Zijn netbooks dood?

07-04-2011 19:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén tot twee jaar terug zag ik veel mensen met netbooks.

Nu niet meer.

Dat terwijl het me nu nog steeds handig lijkt, maar ik heb dan ook geen smartphone (ook geen netbook trouwens).

Zijn ze "uit" vanwege vergane hipheid of zo?

Of gewoon door de uitgebreide smartphones anno nu?

(N.B. onder een "netbook" versta ik een laptop met een 7.x tot 10.x inch scherm)

edit: die "^ Beide"-optie hoort onder die twee eerste "Ja ..." opties

Netbooks zijn zo 2009

Totaal aantal stemmen: 20

Ja, was modegril (20%)
Ja, vanwege mobieltjes (10%)
^ Beide (5%)
Nee (50%)
Anders / Soms / Beetje/ Weetniet (15%)
Toevallig moest ik nu net wel scrollen bij een pdf file. Maar dat komt dus vrijwel nooit voor.

Bedankt voor de tip van de screensaver, ga meteen kijken of het lukt.

En trouwens als ik moet scrollen kan dat door 3 vingers tegelijk op mijn muis horizontaal te bewegen, dan scrollt 'ie snel heen en weer.
Screensaver is gelukt, alleen bureaubladachtergrond lukt niet.
.
.
quote:nerd_ schreef op 10 mei 2011 @ 04:54:

@Friia

Wel grappig, jouw topic-titel blijft actueel:

http://www.businessinside ... ven-getting-better-2011-2

Geëvolueerd tot `notbook,` een betere, 11 of 12 inch netbook.

lol

Oh ja die link onder dat artikel herinnerde me eraan... Google's Chrome OS netbook/notbook komt uit... vanaf 15 juni in NL en het heet een Chromebook (voor de geïntereseerden), het lijkt me zelf niks omdat je geen printer of camera aan kunt sluiten en omdat ik een aluhoedje ben wat betreft Google, maar toch.

@mayou klinkt iid wel goed die specificaties. En Asus spul heeft meestal ook wel een goede behuizing geloof ik (itt Acer).
quote:Friia schreef op 23 mei 2011 @ 16:56:

[...]

lol

Oh ja die link onder dat artikel herinnerde me eraan... Google's Chrome OS netbook/notbook komt uit... vanaf 15 juni in NL en het heet een Chromebook (voor de geïntereseerden), het lijkt me zelf niks omdat je geen printer of camera aan kunt sluiten en omdat ik een aluhoedje ben wat betreft Google, maar toch.Geinig filmpje
.
.
Netbooks zijn niet dood hoor, de mijne doet het nog gewoon!
Ik heb getwijfeld tussen een netbook en een tablet. Ik ben een enorme gadgetjunkie maar toch heb ik voor een netbook gekozen omdat het toetsenbord toch wel erg handig is. Verder lijkt een netbook me minder kwetsbaar en omdat ik ermee ga reizen, gaf dat de doorslag. En ik ben er ontzettend blij mee!
Welke heb je gekocht its?

Ik heb nog steeds een witte nc10 van 2 jaar geleden. Die gaat vanaf volgende week mee naar school.
Een Asus. Was een aanbieding en werd me aangeraden door een collega van de ict afdelingen n.a.v. mijn wensen. Ik ga er deze week nog wat extra (werk)geheugen inzetten, zodat hij iets sneller wordt. Echt langzaam is hij niet, maar als je een snelle laptop gewend bent, wordt je wat ongeduldig :-)
hoi

ik ben ook op zoek naar een nieuwe laptop maar zie door de bomen het bos niet meer!

wat wil ik:

- tekstverwerken ed.

- beetje surfen.

- makkelijk meenemen naar school.

- printer ed op aan kunnen sluiten en cd-roms/dvd's afspelen.

Ohja en niet te duur.

weet dus niet of een netbook iets voor mij is of dat ik echt op zoek moet gaan naar een notebook.

weet wel een Ipad oid is dus echt niets voor mij!

wie heeft er tips?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik heb een iPad en leren hoes met toetsenbord. Werkt helemaal goed, hij kan op die manier rechtop op tafel staan waardoor het toetsenbord beter te gebruiken is.

Adios, ik denk dat jij toch voor een laptop moet gaan. Heb je veel meer aan dan een netbook met de eisen die je stelt.
.
Hoorde net van mijn moeder cdat er in de consumentengids van deze keer iets staat over laptops. Toch maar een keer in gaan snuffelen dan!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:Aishwarya schreef op 22 augustus 2011 @ 09:10:

Welke heb je gekocht its?

Ik heb nog steeds een witte nc10 van 2 jaar geleden. Die gaat vanaf volgende week mee naar school.

Die heb ik ook, twee jaar geleden gekocht toen ik net een paar jaar had gewerkt en weer ging studeren. Ben er zo blij mee! Ik kan hem heel makkelijk meenemen, en met mijn dyspraxie is typen veel makkelijker bij notities maken dan schrijven. Dus anders zou ik steeds met een enorme laptop rond moeten lopen.

Kortom: ik ben verliefd op mijn witte N10
De echte netbooks (met een schermdiagonaal tot 10 inch en een Atom-processor) zijn een hype gebleken. De beeldschermen en toetsenborden waren te klein en de processors te traag. De gebruikerservaring was aan alle kanten ruk.

Zoals Steve Jobs zei: 'netbooks aren't good at anything'.

Ook klein zijn doen ze niet erg goed meer. Een tablet en een MacBook Air 11 inch zijn kleiner.

Je bent veel beter af met een ultraportable met een 11 of 13 inch beeldscherm. Het summum op dit gebied is uiteraard de MacBook Air. Kost wat, heb je wat.
.
Hoezo onzin? Netbooks met een Atom-processor zijn traag, hebben een beeldschermresolutie die zo laag is dat je er geen serieus werkt op kunt verrichten, hebben een te klein toetsenbord waar je niet fijn op kunt typen en voordeel van het kleine formaat is er niet in vergelijking met een veel dunnere tablet. Het is een feit dat de verkopen van netbooks zijn ingekakt. Dat zou niet het geval zijn geweest als netbooks een geweldige gebruikerservaring hadden geboden. Dat doen ze niet om de bovenstaande redenen.

Een 11,6 inch ultraportable kan wel beschikken over een full size toetsenbord en een beeldscherm met een werkbare resolutie van (1366 x 768 pixels. Ook worden ze geleverd met serieuze processors. Wil je gewoon wat om mee op de bank te hangen dan is een tablet wellicht een betere oplossing.
quote:fman schreef op 28 augustus 2011 @ 23:33:

Zoals Steve Jobs zei: 'netbooks aren't good at anything'.

Een tablet en een MacBook Air 11 inch zijn kleiner.

Het summum op dit gebied is uiteraard de MacBook Air. Kost wat, heb je wat.
.
Het is fijn dat je het oneens bent met me maar probeer dan een inhoudelijke discussie te voeren in plaats van vergelijkingen te maken met mensen die beweren dat de aarde plat is.

Wat betreft het missen van ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht: ik heb de nodige netbooks in de hand gehad en zelf een 10 inch exemplaar van Samsung gehad. Die was traag, had een toetsenbord waar je niet lekker op kon typen, had een te klein touchpad, een beeldschermresolutie waar je hooguit een beetje op kon browsen maar die te laag was om bijvoorbeeld foto's op te kunnen bewerken tijdens een vakantie. Overigens wil je dat al niet vanwege de prestaties van de processor. Hierna heb ik een 11,6 inch Samsung gehad met een Celeron-processor. Die was al een heel stuk beter bruikbaar vanwege het grotere toetsenbord, het grotere touchpad, de minder trage processor en het beeldscherm waar echt werk op verzet kon worden. Hierna kwamen een 11 inch MacBook Air en inmiddels heb ik een nieuwe 13 inch. Een MacBook Air is wat betreft design, materiaalgebruik, ergonomie en kwaliteit van de meegeleverde software onvergelijkbaar met de eerder genoemde Samsung-laptops maar dat mag ook wel voor de prijs.

Het is een feit dat de verkopen van netbooks zijn ingestort. Dit komt door de opkomst van tablets, door de daling van prijzen van grotere laptops en doordat netbook-gebruikers hebben ontdekt dat netbookjes geen beste gebruikerservaring bieden vanwege de eerder genoemde beperkingen.

Met een netbook bedoel ik in dit verhaal overigens een laptop met een Atom-processor en een beelddiagonaal van maximaal 11 inch. Vanaf 11,6 inch is het mogelijk om een laptop te voorzien van een fatsoenlijk toetsenbord. Alles met een snellere processor dan een Atom is in principe al een stuk beter bruikbaar in de praktijk. Het enige waar netbooks nog goed in zijn is de prijs.

Voorschrijdend inzicht is dat je beter een tablet kunt kopen als je gewoon wat wilt surfen of een laptop met minimaal een 11,6 inch scherm en een processor sneller dan een Atom. Als je een product wilt hebben waar echt goed over is nagedacht is de MacBook Air de way to go maar die zit wel in een totaal andere prijsklasse. Voor wie genoegen neemt met minder hoogwaardig design in een compacte behuizing en kan leven met Windows zijn de ultrabooks die later dit jaar op de markt komen interessant. Die gaan rond de 700-800 euro kosten.
Tja, ze zijn klein, en dat is dus exact wat ik wil. Daarnaast heb ik kleine handen met smalle vingers en typ ik prima op het toetsebord van mijn netboekje, en dat als sneltypende secretaresse. Op een iPad of andere tablet lukt me dat dus echt niet. Niet snel misschien, maar wel het hele office pakket erop en een aantal usb ingangen. Ik heb hem vnl. voor op reis of als ik naar de boot of ergens anders buitenshuis ga. En dat voor 200 euro. Trouwens, het scherm is prima en beter te zien in de zon dan mijn Vaio laptop. Technische eigenschappen zeggen me niet zo veel, ik baseer mijn oordeel op mijn gebruikerservaring. Dit is getypt op mijn iPhone en dat blijft waardeloos en went nooit, dus ik vrees hetzelfde voor een tablet met een touchscreen.
Ik typ trouwens op mij laptop lekkerder dan op een los toetsenbord. Ik doe het al zo lang dat ik een los toetsenbord Ontwend ben. Maar nogmaals, ik heb geen dikke vingers.

Design iS leuk, maar voor mij komt dat NA gebruikersgemak.

En nu geen ruzie meer maken hoor!

:-)))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven