Geld & Recht alle pijlers

wat doen ze eigenlijk met mijn loonstrook/salaris spec?

01-09-2011 23:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello!

Ik en mijn vriend verhuizen binnenkort waarschijnlijk naar Amsterdam! Jeej! Hiervoor moeten wij aantonen dat wij gezamelijk genoeg verdienen, 5 keer de netto maandhuur. Dat doen we, dus no problem. Dit gebeurt ook vaker bij woningcorporaties, maar ik vroeg mij eigenlijk af wat ze er vervolgens mee doen. Controleren ze de gegevens ergens? Of kijken ze er 1 keer naar en het verdwijnt in een map? Sturen ze het nog naar een bepaalde instantie ofzo, ter controle? Lijkt me niet dat de Belastingdienst of een payroll bureau zomaar jouw gegevens mag 'beamen'. Iemand enig idee?
Gaat in de map bij jouw dossier, gebeurt verder niets mee. Is puur ter verificatie.

En geloof me, het zal anderen een worst zijn wat je verdient.
ik denk zelf dat het gewoon in een mapje verdwijnt.

wat moeten ze er anders mee doen?!?

volgens mij gaat het er echt alleen om dat je kan aantonen dat je de kosten van het huis kan betalen.

anders kan makkelijk iedereen zeggen dat ze het kunnen betalen. het is denk ik gewoon een risicogroep uitsluiten.
TO bedoelt of ze nog gaan controleren bij de fiscus of ze die loonstrook niet zelf in elkaar geknutseld heeft . Maar ik geloof niet dat dat het geval is.
Ik werk bij een woningcorporatie en het kan zijn dat je een document bij de Belastingdienst moet gaan opvragen waaruit blijkt wat je verdient IB60 formulier

Zou dus geen salarisstroken vervalsen, mocht je dat van plan zijn
Haha, nee... zoiets kan en durf ik nieteens. Maar vond het gewoon interessant om te weten. Leek me anders idd geen waterdichte oplossing. Aan de andere kant zouden ze er ook niets mee kunnen, vanwege privacy. Heb een blauwe maandag rechten gestudeerd en vroeg me af hoe het zat.

Een IB60 form zeg je, wat is dat?
Hmm, heb het ff gegoogled. Maar dat is je verzamelinkomen. Is dat gelijk aan je bruto maandsalaris? We komen er net aan nl, dus als er maar een beetje verschil is, dan hebben we al een probleem. Moet ik alsnog een loonstrook vervalsen ;)
@Sassygirl reken er maar op dat ze een IB60-formulier willen hebben omdat dat het meest concreet aangeeft wat je verdient.

Op hoop van zegen dan maar
Weet je trouwens zeker dat het gezamenlijk 5 x de huur is? Hier moeten we in veel gevallen bij private huur op één salaris 5 keer de huur kunnen dragen
@gympie26 Ja, er staat duidelijk dat je gezamenlijke inkomen geldt.

@perfect Prima, maar dat is gebaseerd op 2010 en die gegevens kloppen niet meer. We verhuizen juist omdat mijn vent een nieuwe baan heeft. En ik vanaf de maand dat we er wonen dus ook. (Ik studeer nog dus heb een bijbaan die ik ook in Amsterdam kan vinden.) Hij heeft dus nog geeneens een loonstrook, want hij begint pas volgende maand. Wel een contract...
Volgens mij is dat IB60 juist bij sociale huurwoning, maar pin me er niet op vast.

Wij huren ook particulier en alleen mijn loonstrookje en KVK-inschrijving van lief hoeven overleggen (omdat ie zelfstandige is), zijn inkomen is wel meegerekend, dus hij kon ook geen loonstrookje overleggen.

Ik zou het dus gewoon navragen bij de verhuurder.
Ik werk bij een particuliere verhuurder en wij hanteren voor 1 persoon 4,2 x huur en voor 2 personen 6x huur.

Bijv. huur is 500, dan zal 1 persoon minimaal 2100 bruto moeten verdienen. 2 personen dus 3000 bruto (maar wel 1 persoon rond de 2100, zodat bij evt. scheiding de overgebleven huurder ook de huur kan blijven betalen).

Loonstroken, werkgeversverklaring, uitreksel GBA etc. gaat gewoon in het dossier en komt er pas uit als je je huur niet betaald of andere vreemde zaken aan d ehand zijn. Wordt (bijna) nooit naar gekeken dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven