Kattenluikje

30-08-2011 17:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Donderdagavond gaan ik en mijn vriend op bezoek bij een familie met kittens en mocht het klikken dan nemen we meteen de kittens (2) mee.

Ik heb vandaag een kattenluikje gekocht aangezien we de kattenbak in de berging willen en we het hadden bedacht dat als we een kattenluikje in die deur doen dat de katten er dan altijd bij kunnen. Alleen staat er in de handleiding dat je de buikhoogte van je huisdier op moet meten om te bepalen op welke hoogte het kattenluikje geplaatst moet worden. Alleen ik heb een probleempje. Ik heb de kittens natuurlijk nog niet en ik wil graag dat het luikje klaar is als ze er komen, daarnaast zijn het kittens en wil ik niet over 1 jaar een nieuw gat in mijn deur te hoeven zagen omdat ze dan groter zijn.

Heeft iemand enig idee wat verstandig is? Kunnen kittens gewoon door een kattenluikje dat op de hoogte zit van een volwassen kat? En zo ja wat is de buikhoogte van een volwassen kat?
Ik zou ze voorlopig nog niet naar buiten laten, pas als ze een half jaar zijn.
Het is ook niet voor buiten, het is voor binnen. Het is namelijk voor de deur naar de berging (waar wij de kattenbak gaan neerzetten).
O wat leuk! Kittens!

Als ik jou was zou ik het luikje maken op de hoogte van een volwassen kat (buikhoogte kan wel behoorlijk wisselen per ras, mannetje, vrouwtje, steriliseren, castreren..whatever). Voor nu is het namelijk sowieso nog niet handig om ze zelfstandig naar buiten te laten gaan. Ze moeten eerst leren waar ze thuishoren (of is je tuin afgesloten?) voordat je ze lekker de hort op stuurt. Tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen zonder toezicht zijn ze al weer een stuk groter dan nu en zullen ze denk ik niet echt problemen hebben met het passeren van een kattenluik op volwassenhoogte.

Als het allemaal doorgaat; geniet ervan!
tijdelijk de deur op een kier laten?
Sorry, niet goed gelezen. Volgens mij staat vaak op de verpakking van de luikjes hoe hoog je deze moet plaatsen. En ik denk dat kittens er tot die tijd wel doorheen kunnen klauteren.
Ik vraag me af of die kleine katjes überhaupt door een luikje kunnen/willen, zelfs al zou je het klepje open zetten wordt dat best een lastige...

Wij hebben voor onze (klein uitgevallen) volwassen kat het luikje op ongeveer 8cm boven de grond zitten, dus dat kun je voor later aanhouden. Ik heb gewoon gegokt, want mijn kat vond de buik opmeten niet zo leuk hahaha.

Succes en veel plezier!
@justme19 Ik heb alleen een klein balkonnetje. Het kattenluikje willen wij bevestigen aan/in de deur naar de berging. Daarnaast ben ik dan erg nieuwsgierig wat de buikhoogte van een volwassen kat is.
quote:Jirelle schreef op 30 augustus 2011 @ 17:44:

Het is ook niet voor buiten, het is voor binnen. Het is namelijk voor de deur naar de berging (waar wij de kattenbak gaan neerzetten).Sorry, ik was iets te snel (langzaam?) met plaatsen van mijn reactie..maar het maakt niet uit, nog steeds zou ik er een volwassenhoogte van maken. Dat kunnen ze best, mits het klepje niet met al te veel moeite opengaat..:).
@mem2b super bedankt, houden we dat aan.

@Claudia2010 In de gebruiksaanwijzing staat er dat je de buikhoogte van je huisdier op moet meten en op die hoogte komt de onderkant van het luikje.
@justme19 Waarschijnlijk laten we het klepje de eerste week er af aangezien de katjes toch aan het luikje moeten wennen en het is natuurlijk makkelijker om ze daarbij te helpen als er geen klepje in de weg zit ;)
quote:[

@Claudia2010 In de gebruiksaanwijzing staat er dat je de buikhoogte van je huisdier op moet meten en op die hoogte komt de onderkant van het luikje.

Oh...grinnik, dan heb je er weinig aan.

Mijn kat is nog niet volgroeid, maar er is vast wel iemand anders die je kan helpen.

Veel plezier in ieder geval.
Hoi,

Wij hebben 4 katten met verschillende maten, althans een jaar geleden toen er nog 2 kitten waren.

Ook hebben wij paneeldeuren zodat 't beter uitkwam om 't luikje in 't paneel te zetten, dit is vrij hoog.

Vanaf de eerste dag zijn de volwassen katten gewoon door 't luik geklauterd.

De kittens waren in 't begin nog te klein, daarom inderdaad deur op een kier, maar al vrij snel klommen zij ook gewoon door 't luikje.

Nooit hun buikmaat opgemeten.

Conclusie, katten zijn hartstikke flexibel en passen zich snel aan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik denk dat 8 cm. boven de grond best laag is.

Vorige week bij vrienden een luikje gemaakt, die zit op 15 of 16 cm boven de grond.

Anders katten van vrienden proberen op te meten?

Ons monster slaapt nu, dus kan niet meten...
hmm, wij hebben het luikje gewoon zomaar ergens in de deur gezaagd wat ons een mooie hoogte leek, onze katten zijn al wel volwassen, en gaan er prima doorheen. Heb nog nooit gehoord van een speciale hoogte hoor! Katten kunnen als het moet overal doorheen!

Alleen voor kittens is het misschien nog wat lastig. Maar je kunt natuurlijk ook in het begin de kattenbak gewoon 'binnen' zetten, zodat ze niet door een luikje hoeven.
Je wilt dus dat de kittens door een luikje naar de kattenbak in de berging gaan?

Hoe oud zijn de katjes?

Van jonge katjes kun je niet meteen verwachten dat ze een eind lopen naar de kattenbak. Dan moet je eerder zorgen dat er meerdere kattenbakken staan. Jonge katjes zijn wel zindelijk maar je moet het niet té moeilijk maken. Laat in ieder geval het deurtje open in het begin zodat we weten wat de bedoelin gis.
Ik heb eventjes zitten meten, zou een hoogte van 14 cm goed zijn? Dat lijkt mij namelijk wel een mooie hoogte en volgens mij kunnen de kittens daar dan ook nog doorheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven