Bezorgd om huisgenoot

29-08-2011 09:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een studentenhuis en een huisgenoot is al jaren depressief. Hij heeft een uitkering en er zijn eerder periodes geweest dat hij zijn kamer niet afkomt, de hele dag hetzelfde liedje heel hard op repeat heeft staan en het 's middags in zijn eentje op een zuipen zet. Zo ook nu. Gisteren heeft hij op keukenkastjes en stoelen in staan rammen en wat dingen kapot gemaakt. Mijn andere huisgenoten (de meesten veel jonger) durven hem niet echt aan te spreken, en ik heb om ingewikkelde redenen geen contact met hem. Ik heb zijn beste vriend gebeld, tevens de enige waar hij echt mee praat, en die gaf aan dat hij al de hele week niet opneemt en aangeeft met rust gelaten te willen worden door iedereen. Die vriend is 's avonds nog langs gekomen maar huisgenoot heeft hem niet binnengelaten. Hier maak ik me zorgen om, want ik weet gewoon dat hij niemand ziet. Ook ben ik bang dat als hij vaker iets vernielt, andere huisgenoten hem eruit laten zetten. En ik ben bang dat hij zichzelf iets aandoet, en ik dan zou ik het mezelf nooit vergeven als ik het probleem genegeerd heb. Voor nu heb ik afgesproken hem een beetje in de gaten te houden (voor zover dat kan, deur zit altijd potdicht) en zijn vriend op de hoogte te houden. Is er verder iets wat ik kan doen? Het voelt een beetje machteloos.
Kan me voorstellen dat jij je machteloos voelt. Dit verhaal doet me gelijk denken aan Karst T....oud-huisgenoten vertelden ook zoiets over hem.

Kan zijn vriend de huisarts niet bellen (of de crisisopvang)?
Kijken of je erachter kunt komen of hij proffesionele hulp heeft? Zo niet: misschien een gesprek met zijn beste vriend aangaan en bij hem aansturen op hulp? Hij vernielt dingen en je bent bang dat hij zichzelf wat aandoet.
Als hij voor niemand open doet, ook niet voor zijn beste vriend, maar ook agressief en overlastgevend gedrag vertoont, je huisbaas inschakelen.

Het kan ook zomaar zijn dat die jongen psychotisch is, dan zal het van kwaad tot erger gaan. Dan zou er -in het beste geval eigenlijk- een gedwongen opname uit kunnen volgen... want zo iemand is dan een gevaar voor zichzelf en ook voor anderen. Denk ook aan je gasstel bv.

Ik denk niet dat jullie deze man kunnen helpen, daar is hij zo te lezen al te ver voor 'heen'.
Hij heeft al jaren hulp, staat op het punt om met de zoveelste nieuwe therapievorm te beginnen. Dat schiet tot nu toe niet heel erg op, maar het lijkt wel alsof hij nu een voorlopig dieptepunt bereikt. Ik weet niet of behandelaars weten hoe erg het is.

Zijn vriend is nu nog bang om achter zijn rug om hulp te zoeken, omdat hij zich dan ook helemaal tegen iedereen kan keren. Maar als het langer zo blijft is dat misschien een idee. Had er ook al aan zitten denken zijn familie op de hoogte te brengen, die wil hij nu ook niet zien.
Zou zeer zeker zijn familie inlichten! Hoe meer mensen het weten, hoe beter. Sterkte, lijkt me geen fijn gevoel
Ik denk niet dat hij psychotisch is. Weet wel dat hij drinkt en drugs gebruikt, en dan wordt hij agressief. Overigens ben ik niet bang voor mezelf of anderen, ik verwacht niet dat hij zijn boosheid op andere mensen richt.

Ik wil zo lang mogelijk wachten met inschakelen van huisbaas omdat ik verwacht dat die hem gewoon op straat zet, en dan kan het alleen maar erger worden.
Hoe oud is deze jongen?

Ik zou zijn ouders inlichten.Weet de verhuurder hun gegevens?
Hij is begin 30. Geen gegevens ouders, maar ik kan via internet wel zijn broer opsporen evt. Wil het wel eerst een paar dagen afwachten omdat zijn vriend aangaf dat het inlichten ook verkeerd uit zou kunnen pakken. Hij heeft op het moment nl. bewust afstand van zijn familie genomen omdat zijn pyschische problemen met vroeger te maken hebben en hij het even niet aankan. Maar zo blijft er bijna niemand over.
In veel studentenhuizen is het gebruik van drugs in huis een reden om de bewoner eruit te zetten.Staat daar niets over in het huurcontract?

Er zijn situaties denkbaar waarin een gedwongen opname in ieder geval tijdelijk, een oplossing kan bieden. Dit zijn vooral situaties waarin sprake is van ernstige verwaarlozing en/of aanhoudende verwardheid. Een gedwongen opname kan dan dienen als time-out voor de verslaafde; om lichamelijk wat aan te sterken en om de negatieve spriraal te doorbreken. Aansluitende behandeling in een verslavingskliniek is vaak wel wenselijk.
God, wat een rotsituatie. Zelf ook ervaring met een huisgenoot met problemen (zo op dit forum terechtgekomen overigens).

Je moet echt onthouden dat het niet jouw probleem is, hoe lastig dat ook is... Je kan wel een soort interventie houden met je andere huisgenoten samen omdat hij jullie 'overlast' bezorgd en aangeven dat jullie er voor hem zijn. Misschien is dat juist wel prettig voor hem om met mensen te praten die wat verder van hem af staan dan vrienden en familie.

Het is supermoeilijk om over zoiets te praten met iemand, vooral omdat hij zo duidelijk niet geholpen wil worden en met rust gelaten wil worden.. Maar voel alsjeblieft niet schuldig.. Jij kan er niets aan doen dat je toevallig met hem in een huis woont. Wel kun je op die vriend van hem inpraten en eventueel zijn familie waarschuwen dat het zo echt niet meer gaat..

Heel veel sterkte!
Sorry te snel
Een psychose kan zich wel zo(maar) ontwikkelen, zeker in combi met drugs/cannabis, dat kan een combinatie van aanleg/erfelijkheid zijn. Dus vlak die mogelijkheid niet uit, zeker omdat je al aangeeft dat er drank en drugs in het spel is.

Je zegt dat hij op keukenkastjes etc ging slaan, daarvoor moest hij dan toch zijn kamer uitkomen? In dat geval keert hij zich helemaal niet in zichzelf, maar vraagt hij toch om aandacht en die agressie kan wel omslaan natuurlijk. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand de gaskraan openzet in zo'n toestand.

Hij hoeft verder helemaal niet te weten wie of wat zijn familie waarschuwt, maar ik zou het toch maar doen. Hij kan wel zoveel willen maar zijn gedrag verraadt dat hij helemaal zichzelf niet is en ook niet in staat is om de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag te nemen. Dan zul je dus moeten ingrijpen want het gebeurt allemaal wel in jouw huis. Dus: familie/vrienden inlichten, huisbaas meedelen wat er aan de hand is. De volgende stappen zouden anders wel eens politie of hulpinstanties kunnen zijn...
Ga je alsjeblieft niet verantwoordelijk voelen voor iets waar je geen invloed op hebt.

Je hebt gedaan wat je kon.

Iemand van begin 30 met geestelijke problemen hoort niet in een studentenhuis te wonen. De andere bewoners zijn namelijk niet geschikt om de verantwoordelijkheid aan te kunnen.

Neem contact op met de huisbaas en kijk of er een andere woonlocatie voor deze man te vinden is.

Waar studeert deze man? Meestal heeft een universiteit wel een vertrouwenspersoon waar je met dit soort problemen terecht kan.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 29 augustus 2011 @ 10:07:

Een psychose kan zich wel zo(maa) ontwikkelen, zeker in combi met drugs/cannabis, dat kan een combinatie van aanleg/erfelijkheid zijn. Dus vlak die mogelijkheid niet uit, zeker omdat je al aangeeft dat er drank en drugs in het spel is.

Je zegt dat hij op keukenkastjes etc ging slaan, daarvoor moest hij dan toch zijn kamer uitkomen? In dat geval keert hij zich helemaal niet in zichzelf, maar vraagt hij toch om aandacht en die agressie kan wel omslaan natuurlijk. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand de gaskraan openzet in zo'n toestand.

Hij hoeft verder helemaal niet te weten wie of wat zijn familie waarschuwt, maar ik zou het toch maar doen. Hij kan wel zoveel willen maar zijn gedrag verraadt dat hij helemaal zichzelf niet is en ook niet in staat is om de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag te nemen. Dan zul je dus moeten ingrijpen want het gebeurt allemaal wel in jouw huis. Dus: familie/vrienden inlichten, huisbaas meedelen wat er aan de hand is. De volgende stappen zouden anders wel eens politie of hulpinstanties kunnen zijn...

Het is ook de eerste keer dat hij zo'n bui op de keuken botviert: vroeger deed hij dat alleen op zijn eigen kamer. Een andere huisgenoot heeft geprobeerd hem aan te spreken maar drong niet tot hem door. Dit is een keer eerder gebeurd, waas voor zn ogen en achteraf weet hij het niet meer. Ik denk niet dat hij aandacht wil.

Over familie inlichten denk ik dat je gelijk hebt, die mensen hebbenr echt om te weten hoe slecht het gaat en wat ze daar verder mee doen is hun keuze. Ik ga proberen gegevens van broer te achterhalen.
Overigens is hij al afgestudeerd, daarna is hij in de ww (?) gekomen. Hij hoeft dus ook bijna nooit de deur uit en zijn sociale netwerk is heel klein geworden.
Gewoon doen hoor. Het kan zomaar zijn dat de familieverhoudingen zo zijn dat die hun handen er al vanaf hebben getrokken, maar dan weet je dat ook maar. Dan heb jij gedaan wat je moest doen. Succes, ik hoop dat er snel iemand ingrijpt want helaas waait dit soort gedrag niet zomaar over. Dan is er echt wel meer aan de hand en als leek kun je daar ook niet veel mee, het is voor professionals al moeilijk genoeg.
quote:dominiqueviva schreef op 29 augustus 2011 @ 10:12:

[...]

Het is ook de eerste keer dat hij zo'n bui op de keuken botviert: vroeger deed hij dat alleen op zijn eigen kamer. Een andere huisgenoot heeft geprobeerd hem aan te spreken maar drong niet tot hem door. Dit is een keer eerder gebeurd, waas voor zn ogen en achteraf weet hij het niet meer. Ik denk niet dat hij aandacht wil.

De volgende keer bij zo'n bui de politie bellen.

Het is voor jullie gevaarlijk en dat zal zo'n agent ook inzien.

Als ze niet direct ingrijpen, wordt er i.i.g. dossier aangemaakt.
quote:dominiqueviva schreef op 29 augustus 2011 @ 10:12:

[...]

Het is ook de eerste keer dat hij zo'n bui op de keuken botviert: vroeger deed hij dat alleen op zijn eigen kamer. Een andere huisgenoot heeft geprobeerd hem aan te spreken maar drong niet tot hem door. Dit is een keer eerder gebeurd, waas voor zn ogen en achteraf weet hij het niet meer. Je geeft aan dat hij zich w.s. niet op mensen zal gaan richten, maar precies om bovengenoemde reden zou ik daar maar niet zo zeker van zijn.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Wat Very Cherry zegt. Inderdaad de politie bellen als hij onaanspreekbaar blijkt bij de volgende bui. Buiten dat het jullie huis is waar hij schade aan toebrengt gaat het ook om jullie veiligheid.
Djiez, jullie hebben gelijk. Ik dacht dat ik het misschien wat overdreef, vind dat zijn vriend en andere huisgenoten er vrij licht over denken namelijk. Er is een andere jongen hier in huis die hem regelmatig van drugs voorziet (en het gaat dan niet om wiet). Ik denk dat ik die erop ga aanspreken, of hij dat niet meer wil doen, gewoon wil zeggen dat hij niets heeft?
Misschien bij politie, maatschappelijk werk of huisarts informeren welke stappen kunnen worden genomen. Reken er niet op dat hij zich niet op huisgenoten gaat richten: als hij een waas voor zijn ogen heeft, weet hij niet wat hij doet.

Lief van je dat je hulp voor hem wilt vinden. Waarschijnlijk is gedwongen opname de enige mogelijkheid? Dat zal zijn familie moeten regelen. Jij zou misschien wel over zijn gedrag kunnen getuigen, dat je denkt dat hij een gevaar voor zichzelf en anderen is.

Ik denk niet dat het voor hem of zijn huisgenoten goed is dat hij daar blijft wonen.
Ga in therapie!
Kun je zelf niet beter vertrekken als er ook een dealer in huis woont?
Ga in therapie!
Informatie aanvragen over wat te doen bij een erkende instantie is een heel goed idee..
quote:dubiootje schreef op 29 augustus 2011 @ 10:30:

Kun je zelf niet beter vertrekken als er ook een dealer in huis woont?Heel graag, maar lange wachtlijsten hier. Was altijd een heel gezellig huis hoor, maar nu is de sfeer grimmig. Dealer (heb hem net op de hoogte gesteld) is, schrik niet, 18.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven