De pil
woensdag 31 augustus 2011 om 20:19
Ik ben al ongeveer een jaar aan de pil omdat ik last had van onregelmatige menstruatie en veel buik pijn en het leek mij handig als ik een vriend had.
Nu ben ik van plan om te stoppen met de pil omdat ik hem gewoon niet meer nodig heb nu.
Als ik ooit weer een vriend krijg wil ik natuurlijk wel weer aan de pil.
Is het gezond dat je stopt en over een tijd weer begint?
Iemand is heel erg tegen de pil in mijn familie en vertelt mij vaak dat ik goed moet weten waar ik mee bezig ben. Ze denkt dat je er later geen kinderen van kunt krijgen of dat je ziektes kan krijgen van de pil. Ik denk totaal niet dat dat zo is maar toch zet mij dat aan het twijfelen.
Nu ben ik van plan om te stoppen met de pil omdat ik hem gewoon niet meer nodig heb nu.
Als ik ooit weer een vriend krijg wil ik natuurlijk wel weer aan de pil.
Is het gezond dat je stopt en over een tijd weer begint?
Iemand is heel erg tegen de pil in mijn familie en vertelt mij vaak dat ik goed moet weten waar ik mee bezig ben. Ze denkt dat je er later geen kinderen van kunt krijgen of dat je ziektes kan krijgen van de pil. Ik denk totaal niet dat dat zo is maar toch zet mij dat aan het twijfelen.
woensdag 31 augustus 2011 om 20:39
Je kunt rustig periodes stoppen met de pil. Echter dan moeten dat wel langer aaneengesloten periodes zijn. Niet twee weken stoppen, dan weer even slikken etc.
En je kunt absoluut nog kinderen krijgen na het slikken van de pil. Wel is het zo dat als je de pil heel lang hebt geslikt (jaren) dat je lichaam even weer moet 'ontpillen' en de hormonen uit je lijf moeten gaan.
En je kunt absoluut nog kinderen krijgen na het slikken van de pil. Wel is het zo dat als je de pil heel lang hebt geslikt (jaren) dat je lichaam even weer moet 'ontpillen' en de hormonen uit je lijf moeten gaan.
woensdag 31 augustus 2011 om 20:41
woensdag 31 augustus 2011 om 21:00
Geheel onschadelijk is de pil ook weer niet. Er wordt gezegd dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, maar dat is niet hetzelfde als onschadelijk. Je kunt gewoon stoppen. Het is bijvoorbeeld fijn om inzicht in de cyclus te krijgen, dat vond ik tenminste. Dat je weet of je chagrijnige bui met je naderende ongesteldheid te maken heeft, of dat je misschien je eisprong merkt/voelt. Ik vond het in elk geval een prettig idee dat mijn lichaam het "deed" en ik mijn lichaam goed kon aanvoelen. (En dat ik rond mijn eisprong iedere bouwvakker wel had kunnen bespringen, vond ik ook wel grappig).
woensdag 31 augustus 2011 om 21:34
quote:Chadidja schreef op 31 augustus 2011 @ 21:00:
Geheel onschadelijk is de pil ook weer niet. Er wordt gezegd dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, maar dat is niet hetzelfde als onschadelijk. Je kunt gewoon stoppen. Het is bijvoorbeeld fijn om inzicht in de cyclus te krijgen, dat vond ik tenminste. Dat je weet of je chagrijnige bui met je naderende ongesteldheid te maken heeft, of dat je misschien je eisprong merkt/voelt. Ik vond het in elk geval een prettig idee dat mijn lichaam het "deed" en ik mijn lichaam goed kon aanvoelen. (En dat ik rond mijn eisprong iedere bouwvakker wel had kunnen bespringen, vond ik ook wel grappig).Dat er nadelen zijn wil niet zeggen dat het schadelijk is. Schadelijk klinkt mij in de oren alsof het iets onherstelbaar kapot maakt in je lichaam ofzo.
Geheel onschadelijk is de pil ook weer niet. Er wordt gezegd dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, maar dat is niet hetzelfde als onschadelijk. Je kunt gewoon stoppen. Het is bijvoorbeeld fijn om inzicht in de cyclus te krijgen, dat vond ik tenminste. Dat je weet of je chagrijnige bui met je naderende ongesteldheid te maken heeft, of dat je misschien je eisprong merkt/voelt. Ik vond het in elk geval een prettig idee dat mijn lichaam het "deed" en ik mijn lichaam goed kon aanvoelen. (En dat ik rond mijn eisprong iedere bouwvakker wel had kunnen bespringen, vond ik ook wel grappig).Dat er nadelen zijn wil niet zeggen dat het schadelijk is. Schadelijk klinkt mij in de oren alsof het iets onherstelbaar kapot maakt in je lichaam ofzo.
woensdag 31 augustus 2011 om 21:43
Alle medicijnen hebben bijwerkingen. De een wat meer dan de ander. Het blijft bij de pil zo dat je bijvoorbeeld moet uitkijken als trombose in je familie zit (of als je het zelf al eens hebt gehad). En zo zijn er meer dingetjes. Bij de gemiddelde persoon zal er niks aan de hand zijn, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal geen schadelijke effecten kan hebben.
Waarom niet gewoon met deze vraag naar je huisarts? Toen ik nog aan de pil was liet ik standaard iedere drie maanden mijn bloeddruk opmeten. Dat adviseerde mijn huisarts toen. Voor adviezen over wel/niet stoppen met de pil is je huisarts de aangewezen persoon.
Waarom niet gewoon met deze vraag naar je huisarts? Toen ik nog aan de pil was liet ik standaard iedere drie maanden mijn bloeddruk opmeten. Dat adviseerde mijn huisarts toen. Voor adviezen over wel/niet stoppen met de pil is je huisarts de aangewezen persoon.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~