Geld & Recht alle pijlers

groot bedrag op verkeerde rekening gestort en nu....

31-08-2011 22:36 114 berichten
Oke, stel je eens voor;

Jij krijgt spontaan van mij een fictief bedrag van iets meer dan 20.000 euro op je rekening gestort. Mijn eigen stomme fout, want ik heb een foutief rekeningnummer op mijn factuur gezet. Mijn 8 bleef hangen.....

Het was helaas geen 'niet bestaand rekeningnummer' maar een particulier. De bank kon niet anders dan een net briefje sturen met het verzoek het geld terug te storten. Maar ja, midden in de zomervakantie. Kan weken duren. Ik sta in mijn recht, de ontvanger moet hoe dan ook betalen want; onwettelijke verrijking, maar toch, was het een hele kale kip, kan ik ook met alle advocaten in de wereld niks plukken behalve iemand persoonlijk failliet te laten verklaren.

Gelukkig liep het niet zo'n vaart. Die mensen bleken inderdaad op vakantie, hebben de bank direct gebeld en het geld teruggestort. Hiep hiep hoera voor de eerlijke mens. Scheelt mij een hoop gedoe met rechtzaken en nare advocaten enzo.

Omdat ik ING klant ben kan ik dus aan het rekeningnummer zien wie deze particulieren zijn (rekeningnummer invullen op mijn ing bij een fictieve overboeking en er komt te staan: "deze rekening staat bekend onder naam mevrouw en meneer huppeldepup".

Nu heb ik het geld netjes weer terug op mijn rekening, maar ik ben zo blij met de eerlijkheid van deze mensen dat ik ze graag wil bedanken. Via de bank krijg ik geen NAW gegevens, maar hoera voor Google en Facebook en ik weet wie ze zijn en waar hun huis woont.

Stel je nou voor dat JIJ die mensen bent. Zou jij het leuk vinden/Op prijs stellen als ik een briefje stuur (waarbij je weet dat ik je adres zelf heb opgezocht) met daarbij een bos bloemen en een bon voor een lekker etentje met een bedankje voor al hun moeite en het doen terugkeren van mijn vertrouwen in de goedheid van mensen? Of zou je zeggen... niet doen!!!

Sta echt een beetje in dubio.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel leuk vinden geloof ik, als je maar niet persoonlijk voor mijn deur zou staan. Dat zou ineens dichtbij komen. Maar een bloempje of een bon per post zou ik super leuk vinden!
ik zou zo iets wat jij voor deze mensen wil doen, zeer zeker waarderen.

als mij dit was overkomen, zou ik ook zoals jij reageren.
Ik zou het wel doen. Ook al is er juridisch gesproken sprake van ongerechtvaardigde verrijking, het is altijd nog maar de vraag of je je geld had teruggekregen. Het gaat per slot van rekening om 20.000 euries. De ontvanger had het bij wijze van al honderd keer uit kunnen geven.
Je hoeft niet te overdrijven maar een aardigheidje en de mededeling dat deze mensen je vertrouwen in de mensheid hebben bevestigd lijkt me wel op zijn plaats.
verba volant, scripta manent.
O ik zou het ook doen hoor!

Wie goed doet, goed ontmoet, zoiets....
Doen!
Ik zou mijn rekening bij de bank opzeggen als een wildvreemde aan de hand van mijn rekeningnummer mijn naam kan achterhalen.

Maar vind het wel attent van je.
Ik zou het zeker waarderen. Inderdaad laten bezorgen en niet zelf langsgaan. Al zou ik een bedankje en een bos bloemen voldoende vinden. Een etentje zou ik me bezwaard bij voelen als ontvanger. Het gaat om het idee dat iemand waardeert wat je gedaan hebt en dat breng je prima over met een bedankje en een bloemetje i.m.o.
Ik zou verbaasd zijn als je zoiets deed, maar wel aangenaam verrast. Fijn dat je je geld terug hebt, mensen zijn zo slecht nog niet. Ik las net dat ook een heleboel mensen vandaag geld naar de politie hebben gebracht dat ze gisteren op de snelweg hebben gevonden.
..
Ja, tuurlijk. Gewoon doen!
Ik weet het ook niet, wel heel fijn trouwens.

Kennissen hebben dit ook eens gehad, vrij groot bedrag ook.

Maar bleek dat de ontvanger in kwestie in het bejaarden tehuis zat en geen familie meer had om het te regelen en de man ik kwestie was zwaar dementerend, hoe dat uiteindelijk goed is gekomen weet ik niet meer, maar ze hebben wel het geld weer terug gekregen.
Zeker doen! Ook al stond je in je recht, die mensen hebben jou ontzettend veel werk bespaard en zijn waarschijnlijk ook even flink geschrokken toen ze op hun internetbankieren inlogden ...

Ik kan me niet voorstellen waarom iemand zoiets níet op prijs zou stellen.
Ik zou het erg op prijs stellen.. idd een lekkere restaurantbon oid. Leuk en attent van je!

Pff, wat zul je opgelucht zijn zeg!
Kun je het niet via de bank spelen? dat je via hen de bloemen/bonnen weet ik veel laat bezorgen?? Ik bedoel vanwege privacy-redenen van de mensen..

Beetje zichzelf respecterende bank lijkt me dat wel te willen doen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
.
Ik zou me denk ik af gaan vragen hoe men aan mijn adres is gekomen maar ik zou het ook wel aardig vinden. Niet dat ik zoiets verwacht want ik vind het gewoon normaal om zoiets terug te storten en ik zou ook willen dat een ander dat ook voor mij zou doen.

Je hebt wel geluk trouwens, mijn broer had een aantal jaar geleden ook geld overgemaakt naar een verkeerd nummer (cijfertje vergeten geloof ik) en die kon naar zijn geld fluiten omdat die persoon het niet terug wilde storten. Het was niet zo'n heel groot bedrag dus had mijn broer zoiets van laat maar zitten.
quote:Jorina schreef op 31 augustus 2011 @ 22:42:

Ik zou mijn rekening bij de bank opzeggen als een wildvreemde aan de hand van mijn rekeningnummer mijn naam kan achterhalen.

Maar vind het wel attent van je.

Iegh ja, ik heb ook nog een slapende rekening bij de ING, wist niet dat naam en nummer daar zichtbaar gekoppeld zijn.

Ik vind het gebaar erg leuk, maar ik ben nogal van de privacy en zou me ongemakkelijk voelen als het rechtstreeks van jou kwam. Kun je niet aan de bank vragen of ze het voor je willen verzenden?
Kun je niet wat overmaken?

klinkt misschien suf, maar dan is er geen direct contact zeg maar. Kan me voorstellen dat het wat raar overkomt anders.

En dan zet je er een fijne boodschap bij, iets van , een kleine donatie als bedankje van mij . Zoiets?
Ik zou dat wel waarderen. Fijn dat ze het hebben teruggestort!
Wat fijn dat je je geld hebt terug gekregen!

Een bedankje is wel een leuk idee. Ik zou er alleen, als je het doet, wel heel duidelijk bij zetten dat de bank geen informatie over hun heeft verstrekt maar dat je dit op basis van google hebt uitgevonden. Misschien nog contactinformatie van jezelf erbij zetten mochten ze willen checken hoe het zit.
Ja Jorina dat bedoel ik, maar van elke ing klant kan dat, tenminste als je een rekeningnummer hebt. Daarom sta ik ook een beetje in dubio. Ik heb natuurlijk niet via de normale weg hun gegevens weten te achterhalen. Daar gaat het mij ook een beetje om. Het was een stel met een bijzondere achternaam (wat zeg ik een getrouwd stel met twee bijzondere achternamen) die zo op te zoeken waren. Die mensen krijgen een brief van de bank waarin ze 'gesommeerd' worden om mijn fout eventjes recht te zetten bij wijze van, moeten daarvoor moeite doen en dat is het dan.

Het is ook voor mij een groot bedrag en ik ben er zegge en schrijve drie weken echt goed misselijk van geweest of het allemaal wel goed zou komen. Zelf zou ik het geld op mijn rekening houden tot er een brief kwam en het dan ook netjes terugstorten omdat ik weet dat het mij niet toehoort, maar toch.

Ik zal er uiteraard bijzetten; 'excuses voor mijn brutale manier van handelen waardoor ik u adres via het internet heb weten te achterhalen, maar ik wilde u heel erg graag bedanken en de ING wenste hier (heel logisch) niet aan mee te werken'..... zoiets.
Nee Novina, dat heb ik al geprobeerd. Ik heb de ING gebeld met de vraag of zij wellicht die mensen wilden bellen om te vragen of ze hun adres mochten vrijgeven zodat ik hun een bedankje kon sturen, maar dat doet de ING dus niet. Ook heel prettig hoor! Zou ik zelf ook niet helemaal chique vinden als ING klant . Maar ik zou wel als klantenmens bellen met die mensen en die vraag stellen of ze daarvoor open zouden staan. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. En dat dan terugkoppelen naar mij als ze dat al dan niet zouden willen. Dan wist ik iets. Nu dus helemaal niet. En die mensen dus ook niet
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven