Werk & Studie alle pijlers

Jaarcontract en proeftijd

27-08-2011 08:38 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,

Klein vraagje: als in een arbeidscontract van een jaar 2 maanden proeftijd wordt afgesproken, is dat dan rechtsgeldig? Er staat me iets bij dat bij een jaarcontract max 1 maand proeftijd mag? Is dat in de wetgeving geregeld of is dat per CAO verschillend? Heb vroeger wel wat P&O vakken gehad maar de kennis is nogal weggesijpeld.. Alvast bedankt!
Tja, je werkgever zal er wel een reden voor hebben. En de nieuwe persoon wordt bij anderen door de strot geduwd? Zo dan, ga er maar aan staan!
We raken wel erg op een zijspoor zo en dat was niet de bedoeling... Team is betrokken bij sollicitatieprocedure, heeft sterke voorkeur uitgesproken voor andere kandidaat (dezelfde die mijn sterke voorkeur had) en baas heeft besloten deze 2 adviezen in de wind te slaan (geheel tegen de gewoonte van de organisatie in). Geeft niet heel veel draagvlak zo denk ik. En waarom iedereen bij de procedure betrekken als het toch geen gewicht in de schaal legt? Er werden wel verwachtingen gecreeerd zo.

Maar goed, dat was niet waarover ik een vraag had, baas en ik zitten op 1 lijn met hoe hiermee om te gaan, alleen het tijdsbestek waarna geevalueerd moet worden was niet duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden, ik kan ermee verder!
Nog even nabranden: @ Astrape, het is ook een heftige functie en een heftig team, en ik hoop van harte dat de nieuwe collega het aankan! Dat is ook precies het pijnpunt, ik ben bang dat de daadkracht en stressbestendigheid ontbreekt.. En niemand blijer dan ik als na die maand (of 2 ) blijkt dat het beter gaat dan verwacht.
Je geeft aan dat je baas jullie voorkeur voor de andere kandidaat naast zich neer heeft gelegd. Misschien wil hij weleens een frisse wind door het team laten waaien.

Het is blijkbaar een lastig team omdat de vorige nieuwe collega's het stuk voor stuk niet hebben gered. Ligt het probleem dan niet bij het huidige team?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Hai Mailbu,

Beweegredenen van baas liggen meer op gevoelsvlak, de persoon die er nu bijkomt is juist niet de frisse wind maar bekend terrein, de andere kandidaat had de frisse wind. Gaat mij ook verder niet meer om de beweegredenen, de keuze is gemaakt en daar moeten we het beste van maken. Alleen wel met een goed en tijdig evaluatiemoment!
Wat is jouw functie in dit geheel?
Maar als de proeftijd twee maanden is (wat in dit geval niet mag van wet én cao) dan ís er dus helemaal geen proeftijd.
@ Astrape, aha, werkt het dan zo omdat het niet rechtsgeldig is, het helemaal vervalt? Wordt er dan niet teruggevallen op hetgeen wel rechtsgeldig is? Dat is link zeg!

@ feeks, mijn functie in het geheel? Ik snap je vraag niet helemaal maar als je bedoelt tov nieuwe collega? Die gaat dezelfde functie als ik vervullen. Samen sturen we een afdeling aan en ieder heeft daar de eigen subteams in om hierarchisch leiding aan te geven.
Wat is de reden van jouw leidinggevende geweest om jullie advies in de wind te slaan?
@Marit80, als er geen rechtsgeldige proeftijd is afgesproken wordt het hele proeftijdbeding als nietig beschouwd. Er is dan officieel helemaal geen proeftijd afgesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven