan dat ze die wel aanneemt. De adviezen van mij om hem eruit te gooien heeft ze alleen tot op heden niet aangenomen. Een gesprek erover voeren kan trouwens wel gewoon hoor, ze probeert mijn argumenten niet van tafel te vegen.

Buiten dat wil ik er graag voor haar zijn. Ik geef gewoon veel om haar en vind dat je elkaar in een vriendschap hoort te ondersteunen.
quote:Captain_Obvious schreef op 26 augustus 2011 @ 15:47:

Lekkere man is dat, ik zou 'm niet hoeven!Ikke ook niet....been there
Dit uitstapje wordt voor hem betaald (uiteraard, hij laat alles voor zich betalen).

Heb het even gecheckt, uitkering heeft 'ie niet. Zorgverzekering ook al meer dan een jaar niet betaald, leningen bij andere mensen ook niet terugbetaald.

Ik zou hem ook niet hoeven, wat een nachtmerrie.
Ze wilde hem er voorheen niet uitzetten, maar zou ze dat nu nog steeds niet willen, een man die willens en wetens zijn vriendin laat opdraaien voor zijn duizenden euro's aan schuld? Want hij weet natuurlijk dondersgoed dat de deurwaarder er met haar spullen vandoor zal gaan, aangezien niks in dat huis van hem is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zorgverzekering niet betaald? Dan is dan een leuke schuld....want als hij ondertussen uit de verzekering gezet is komt daar nog een boete overheen omdat je verplicht bent een basisverzekering te hebben.

Nee echt een catch deze man. Vertel me aub niet dat hij ook veel blowt....
quote:himareable schreef op 26 augustus 2011 @ 15:51:

Dit uitstapje wordt voor hem betaald (uiteraard, hij laat alles voor zich betalen).

Heb het even gecheckt, uitkering heeft 'ie niet. Zorgverzekering ook al meer dan een jaar niet betaald, leningen bij andere mensen ook niet terugbetaald.

Ik zou hem ook niet hoeven, wat een nachtmerrie.

Poeh hoop voor je vriendin dat ze snel het licht ziet....

Maar het kan lang duren hoor, heeft bij mij ook bijna 12 jaar geduurd.... Sterkte ermee en vooral doorgaan met er voor haar zijn en zeggen wat je ziet dat er gebeurt.
Ja, Susan, ik vraag me af hoe zijn gedachtekronkel werkt. Hij is nog al van de struisvogelpolitiek geloof ik. Ik zou het echt never nooit pikken, ik hoop zij ook niet meer.
quote:Beauke schreef op 26 augustus 2011 @ 15:40:

[...]

Zie, ze heeft al iemand anders ingeschakeld die er meer verstand van heeft. Niks verloren dus.

Ik heb echt geen idee waar je het nou over hebt. Ook wel eens gehoord steun alleen al door er te zijn voor iemand en je er aan de zijlijn wel mee "te bemoeien" omdat je het beste wenst voor je vriendin?

Niet mee bemoeien zoals jij adviseert suggereert iets heel kouds
Persoonlijk zou mijn advies zijn: sloten veranderen en zijn eventuele spullen afleveren bij zijn moeder.

Maar ja, daar zullen wel wat emotionele haken en ogen aan zitten. En de beste stuurlui zitten in ieder geval meestal niet in de relatie...
Het huis staat op beider naam? Dat lijkt mij dan een verloren zaak. Zo snel mogelijk met haar eigen spullen verkassen (dan kunnen ze die niet meenemen --> denk eens aan erfstukken, daar heb je geen bonnetjes van) en die gozerT als de sodemieter dumpen.. Liefde is leuk hoor, maar overleeft over het algemeen op een houtje moeten bijten vanwege schulden van een van de twee niet... en dan heeft ze niet alleen een kater van een verbroken relatie, maar ook nog geen spulletjes meer...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Captain_Obvious schreef op 26 augustus 2011 @ 16:02:

Persoonlijk zou mijn advies zijn: sloten veranderen en zijn eventuele spullen afleveren bij zijn moeder.

Maar ja, daar zullen wel wat emotionele haken en ogen aan zitten. En de beste stuurlui zitten in ieder geval meestal niet in de relatie...Ze hebben een huurhuis wat op beider namen staat. Dan kun je hem er niet zo maar uitzetten: het is ook ZIJN huis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 26 augustus 2011 @ 16:10:

[...]

Ze hebben een huurhuis wat op beider namen staat. Dan kun je hem er niet zo maar uitzetten: het is ook ZIJN huis.

Ai, dat is waar ook.

Nou, ik zou zsm verhuizen, maar ik ben bang dat dit misschien ook een gevalletje 'maar ik houd zoveel van hem!' is.
vaak kan uitschrijven alleen met zijn medewerking inderdaad, maar daar zal je vriendin zelf even de regels van de woningbouw op na moeten slaan.
quote:Captain_Obvious schreef op 26 augustus 2011 @ 16:13:

[...]

Ai, dat is waar ook.

Nou, ik zou zsm verhuizen, maar ik ben bang dat dit misschien ook een gevalletje 'maar ik houd zoveel van hem!' is.en hij kan ook heul lief zijn
quote:Starshine schreef op 26 augustus 2011 @ 16:15:

[...]

en hij kan ook heul lief zijnwaar dan vervolgens geen enkel voorbeeld van komt
Haha, ja, zo gaat het ongeveer. Ik vind het zo sneu..

Eruit gooien kan niet inderdaad, sloten vervangen helaas ook niet. Wat ze wel kan (en hopelijk gaat..) doen is een aantekening laten maken bij de woningbouwvereniging, mocht het de spuigaten uitlopen dat 'ie dan daarmee, en uiteraard andere aantekeningen, weet ik wat nog meer, eruit gegooid kan worden.
quote:himareable schreef op 26 augustus 2011 @ 16:24:

Haha, ja, zo gaat het ongeveer. Ik vind het zo sneu..

Eruit gooien kan niet inderdaad, sloten vervangen helaas ook niet. Wat ze wel kan (en hopelijk gaat..) doen is een aantekening laten maken bij de woningbouwvereniging, mocht het de spuigaten uitlopen dat 'ie dan daarmee, en uiteraard andere aantekeningen, weet ik wat nog meer, eruit gegooid kan worden.

wat moet de spuigaten uitlopen?

Zolang hij geen overlast veroorzaakt (harde muziek, stinkend afval, aggressie) en de huur betaald (of eigenlijk als zijn vriendin dat doet) zal het hun een rotzorg zijn verder.

En als de huur niet betaald wordt kunnen ze beide uit huis gezet worden.
Eruit gooien kan best, maar mag officieel niet.

Maar ik zou persoonlijk de lening als verloren geld beschouwen en hem weer vrolijk bij zijn moeder afleveren.
maar even op een rij:

deze man heeft altijd bij zijn moeder gewoond, maar heeft het toch voor elkaar gekregen flinke schulden op te bouwen.

Deze verzwijgt hij voor zijn vriendin. Hij werkt niet, studeert niet en heeft ook geen uitkering. Geen enkele bron van inkomsten dus en ik zie ook niet dat dat binnenkort gaat veranderen.

Doet hij wel het huishouden of zit hij de hele dag te X-boxen?

edit: en hij loopt weg voor zijn problemen gezien de ongeopende enveloppen en zijn telefoon niet opnemen nu hij weet dat zijn vriendin achter de schulden gekomen is.

Wat is er precies leuk aan deze man?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven