Bezorgd om huisgenoot
maandag 29 augustus 2011 om 09:41
Ik woon in een studentenhuis en een huisgenoot is al jaren depressief. Hij heeft een uitkering en er zijn eerder periodes geweest dat hij zijn kamer niet afkomt, de hele dag hetzelfde liedje heel hard op repeat heeft staan en het 's middags in zijn eentje op een zuipen zet. Zo ook nu. Gisteren heeft hij op keukenkastjes en stoelen in staan rammen en wat dingen kapot gemaakt. Mijn andere huisgenoten (de meesten veel jonger) durven hem niet echt aan te spreken, en ik heb om ingewikkelde redenen geen contact met hem. Ik heb zijn beste vriend gebeld, tevens de enige waar hij echt mee praat, en die gaf aan dat hij al de hele week niet opneemt en aangeeft met rust gelaten te willen worden door iedereen. Die vriend is 's avonds nog langs gekomen maar huisgenoot heeft hem niet binnengelaten. Hier maak ik me zorgen om, want ik weet gewoon dat hij niemand ziet. Ook ben ik bang dat als hij vaker iets vernielt, andere huisgenoten hem eruit laten zetten. En ik ben bang dat hij zichzelf iets aandoet, en ik dan zou ik het mezelf nooit vergeven als ik het probleem genegeerd heb. Voor nu heb ik afgesproken hem een beetje in de gaten te houden (voor zover dat kan, deur zit altijd potdicht) en zijn vriend op de hoogte te houden. Is er verder iets wat ik kan doen? Het voelt een beetje machteloos.